3630
Sök

BMW som förstabil, e36?

576 Inlägg
12 augusti 2007
Trådstartare
#1
Tja,

1. Vilken bil tipsar ni om som första bil i 20-50 tusen klassen?
2. 3-klassen vs. 5-klassen i denna prisklass?
3. Vilken BMW E36 modell tipsar ni om, som ska gärna ha mycket kraft och drag, skön körning, inte så bränsleslukande?
4. Hur mycket kan övriga priser kosta (allting annat) efter att man har köpt bilen? (Försäkringar, registrationer?)

Och hur mycket kostnader kan tänkas läggas på utöver bilpriset, om man registrerar den på förälder vid 40 år och bor i Norsborg (Norra botkyrka)?

MVH

160 Inlägg
13 augusti 2007
#2
Traz skrev:
Tja,

1. Vilken bil tipsar ni om som första bil i 20-50 tusen klassen?
2. 3-klassen vs. 5-klassen i denna prisklass?
3. Vilken BMW E36 modell tipsar ni om, som ska gärna ha mycket kraft och drag, skön körning, inte så bränsleslukande?
4. Hur mycket kan övriga priser kosta (allting annat) efter att man har köpt bilen? (Försäkringar, registrationer?)

Och hur mycket kostnader kan tänkas läggas på utöver bilpriset, om man registrerar den på förälder vid 40 år och bor i Norsborg (Norra botkyrka)?

MVH

1. Finns massor med bra och roliga bilar för den summan. 850T som ett exempel.

2. Beror på om du enbart är ute efter sport eller om du vill ha sport kombinerat med familjebil. 5-serien om du vill ha utrymme för familjen men tänk på att 5-serien blir betydligt slöare jämfört mot en i 3-serien av samma motoralternativ p.g.a. 5-seriens höga vikt. 5-serien säljes oftast till ett mer förmånligt pris jämfört mot 3-serien av samma årsmodell och motoralternativ. Beror nog på att 3-serien är attraktivt bland unga BMW spekulanter.

3. Ska du ha drag under sulorna så är det definitivt 325 eller 328 E36 du ska titta på. Men om du samtidigt vill ha bilen bränslesnål så kan det nog bli lite knepigt. En sexa vill ju ha lite soppa även om BMW sexorna är relativt snåla. Sedan så är det ju lätt att förbrukningen sticker iväg om man är tung på gasen vilket man lätt blir i en snabb bil. Finns ju BMW 318 men den är ju inte någon raket precis.

4. När det gäller försäkringar så kan jag bara rekommendera en sak, ring runt till olika försäkringsbolag och fråga. Försäkringarna varierar beroende på din ålder, bilmodell, antal hästkrafter, var du bor i landet osv.

Du bodde i Botkyrka, om jag inte missminner mig så är väl Botkyrka ett rätt så invandrartätt område med hög kriminalitet, räkna med höga försäkringskostnader för en motorstark BMW.

1 418 Inlägg
13 augusti 2007
#3
3.
318is eller 325/328

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

2 652 Inlägg
13 augusti 2007
#4
jag skule satsat på 325 ev 328 .

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
13 augusti 2007
#5
Ska du ha en BMW e36 som går nåt å ändå inte kostar allt för mycke i soppa å försäkring så kan jag väl rekomendera 318iS (S är viktigt). Har 140 hkr och väger antagligen några kilo mindre än 325. Drar inte så mycke soppa heller (tro de skiljde 2-3 deciliter per mil mot 325). Går ju naturligtvis inte lika bra heller, men var ändå hyffsat rapp upp till 100...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

310 Inlägg
13 augusti 2007
#6
Kan bara instämma med dom som tipsar om 318is, syrran har en sån och även om just hennes  exemplar inte är i gott skick så är det ändå en trevlig bil att köra.

Trevlig motorkaraktär och så gillar jag speciellt körställningen. Du kanske tänker "140 kusar, usch va lite!!!" men det duger faktiskt helt ok.

Rent ekonomiskt vad det gäller ägande så skulle jag nog leta efter en e30 om du vill ha en bil med 6a. Nu vet jag inte vad dom kostar i inköp men det är en äldre bil så försäkringen borde vara billigare.


576 Inlägg
13 augusti 2007
Trådstartare
#7
Vad menas igentligen med "Rak sexa?"

2 652 Inlägg
13 augusti 2007
#8
Traz skrev:
Vad menas igentligen med "Rak sexa?"

sex cylindrar på raken .

576 Inlägg
13 augusti 2007
Trådstartare
#9
precision skrev:
Traz skrev:
Vad menas igentligen med "Rak sexa?"

sex cylindrar på raken .

Det där förstog jag inte riktigt fördelen/nackdelen med; vad är innebörden?

2 652 Inlägg
13 augusti 2007
#10
om du tex köper en 318is så har den en rak 4a. köper du en 325 så har den en rak 6a = mer effekt o vridmonent" nm"

576 Inlägg
13 augusti 2007
Trådstartare
#11
Nybörjarfråga: Vridmoment? NM? Hur känner man av dessa, och vad anses vara normen?

Proljece?
1 464 Inlägg
13 augusti 2007
#12
Beror på låt oss säga jag har en vw polo den har 128nm max vridmoment vid 2600-3200varv/min.

140hk på 1200kilo med ett vrid på 300 är helt ok det räcker.

Men inte om bilen väger 2000kilo beror mycket på vad bilen väger/hk.
Senast redigerat av haxer (13 augusti 2007)

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

Bilnörd
94 Inlägg
13 augusti 2007
#13
Haha hur stark motorn är. Mer nm betyder att du inte behöver växla ner osv för du har ofta starkare motor som klarar att dra från lägre varv. Rekomenderar ------318is-------- Betydligt biligare lättare snålare osv.  Men sedan efter som du inte är dunderduktig skulle jag starkt tipsa om att kolla på e30 i 15- 20000kr klassen där du har råd att "lära" dig lite mer innan du köper dyrare och modärnare bil. // Mvh Viktor

Bmw - ett glädjepiller på hjul.

576 Inlägg
13 augusti 2007
Trådstartare
#14
haxer skrev:
Beror på låt oss säga jag har en vw polo den har 128nm max vridmoment vid 2600-3200varv/min.

140hk på 1200kilo med ett vrid på 300 är helt ok det räcker.

Men inte om bilen väger 2000kilo beror mycket på vad bilen väger/hk.

Vad är bättre, ett max vridmoment på låga eller höga varv? Hur mycket NM bör bilen ha för ett rejält drag?

Proljece?
1 464 Inlägg
13 augusti 2007
#15
Beror helt och håller på från 200 och uppåt beror på hur stor plånboken är:P jag tycker det är kul drag upp till 80 i min bil och den har 75hk och 128nm .... så 150hk och 200nm borde räcka skulle nog rekomendera samma som BMW_M5 sa .... e30 i 15-20000kr klassen smile
Ska du ha en bil med riktigt bra drag i så ska du ha turbo.
Senast redigerat av haxer (13 augusti 2007)

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

2 652 Inlägg
13 augusti 2007
#16
det beror på vad bilen ska andvändas till men säg att du köper en diesel bil , då har du högt vrid på låga varv vilket är bra om du ska dra husvagn \släåp mm

2 652 Inlägg
13 augusti 2007
#17
tex m5 e39 har 400hk och 500nm det är ganska rejält

576 Inlägg
13 augusti 2007
Trådstartare
#18
Är det bättre att ha MAX NM vid låga varv för snabbt ax?

Bilnörd
94 Inlägg
13 augusti 2007
#19
Stämmer! Men häng inte upp dig på det! Ljud, vikt, och bränsleförbrukning påvärkar känslorna mer än siffrorna! // Mvh

Bmw - ett glädjepiller på hjul.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
13 augusti 2007
#20
Traz skrev:
haxer skrev:
Beror på låt oss säga jag har en vw polo den har 128nm max vridmoment vid 2600-3200varv/min.

140hk på 1200kilo med ett vrid på 300 är helt ok det räcker.

Men inte om bilen väger 2000kilo beror mycket på vad bilen väger/hk.

Vad är bättre, ett max vridmoment på låga eller höga varv? Hur mycket NM bör bilen ha för ett rejält drag?

Du ska ha vridmomentets topp så nära som som hästkrafternas topp, jag tror det är så det fungerar iaf. smile
För ett rejält drag? Hum, jag har 525 Nm i min och det räcker för att flytta min 2tons-klump 0-100 på dryga 6s, men har man lättare bil tror jag man klarar sig med 300 Nm, som Haxer skriver, och ändå ha rätt bra krut (så länge man har ett par hästar å leka med dvs).



Sök