2934
Sök

Volvo 142 "såld!"

Jajjemen!
1 512 Inlägg
17 juli 2007
#41
Sedär ja!
B20in ska skrämmas upp en aning alltså smile

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

Skogsmulle
31 Inlägg
17 juli 2007
#42
Trevligt trevligt smile

When I was a kid I used to pray every night for a new bicycle. Then I realised that the Lord doesn't work that way so I stole one and asked Him to forgive me.
Bygglogg volvo 142

2 122 Inlägg
17 juli 2007
Trådstartare
#43
kan inte bestämma mje för vilken kam jag ska ha bara R eller S förslag nån?

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
23 juli 2007
#44
Varför inte nån ordentlig kamaxel? typ KG5, KG6? Varför slänga bort ett till synes seriöst projekt på en förlegad kamaxelprofil? smile

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

2 122 Inlägg
23 juli 2007
Trådstartare
#45
gregolt skrev:
Varför inte nån ordentlig kamaxel? typ KG5, KG6? Varför slänga bort ett till synes seriöst projekt på en förlegad kamaxelprofil? smile

det är ekonomin som säger stop för tillfället!
S kammen är en mkt bra kam 12.9 i lyft, nockvinkel 101grader, duration 300grader, framför allt pris 900,

kg 6a 12.54 i lyft, nockvinkel 105grader, duration 320grader

kg5a 12.9 i lyft, nockvinkel 104grader, duration 320grader

dessa kostar 2000 + att lyftarna är mkt mkt dyrare... inte så stor skillnad annars mot kg kammarna de är lite vassare!

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

Rättvikarn
142 Inlägg
23 juli 2007
#46
Ja S kammen skulle väl inte sitta fel, Har hört av folk som haft de att bilen går bra me sån

If speeding is a crime, then i'm a criminal
Och Där Dog Tråden!

2 122 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
#47
nu kommer en bild på insuget jag köpt hoppas jag får dem i slutet på veckan men jag gissar att de kommer nästa vecka! insuget är ett misab och är ca 17cm långa och går att förlänga om man vill...
http://www.garaget.org/archive/7378/53410/53410-522329.jpg

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

2 122 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
#48
nya bränslepumpen och dubbla gasreglage av märket magard till dellortosarna!

http://i7.photobucket.com/albums/y261/Kirre/Volvo%20142/PICT1256.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y261/Kirre/Volvo%20142/DSC00187.jpg
Senast redigerat av Kirre (24 juli 2007)

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

2 122 Inlägg
26 juli 2007
Trådstartare
#49
står lite stilla just nu... men sitter och planerar vad som ska beställas från kg big_smile

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

2 122 Inlägg
29 juli 2007
Trådstartare
#50
blev en liten inpuls grej idag... monterade en skärm i 142an, vad tycks?
http://i7.photobucket.com/albums/y261/Kirre/Volvo%20142/PICT1301.jpg
Senast redigerat av Kirre (29 juli 2007)

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

2 122 Inlägg
31 juli 2007
Trådstartare
#51
hehe monterade ihop gasarna med insuget och jag måste ta fram stora släggan på innerskärmen... insug + gasare + luftfilter = 400mm långt

http://i7.photobucket.com/albums/y261/Kirre/Volvo%20142/PICT1304.jpg

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

8 156 Inlägg
31 juli 2007
#52
Trevligt projekt!
Men jag måste erkänna att det känns lite konstigt med en så synlig skärm...
Du kanske borde ha den dold under en lucka eller något?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Proljece?
1 464 Inlägg
31 juli 2007
#53
tycker du borde finlira lite med passformen på knapparna ser lite vingt ut.


vingt=snett tongue

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

2 122 Inlägg
31 juli 2007
Trådstartare
#54
inte jag som satt dit knapparna tog bara bort plychen och då var de aluminium under big_smile

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

Jajjemen!
1 512 Inlägg
1 augusti 2007
#55
Såg ut att vara ett stadigt paket med förgasarna smile
Vad har du för filter då?
De skulle inte funka med sånna man drar på över trattarna istället? För å slippa banka på skärmen menar ja.

Kolla på länken här.
http://www.kgtrimning.com/ForgF1.htm

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

2 122 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#56
Manne skrev:
Såg ut att vara ett stadigt paket med förgasarna smile
Vad har du för filter då?
De skulle inte funka med sånna man drar på över trattarna istället? För å slippa banka på skärmen menar ja.

Kolla på länken här.
http://www.kgtrimning.com/ForgF1.htm

titta på sida 3 ser du vilka filter jag har big_smile

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

2 122 Inlägg
4 augusti 2007
Trådstartare
#57
var i min brors garage och spana lite på hans b20 som rasade för ett tag sedan... en avgasventil gick av vid 8000varv och ställde sig på hög kant och fastnade i sitt egen ventilsäte,  plus att en stötstång gick av kamen blev skadad och blocket repigt och toppen blev bara skrot.

http://i7.photobucket.com/albums/y261/Kirre/DSC00078.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y261/Kirre/DSC00079.jpg

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

318 Inlägg
4 augusti 2007
#58
Det slipper man gärna på ens motor.. såg att du funderade på en s-kam och då vet du att du måste bearbeta toppen för att kunna använda den?

kör man lite budget trimm så räcker dom gamla kammarna till bra, sen om man ska maxtrimma så kan man ta dom dyrare som jag ser det.. har lite kvar att göra på min för att få ut max men förhoppningsvis så kommer det en ny värre topp som kan reda upp det

- såg ingen bild på någon bränsletrycks regulator men antar att du har en sådan (dellortos ska ha rätt lågt bränsletryck)

Annars så ser den riktigt fin ut 142:an, gillar båda fälgarna och tycker att en sänkning skulle sitta fint...

Mvh
Senast redigerat av OE (4 augusti 2007)


2 122 Inlägg
4 augusti 2007
Trådstartare
#59
OE skrev:
Det slipper man gärna på ens motor.. såg att du funderade på en s-kam och då vet du att du måste bearbeta toppen för att kunna använda den?

kör man lite budget trimm så räcker dom gamla kammarna till bra, sen om man ska maxtrimma så kan man ta dom dyrare som jag ser det.. har lite kvar att göra på min för att få ut max men förhoppningsvis så kommer det en ny värre topp som kan reda upp det

- såg ingen bild på någon bränsletrycks regulator men antar att du har en sådan (dellortos ska ha rätt lågt bränsletryck)

Annars så ser den riktigt fin ut 142:an, gillar båda fälgarna och tycker att en sänkning skulle sitta fint...

Mvh

njae synd bara på att motorn va nyrenoverad, steg 3 topp 46/38.5 ventiler, toppen kan gå att fixa till men ett förbränningsrum blir lite fult. den blir nog till folkrace.

beställning blir till veckan... s kam blir de går ju alltid att köpa en annan sen... och nej de kommer inte att vara en orginal, har en kg steg 5a på g... därför har jag inte råd me nån annan kam... BTR har jag inte hunnit köpa än har för mej att dellorto ska ha ca 0.2bars tryck, sen så måste jag få tag på ett extraktor typ KG steg 2 eller Steg 3 för annars bygger jag ett eget. 1 och 4an ihop till ett rör som går på ena sidan av bilen med 2" eller 2,5" system och 2 och 3an på andra sidan big_smile (farsans förslag, rörböjarna och rören till de är näst intill gratis!) skulle faktiskt se rätt coolt ut med en 142a med dubbla system! rören blir isåfall 45.7invändigt och 48.3 utvändigt!

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

318 Inlägg
4 augusti 2007
#60
Riktigt surt, men han hann testa den lite innan? annars skulle det vara riktigt tråkigt

Nu vart man avis, fan den toppen har man suktat efter några gånger  tongue
Du verkar ju ha koll på det mesta, tänkte bara kolla för jag visste inte om att man skulle ha bränsletrycksregulator på dellorto  smile så det vart ett par begagnade webrar istället..

och fick uppgifter på att min förra motor skulle ha en s-kam i sig men började bli osäker när toppen var näst intill orginal och med pluttiga dellorto 40:ior,-ska ju vara lite arbete för s-kammen så man fick höra på forum att det var väldigt osannolikt att det skulle vara en s-kam i den... när man rev den så var det bara en a-kam, men lite smidda kolvar, boforsstakar och annat godis följde med så det behöll man och därför väntar man med borrning och strokning till en ny motor som ska byggas vid sidan av...  -pengar kan ju vara ett litet problem ibland när bilen ska ha det värsta  smile

Skulle vara riktigt grymmt med dubbla avgas, har faktiskt varit inne på dom funderingarna med, men att ta ut slutpipan framför bakhjulet på var sida i balken som går längst ner som på vipern - srt10:n.. skulle vara skönt att slippa kringla sig runt bakaxeln på amazonen för att det blir trångt med 2,5 tum...

Ser fram imot att se din bil klar

Mvh



Sök