1995
Sök

VÄLDIGT slö efter topplockspackningsbyte

Kocken
487 Inlägg
10 juli 2007
Trådstartare
#1
Bytte topplockspackning idag på min Honda Civic 1.5i VTEC-E. Men nu när man provkört den så är den jävligt slö. Trodde först det var gasvajern, eftersom vi hade glömt skruva åt den igen efter bytet. Men sen justerade jag in det så spjällhuset är helt öppet när gasen är i botten. Men problemet är fortfarande kvar.
Den ryker inte, inge olja i vattnet, inge vatten i oljan, den går på normal arbetstemp, oljenivå ok, vatten nivå ok. rent och fint luftfilter


slöheten är så pass att man inte alls kan accelerera på 4an 5an. 5an är knappt att man kan hålla farten. Känslan i bilen är som att när man har gasen i botten så känns det som att man bara gasar 25-50%. även i friläge är den slöare att varva.


någon som vet vad det kan vara?
Senast redigerat av Bebbo (10 juli 2007)


56 Inlägg
10 juli 2007
#2
Du kanske satte ditt en för tjock topplockspackning så du förlorade kompressioner tongue
Senast redigerat av Bjerse (10 juli 2007)


178 Inlägg
10 juli 2007
#3
Kan även vara remmen som är fel monterad, kamaxlarna kanske inte sitter i rätt läge. Är inte alla drev satta enligt markeringarna så går bilen skit. neutral

Courage is when you're scared to death but saddle up anyway!!!

Smålänning
7 887 Inlägg
10 juli 2007
#4
Kolla så att alla kontaktstycken sitter i. Vet visseligen inte om v-tec:en är elektronisk, men du kan ha glömt kontaktstycket till den.
Kolla som sagt även kamremmen och dess inställning.
Inga felkoder? inga lampor som lyser?

Hjälper det inte så får du helt enkelt riva det igen och kolla.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Kocken
487 Inlägg
10 juli 2007
Trådstartare
#5
Bjerse skrev:
Du kanske satte ditt en för tjock topplockspackning så du förlorade kompressioner tongue

Jag får nog ta ett komptest och kolla din teori,

-Bergan- skrev:
Kan även vara remmen som är fel monterad, kamaxlarna kanske inte sitter i rätt läge. Är inte alla drev satta enligt markeringarna så går bilen skit.

Vi var ganska nogranna med nollning, men det kan ju ändå blivigt nån liten miss, får ta em extra titt på de.


178 Inlägg
11 juli 2007
#6
Ett tips:
Provade ni me att vrida runt motorn 2 varv efter ni spänt remmen. Om man satt ett hack på remmen fel men markeringarna sitter rätt så ser man det om man vrider 2 varv.

Courage is when you're scared to death but saddle up anyway!!!

Allfixare
1 475 Inlägg
11 juli 2007
#7
är kamremmen som sitter 1-2 kugg fel. jag lovar. kollat så ni kuggat in fördelaren rätt oxå??


Kocken
487 Inlägg
11 juli 2007
Trådstartare
#8
-Bergan- skrev:
Ett tips:
Provade ni me att vrida runt motorn 2 varv efter ni spänt remmen. Om man satt ett hack på remmen fel men markeringarna sitter rätt så ser man det om man vrider 2 varv.

japp, vi gjorde ett sådant test


Olofström , Blekinge
211 Inlägg
11 juli 2007
#9
Akta så topppackningen inte sitter vänd åt fel håll! Gjorde det misstaget 1 gång gör aldrig om det!


Kocken
487 Inlägg
11 juli 2007
Trådstartare
#10
NorrmaN_Racing skrev:
Akta så topppackningen inte sitter vänd åt fel håll! Gjorde det misstaget 1 gång gör aldrig om det!

den här gick bara att sätta på ett sätt. det var väldigt tydligt att det var rätt.


Kocken
487 Inlägg
11 juli 2007
Trådstartare
#11
inlämnad just nu på jobbet, och det konstaterades att kammen låg två kugg fel. så nu håller han på med att vrida den rätt, men tack för all hjälp med spekulationer


178 Inlägg
13 juli 2007
#12
Hehe, tänkte nästan de smile

Courage is when you're scared to death but saddle up anyway!!!


Sök