3024
Sök

läcker kylarvätska!

38 Inlägg
27 juni 2007
Trådstartare
#1
Fyllde på med kylarvätska för bilen kokar hela tiden och märkte att det läckte en massa från nån grej som satt under bilen. Nån som vet vad det är och om det är dyrt. det är en bmw 316i -90

Eliminator
1 441 Inlägg
27 juni 2007
#2
Är det dräneringslangen som är grejen underbilen? Eller nån kran på kylaren? Kanske nedre kylslangen?
Troligtvis är din vattenpump utsliten eller så är topplockspackningen kass.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

38 Inlägg
27 juni 2007
Trådstartare
#3
borde man inte se om det är från toppen? det sitter nåt vet inte om det heter expasionskärl kanske som det rinnner från.

Eliminator
1 441 Inlägg
27 juni 2007
#4
Det är så att kompressionen från cylindrarna går troligtvis in i kylsystemet pga kass toppackninng och då blir det ett högt tryck och då trycker den ut kylvattnet genom dräneringen på expansionskärlet. Det är där kylvattnet hamnar när den blir varm och ine får plats i kylsystemet,,

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

38 Inlägg
27 juni 2007
Trådstartare
#5
okej toppackningen, låter som en dyr operation. Kan man fixa det själv om man har lite skruvkänsla eller måste man lämna in den. men känns som det kommer kosta ganska mycke och lämna in den och laga. Kanske går att köpa från nån skrot eller vad tror du?

Eliminator
1 441 Inlägg
27 juni 2007
#6
Kör ner till en bilverkstad och fråga om pris,, sedan kan du ta ställning till om du tycker det är värt att försöka åtgärda själv. Är det bara topplockspackn. så är det mesta kostnaden arbetet, men toppen kan vara kass, kanske måste planas, eller en begagnad riktig införskaffas. Du skall också bla byta topplocksbultar, skall alltid bytas när man lossar dem.
m.m.

LyckaTill.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

38 Inlägg
27 juni 2007
Trådstartare
#7
Kom på en sak, jag bytte termostaten tidigare idag och märkte att en av bultarna på termostathuset var av så det var bara 2 st, kanske vara därför? vet inte om det vart nån klåpare innan som haft av den och smetat på nån tätningsgrej? kan man täta med nåt eller måste man gänga om?

Eliminator
1 441 Inlägg
27 juni 2007
#8
Om en bult är av kan det nog bli svårt att få tät. Kan ibland gå att försiktigt med mejel eller liten körnare knacka på bulten i riktning som den skall skruvas ut,, om det finns en liten kan att slå mot annars mkan man prova borra lite i skryven.

Brukar gå om man orkar pilla en stund.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

38 Inlägg
27 juni 2007
Trådstartare
#9
Okej kan det vara därför det läcker då? men om man inte lyckas få bort den då, finns det nåt man kan smeta på lite provisoriskt för att få det tätt?

Eliminator
1 441 Inlägg
27 juni 2007
#10
det finns nått som heter rtv ett silicon som skulle kunna funka provisoriskt.
Loctite har även de en packning av typ silicon som skulle kunna funka,, brukar fiinnas på mackar.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

38 Inlägg
27 juni 2007
Trådstartare
#11
tack så mycket för hjälpen smile

Språkfascist
109 Inlägg
27 juni 2007
#12
om inte annat, gängtejp!

Syns man inte, så finns man inte.

Volvo Ägare
3 Inlägg
2 juli 2007
#13
Hade samma problem förut och då var det värmeventilen under ratten som hade spruckit, Men det verkar ju inte vara samma problem som du har just nu men i alla fall smile

Någonsin tryckt gaspedalen till botten i en 855 T-5R 2.3 Turbo? Pröva och se ;)


Sök