3013
Sök

Trimma V40

2 Inlägg
8 augusti 2007
Trådstartare
hej är ganska färsk som bilägare, och ja har en v40 2,0. vill veta hur man ska göra för att trimma den. luftfilter å sportsystem vet ja men det e ju inte något trim!!
å chipa kan man väll bara göra om man har turbo, det har ja ju inte tacksam för svar.

//Danne

Mr.
253 Inlägg
8 augusti 2007
modda dit en turbo...

Köpes:
18T Turbo

Rekondare
236 Inlägg
8 augusti 2007
Köp en volvo v40 2.0T el en T4.. kostar för mkt att ändra å mixtra på en enkel 2.0:a

95% av sveriges kvinnor har ett bra sexliv.. resten hinner jag inte med!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
9 augusti 2007
Danne_Gnool skrev:
hej är ganska färsk som bilägare, och ja har en v40 2,0. vill veta hur man ska göra för att trimma den. luftfilter å sportsystem vet ja men det e ju inte något trim!!
å chipa kan man väll bara göra om man har turbo, det har ja ju inte tacksam för svar.

//Danne

du kan chippa en sugmotor också ger dock inte mycket effekt +10hk kanske...

Meister
6 763 Inlägg
9 augusti 2007
MeloveGolf skrev:
Danne_Gnool skrev:

//Danne

du kan chippa en sugmotor också ger dock inte mycket effekt +10hk kanske...

- effekt förlusten i drivlinan sad

1 813 Inlägg
9 augusti 2007
chippar du din bil å sätter på ett annat avgasrör med sport katt kan det göra en hel del faktiskt.. chippade min gamla calibra 6a och fick då fram 191hk (170 orginal) sen bytte jag avgasrör till 3" med 3"racekatt och bänkningen gav d 201hk på framhjulen då utan sportluftfilter som tillkom sen men det gör ingen skillnad.. iaf inte som märks..

men det gjorde skillnad men chipp å sportsystem iaf:Psmile allt fanns på papper så det e inget jag hittar på.. så det gav 31hk det trimmet då=)

Åk före du så väntar jag på dig där..!

34 Inlägg
11 augusti 2007
Transmissionen på V40 2.0 klarar inte höga effektuttag, därför vore det poänglöst att montera turbo utan att byta ut växellådan etc. MYCKET stort jobb, anvisningar för respektive arbetsmoment finns i Haynes. Det hjälper inte heller att bara lyfta i en motor + låda från turbo-V40 utan drivknutar, drivaxlar och växelspak måste isåfall också bytas.

Varför? För att det går...

1 813 Inlägg
11 augusti 2007
sälj din bil å köp en T4a du får säkert lika mkt för din 2,0a som du kan få köpa en t4a för.. wink  känns ju onödigt å slänga så mkt pengar för å trimma när du kan köpa en färdig T4 så slipper du allt krångel om du ska besiktiga m.m

Åk före du så väntar jag på dig där..!

34 Inlägg
11 augusti 2007
Det går faktiskt att höja prestanda på V40 2.0 en hel del, trots de begränsnigar som finns vad gäller t.ex transmission och avsaknad av turbo. Läs först den klistrade översta tråden om trimning av sugmotorer. Du bör inte höja effekten till mer än ca 180 hk för att vara säker på att transmissionen hänger med. Men sedan har du ju möjlighet att sänka vikten också. Får du bort ca 100 kg motsvarar det en effekthöjning över hela registret med 8% och du hamnar då med en 180 hk motor på motsvarande 194 hk. Och det är ju inte så illa.

Varför? För att det går...

Sök