3449
Sök

Golf III -92 Fläkt PROBLEM! Akut hjälp!

Naajlle
9 juni 2007
Trådstartare
Min fläkt fungerar ej på kylaren när man startar bilen men när jag sätter på ac'n så startar båda ^^ Körde en motortvätt i förrgår och efter det började den krångla.. Kollade säkringen och den var hel. Kul man är elektriker och inte förstår sad var inget glapp i kontakten som sitter på kylaren iheller så... vad är problemet?!?!?!

2 600 Inlägg
9 juni 2007
hej är ingen höjdare på sånt här men ska inte fläkten bara starta upp om motorn blir för varm eller ha jag cyklat vilse(: för så är det på min scorpio att den är inte heller igång när jag starta upp bilen men när jag sätter igång ac så är båda fläktarna igång.
Senast redigerat av klimpan (9 juni 2007)

gör som jag kör gubba racer=)

Naajlle
9 juni 2007
Trådstartare
okej, har för mig att den startar direkt, iaf när jag kollat..iofs kommer jag inte ihåg om det är efter jag kört eller före :S för den hade ingen skön temperatur iförrgår när jag körde hem från stan, 105~ något hmm men ska testa att köra en runda och kolla sen efter!

2 600 Inlägg
9 juni 2007
gör så för fläcken verka ju fungera eftersom den starta när du sätter igång ac. sen så är den ju som en timer den sätter igång när den känner av att det är dags kyla lite);

Naajlle
9 juni 2007
Trådstartare
Sen kom jag på nu att min kupe fläkt inte fungerar iheller sen jag tvättade motorn neutral förstår inte riktigt varför precis =/
Senast redigerat av NilssonDA1337 (9 juni 2007)

2 600 Inlägg
9 juni 2007
aj då kankse är något me elen då kankse vet inte redigt därför jag inte tvätta motorn på så sätt.

96 Inlägg
9 juni 2007
Fläkten ska inte gå när du startar bilen om den är kall. Vid 90 grader ungefär ska den starta, blir det ännu varmare startar ett snabbare läge. Om du stannar bilen när den är varm så ska fläkten gå, inte annars. När temperaturen sjunkt till ca 80 grader ska den stanna.

AC:n har en egen kylare som kallas kondensor och sitter monterad framför den vanliga kylaren. För att AC:n ska kunna kyla när bilen står måste fläkten starta. Så slår du på AC:n med kall motor så ska fläkten starta.

Prövade mig själv på att göra en motortvätt på min mk3 igår och jag fick också fläktproblem. Fläkten gick konstant medan tändningen var AVslagen. Hade kommit in fukt i fläktens styrenhet (boxen under expansionskärlet) körde ganska länge igår så bilen skulle bli varm och boxen skulle torka inuti men det hjälpte inte. Så idag demonterade jag den och blåste ur med tryckluft, torkade med hårtork och Sonax contact cleaner på dom väldigt skitiga kontakterna så blev allt som det skulle smile
Senast redigerat av cheba (9 juni 2007)

Naajlle
10 juni 2007
Trådstartare
okey jag får testa det sen ikväll, alldeless för varmt att mecka det nu :p kan dom inte bara göra sakerna tätare så skulle man sluppit allt detta! hmm

Sök