3469
Sök

extra batteri

6 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#1
vad är de man ska tänka på om man vill sätta in ett extra batteri i bilen? har en volvo 850 om de nu spelar nån roll...


210 Inlägg
1 augusti 2007
#2
ordentliga kablar och kopplingar samt ordentligt avsäkrat!
samt se till att batteriet bak är uppladdat ordentlig innnan inkoppling
hur hade du tänkt göra inkopplingen? använda solenoid?


2 655 Inlägg
1 augusti 2007
#3
Kan rekommendera ett skiljerelä om du ska koppla in ett extra batteri. Misstänker att du ska driva stereon med ett batteri? Med ett skiljerelä så kan man stå och spela på träffar tills batteriet är urdraget (inte att rekommendera) men ha tillräckligt med ström för att starta bilen med batteriet i fram.

Solenoider är gjorda för att släppa igenom ström under korta stunder, får de "dra" under längre stunder så brinner den upp.

6 Inlägg
2 augusti 2007
Trådstartare
#4
Det är ju så att jag har en massa ljud i bilen, så mycket ljud att jag precis klarar mig på de batteriet jag har (tror jag iallafall) och nu är jag sugen att sätta in mera baslådor i bilen... och jag skulle vilja ha ett bateri till för att klara av lite mer ljud om amn säger så ^^


trucken
563 Inlägg
2 augusti 2007
#5
jag har lagt i 2 extra batterier i min bil. har varken skilje relä eller något annat. bara se till att du har ström kvar till du ska starta.

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

Proljece?
1 464 Inlägg
2 augusti 2007
#6
Ja och glömt inte bort att säkra allt ting ordentligt!!

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

4 554 Inlägg
2 augusti 2007
#7
sök på forumet jag vet inte hur många trådar som handlar om att montera in ett extra batteri och vad som behövs..

18 Inlägg
9 september 2007
#8
haxer skrev:
Ja och glömt inte bort att säkra allt ting ordentligt!!

Men om man drar + kablen från ena batteriet där framme till där bak. ska det väl inte vara någon säkring. då försämrar det väl kapaciteten där emellan att leverera stöm? eller har jag fel?.. kan det hända något då om man inte har säkring där emellan batteriena då?

Tacksam för alla svar!

Vectra GT

21 761 Inlägg
9 september 2007
#9
Har man tillräckligt grov kabel och anpassar säkringen efter kabelarean så blir det inga märkbara förluster. Att ha säkring vid båda ändar av strömkabeln mellan batterierna är en säkerhetsfråga, om det blir kortis någonstans på vägen så kan det bli kabelbrand när det inte sitter säkring.

Säkring ska sitta i båda ändar av kabeln och den ska sitta nära batteriet. För att bilens försäkringar ska gälla så ska säkringarna dessutom sitta högst 30cm (normalt sett) ifrån batteriet.

Kocken
487 Inlägg
9 september 2007
#10
Vectra_Gt skrev:
haxer skrev:
Ja och glömt inte bort att säkra allt ting ordentligt!!

Men om man drar + kablen från ena batteriet där framme till där bak. ska det väl inte vara någon säkring. då försämrar det väl kapaciteten där emellan att leverera stöm? eller har jag fel?.. kan det hända något då om man inte har säkring där emellan batteriena då?

Tacksam för alla svar!

det är väll  marginell skillnad, men hellre lite effekt förlust än en kortslutning så hela bilden börjar brinna. ...det är just det som kan hända om du inte säkrar emellan. Säkra så nära batterierna som möjligt.


18 Inlägg
9 september 2007
#11
Bebbo skrev:
Vectra_Gt skrev:
haxer skrev:
Ja och glömt inte bort att säkra allt ting ordentligt!!

Men om man drar + kablen från ena batteriet där framme till där bak. ska det väl inte vara någon säkring. då försämrar det väl kapaciteten där emellan att leverera stöm? eller har jag fel?.. kan det hända något då om man inte har säkring där emellan batteriena då?

Tacksam för alla svar!

det är väll  marginell skillnad, men hellre lite effekt förlust än en kortslutning så hela bilden börjar brinna. ...det är just det som kan hända om du inte säkrar emellan. Säkra så nära batterierna som möjligt.

men vad ska man köra med för säkring då? mellan ett 70ah och ett 62ah batteri? och kablen emellan är 21mm2.

Vectra GT

21 761 Inlägg
9 september 2007
#12
Den kabelarean får ha upp till 100A säkring, i så fall är det lämpligt att sätta en sån.

18 Inlägg
9 september 2007
#13
Drönirettab skrev:
Den kabelarean får ha upp till 100A säkring, i så fall är det lämpligt att sätta en sån.

Okej tack för svaren.. du vet möjligtvis inte var man köper en sån säkring å hållare?

Vectra GT

265 Inlägg
9 september 2007
#14
Vectra_Gt skrev:
Drönirettab skrev:
Den kabelarean får ha upp till 100A säkring, i så fall är det lämpligt att sätta en sån.

Okej tack för svaren.. du vet möjligtvis inte var man köper en sån säkring å hållare?

Jag kör 80amp Maxi säkring på 25mm kabel som går mellan mina 2 batterier, fungerar alldeles utmärkt. Hållare finns lite överallt, BRL bland annat. Själva maxisäkringen finns på mekonomen och var bra mycket billigare där än BRL.

-

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
9 september 2007
#15
har hört att de rekomenderar ett relä på kabel mellan batterierna kopplat så det drar när stereon är igång, vet inte varför men..
Bör man inte skaffa en rejälare generator me eller klarar man sig med den som sitter orginal.?
Senast redigerat av dj_aggwa (9 september 2007)

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

2 911 Inlägg
9 september 2007
#16
Skiljerelän brukar vara underdimensionerade för stereobruk och fullkomligt ÄTA effekt.

Jag brukar resonera som så, om man inte hör när det börjar ta slut på ström så ska man kanske överväga om bilstereo är lite för avancerat wink

Det ska mycket till innan du spelar så slut på bilen att den inte går att starta, stereon har låtit kodynga i flera minuter innan du når den nivån.

Större generator är att föredra om det sitter en klen från början, även där får man beräkna på vad man har för prylar, både som förbrukare och generator.

21 761 Inlägg
9 september 2007
#17
Jo, generatorn är ju den som ska försörja all elektronik och underhållsladda batteriet när motorn är igång. Är det större strömförbrukning än vad generatorn kan ge så sjunker spänningen vilket ger blinkande lampor och batteriet får inte rätt laddning, det går inte att komma ifrån.

Även med extra batterier så sjunker spänningen i dessa lägen, skillnaden är att flera batterier orkar stabilisera spänningen bättre så att den inte dippar lika mycket. Men sjunker gör den ändå.

Därför är det laddströmmen från generatorn som har huvudrollen för att inte få spänningsfall vid belastning från alla strömförbrukare när motorn är igång. Vid spelning med motorn avslagen så har batterierna huvudrollen för stabil spänning.

103 Inlägg
9 september 2007
#18
Skulle det itne kunna funka att sätta i en kraftigare generator isf ? för att slippa spänningsfall när bilen är igång alltså?

Är Michelin franska däck? Ja, men dom är dubbade till svenska. ;)


Sök