2913
Sök

Vem har rätt, polisen el jag ?? och betalar jag mer om ja går till domstolen

155 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
tja..

blev fasttagen med 63km/h på 50km/h-väg enl MC-polisen. Först sa han att ja åkte med 80, o sedan saktat ner till 63km/h, i täta trafiken. Han visa mig på display att ja kört med 63, men ingen reg-nr eller ngt.  Han sa att detta skulle till åklagarn, då svarade ja att vi kunde..
Boten låg på 2300kr med 13km/h för mycket...

Men frågan är om ja får betala ngt extra för domstolen ifall ja förlorar??

Tack
Senast redigerat av mhp (1 augusti 2007)

A4 orginal till mer kreativ - :)

Drop Shop
926 Inlägg
1 augusti 2007
är bara till att erkänna och pröjsa.
han har ju mätt upp din hastighet, det fick du ju klara bevis på.

Ingen ide att tjaffsa med snuten. ord står mot ord, och deras ord väger ofta lite mer.

lycka till!

1 567 Inlägg
1 augusti 2007
RouziMotorsport skrev:
dt blirMKT dyrare om du förlorar i rätten pojk!

Precis och du kommer inte bli mycket rikare av att vinna det heller..Rätt eller fel så tycker jag du skall bita i det sura äpplet och betala...
Senast redigerat av 940R (1 augusti 2007)

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

245 Inlägg
1 augusti 2007
Du kommer bli dömd till bötesbeloppet om du torskar i rätten.

Eliminator
1 441 Inlägg
1 augusti 2007
Och du kommer torska så det är ingen ide.

//T

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

265 Inlägg
1 augusti 2007
E-son skrev:
Du kommer bli dömd till bötesbeloppet om du torskar i rätten.

Ja civilt mot företag/staten skall inte kosta dig någonting? Däremot civilmål, privatpersoner i fejd så kan det bli kostsamt för den som förlorar. Får stå för hela kalaset, advokater med mera.

Men ord mot ord, du är reggad i 63 km/h, skulle nog betala om jag var du. Polisens ord väger garanterat tyngre.  Du körde trots allt för fort med, och frågan är om dom ens tar upp de i rätten. Förmodligen viftar dom bort det, finns andra saker som jar högre prio.
Senast redigerat av stukastini (1 augusti 2007)

-

1 893 Inlägg
1 augusti 2007
RouziMotorsport skrev:

Blir inte ett dugg dyrare i rätten, om du inte vill anlita en advokat då förståss. (Den får du ju betala själv, vinner du slipper du.)
Alla har rätt att få sin sak prövad av domstol.
Chansen att utslaget skulle gå din väg är liten, men jag tycker du skall göra det i alla fall.
Lite civil olydnad. Om alla gjorde det, skulle systemet ramla omkull. wink

6 Inlägg
1 augusti 2007
mhp skrev:
tja..

blev fasttagen med 63km/h på 50km/h-väg enl MC-polisen. Först sa han att ja åkte med 80, o sedan saktat ner till 63km/h, i täta trafiken. Han visa mig på display att ja kört med 63, men ingen reg-nr eller ngt.  Han sa att detta skulle till åklagarn, då svarade ja att vi kunde..
Boten låg på 2300kr med 13km/h för mycket...

Men frågan är om ja får betala ngt extra för domstolen ifall ja förlorar??

Tack

Du kommer med största sannolikhet förlora i rätten. Det kommer dock inte kosta mer. Den största skillnaden är egentligen att det tar tid och att du måste lyssna på en trött snut som vittnar mot dig. Oavsett vad du säger så lyssnar de mer på snuten, så om du inte vill se väntetiden som en chans att spara ihop pengarna eller låta dem växa på banken under tiden, så kan du lika gärna betala direkt.

1 893 Inlägg
1 augusti 2007
stukastini skrev:
...frågan är om dom ens tar upp de i rätten. Förmodligen viftar dom bort det, finns andra saker som jar högre prio.

Man har rätt att få sin sak prövad. Mao kan de inte vifta bort det. Där emot tror de givetvis på polisen mer än på en vanlig traffikant. Så odsen talar inte för "mph" direkt. Men domstolen kommer bara bekräfta bötesbeloppet, det blir inte mer.

14 Inlägg
1 augusti 2007
Känner en kille som gick till rätten för en fortkörning, han blev haffad av en polis som färdades i sin privata bil och som för övrigt inte var i tjänst. Killen tyckte därför att det var på sin plats att ta det till rätten och där FET torskade han ditt ord är inte värt vatten i sammanhanget tyvärr.

Jag gasar tills det rasar!

349 Inlägg
1 augusti 2007
Malmgren828 skrev:
Känner en kille som gick till rätten för en fortkörning, han blev haffad av en polis som färdades i sin privata bil och som för övrigt inte var i tjänst. Killen tyckte därför att det var på sin plats att ta det till rätten och där FET torskade han ditt ord är inte värt vatten i sammanhanget tyvärr.

en polis far inte haffa folk om han inte ar i tjanst. det ar iaf vad jag sjalv har fatt hora av en polis nar jag cyklade pa vanster sida av gatan pa trottoaren (-_-).
Han ryckte mig i armen och rot att man inte far cykla pa trottoaren och pa vanster sida till raga pa allt. sen sa han att han inte va i tjanst sa han kunde inte gora nanting men att jag skulle cykla pa gatan. :S

346 Inlägg
1 augusti 2007
det ända är väl att det kostar staten mer om dom tar upp det i domstolen, har nämligen hört att det finns dom som brukar jävlas lite :9...har hört siffror på 10 000 för en sånt enkelt ärende som de kostar staten, men jag vet inte om det stämmer du får nog inte betala mer än vad du skulle göra från början iaf

"den som inte blir lycklig av pengar vet bara inte vilka butiker han ska besöka"

533 Inlägg
1 augusti 2007
Förmodligen så har du kört för fort och då kanske du ska vara glad att han ändå skrev ner det till 63 km och inte stod fast vid 80 km.

Pynta och var glad! Han gjorde sitt jobb och jag är glad för att det finns folk som gör sitt jobb! Dessvärre så blir man ibland drabbad men lika ofta blir jag glad att någon gjort sitt jobb!

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

Troligen galen...
567 Inlägg
1 augusti 2007
Kristian_V skrev:
RouziMotorsport skrev:

Blir inte ett dugg dyrare i rätten, om du inte vill anlita en advokat då förståss. (Den får du ju betala själv, vinner du slipper du.)
Alla har rätt att få sin sak prövad av domstol.
Chansen att utslaget skulle gå din väg är liten, men jag tycker du skall göra det i alla fall.
Lite civil olydnad. Om alla gjorde det, skulle systemet ramla omkull. wink

Det blir inte dyrare om du drar det till rätten.
Du behöver inte betala för den försvarare som staten tilldelar dig.

Det är enbart i civilrättsliga tvister som man kan behöva betala rättegångskostnader och kostnader för försvarare!

Troligen galen...
567 Inlägg
1 augusti 2007
Förövrigt så finns det en bra hemsida där du kan läsa om trafikbrott: Trafikjuristen.se

90 Inlägg
1 augusti 2007
Jag tyckte du gjorde helrätt i att neka!!  Finns alldeles för många som blir rädda och erkänner utan att veta om polisen överhuvudtaget har ngt att gå på. Sen fattar jag med att polisen har fördelen i en rättegång osv men med råg i ryggen och turen på sin sida så har under skett förr.
Blev själv tagen av en mc för ett par veckor sen och tvärneka så det kommer väl ngt inbjudningskort efter sommaren.

Mvh Christian

Hällre sist än saab!

12 086 Inlägg
1 augusti 2007
RouziMotorsport skrev:

Det blir inte ett skit dyrare.
Det som krävs för att dömma för fortkärning är uppmätt hastighet.
En polisman ljuger inte om vem han mätt upp, och gör han det tror rätten på polisen ändå smile

Så i det här fallet har du nog inte en chans. Men råkar man göra bort sig och polisen försöker sätta dit dig med snack ska du neka. Utan bevis kan dom inget göra.
Möjligen om de rubriseras som "vårdslöshet i trafik" då vetifan vad som händer.

Hårdrockare - Ärkemupp.
270 Inlägg
1 augusti 2007
Man har inte en suck i en sån rättsak...speciellt inte mot en inom staten.

Zack de la Rocha @ Rock Am Ring: Anybody else than me that thinks that President Bush should be executed?
What? The land of the free? Whoever told you that is your enemy!

14 Inlägg
1 augusti 2007
Ertiyed skrev:
Malmgren828 skrev:

en polis far inte haffa folk om han inte ar i tjanst. det ar iaf vad jag sjalv har fatt hora av en polis nar jag cyklade pa vanster sida av gatan pa trottoaren (-_-).
Han ryckte mig i armen och rot att man inte far cykla pa trottoaren och pa vanster sida till raga pa allt. sen sa han att han inte va i tjanst sa han kunde inte gora nanting men att jag skulle cykla pa gatan. :S

Det trodde killen jag känner oxå! men så visade det sig inte vara.

Jag gasar tills det rasar!

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
1 augusti 2007
Du kommer bli kallad till tingsrätten, där kommer det inte att kosta dig nånting extra.. Antingen blir du frikänd eller blir du dömd till det bötesbelopp du redan fått tidigare, har själv vart där så ja vet och jag undrade själv samma sak innan...

Jag antar att det är om du överklagar domen och går till högre instans att det kommer kosta dig vid ev. nederlag..??

Sök