3532
Sök

Köpråd - körglädje för en 30-40 000?

11 Inlägg
1 juli 2007
Trådstartare
#1
Hej hej allesammans.
Jag skulle vilja ha lite tips nu på ett inköp som min andra bil.
För tillfället har jag en Golf CL -88 med automat.

Bilen har väldigt få funktioner och saknar i stort sett det mesta plus att den inte är speciellt rolig att köra.
Jag vill ha nått som är en aningen säkrare till vintern, samt erbjuder körglädje.

Det som är viktigt är att ja vill ha ett gående projekt en bil som är rolig att styla i storhet i era egna erfarenheter.

Jag är sugen på en nyare version av golf, men om ni vill motiveraett annat köp för dem pengarna så lyssnar jag gärna sen förstår jag också att det är svårt att uppskatta värdet på bilen när det gäller begagnade bilar.

Men ja hör gärna era generaliserade åsikter ändå.
Tack

59 Inlägg
1 juli 2007
#2
TheTom skrev:
Hej hej allesammans.
Jag skulle vilja ha lite tips nu på ett inköp som min andra bil.
För tillfället har jag en Golf CL -88 med automat.

Bilen har väldigt få funktioner och saknar i stort sett det mesta plus att den inte är speciellt rolig att köra.
Jag vill ha nått som är en aningen säkrare till vintern, samt erbjuder körglädje.

Det som är viktigt är att ja vill ha ett gående projekt en bil som är rolig att styla i storhet i era egna erfarenheter.

Jag är sugen på en nyare version av golf, men om ni vill motiveraett annat köp för dem pengarna så lyssnar jag gärna sen förstår jag också att det är svårt att uppskatta värdet på bilen när det gäller begagnade bilar.

Men ja hör gärna era generaliserade åsikter ändå.
Tack

Saab och volvo är ju bland världens säkraste bilar har jag hört. Jag gillar ju saab och dessa är enkla att styla. Jag är ute efter ungefär samma sak som du och jag är inne på en nyare 900,  tidigare 9-3 eller 9-5, med den senare får du nog sträcka dig till 50.000 i alla fall.


11 Inlägg
1 juli 2007
Trådstartare
#3
tack för svaret, missförstå mig inte.
Jag vill ha en säkrare bil, och då menar ja i den utsträckningen kanske att den har ABS.

Just nu så saknar ja i stort sett allting på min bil, inge servo, inge C-lås eller ABS bromsar det är 3 saker jag i stort sett kräver på mitt nya inköp.

59 Inlägg
1 juli 2007
#4
TheTom skrev:
tack för svaret, missförstå mig inte.
Jag vill ha en säkrare bil, och då menar ja i den utsträckningen kanske att den har ABS.

Just nu så saknar ja i stort sett allting på min bil, inge servo, inge C-lås eller ABS bromsar det är 3 saker jag i stort sett kräver på mitt nya inköp.

c-lås, servo och abs är jag nästan säker på att alla 900s 1994 och nyare har, någon kanske kan bekräfta detta men jag tror det. 9-3 och 9-5 har det garanterat eftersom dessa är nyare..


11 Inlägg
1 juli 2007
Trådstartare
#5
Jag har alltid varit tveksam när det gäller SAABar.
Du får jättegärna förklara charmen med en SAAB.

Ingen i familjen äger en sån och dem ända gånger jag har åkt en är när jag har åkt med någon polares gråa och tråkiga farsa.
Det va ju ett tag sen nu, jag har också åkt flickvännens familjs 95:a.... hata kombi wink

Upplys mig.
Senast redigerat av TheTom (1 juli 2007)

BMW it is
32 Inlägg
1 juli 2007
#6
En bil med mycket funktioner och rolig att köra är nog saab 900/9-3 kul med färddator o så.. själv köpte jag bmw för de cashen men de inget vintern als...

TheTom skrev:
Hej hej allesammans.
Jag skulle vilja ha lite tips nu på ett inköp som min andra bil.
För tillfället har jag en Golf CL -88 med automat.

Bilen har väldigt få funktioner och saknar i stort sett det mesta plus att den inte är speciellt rolig att köra.
Jag vill ha nått som är en aningen säkrare till vintern, samt erbjuder körglädje.

Det som är viktigt är att ja vill ha ett gående projekt en bil som är rolig att styla i storhet i era egna erfarenheter.

Jag är sugen på en nyare version av golf, men om ni vill motiveraett annat köp för dem pengarna så lyssnar jag gärna sen förstår jag också att det är svårt att uppskatta värdet på bilen när det gäller begagnade bilar.

Men ja hör gärna era generaliserade åsikter ändå.
Tack

FTP... Power Is Nothing Without Control

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
1 juli 2007
#7
Kör glädje sa du? Ja en bmw 325 e36 coupe hittar du för dom pengarna.. snygga som få bakhjulsdrift 200hk rak sexa. o åker riktigt gott i dem smile Men om du gillar goffe så är det alltid kör glädje i en gti..  smile Jag är utav kategorin som föredrar gtin före vr6an..


Bmw osv..

59 Inlägg
1 juli 2007
#8
UseDubbelTurbo skrev:
Kör glädje sa du? Ja en bmw 325 e36 coupe hittar du för dom pengarna.. snygga som få bakhjulsdrift 200hk rak sexa. o åker riktigt gott i dem smile Men om du gillar goffe så är det alltid kör glädje i en gti..  smile Jag är utav kategorin som föredrar gtin före vr6an..

bakhjulsdrift kan ju aldrig vara en bra vinterbil.. men funderar själv på en sån tongue


Markolainen
1 juli 2007
#9
Om du vill ha golf så föreslår jag VR6:an. En kompis köpte en sådan för ett par dagar sedan. Riktigt fin och gör ju inte slött precis. Sedan är ju ljudet grymt i VR6:orna!

Men annars tycker jag du borde köpa en corrado före en golf. De är ovanligare och mycket grymmare enligt mig.
Sedan får du ju 20hk mer;)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
1 juli 2007
#10
en audi s4 quattro, turbo och 4hjulsdrift, ganska lättrimmat och kul

Jonas

1 661 Inlägg
1 juli 2007
#11
jag hade köpt: nissan 200, Toyota Celica, BMW 320, 325, Mitsubishi Eclipse eller Opel Calibra för dem pengarna.

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
1 juli 2007
#12
nissan 200sx lägger jag min röst på i alla lägen för de priset smile


AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
1 juli 2007
#13
SiKth skrev:
UseDubbelTurbo skrev:
Kör glädje sa du? Ja en bmw 325 e36 coupe hittar du för dom pengarna.. snygga som få bakhjulsdrift 200hk rak sexa. o åker riktigt gott i dem smile Men om du gillar goffe så är det alltid kör glädje i en gti..  smile Jag är utav kategorin som föredrar gtin före vr6an..

bakhjulsdrift kan ju aldrig vara en bra vinterbil.. men funderar själv på en sån tongue

Om du kan hantera en bil så finns det inget roligare än bakhjulsdrift på vintern?! ^^


Bmw osv..

11 Inlägg
1 juli 2007
Trådstartare
#14
Tack för svaren.

GTI - VR6 vet ja faktiskt inte speciellt mycket om eller vad skillnaden är.
Har bara hört att GTI är rolig att köra plus att man får en bra prestanda.

Kollade faktiskt lite på A6:or 2.5-2.6liters hur mycket får man för pengarna?

Ska ta bilder senare imorgon eller i veckan på min nuvarande bil så ni får se va ja har att jämnföra.
Men för tillfället har ja nått fel på värmepaketet så det är rätt bra med vatten på golvet, samt att ja ryckt ut panelerna så det ser ut som inredningen drabbats av ett svart hål.
Det löser sig säkert, annars får det väl bli skroten och sänka budgeten en 10-12 000.

En annan sak, jag har problem att hitta begagnade GTI's som ligger i rimliga priser, vill inte ha en för gammal. Men ja kan överleva utan att betala 70-80 papp för en 98-00års modell.
Är blocket bäst eller?

59 Inlägg
1 juli 2007
#15
UseDubbelTurbo skrev:
SiKth skrev:
UseDubbelTurbo skrev:
Kör glädje sa du? Ja en bmw 325 e36 coupe hittar du för dom pengarna.. snygga som få bakhjulsdrift 200hk rak sexa. o åker riktigt gott i dem smile Men om du gillar goffe så är det alltid kör glädje i en gti..  smile Jag är utav kategorin som föredrar gtin före vr6an..

bakhjulsdrift kan ju aldrig vara en bra vinterbil.. men funderar själv på en sån tongue

Om du kan hantera en bil så finns det inget roligare än bakhjulsdrift på vintern?! ^^

stämmer jag skulle själv nästan köpa en gammal bil bara för att ha på vinter, med bakhjulsdrift såklart! (lekbil)


Kettunen
1 juli 2007
#16
TheTom skrev:
Tack för svaren.

GTI - VR6 vet ja faktiskt inte speciellt mycket om eller vad skillnaden är.
Har bara hört att GTI är rolig att köra plus att man får en bra prestanda.

Kollade faktiskt lite på A6:or 2.5-2.6liters hur mycket får man för pengarna?

Ska ta bilder senare imorgon eller i veckan på min nuvarande bil så ni får se va ja har att jämnföra.
Men för tillfället har ja nått fel på värmepaketet så det är rätt bra med vatten på golvet, samt att ja ryckt ut panelerna så det ser ut som inredningen drabbats av ett svart hål.
Det löser sig säkert, annars får det väl bli skroten och sänka budgeten en 10-12 000.

En annan sak, jag har problem att hitta begagnade GTI's som ligger i rimliga priser, vill inte ha en för gammal. Men ja kan överleva utan att betala 70-80 papp för en 98-00års modell.
Är blocket bäst eller?

VR6 går bättre än GTI.  minns inte exakt men tror VR6an har 20 häst mer ?? Rätta om ja har fel

409 Inlägg
1 juli 2007
#17
vr6, ett leende på läpparna på varje gång förutom dom två gångerna i veckan man tankar! big_smile

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
1 juli 2007
#18
Kettunen skrev:
TheTom skrev:
Tack för svaren.

GTI - VR6 vet ja faktiskt inte speciellt mycket om eller vad skillnaden är.
Har bara hört att GTI är rolig att köra plus att man får en bra prestanda.

Kollade faktiskt lite på A6:or 2.5-2.6liters hur mycket får man för pengarna?

Ska ta bilder senare imorgon eller i veckan på min nuvarande bil så ni får se va ja har att jämnföra.
Men för tillfället har ja nått fel på värmepaketet så det är rätt bra med vatten på golvet, samt att ja ryckt ut panelerna så det ser ut som inredningen drabbats av ett svart hål.
Det löser sig säkert, annars får det väl bli skroten och sänka budgeten en 10-12 000.

En annan sak, jag har problem att hitta begagnade GTI's som ligger i rimliga priser, vill inte ha en för gammal. Men ja kan överleva utan att betala 70-80 papp för en 98-00års modell.
Är blocket bäst eller?

VR6 går bättre än GTI.  minns inte exakt men tror VR6an har 20 häst mer ?? Rätta om ja har fel

Har några hk mer och betydligt mer vikt.. vr6an är bra framtung.


Bmw osv..

59 Inlägg
1 juli 2007
#19
h0lle skrev:
vr6, ett leende på läpparna på varje gång förutom dom två gångerna i veckan man tankar! big_smile

haha låter som en riktigt dålig reklamjingle!
Vad drar dom blandad körning?


Markolainen
1 juli 2007
#20
Golf VR6:an har 174hk och en V6:a.
GTI:n har bara en 4:a.
De är absolut inte tunga; lite över 1300kg.
Corradon har ca 20hk mer och vikten kring densamma.
VR6:an är vassare än GTI.

Golf VR6:
Tjänstevikt                    1310 kg
Effekt                       174 hk (128 kW) vid 5800 varv/minut
Vikteffekt                    7,5 kg/hk (10,2 kg/kW)
Acceleration                  0-100      7,6 sekunder
Topphastighet                 225 km/h
Bränsleförbrukning        9,3 liter/100 km vid blandad körning
                                   11,3 liter/100 km vid stadskörning
                                   6,9 liter/100 km vid landsvägskörning


Golf GTi:
Tjänstevikt      1240 kg
Effekt      150 hk (110 kW) vid 6000 varv/minut
Vikteffekt     8,3 kg/hk (11,3 kg/kW)
Acceleration 0-100      8,3 sekunder
Topphastighet     215 km/h
Bränsleförbrukning      8 liter/100 km vid blandad körning
                                 9,8 liter/100 km vid stadskörning
                                5,8 liter/100 km vid landsvägskörning

Corrado VR6:
Tjänstevikt      1320 kg
Effekt      190 hk (140 kW) vid 5800 varv/minut
Vikteffekt      6,9 kg/hk
Acceleration 0-100      6,9 sekunder
Topphastighet     235 km/h
Bränsleförbrukning      10,1 liter/100 km vid blandad körning
                                 12,4 liter/100 km vid stadskörning
                                 7,2 liter/100 km vid landsvägskörning

Hämtat från http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=139
Senast redigerat av Markolainen (1 juli 2007)


Sök