3345
Sök

varför äre 10HK mindre i Automat

Bilplåtslagare
86 Inlägg
7 juni 2007
Trådstartare
#1
hejsan
jag undrar varför 850R automat  B5234T5 har 10hk mindre än när den utrustades med manuell ??


Skaune
7 juni 2007
#2
Vet ej men antagligen för o skona lådan, då denna kanske inte klara vridet etc.

8 250 Inlägg
7 juni 2007
#3
DEt är en momentbegränsning för att skona lådan helt enkelt.


168 Inlägg
7 juni 2007
#4
För att man ska välja manuell som är det enda för män med bil sinnet på rätt ställe.

En japansk bil går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

684 Inlägg
7 juni 2007
#5
Det har väll inte att göra med att manuella lådan är diffad, och automaten inte?

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

9 108 Inlägg
8 juni 2007
#6
villon skrev:
Det har väll inte att göra med att manuella lådan är diffad, och automaten inte?

Nej det har inte med hästkrafterna att göra wink


207 Inlägg
8 juni 2007
#7
Det är la för att du förlorar lite effekt på automat?

9 108 Inlägg
8 juni 2007
#8
Sorling skrev:
Det är la för att du förlorar lite effekt på automat?

Svaret har ju kommit i tråden redan. Det är mindre effekt i motorn för att inte växellådan ska slitas. Växellådan har inget med hur mycket effekt det är i motorn att göra.
Däremot kan man förlora prestanda med automat i många bilar men det är pga andra faktorer.


Eliminator
1 441 Inlägg
8 juni 2007
#9
Naturligtvis beror det på vilket ställe Hk är uppmätt på. Det mest riktiga och det mest ovanliga är mätning på bakhjul, om det är där som mätningen gjorts så är det säkert beroende på att automatlådan stjäl 10 Hk. Oftast är mätningen gjord vid svänghjulet ibland räknas servo ac inte in i mätningen,, dessa stjäl ju också hk i slutändan.

mvh Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

9 108 Inlägg
8 juni 2007
#10
Inte på framhjulen då? wink Volvo lär hur som helst inte uppge hk på hjulen utan i motorn.

För jag antar att det är fabriksuppgifter det frågas om i förstainlägget?


Eliminator
1 441 Inlägg
8 juni 2007
#11
MilleN skrev:
Inte på framhjulen då? wink Volvo lär hur som helst inte uppge hk på hjulen utan i motorn.

För jag antar att det är fabriksuppgifter det frågas om i förstainlägget?

Nja tänkte inte så långt som att det var på framhjulen den drev. I min värd driver alla bilar på bakhjulen. Annars ingen sportbil. Men jag tvivlar att orsaken kan vara att automaten inte skall palla för vridet. 10 Hk kan det ju skilja från en bil till en annan. Lite större marginaler måste det vara.

Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

1 893 Inlägg
8 juni 2007
#12
Att den har 10hkr mindre, beror på att man har begränsatt turbo trycket för att inte överskrida ett visst vridmoment (För att skona vxl-lådan.) och eftersom hästkrafter och vridmoment går hand i hand, så får man som resultat av vridmoments begränsningen, även en effekt begränsning.


4 571 Inlägg
8 juni 2007
#13
Kristian_V skrev:
Att den har 10hkr mindre, beror på att man har begränsatt turbo trycket för att inte överskrida ett visst vridmoment (För att skona vxl-lådan.) och eftersom hästkrafter och vridmoment går hand i hand, så får man som resultat av vridmoments begränsningen, även en effekt begränsning.

Så ett chip eller mindre bputrim så är det lådbyte på en gång?

Väldigt små marginaler att spela på.


12 086 Inlägg
8 juni 2007
#14
Jag trodde det hade med att automatlådan har större effektförluster än en manuell låda, det där med att lådan inte skulle klara effekten tror jag inte en sekund på.
Iofs mäts väl effekten på vevaxeln?
Hum, det tål ju att tänkas på.. hmm

684 Inlägg
8 juni 2007
#15
Izual skrev:
Kristian_V skrev:
Att den har 10hkr mindre, beror på att man har begränsatt turbo trycket för att inte överskrida ett visst vridmoment (För att skona vxl-lådan.) och eftersom hästkrafter och vridmoment går hand i hand, så får man som resultat av vridmoments begränsningen, även en effekt begränsning.

Så ett chip eller mindre bputrim så är det lådbyte på en gång?

Väldigt små marginaler att spela på.

exakti har ju sätt flera med automat och har chippat till 300 hkr, hur blir det med lådan då?

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life


Sök