3480
Sök

Komplett system för max 15 000 (3-vägs)

9 Inlägg
17 juli 2007
Trådstartare
#1
Är en nybliven 18 åring som är beredd att slänga sig in i bilstereons värld. Har under några månader läst in mig på ämnet och nu är det dags och testa mina ideér i praktiken. Har aldrig jobbat med billjud innan så är nybörjare på det området. Jobbar dock en del som dj
och har jobbat en del som ljudtekniker så jag är lite kräsen när det gäller ljud och vet hur jag vill att det ska låta.

Tänkte att budgeten skulle landa nånstans mellan 10 000-15 000kr.
Systemet som jag funderat på ska bestå av ett 3-vägs system framtill, antagligen 6.5 midbasar. En 10 el 12 där bak, har inte riktigt bestämt mig än. Ett monoblock till basen och ett steg till framsystemet.

Systemet ska sitta i en ford sierra. Jag lyssnar på väldigt blandad musik, lyssnar nästan på allt men det är mycket soul, funk, lite hip hop. Blir även en del House och RnB. Tanken är jag även kanske börjar tävla lite senare när jag fått ordning på grejerna så det ska hålla klass. Det är finlir jag är ute efter men ändå men sting, lite luddig förklaring men kan inte förklara så mycket bättre. Hörde att emma hade en entry-klass som låter som en bra början.

Nu till frågorna: Vad ska jag ha för högtalare? Tänkte åka till BRL och provlyssna lite. Infinity sägs ju va bra till finlir men har inte hittat något 3-vägs system hos dom. Men jag tänkte att jag kanske kunde kompletera med mellanregister av något annat märke som inte spelar helt olikt, låter det rimligt? Eller är infinity fel märke för min typ av ändamål?

Skulle ni kunna ge lite tips på något märks som har prisvärda slutsteg?

Sen en annan fråga, behöver diskanterna matas av steget för att låta bra?

Tack på förhand
Senast redigerat av Arre_j (17 juli 2007)

En gång ingen gång, två gånger en vana

1 634 Inlägg
17 juli 2007
#2
Vad tänkte du tävla i för klass sen då? Sound quality eller spelahögt? Finns hur mycket som helst att rekomendera, det kommer du märka snart då innan kvällen e slut då du kommer att ha blivit rekomenderad ett tio-tal olika märken wink Så länge du håller dig till kända märken som RF, Dls, JL, Alpine, infinity etc så blir du nog inte besviken. Satsa på en kraftig bas som går riktigt djupt så blir RnB osv häftigt att lyssna på wink Glöm inte extrabatteri och stabil montering.

vad det gäller diskanten så har jag ingen aning, men jag skulle kört den via steg också.

Finns ett mellanregsiter som heter Trius 3" som är väldigt populärt, kostar ca 1000kr och säljs utav Ncore.

Mvh Andreas
Senast redigerat av andreas_gbg_ (17 juli 2007)

Numera Saab 9-5 Aero -00

9 Inlägg
18 juli 2007
Trådstartare
#3
Tänkte tävla du Sound quality, rent och snyggt ska det låta:D

Jo jag har hört att många gillar Truis mellanregister. Är ju tyvärr lite långt för att åka å provlyssna dom men jag antar att jag får lita på folk och beställa hem ett par.

Verkligen snyggt bygge du har gjort andreas. Är du nöjd med dls eller?

/arvid

En gång ingen gång, två gånger en vana

1 634 Inlägg
18 juli 2007
#4
tack smile Självklart är jag nöjd. De som säger att dls bara är finlir och inte kan spela högt är ute och cyklar. Dls har flera 3-vägs kit som funkar kanon, ett hett tips är UP36, eller UP6 om du vill köra 2-vägs. fördelen med dls 3-vägs kit är ju att mellanregistren är "domar" spelar som de skall utan att ha någon låda att spela i, eller att det skall va tätt runt om etc. Har frågor om just dls så får du gärna ställa dessa via pm.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

356 Inlägg
18 juli 2007
#5
hur som hällst vilket märke du än bygge med så är det hur du bygger det sen som kommer att vara det mest avgörande. det är jo stor skilnad om du har en sluten eller portad låda. eller om du bygger bafflar i dörren eller om du kör öppet där.


1 631 Inlägg
18 juli 2007
#6
Du behöver inte köpa ett färdigt tre-vägskit. Tvärtom så kommer du ganska snart vilja ha aktiv delning på alla element ändå...

Så börja istället med ett två-vägs och så en separat midbas. Ger dig större möjligheter att tweaka sen!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

9 Inlägg
19 juli 2007
Trådstartare
#7
Jockecalibra: Jo visst är jag medveten om detta. Ska ta itu med detta när jag bestämt mig vilken bas jag ska ha. Vad det gäller midbasen så får det nog bli några ordentliga bafflar i dörrarna.

gurenius: Kul att du tittade förbi och hjälper till. Jag har kollat in ditt bygge i saaben en hel del och fått mycket insperation. Måste säga att ditt bygge är det som gjort mig mest imponerad av de byggen jag kollat in lite närmare!
Så du menar att jag ska köpa ett 4" 2-vägs system, eller 3" eller vad det nu blir, och sen köpa till midbasar istället? Har jag förstått dig rätt då?

Tack för all hjälp grabbar!
/arvid

En gång ingen gång, två gånger en vana

1 631 Inlägg
20 juli 2007
#8
Arre_j skrev:
gurenius: Kul att du tittade förbi och hjälper till. Jag har kollat in ditt bygge i saaben en hel del och fått mycket insperation. Måste säga att ditt bygge är det som gjort mig mest imponerad av de byggen jag kollat in lite närmare!
Så du menar att jag ska köpa ett 4" 2-vägs system, eller 3" eller vad det nu blir, och sen köpa till midbasar istället? Har jag förstått dig rätt då?

Yep, exakt så. Jag antar att du kommer montera diskanten och mellanregistret väldigt tätt ihop. Då klarar du dig med passiva filter där även om du såklart inte får full kontroll på tidskomp och delning då. Utbudet av två-vägssystem är betydligt större än tre-vägs.

Till midbasen är det viktigare med aktiv drift. Oftast så sitter den ju en bra bit ifrån mellanregistret. Sen vill man ju kunna ställa både delning, nivå och tidskomp separat på dessa så de verkligen spelar ihop med resten. Att jobba med passiva filter är ingenting man vill hålla på med då... Finns en hel del trevliga element att välja på + att man slipper betala för 3-vägsfilter (kostar lite mer).

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Team Tondöv
649 Inlägg
20 juli 2007
#9
Funkar alldeles utmärkt att göra så!
Jag körde ju med ett 6,5"-kit + ett par Triusar i Golfen förra året med passiv delning mellan Trius och diskant och aktivt mellan dom och 6,5" i dörrarna. Funkade bevisligen ganska bra..
Jag provade att ha diskanterna i A-stolparna först, men det bästa resultatet blev det när jag satte dom på i-brädan nära Triusarna.

9 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
#10
Jaa då tror jag att jag är med. Jo jag hade tänkte och sätta både diskanterna å mellanreg i brädan. Verkar som den bästa lösningen.
Ja att göra som du freddan70 är ju också en lösning. Får tänka över det.

Ingen som har förslag på bra midbasar ?

/arvid

En gång ingen gång, två gånger en vana

1 631 Inlägg
22 juli 2007
#11
Arre_j skrev:
Ingen som har förslag på bra midbasar ?

Till dörrmontering? De här gillar jag: http://n-core.se/index.php?page=shop.pr … ;Itemid=26

Går djupt, slår hårt och låter mycket trevligt.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

9 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
#12
Okej jag har funderat lite fram och tillbaka hur jag ska göra och jag tror jag har kommit på en hyfsad bra lösning. Har redan spräckt budgeten lite utan medreknat kablage osv men tänkte bygga upp systemet i steg så framsystemet får komma först. Kan hända att det blir några småändringar men själva systemdesignen ska nog vara klar. Har tänkt mig de här grejerna:

Diskant/Mellanreg: DLS R4 Reference från Nardik.se ligger på 50rms 4ohm, 1260:-

Midbas: SQ6, 70-150rms 4ohm( lite luddigt men så stod det på n-core´s hemsida, N-core.se 1850:-

Subbas: DLS KW12 Bashögtalare 2 Ohm 250rms, nardik.se 1695:-

Slutsteg framystem: Ground Zero GZHA 4150X, 4x100 @4ohm, blekingebilradio.se 3395:-

Slutsteg subbas/Midbas: Ground Zero GZNA 4350X, 4x150 @4ohm, 4x250@2ohm, Blekingebilradio.se 5995:-

Huvudenhet:  Alpine CDE-9871R, brl.se 1798:-


Har en fråga som dök upp, slutsteget som ska användas till subbasen och mid basarna tänkte jag ta 2 kanaler till mid och bryggkoppla till subben, men subben ligger på 2ohm och mid på 4 ohm, funkar det då att koppla så?

Verkar det rimligt annars som jag tänkte det? Hoppas jag kan få ihop det här nu i höst för hoppas på att jag kan börja testa tävla lite till våren.

Tack för all hjälp grabbar, det uppskattas!
/arvid


/arvid

En gång ingen gång, två gånger en vana

341 Inlägg
24 juli 2007
#13
Om du ska tävla rekommenderar jag nog en lite dyrare huvudenhet med tidskompensering. Den största delen av bedömningen handlar om placering och det är svårt att få till utan lite elektronisk hjälp smile

Vår erfarenhet säger att basen i en tävlingsbil ska låta på ett helt annat sätt än den man använder när man åker och poppar. Det är nog vettigare att lägga mer krut på framsystem och midbasar än att ha en halvbra subbas som ändå inte ger några extra poäng.
Under en tävling spelar domarna inte högre än vanlig samtalsnivå, så där krävs inga stora effekter.
För eget bruk gäller helt andra regler. smile


Team Tondöv
649 Inlägg
24 juli 2007
#14
MTR skrev:
Om du ska tävla rekommenderar jag nog en lite dyrare huvudenhet med tidskompensering. Den största delen av bedömningen handlar om placering och det är svårt att få till utan lite elektronisk hjälp smile

Vår erfarenhet säger att basen i en tävlingsbil ska låta på ett helt annat sätt än den man använder när man åker och poppar. Det är nog vettigare att lägga mer krut på framsystem och midbasar än att ha en halvbra subbas som ändå inte ger några extra poäng.
Under en tävling spelar domarna inte högre än vanlig samtalsnivå, så där krävs inga stora effekter.
För eget bruk gäller helt andra regler. smile

??
Den största delen av bedömningen handlar ju om det tonala, inte placering..
Dessutom kan du tappa en jäkla massa poäng med för dålig sub, så det resonemanget köper jag inte heller! Skit samma att dom lyssnar på ganska låg volym, har du ett linjärt system ska det finnas bra botten ändå.
Jag kan lova att jag poppar på en hel del "privat" och jag ändrar då inga inställningar eller nåt mot när jag tävlar

341 Inlägg
24 juli 2007
#15
Visst ska alla register spela optimalt men utan ljudbilden så kommer man inte långt.
Det tonala är jätteviktigt men även ljudbilden bedöms under tävling och utan tidskomp tappar man viktiga poäng.
Förutom i klassen PurePassive då tidskomp m.m inte är tillåtet.


Team Tondöv
649 Inlägg
24 juli 2007
#16
Jo, jag vet mycket väl att ljudbilden är ruskigt viktig och hur det funkar på en tävling..
Vi kan ta det tvärtom med, med en perfekt ljudbild och dålig tonalitet kommer man inte långt..
Det jag reagerade på var att du skrev att största delen av bedömningen handlar om placering, vilket det inte gör.
Dessutom uppfattade jag det som att du tyckte suben var mindre viktig, vilket inte riktigt stämmer.
Men jag håller fullständigt med om att trådskaparen ska satsa på en bättre HU med tidskomp, inget snack om det!

341 Inlägg
24 juli 2007
#17
freddan70 skrev:
Jo, jag vet mycket väl att ljudbilden är ruskigt viktig och hur det funkar på en tävling..
Vi kan ta det tvärtom med, med en perfekt ljudbild och dålig tonalitet kommer man inte långt..
Det jag reagerade på var att du skrev att största delen av bedömningen handlar om placering, vilket det inte gör.
Dessutom uppfattade jag det som att du tyckte suben var mindre viktig, vilket inte riktigt stämmer.
Men jag håller fullständigt med om att trådskaparen ska satsa på en bättre HU med tidskomp, inget snack om det!

Kort sagt, allt ska vara perfekt.
Dessvärre är det sällan så ens i tävlingsbilar. Då skulle ju alla vinna. Det handlar om kompromisser och det var just dessa jag syftade på.
Det var fel att skriva att den största delen handlar om placering, men jag ändrar det till den svåra delen istället.
Ingen del i ljudet är oviktig, men vad det gäller bas, finns det bilar med 6,5" som sub. Om det räcker till bra poäng i de lägre klasserna, kanske en dyr bas inte är det första man ska prioritera.
I övrigt håller jag med fullt ut smile


1 631 Inlägg
24 juli 2007
#18
Grejorna du har valt fungerar fint till ett första system som duger att tävla med. Midbasen är ju dock överlägsen mellanreg/diskant men det gör ju inte så mycket.

Men som ovanstående redan sagt så ligger din största begränsning i cd-spelaren. Utan tidskomp och EQ blir det svårt att tweaka ordentligt. Det är behov som kommer efterhand som du önskar förbättra systemet och vill plocka ut maximalt välljud från grejorna... Dock otroligt svårt att justera till själv utan erfarenhet.

Mest prisvärd idag är väl en begagnad Alpine 9853/9855, fås för knappa 3.000. Fast i år är ju första pris i Entry en Sony-spelare med tidskomp, en sån funkar också!


PS: Du har ingen butik du kan handla av i närheten? Support o hjälp därifrån är värt mycket när man vill börja tävla, istället för att sprida inköpen.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

9 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
#19
Jo jag har funderat på det här med tidskomp och hört hur viktigt det är men som ung student är det svårt att plocka ut hur mycket pengar som helst direkt. Jag tänker inte nöja mig med det här systemet hur länge som helst men som mitt första system så får det duga. När pengarna rullar in mer senare i höst och i vinter så får vi se vad som kommer här näst.

gurenius: Jag bor i jönköping så brl finns ju till hands. Fanns ett ställe utanför jönköping med väldigt nära fast dom sålde bara magnat. har inte hittat något annat bra ställe men om någon vet nått som finns i närheten så är jag tacksam.
På brl har de bara kit med 6.5 och 5.25 plus diskant. Det finns inte heller några bra mellanregister som jag fattat det och som du sa i ditt första inlägg gurenius så är den nog klokt att köpa till midbas som man kopplar aktivt.
Men går det inte att köpa ett 6.5 kit å strunta i de passiva filtrerna och koppla aktivt istället?

Och åter igen min fråga i mitt förra inlägg, går det koppla högtalare med olika impedanser till samma steg?
/arvid
Senast redigerat av Arre_j (24 juli 2007)

En gång ingen gång, två gånger en vana

1 631 Inlägg
25 juli 2007
#20
Arre_j skrev:
Men går det inte att köpa ett 6.5 kit å strunta i de passiva filtrerna och koppla aktivt istället?

...

Och åter igen min fråga i mitt förra inlägg, går det koppla högtalare med olika impedanser till samma steg?

Jo. Men då får du ju betala för filtrena ändå... Exempel: Ett kit för 4.000 går ofta att köpa löst för ca 800 per element = 3200. Det blir dyra filter att lägga på hyllan.

Satsar du stort från början så kör du allt aktivt, dvs även diskanterna. Men då går det åt 6 kanaler till framsystemet. Funkar iofs bra, jag kör själv så med två 4-kanalsteg. 2 sista är bryggade till basen.

Mitt tips här får ändå bli ett vanligt två-vägssytem att börja med, tillsammans med en bas. Driv på ett 4-kanalsteg. Testa och labba och testa igen. Sen kan du uppgradera med en 4-kanalare till eller ett monoblock beroende på vad som känns viktigast. Då kan du också köpa dedikerade midbasar...

BRL har grejor som funkar.

Impedanser: Ja.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.


Sök