High_Tower skrev:
Anledningen till att stakarna är så dåliga är för "turbo" för volvo var något nytt och något man inte riktigt fått hum om. 240 hade turbo ja, men något år senare kom 740 med turbo och de bilar som ET satt i hade inte alls gått långt, och man hade inte börjat att få problem med dom ännu.
Ibland är det inte bara stakarna som ger upp, Packningar, Ventilrar. Ja det är mycket. Och så är det på alla turbobilar, En mer eller mindre Våldskörd bil ger alltid upp betydligt mycket tidigare än en likadant körd icke-turbo.
En turbomotor utsätts för betydligt mycket mer tryck, värme. Och många bara kör och kör med dom utan att tex kolla bränsletryck och luft mängd, (Air/fuel Ratio). Har man fel inställt så höjs tempen i motorn och avgaserna och är skadligt för motorn.
För högt kompressionsförhållande i en turbomotor leder oavkortat till spikningar. Till skillad mot sugmotorer, så vill man i turbomotorer (generellt) sänka kompressionsförhållandet istället för att höja det. Naturligtvis inom rimliga gränser då, ett för lågt komp. ger en bil som är
väldigt svag när det inte finns turbotryck att tillgå, det vill säga på låga varv
under turbons arbetsområde, det är en smal balansgång alltså mellan optimalt och sämre funktion
Så blir nog bra att du börjar att kolla kompet och kolla även ventilspel. Kommer det olja ut ur där du sticker in oljestickan i? Kommer det olja ur oljepåfyllningslocket?
Har du någon av de symptomerna så kolla så att vevhusventilationen inte är igengeggad och tät. Kolla även att alla returslangar för oljan inte är igensatta, För är servicen dåligt skött på bilen så kan dessa läggas igen till följd av att olja tar en annan väg ut.
Jag ska försöka hjälpa dig så gott jag kan. Har själv bara ägt volvo och haft volvo i familjen sen barnsben.
Ett tips ifrån mig när du har fått bukt med läckandet så kolla över ditt bränsletryck och kör gärna med högre oktan på din bil. Högre oktan skadar inte motorn utan hjälper den att förbränna bränslet snabbare och risken för att du spikningar minskar. (Jag vet off-topic men ett tips bara)