2551
Sök

Ford Sierra vs Volvo 740 sett ur busbilsvinkel

183 Inlägg
17 juli 2007
Trådstartare
#121
Okej, tack för tipset! big_smile

Avstängd
1 266 Inlägg
17 juli 2007
#122
darkdog8 skrev:
Vet inte, ska inte ha ticen iaf, för dyr i försäkring och drar för mycket bensin

Kan tänka mig GL, GLE och GLT... bryr mig inte så mycket. Kan man få bilen 0-100 på max 10 sek är jag nöjd. Borde gå att få även en GL-motor upp i 100 på 10 sek om man sätter dit extraktorgrenrör, 3" avgas och öppet filter.

org ticen drar inte mycket bensin iaf... lite över 300:- i försäkring varje månad.

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

183 Inlägg
17 juli 2007
Trådstartare
#123
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=48654


där har folk skrivit lite om sina 740 tic och vad de drar

verkar som att man inte kan få en tic att dra mindre än 1.3 liter milen typ vid blandad ekonomisk körning.

Avstängd
1 266 Inlägg
18 juli 2007
#125
darkdog8 skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=48654


där har folk skrivit lite om sina 740 tic och vad de drar

verkar som att man inte kan få en tic att dra mindre än 1.3 liter milen typ vid blandad ekonomisk körning.

HEHE dom är ju trimmade, sist jag tankade min blandad körning, fast mest landsvägskörning (40mil) så hade den iaf dragit 1 liter milen prick !

men men om du inte vill ha ticen, ta en med 230e motorn bra mycket roligare en f motorn smile
Senast redigerat av TheFinnishFlash (18 juli 2007)

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

183 Inlägg
18 juli 2007
Trådstartare
#126
steifan skrev:
http://www.blocket.se/vi/12648407.htm?ca=17_s <- Bjud 8-9 papp för den där wink

http://www.blocket.se/vi/12627864.htm?ca=17_s <- bra prutobjekt

http://www.blocket.se/vi/12548975.htm?ca=17_s <- ser väldigt vettig ut, bra pris också

Tackar, ser intressant ut! Dock skulle det inte sitta fel med en GLT, de har väl lite "bättre, finare" utrustning så som elhissar och så vidare?



TheFinnishFlash skrev:
darkdog8 skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=48654


där har folk skrivit lite om sina 740 tic och vad de drar

verkar som att man inte kan få en tic att dra mindre än 1.3 liter milen typ vid blandad ekonomisk körning.

HEHE dom är ju trimmade, sist jag tankade min blandad körning, fast mest landsvägskörning (40mil) så hade den iaf dragit 1 liter milen prick !

men men om du inte vill ha ticen, ta en med 230e motorn bra mycket roligare en f motorn smile

Även GLT-versionen med F-motor? Vad är det för skillnad på dem då? Sticker man iväg snabbare med e-motorn?

Sedan var det ju några som hade original men den drog mycket. men inte nog med det - den är ju mycket dyrare att försäkra =/

Volvoskadad
6 017 Inlägg
18 juli 2007
#127
darkdog8 skrev:
Tackar, ser intressant ut! Dock skulle det inte sitta fel med en GLT, de har väl lite "bättre, finare" utrustning så som elhissar och så vidare?

Även GLT-versionen med F-motor? Vad är det för skillnad på dem då? Sticker man iväg snabbare med e-motorn?

GLE har också extrautrustning men inte lika snygg eller "sportig".

GLT har b230f 116hk eller b234f 159hk (båda kat)

GLE har b230e 130hk och ingen kat (oftast)

Jonas

Proljece?
1 464 Inlägg
18 juli 2007
#128
Och bägge 2 är ren skit. Inget illa menat men det finns roligare lekbilar.

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

huh?
10 427 Inlägg
18 juli 2007
#129
Ska man vara riktigt jäkla petig så är det så här:

740 GLT 16 Valve har 16v motor på strax under 160 kusar
740 GLT (utrustningspaket) har vanliga trötta F-motorn
740 GLE har oftast B230E på 131 kusar, men from 87 även trötta F-motorn

Skillnaderna är dock att GLT-modellerna har annan originalfjädring (lite
hårdare och kortare fjädrar), större bromsskivor/bromsok och oftast ABS.
Har även svarta lister runt rutorna osv osv. GLT har väl oftare elhissar och såna grejer.

Värt att veta är att i USA var det "GLE 16 Valve" som gällde wink
Finns en del importerade såna.


B230F är en slö men stark på lågvarv (avlider strax över vid 3000rpm tycker jag)
B230E är en rätt så pigg motor (över 3500 rpm)


183 Inlägg
18 juli 2007
Trådstartare
#130
steifan skrev:
Ska man vara riktigt jäkla petig så är det så här:

740 GLT 16 Valve har 16v motor på strax under 160 kusar
740 GLT (utrustningspaket) har vanliga trötta F-motorn
740 GLE har oftast B230E på 131 kusar, men from 87 även trötta F-motorn

Skillnaderna är dock att GLT-modellerna har annan originalfjädring (lite
hårdare och kortare fjädrar), större bromsskivor/bromsok och oftast ABS.
Har även svarta lister runt rutorna osv osv. GLT har väl oftare elhissar och såna grejer.

Värt att veta är att i USA var det "GLE 16 Valve" som gällde wink
Finns en del importerade såna.


B230F är en slö men stark på lågvarv (avlider strax över vid 3000rpm tycker jag)
B230E är en rätt så pigg motor (över 3500 rpm)

Tack för svaret

Vad skulle du rekommendera om man vill kunna busa runt och drifta lite men samtidigt köra ekonomiskt så den inte drar på tok för mycket?


Om B230F är stark på lågvarv så sticker den iväg bättre än B230E-motorn då? Men den senare kommer ikapp och går om?

Pan
18 juli 2007
#131
Är inne på min andra GLE tycker min nya är lite rappare men så har den 10 000 mil mindre på mätaren också. Den går ju att busa med om man vill. Men går ju inte tokställa på torrt om man säger så men så fort det regnat lite så går det åka bra brett smile

MVH

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
18 juli 2007
#132
jag hade satsat på sierra helt klart

huh?
10 427 Inlägg
18 juli 2007
#133
B230E gör 0-100 på typ 10.7 sekunder och B230F-bilar gör det på 12.3 sekunder.

B230E är typ lika snabb som B234F (alltså 16ventilarn, ska göra det på 10.5) & B230FK (lättrycksturbon på 135 kusar till 940) och även lite snabbare än B230FB (130hk, tidiga 940).

B230E är väl roligare att köra men B230F drar väl mindre soppa och är lite
miljövänligare med katalysator å såna roliga grejer. Gillar man inte elektronik
så är det väl GLE:er med B230E som gäller.. finns en tändbox och det är väl typ
allt.

Sen på GLE:er sitter det ju även M46 lådan med överväxel också, lite
klenare överväxel än på GLT & Turbomodellerna men i övrigt samma.
Lite starkare än M47 som sitter på GL (tror M46 sitter på GLT med B230F också).


470 Inlägg
18 juli 2007
#134
Kort sagt hade både Sierran som jag har nu och 740tic i vintras visst 740n gick väl bättre men sierran var roligare och bättre på alla sätt annars....

tack för mig

Sierra säger jag....

Jag är inte bara snygg, jag är singel också!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
18 juli 2007
#135
steifan skrev:
Lite starkare än M47 som sitter på GL (tror M46 sitter på GLT med B230F också).

m46 (4växlad + OD) sitter på GLE, GLT 16v, Turbo
m47 (5växlad) sitter på GL och GLT 8v

Jonas

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
18 juli 2007
#136
Volvo__Mannen skrev:
steifan skrev:
Lite starkare än M47 som sitter på GL (tror M46 sitter på GLT med B230F också).

m46 (4växlad + OD) sitter på GLE, GLT 16v, Turbo
m47 (5växlad) sitter på GL och GLT 8v

man har ju sett en hel del GL med OD låda också?

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

183 Inlägg
18 juli 2007
Trådstartare
#137
steifan skrev:
B230E gör 0-100 på typ 10.7 sekunder och B230F-bilar gör det på 12.3 sekunder.

B230E är typ lika snabb som B234F (alltså 16ventilarn, ska göra det på 10.5) & B230FK (lättrycksturbon på 135 kusar till 940) och även lite snabbare än B230FB (130hk, tidiga 940).

B230E är väl roligare att köra men B230F drar väl mindre soppa och är lite
miljövänligare med katalysator å såna roliga grejer. Gillar man inte elektronik
så är det väl GLE:er med B230E som gäller.. finns en tändbox och det är väl typ
allt.

Sen på GLE:er sitter det ju även M46 lådan med överväxel också, lite
klenare överväxel än på GLT & Turbomodellerna men i övrigt samma.
Lite starkare än M47 som sitter på GL (tror M46 sitter på GLT med B230F också).

Säg att man sätter extraktorgrenrör, 3" avgas och öppet filter i en GL-motor, med eller utan katalysator... vad tror du den kan göra 0-100 på då?

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
19 juli 2007
#138
darkdog8 skrev:
steifan skrev:
B230E gör 0-100 på typ 10.7 sekunder och B230F-bilar gör det på 12.3 sekunder.

B230E är typ lika snabb som B234F (alltså 16ventilarn, ska göra det på 10.5) & B230FK (lättrycksturbon på 135 kusar till 940) och även lite snabbare än B230FB (130hk, tidiga 940).

B230E är väl roligare att köra men B230F drar väl mindre soppa och är lite
miljövänligare med katalysator å såna roliga grejer. Gillar man inte elektronik
så är det väl GLE:er med B230E som gäller.. finns en tändbox och det är väl typ
allt.

Sen på GLE:er sitter det ju även M46 lådan med överväxel också, lite
klenare överväxel än på GLT & Turbomodellerna men i övrigt samma.
Lite starkare än M47 som sitter på GL (tror M46 sitter på GLT med B230F också).

Säg att man sätter extraktorgrenrör, 3" avgas och öppet filter i en GL-motor, med eller utan katalysator... vad tror du den kan göra 0-100 på då?

skulle gissa på trötta 12 sek orginal.. så 11sek kanske då.... bara en gissning men GL är ju som sagt inte ett muskel paket så smile

men sen så tror jag inte du tjänar nå hk med 3" avgas på en orginal GL.. snarare tappar effekt smile
Senast redigerat av _Glenne_ (19 juli 2007)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
19 juli 2007
#139
http://www.jt-tuning.se/ har ju Artnr: JT75-EHS2 ett 3" helsystem med extrator grenrör, som sägs ge 20-25hk mer

Jonas

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
19 juli 2007
#140
Är trött på alla trimmade Volvo 740, så jag skulle ta Sierran.
Bättre väghållning i Forden mm. mm.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.


Sök