3479
Sök

Fiestan bara dog, svårstartad tidigare

This is me
334 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
Ford Fiesta XR2I EFI system

Skulle köra till jobbet imorse först va bilen lite svårstartad, inte vart så förut. fick igång den o körde iväg, när jag tröck ner kopplingen dog bilen så fick jag dra igång den med rullning kom ca 2 km där den tvärdog o vägrar starta nu. något tips vad det kan vara? Pumpen hör man att den fungerar.

Något med soppan är det då den tänder på startgasen, någon som är insatt i EFI systemet som tros veta vad det kan vara? Sitter det någon bränsletrycksregulartor på den? kan det vara pumpen även fast den låter? hur kan jag testa den isåfall?

Snälla hjälp mig då jag e väldigt beroende av bilen..

2 600 Inlägg
2 augusti 2007
låter som bränslepumpen men finns säkert bättre folk som kan detta är jag (: lycka till

gör som jag kör gubba racer=)

Speed FMK
849 Inlägg
2 augusti 2007
det är inte bara bränslefiltert som satt igen då? smutsen där i kan ju sätta igen och sedan lossna när den inte får tryck bakifrån.

Mvh Ludde

This is me
334 Inlägg
2 augusti 2007
Trådstartare
Nu har den slutat tända =/ har provat nolla motorn. har 12v fram till tändspolen.
Någon som vet om det sitter något trigger hjul eller å på motorn eftersom den e brytarlös.. eller hur känner den av tändningen?
Senast redigerat av Dakiz (2 augusti 2007)

2 600 Inlägg
2 augusti 2007
går startmotorn runt? och hör du om bränslepumpen låter något? man bruka kunna höra ett surr ifrån den när man slår på täningen så va det i alla fall på min farmors fiesta den slutade bara att gå den me då va det bränslepumpen som va sönder ibland så gick den ibland så va den helt dö bilen.

This is me
334 Inlägg
3 augusti 2007
Trådstartare
startmotorn går och ja pumpen låter

2 600 Inlägg
3 augusti 2007
ok då vet jag inte vad som kan vara felet tyvärr:P lycka till=)

This is me
334 Inlägg
3 augusti 2007
Trådstartare
sad

210 Inlägg
3 augusti 2007
jag har haft en ford en gång (kommer aldrig mer hända) och hade ett liknande fel.
ett bränsle relä hade det blivigt glapp i och när man pillade på detta så gick det starta, sen 2 sekunder senare så la det av. visade sig vara en lödning som lossnat, lödde ihop den igen men det funkade inte ändå, så jag bytte relät och då startade den på första vridet igen

This is me
334 Inlägg
4 augusti 2007
Trådstartare
Har köpt mig en verkstadsbok nu dock på engelska. så behöver ltie hjälp då jag inte fattar allt.

Jag har förstått att jag ska koppla bort kontakten på tändspolen och sedan mäta med hjälp av Ohm, Men vilka ska jag mäta mellan? står någon om mittre stiftet osv.Någon som har lust att ge en hjälpande översättning lite enkelt förklarat för att se om tändspolen är hel.

Obs: gäller disturberless ignition!
Tryck yttligare en gång på bilden efter ett tryck för att få bra upplösning

[img]http://www.geting.se/image.php/55511-Bild 00.JPG[/img]
Senast redigerat av Dakiz (4 augusti 2007)

This is me
334 Inlägg
4 augusti 2007
Trådstartare
Har kollat upp tändspolen o den e schysst. så antigen mappen eller knacksensorn tror jag på nu. reläerna är hela+säkringarna

This is me
334 Inlägg
5 augusti 2007
Trådstartare
Troligtvis löst problemet nu!

Efter att spöat upp hallsensorn (försker få bort den) så provade jag bara för kul o starta o då gick dne igång klockrent.. Går dock lite ojämt när den blir varm vilket tyder på hallsensorn med. Så blir att skaffa en ny o försöka få bort den gamla.

This is me
334 Inlägg
6 augusti 2007
Trådstartare
fick reda på att ford har haft problem med att kabeln till vevaxelpositions givaren störs ut av plus kabeln till startmotorn på CVH motorn.. så har beställt en ny kabel som tillverkats och en ny givare.

This is me
334 Inlägg
7 augusti 2007
Trådstartare
Har problem nu, har försökt få bort den gamla vevaxlel posetions givaren i 2 dagar nu . och idag kom det äntligen ut en bit sen gick den av. Hur gör jag nu? kommer inte åt att borra bort det kvarstående.. Trångt som bara den. kom med tips.

This is me
334 Inlägg
7 augusti 2007
Trådstartare
Dakiz skrev:
Har problem nu, har försökt få bort den gamla vevaxlel posetions givaren i 2 dagar nu . och idag kom det äntligen ut en bit sen gick den av. Hur gör jag nu? kommer inte åt att borra bort det kvarstående.. Trångt som bara den. kom med tips.

Inga ideer?

This is me
334 Inlägg
8 augusti 2007
Trådstartare
Okej den nya givaren är på plats, men bilen startar inte.. funkade innan då jag pillade på gamla givare men nu vägrar den igen.. Vad kan vara fel?

This is me
334 Inlägg
24 augusti 2007
Trådstartare
Någon ford insatt här på forumet?

Vad finns det som styr fords 1,6l EFi sprut, ge mig alla större utbytbara dela som
Styrenhet
tändmodul
tempgivare
lambasond
spjällgivare
kallstartsventil
vad mer?

Sök