Kadett/Astra GSI 16V är grymma bilar med grym motor. Kan säga att det är nog den absolut bästa 2.0 16V motor som har tillverkats. Min tjej hade en Kadett GSI-89 tidigare och den gick som ett skollat troll. Drog rappt och kraftfullt från låga varv till varvstopp. Lägg till att motorn dessutom är bensinsnål som bara den. Tyvärr dras Opel med grava rostproblem och det var rosten som tog min tjejs GSI tillslut. Vi saknar den än idag. Golf GTI 16V har jag haft två stycken och dom är redigt roliga dom också. Se bara till att inte köpa någon som är nyare än 88:a, det ska vara den icke katalysatorförsedda KR motorn på 139 hk för den med kat har bara 129 hk och ett klenare vrid. Se dock upp för sönderkörda exemplar vilket det finns gott om. Även dom rostar och man ska vara noga med att kolla kamremsbyten samt att drivknutar och växellåda är okej.
Annars så ska ju den nyare Nissan Sunnt GTI 16V med 2.0 140 hk motorn vara en juvel, det rä dock svårt att hitta sådana för en billig penning. Peugeot 405 MI16 eller Citroen BX 16V, (samma motorn som i MI16). Hade en sådan Cittra tidigare, riktigt rolig bil med skaplig kvalité. Inga direkta rostproblem på vare sig BX eller MI16.
Finns ju Honda Civic 1,6i 16V också, den med 107 hk motorn. Härligt ljud och skapligt bra drag då bilen är rätt så lätt. Dessa säljes ofta rätt så billigt. Äldre japanare dras dock med rostproblem tyvärr, precis som Opel.
Vill du vara udda så spana in en Chevrolet Beretta GTZ 2,3 16V. Har 180 hk. Kollade på en sådan för en månad sedan. Viktigt att kolla toppen på denna då dessa bilar tydligen har svag topplockspackning.