Det första du ska göra är att ta ett snack med hyresvärden om er situation och var noga med att nämna hennes 6 instängda katter.
Vet inte hur länge du backar på det där med polisanmälan men du har ju bra grunder. Och, även om det inte skulle bli nått av polisanmälan så blir kärringen kanske lite avskräckt.
Hon har absolut ingenting att komma med i fall att hon skulle anmäla dig till djurskyddsföreningen då du, som du själv sa, har halsband med namn och adress (även bra att du har bilder som bevis).
Det här att katten är ute om dagarna? Katterna är födda i frihet. Vi har 2 st katter här hemma och har alltid haft katter i vår ägo. Katterna är ute dagligen mellan 8 - ca 16/17 och de tar inte minsta skada av detta. Ofta är de ute om nätterna med, förutom vid regn och liknande (vintern är de alltid inne).
Du skrev ju också att hon var uppvuxen på landet och kan därför jaga? Därmed tror jag inte att hon är hungrig när hon skriker om dagarna. Och som någon innan sa, norska skogskatter är väldigt pratiga.
Kärringen har som sagt ingenting att grunda sina anklagelser på och varför har inte de andra hyresgästerna anmält sina stulna katter? Hade någon tagit min kisse hade jag jagat ihjäl den. Min katt är MIN katt.
Ps, hon ser ju väldigt välmående ut på bilden du la upp. hur ligger det till nu?
Even fools they say, can find a way out of the dark.