3416
Sök

Golf mk3 tänder inte efter motortvätt, funkade bra först

96 Inlägg
9 juni 2007
Trådstartare
#1
Försökte mig för första gången på en motortvätt igår, tänkte att det var säkrast att packa in tänddelarna i plast och packade in fördelare, tändspole och stöpsel på kabelhärvan vid blocket. För säkerhets skull fick alla elstöpslar lite Sonax contact cleaner. Bilen startade fint och jag körde en hel del igår kväll så det blev ordentligt varmt i mototrrummet.

Idag när jag skulle flytta bilen för att spola av ett par fågelskitar ville den inte starta. Startmotorn drar runt och den får bränsle, men den tänder inte. Jag märkte att efter att ha dragit runt så är tändspolen varm, så det borde väl betyda att tändströmmen kommer så långt som till spolen iallafall? Vill inte tänka tanken att styrenheten flippat ur... Tändspolen får alltså ström, men ingen ström kommer ur den. Jag provade sätta ett stift med kabel direkt på spolen men det tände inte. Vad tror ni, har spolen gett upp?

Ska även nämna ett problem från igår, ifall det kan vara till nån hjälp: När jag tvättade motorrummet med tändning av börjar fläkten plötsligt gå fast motorn är kall. Tur jag inte hade fingrarna där just då smile Fläkten går när tändnignen är av men stannar när man slår på tändningen. När man drog ut säkringen på fläktstyreneheten (under expansionskärlet) fick man den också att stanna, då hörde man att relät inuti slog av och då kunde jag sätta tillbaka säkringen utan attt fläkten startade. Nästa gång man slog av och på tändning var det samma sak igen. Trodde det skulle hjälpa att köra motorn varm igår kväll, men det gjorde det inte. Så idag tog jag loss styrboxen, blåste ur fukt med tryckluft, sprejade på contact cleaner och torkade med hårtork. Efter detta så startade inte fläkten av att jag slog på och av tändningen, så jag var nöjd och glad (i detta skede borde jag ha provat starta också!!) Boxen har även nåt med värmefläkten att göra (tror jag) och den påverkas av tändningslåset enligt Haynes. Så det var antagligen genomslag mellan värmefläktens och kylfläktens krets.

Nu borde ju inte tändningen påverkas av om fläktstyrboxen funkar eller inte. Men jag tänke att efter som tändlåset fungerade som ett "relä" till kylfläkten under genomslaget, kan tändlåset ha gått sönder, brunnit inuti? Och var bryter tändlåset tändkretsen? Ifall den bryts är vid spolen så kan det ju vara det som stoppar tändströmmen vid spolen?

Sammanfattning

-Spolen blir varm men ingen tändström kommer ur den
-Kan det vara tändlåset som gått sönder så inte tändkretsen öppnas, eller borde spolen öht inte alls bli varm då?
-Tändspolen som gått sönder?


956 Inlägg
9 juni 2007
#2
Så där var min gamla golf 2 gti förrut..Den gick runt på starmotorn men fan inge mer..Var bara att köra på startmotorn tills den starade..kunde ta enda upp till en halvtimme..Hostade till lite i bland..Men till slut startade den iaf...
Var bara så när det hade vart riktigt kallt  dagen före för att dagen efter bli plusgrader...men som sagt..Det är fukt nånstans som spökar

eldus veldus

96 Inlägg
9 juni 2007
Trådstartare
#3
Har prövat rätt många gånger, den har inte tänt en enda gång. Men det verkar konstigt eftersom jag täckte in spolen i plast innan tvätt, och det har ju varit över 20 grader den senaste tiden, samt att jag körde rätt mycket igår kväll så det blev ordentligt varmt under huven. Så man tycker ju att fukt inte borde vara något problem.

Men jag funderat mest över tändspolen nu. Den får ström eftersom den blir värm när tändningen står på. Jag har mätt de tre lågspänningskablarna som går in till spolen och när tändning är på visar den översta drygt 12 V, den understa är jord och den mellersta är också minus, en spänning på drygt 8 V mellan den och den översta. Ska det vara så? Ifall det är OK måste det vara i spolen som felet ligger. Jag har ju provat med kabel och tändstift direkt ut från spolen och det ger ingen gnista. Spolen är ju ordentligt tätad vid stöpslarna så man tycker inte att det borde kommit fukt i den.

Vore bra ifall nån kunde mäta sina kablar så jag får veta om mina värden är OK. Vill få igång bilen så snart som möjligt, den skulle antagligen köras till plåtverkstad denna vecka efter att jag blivit påkörd, känns inte så jättekul att bogsera in bilen till plåtverkstan neutral

Golf GTI 2.0 8v -95 Motorkod ADY Simos motorstyrning, ifall det är till nån hjälp
Senast redigerat av cheba (9 juni 2007)


volvoraggare
4 776 Inlägg
9 juni 2007
#4
kan du ha fått fukt nånstans tro

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

med lem
1 925 Inlägg
9 juni 2007
#5
så blev det på min volvo 850 efter motortvätt,,,fukt i fördelarlocket,,gjorde vid det o bytte tändstift så gick den som en klocka sen big_smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

Smålänning
7 883 Inlägg
9 juni 2007
#6
Inga mer elfel? Var med om att en jordkabel i motorrummet på en peugeot glappade en gång. Då blev tändningslägena omvända och varken innerbelysning eller fläkt funkade, Kolla så att huvudjordkabeln sitter fast ordentligt om du har såna symptom. Annars så kan jag bara komma på fukt i fördelaren...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

96 Inlägg
10 juni 2007
Trådstartare
#7
twin_cam skrev:
Inga mer elfel? Var med om att en jordkabel i motorrummet på en peugeot glappade en gång. Då blev tändningslägena omvända och varken innerbelysning eller fläkt funkade, Kolla så att huvudjordkabeln sitter fast ordentligt om du har såna symptom. Annars så kan jag bara komma på fukt i fördelaren...

Nej, inga mer elfel förutom det med kylfläkten som gick konstant men det fixade jag. Ska även nämna att jag har öppnat fördelaren och blåst rent med tryckluft och torkat, samma med alla tändkablar och kontakter. Men sedan märkte jag som sagt att felet ligger redan före fördelaren, jag har provat koppla ett tändstift direkt till tändspolen men ingen gnista...spolen blir ju varm så den får ström, så jag undrar om det är den som är sönder, eller tändlås eller styrenhet.


VW-driver
291 Inlägg
6 augusti 2007
#8
Om du upptäcker fukt i tändsystemet ska du driva ut den med 5-56. Står så iaf på mitt motortvättmedel.


Sök