3071
Sök

Bytt bakaxel på Volvo 745 -87 och hastighetsmätaren fungerar inte längre.

5 Inlägg
31 juli 2007
Trådstartare
#1
Bytt bakaxel där den gamla hade inspektionslucka av plåt. Den jag bytt till har luckan av aluminium. Enligt skroten skulle detta inte ha någon betydelse, bara samma utväxling så ok.

Hastighetsmätaren har slutat att fungera men fick ett spel i en halv minut ungefär, fladdrade som lärkvingar.

Någon som vet och kan ge råd om t.ex. felsökning eller om komponenterna inte harmonierar?.

207 Inlägg
31 juli 2007
#2
min är exakt lika dan:P tog en bakaxel från en 90a. visar typ 70 km på 2an tomgång. och går upp till 220 2 gånger. bytte till 90ans mätare. då funkar den inte alls.

671 Inlägg
1 augusti 2007
#3
Hej

1
Du har olika hastighetsgivarkransar med och utan ABS...
2
På de olika typerna av ABBSklumpar som tex. de klumpar med o utan slungdiff.
Där har du istället olika typer utav kransar men med lika många tänder.

ha de
e

558 Inlägg
1 augusti 2007
#4
På nyare bilar än 88B så kom den nya hastighetsgivarkransen i bakaxeln med 48 taggar istället för 12 som på dom innan. Sen tror jag även det finns nån modell med 96 taggar men osäker.

Går att modda en 48 taggars till 12 iaf genom att ta bort 3/4 med jämnfördelning. T.ex. ni som kanske vill ha slungdiff på eran hederliga 740 84-88A

How-to
http://forum.740klubben.se/viewtopic.php?t=33730
Senast redigerat av 744tic (1 augusti 2007)


5 Inlägg
5 augusti 2007
Trådstartare
#5
Tack för länken 744tic

Innan jag sätter igång med detta arbete har jag några frågor.

Borde hastighetsmätaren ge utslag även om det är "fel" krans. Hur mycket i volt skall gå fram till givaren (magneten)?. Hur felsöka?.

Finns det något annat trix än det som beskrivs i länken ovan, typ byta instrumentetpanelen. Är ju inte helt säker på att givaren på luckan fungerar heller!!!! Hur kollar man den?.

Tacksam för tips då jag skall besiktiga snart.


Sök