3724
Sök

Sportluftsfilter mer HK?

27 Inlägg
10 augusti 2007
Trådstartare
#1
Jag skaffa mig ett sportluftfilter för å få det där sköna insugsljudet, men sen läste jag nånstans att det innebar mer hästkrafter.. Fanns tex ett som skulle ge cirka 14 hk mer till en Honda Civic Type R.

Dock har jag inte märkt någon högre toppfart med det nya filtret, men kanske det är någon fartspär som gör att bilen inte går fortare...
Vad tror ni?

Har sportluftfiltret på en mercedes a 160.

///Carl


Avstängd
653 Inlägg
10 augusti 2007
#2
nej det ger ingen märkbar effekt specielt om du inte har turbo i bilen,

Jag har rätt i vad jag än säger.

198 Inlägg
10 augusti 2007
#3
14Hk lät mycke tycker jag.. men bilen får ju mer luft av ett uppet filter å då sprutar den in mer soppa så de borde bli lite mera iaf..


229 Inlägg
10 augusti 2007
#4
Ett öppet filter kan även ge mindre hästar på vissa bilar.
Att byta enbart ett filter ger ingen märkbar effekt ökning. Verkligen inte på en sugis.

~ Lusen, the one and only ~
Medlem i Ösets MK http://www.osetsmk.tk/
Volvo Custom Club http://volvocustomclub.forum24.se/

145 Inlägg
10 augusti 2007
#5
Fick höra att civic type-r ger så mycket mer effekt pga att orginalburken sitter helt kass till, och bilen suger mest i sig varm luft då.

annars får man ju bara mer effekt ifall sportluftfiltret skulle ha bättre design än tex orginalboxen. Men om man kollar på en 997 GT3 känns det svårt o tro att Porsche lagt ner säkerligen mängder med pengar på insuget, och att isåfall ett sportluftfilter skulle ge mer effekt smile

Annars brukar man väl tala om att ju större area på luftfiltret, desto bättre.


Livsnjutare
342 Inlägg
10 augusti 2007
#6
Väntar på luftfiltret ifrån BSR, gått 3 veckor nu sad

Halvsats till 940 säljes! Ej ltt! Gått max 20 mil! Säljes pga. krockad bil!

654 Inlägg
10 augusti 2007
#7
CTRen är en bil som honda skapat en del saker jävligt korkat på.
Gällande din fråga så säger ja bara en sak: AEM CAI filter kit.
Dom flesta bromsar fram mellan 10-20hk med bara detta.(ja,ett filter kit).

Varför är pga att Honda byggt filterblådan väldigt liten och även gjort kallufts matningen jäkligt klen.
Vill man ha grymt mycket Bang för pengarna skaffar man följande:
Grenrör, Avgas från tex DC-Sports och Invidia osv.
Då pratar man effekter (riktiga) mellan 20-40Hk.
AEM kitet kostar ca 3-3,5k KR och är grymt bra.

Sen kan man även chipa sin bil hos den som i dagsläget är den enda i hela scandinavien att erbjuda detta,nämligen ITS Fun..OBS OBS OBS: Detta är bara aktuellt när du INTE skall ha nått annat än ett chip (eller en flashning av boxen som det egentligen är frågan om).

Vet inte vad BSR har för filter kit du beställt, Men kan du så ska du avbeställa tycker ja och köpa AEM satsen istället.

Vad kostar BSR satsen?,vad för typ av sats är det? (Short/bara filter/osv)


*edit*
Sorry,men ja uppfattade det som du hade en CTR..men såg nu att du hade en merca.
My bad
Senast redigerat av Blida (10 augusti 2007)

27 Inlägg
12 augusti 2007
Trådstartare
#9
Tackar för alla svar... Nån som kan klargöra vad crosspipe (tror det hette så) egentligen är/gör. För den verkar man också kunna få ut mkt effekt av vad jag läst..


27 Inlägg
14 april 2008
Trådstartare
#10
Någon som vet om lambdasonden kan sluta fungera när man byter till sportluftfilter?
För när jag bytte tillbaka till orginal sen så gick bilen inte igenom besiktningen för att co halten var för hög. Finns det något samband eller kan det bara ha varit en tillfällighet att den gick sönder?


10 287 Inlägg
14 april 2008
#11
Prova att adaptera om sprutet genom att ta bort batteriet och göra sprutet strömlöst någon timme. Kör sedan någon dag och kolla CO igen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

27 Inlägg
26 april 2008
Trådstartare
#12
Ok, men påverkar luftfilterbytet lambdasonden??


Forummoderator
9 299 Inlägg
26 april 2008
#13
Nej, men ecu:n tolkar luftmängden annorlunda eftersom bilen är van vid ett annat filter och då skickar den in fel mängd bränsle i förhållande till luft. Om du nollställer genom tex att koppla bort batteriet så återgår ecu:n till originalinställningen.

Man kan kalla det för fattigmansmappning att efter ett filterbyte eller avgasbyte (Edit: först koppla bort batteriet förstås...)  starta motorn (redan varm), låta den gå på tomgång under 5 minuter och sedan stänga av. ECU:n har då memorerat och ställt in sig så bra det går.
Senast redigerat av caromania (26 april 2008)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

27 Inlägg
7 juni 2008
Trådstartare
#14
Ok.. ställer den in sig till det nya luftfiltret då menar du?
Så lambdasonden drabbas alltså inte av ett byte utan att det var mer en slump att den gick sönder på bilen?


Forummoderator
9 299 Inlägg
7 juni 2008
#15
Om du har tur så ställer den om sig. Med största sannolikhet så är det så. Sedan kan det finnas olika metoder för att ecun ska "hitta rätt" igen. På Honda t ex ska man köra bilen på tomgång 5min (inte röra gasen) efter att batteriet eller säkringen plockats bort. Under de 5 minuterna ställer allt in sig igen.

Lambdasonden gick sannolikt inte sönder pga luftfilterbytet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

27 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
#16
Nån aning om vad dom som servar bilen brukar säga om man byter till sportluftfilter?



Sök