19 juli 2007
Trådstartare
Har sökt forumet, men i alla trådar står där ju olika saker! Är så att mina Calibra 16v (kadett GSI motor) vägrar gå igenom besiktningen.
Förra besiktningen då var HC och lambda för högt, men felaktigt mappad databox var skurken. Med det löst så körde jag på kontrollbesiktning, men tji fick jag när nu CO värdet var för högt. 1.4 på förhöjd tomgång (0.3 får man ha).
Bytte olja idag, och filter, och sen mätte vi värdena, de pendlar mellan att jag klarar det och inte, från 0.2 till 0.4 ligger de. Sen läste jag även av felkoder, och där var någon felkod om lamdan, felkod 31 tror jag? Får byta den, men har ont om pengar denna månaden, så får bli nästa, med tanke på det, och att jag har fram till 27e att göra en lyckad kontrollbesiktning, så undrar jag lite snabbt vilket av följande hopkok som är minst skadligt för bilen, och garanterar att man går igenom besiktningen.
Hört 10 liter bensin och en(två) liter K-sprit.
Hört att man kan tanka 50% etanol.
Sen sa även någon på ett annat forum att man kan tanka 60-70% 98, och 30-40% metanol.
Vilket ska man köra på? Kommer självklart lösa det som man ska sen, när lönen kommit, har ingen avsikt att fuska mig fram, men det känns som att det bara blir jobbigt med en ombesiktning.
Tack på förhand! :-)