3458
Sök

3" avgas men 2" slutdämpare?

RS
886 Inlägg
26 juni 2007
Trådstartare
#1
Om man har 3" avgas på en turbobil men har en 2" slutdämpare, stryps flödet nånting då eller gör det ingenting? Vet att om det är mindre tum längre fram i avgassystemet så blir det ju lite svårare att andas för bilen men om slutdämparen längst bak i systemet är 1 tum mindre borde väl inte spela nån roll...eller?

Focus RS

DFFL
9 020 Inlägg
26 juni 2007
#2
Ja, det stryps.
Ungefär som att andas i en trädgårdslang, och sen sätta fast ett sugrör i änden.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

RS
886 Inlägg
26 juni 2007
Trådstartare
#3
Jaså... hmm trodde inte det var så mycket motstånd ända där bak? Är väl viktigast framme vid motorn att det är 3", men jag vet inte. Grejen är att jag pratat med mekaniker och där råder det delade åsikter...vissa säger att det spelar ingen roll om det bara är slutdämparen som är lite mindre, medan andra säger tvärtom?

Focus RS

2 230 Inlägg
26 juni 2007
#4
jo men det bör ju strypas om man först har större och sen mindre även om det bara är slutburken för det flödet stryps ju även fast det bara är slutburken. så kör 3" hela vägen.. gör inte större först sen mindre..

så kan det vara då det inte blev som det skulle

93 Inlägg
26 juni 2007
#5
har hört att det ska vara stort först när avgaserna är varma, sen kyls dom ju längre bak man kommer, trädgårdslan går nog inte att jämföra?, så mindre på slutet TROR inte jag stryper så mycket hmm dock ej säker men testa...

turboabstinens
442 Inlägg
26 juni 2007
#6
Ju längre bak = kallare avgaser = inte lika viktigt med stor diameter på röret.

En mjuk övergång till 2" så blir det nog ingen större skillnad.

ocertifierad klåpmekare

RS
886 Inlägg
27 juni 2007
Trådstartare
#7
bluelight skrev:
Ju längre bak = kallare avgaser = inte lika viktigt med stor diameter på röret.

En mjuk övergång till 2" så blir det nog ingen större skillnad.

Så har jag också hört. Man värker väl om bilen går slött om inte annat.

Focus RS

Camaro The Legend Of Muscle Cars
148 Inlägg
27 juni 2007
#8
haha dummaste frågan ja hört.. smile kan nog en 3åring räkna ut svaret på wink


Nknn
27 juni 2007
#9
Olss skrev:
haha dummaste frågan ja hört.. smile kan nog en 3åring räkna ut svaret på wink

Om det är så jävla självklart, varför inte säga hur det ligger till då?

RS
886 Inlägg
27 juni 2007
Trådstartare
#10
Olss skrev:
haha dummaste frågan ja hört.. smile kan nog en 3åring räkna ut svaret på wink

Säg då.

Focus RS

798 Inlägg
27 juni 2007
#11
Bostrom skrev:
Jaså... hmm trodde inte det var så mycket motstånd ända där bak? Är väl viktigast framme vid motorn att det är 3", men jag vet inte. Grejen är att jag pratat med mekaniker och där råder det delade åsikter...vissa säger att det spelar ingen roll om det bara är slutdämparen som är lite mindre, medan andra säger tvärtom?

Ut måste det alltid. Det är klart att det är högst tryck precis vid turbon (det var en turbobil va?) men det blir ju inte lägre tryck av att sätta en flaskhals i slutet.


6 851 Inlägg
27 juni 2007
#12
bluelight skrev:
Ju längre bak = kallare avgaser = inte lika viktigt med stor diameter på röret.

En mjuk övergång till 2" så blir det nog ingen större skillnad.

Stämmer.
Det som isf. är viktigast och som styper effekten mest är en katalysator.


RS
886 Inlägg
27 juni 2007
Trådstartare
#13
timnordlof skrev:
Bostrom skrev:
Jaså... hmm trodde inte det var så mycket motstånd ända där bak? Är väl viktigast framme vid motorn att det är 3", men jag vet inte. Grejen är att jag pratat med mekaniker och där råder det delade åsikter...vissa säger att det spelar ingen roll om det bara är slutdämparen som är lite mindre, medan andra säger tvärtom?

Ut måste det alltid. Det är klart att det är högst tryck precis vid turbon (det var en turbobil va?) men det blir ju inte lägre tryck av att sätta en flaskhals i slutet.

Hmm jo men det rör sig om 50 cm på slutet...jo det är en turbobil. Vissa mekaniker påstår också att det ska inte spela nån roll, inte om det är på slutet. Sen säger andra att bilen kommer bli helt strypt och gå dåligare. Dom som jag beställer ifrån säger att det går hur bra som helst...tror inte man får lämna tillbaks dämparen om man provar den på bilen först heller smile

Focus RS

RS
886 Inlägg
27 juni 2007
Trådstartare
#14
TT-Avant skrev:
bluelight skrev:
Ju längre bak = kallare avgaser = inte lika viktigt med stor diameter på röret.

En mjuk övergång till 2" så blir det nog ingen större skillnad.

Stämmer.
Det som isf. är viktigast och som styper effekten mest är en katalysator.

Det lät ju bra att fler tycker det stämmer. Jo katalysatorn är ju en effektstrypare, men den får man ta sen...en sak i taget smile

Focus RS

turboabstinens
442 Inlägg
28 juni 2007
#15
Tips är ju att köpa en racekatt istället för och plocka den helt, lite snäll mot miljön kan man allt vara big_smile

ocertifierad klåpmekare

Dekadent barpianist
71 Inlägg
29 juni 2007
#16
Stryper man? Ja
Gör det skillnad? Ja om ditt avgassystem är "klent" i storlek för din maskin.
Tror dock knappast det i det här fallet.
Senast redigerat av Pianoman (29 juni 2007)

Tack till:
Motorfirma Göran Andersson, Kylarspecialisten, Lackeringsteknik i Mjölby

658 Inlägg
29 juni 2007
#17
Vid de effekterna du har tror inte jag att det gör någon skillnad, men självklart stryper det. Och har du dessutom orginalkatten kvar så lär du inte märka något, det är väl bara 2 el 2,5" så då har du ju flaskhalsen redan där..

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

Camaro The Legend Of Muscle Cars
148 Inlägg
26 oktober 2007
#18
Bostrom skrev:
Olss skrev:
haha dummaste frågan ja hört.. smile kan nog en 3åring räkna ut svaret på wink

Säg då.

mjo klart d stryper men i fallet med en 2L motor på 200hk så kör det ingen märkbar skillad.. 2" räcker gott för en sån liten maskin så men annas så klart d stryper även man har mjuk övergång eller va ni säger.. alla avgaser ska ju ut iaf.. på så standad bil e d väl inte effekt du e ute efter me byta avgas e väl ljud isf 3" hela vägen så kanske ger dig 20hk känns ju inte villket fall..


Motorman
44 Inlägg
26 oktober 2007
#19
Avgaserna expanderar mer ju varmare dom blir och tvärtom när dom kallnar. så längre bak i systemet går det ju att ha mindre diameter på röret.



Sök