2507
Sök

Avgasvärden (Snabba svar tack!) :-)

6 Inlägg
19 juli 2007
Trådstartare
Har sökt forumet, men i alla trådar står där ju olika saker! Är så att mina Calibra 16v (kadett GSI motor) vägrar gå igenom besiktningen.

Förra besiktningen då var HC och lambda för högt, men felaktigt mappad databox var skurken. Med det löst så körde jag på kontrollbesiktning, men tji fick jag när nu CO värdet var för högt. 1.4 på förhöjd tomgång (0.3 får man ha).

Bytte olja idag, och filter, och sen mätte vi värdena, de pendlar mellan att jag klarar det och inte, från 0.2 till 0.4 ligger de. Sen läste jag även av felkoder, och där var någon felkod om lamdan, felkod 31 tror jag? Får byta den, men har ont om pengar denna månaden, så får bli nästa, med tanke på det, och att jag har fram till 27e att göra en lyckad kontrollbesiktning, så undrar jag lite snabbt vilket av följande hopkok som är minst skadligt för bilen, och garanterar att man går igenom besiktningen.

Hört 10 liter bensin och en(två) liter K-sprit.

Hört att man kan tanka 50% etanol.

Sen sa även någon på ett annat forum att man kan tanka 60-70% 98, och 30-40% metanol.

Vilket ska man köra på? Kommer självklart lösa det som man ska sen, när lönen kommit, har ingen avsikt att fuska mig fram, men det känns som att det bara blir jobbigt med en ombesiktning.

Tack på förhand! :-)

9 108 Inlägg
19 juli 2007
Jag brukar köra 4-5 liter bensin i tanken och 2 flaskor K-sprit. Se till att den är rejält varmkörd också.

Felkod 31 ska man få om man testar felkoder när motorn är avstängd så den är inget att bry sig om. Lyser motorlampan under färd?

6 Inlägg
19 juli 2007
Trådstartare
Då var det en annan kod, fick ut 12, 31, (båda dem var väl normalt?) 12 är väl att den inleder sekvens, sen något på sjuttio. Motorlampan lyser inte under färd, har hänt att den tänt till nån enstaka gång, för att sedan slockna direkt igen dock ytterst, ytterst sällan, kanske en eller två gånger på nån månad.

Sen var det 13 jag fick, lambdasensor kabelbrott.
Senast redigerat av RvB (19 juli 2007)

2 164 Inlägg
19 juli 2007
Tanka 8 liter bensin och 2 liter E85 så kommer bilen gå igenom besiktningen.
Inte för mycket etanol för då kan dom förstå att du tankat E85.

MVH

F

6 Inlägg
20 juli 2007
Trådstartare
Får göra det! Vad kan de göra om de misstänker att man tankat etanol? :-P

Sök