3902
Sök

Bmw E36 318 Vs 320?

160 Inlägg
22 augusti 2007
Trådstartare
#1
Jag har fått ett tipps från min polare som känner en kille som ska sälja en 92:ans BMW 320 (utan VANOS). Är det något drag i dom eller är det som vissa säger, bättre drag i 318 E36? Man vill ju inte köra med en sexa som är slöare och törstigare än en vanlig fyra. Någon som har kört båda modellerna eller någon av dom som kan ge sitt utlåtande?

Annars känns det som att BMW gjorde ett gravt misstag med att tillverka 320 modellen. Har själv endast kört 320 E30-87:a och den gick väl skapligt, dock urseg i botten och blev inte pigg förrän efter 4000 varv.

371 Inlägg
22 augusti 2007
#2
Om inte annat så lär nog 318 vara mindre framtung.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
22 augusti 2007
#3
318 och 320 är det absolut skillnad på, men däremot 318is drar nog ganska lika med 320. Men som du själv sagt lite segt botten drag man måste upp på lite varv för att det ska hända lite men helt klart mycket härligare att köra en bil med 6:a. Tycker själv inte att min 320 är speciellt törstig om man inte buskör, kan utan problem få ner den till 0.6 - 0.7 på landsväg (90km/h)

För mer info om alla motorer, modeller m.m kolla in www.autopower.se
Senast redigerat av racing-jimpa (22 augusti 2007)

168 Inlägg
22 augusti 2007
#4
Enligt en man på jobbet som är BMW fantast är det mer rapp i en 318iS än 320. även om den har lite mer resurser. 4an jobbar snabbare helt enkelt. detta säger jag inte för jag kör en själv då den är så sjukt slö så jag blir förbannad. Men så går det när man går från en trimmad Impreza GT till en 318iS.

min 318iS på 140 pållar är rätt så rolig köra efter 80 km/h. skön pendlar bil också. ser vacker ut. speciell för sin årgång.

Men vill man ha fartresurser så kan du börja tänka först efter 323. helst 325+
och då skall du inte ha ägt en snabb bil tidigare he he.

Sen är försäkringen i standard billigare på 4or och mindre motorstyrka på papper.

Mvh

En japansk bil går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

Evolution Garage
394 Inlägg
22 augusti 2007
#5
318is är givna valet där.... dom är dessutom oftast utrustade med M-paket och lite annat mums för väghållningen. 140 hästars 4'a vs 150 hästars 6'a är i stort sett jämna prestanda.

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

160 Inlägg
22 augusti 2007
Trådstartare
#6
Då tror jag nog att jag struntar i att kolla på 320:in och spanar vidare istället. Jag menar, ska man ha en sexa så ska det ju vara lite krut i den också, inte bara nice glidargång.

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
22 augusti 2007
#7
hade ju satsat på 325 eller högre om jag va du

53 Inlägg
22 augusti 2007
#8
det är väl en annan effektkurva på en 6an än en fyra. fyrorna måste man varva mer innan de drar. det är bättre bottendrag i en 6a på lägre varv o man får mer respons på lägre varv. så e min uppfattning iaf


Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
22 augusti 2007
#9
6:an är ju manligare big_smile Oerhört mysigt ljud i dessa, och så går de silkeslent.


AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
22 augusti 2007
#10
Nipton skrev:
det är väl en annan effektkurva på en 6an än en fyra. fyrorna måste man varva mer innan de drar. det är bättre bottendrag i en 6a på lägre varv o man får mer respons på lägre varv. så e min uppfattning iaf

o hur ofta gör man en start vid 2000varv då? Både bmw 318 o bmw 325 måste man varva reiält för att få en bra start släpper man exmpel kopplingen vid 2500 varv på 325 så hoppar den fram.  Varvstoppet is the shit. smile


Bmw osv..

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
22 augusti 2007
#11
Jag kan tyvärr bara jämföra 318i e36 -91 vs 320i e46 -99 eller ja de går inte att jämföra! Vet inte hur många hästar det är i 318i men det är 150hk i min 320 och den går nog dubbelt så bra! Sen är ju sexans sång inne i kupén en skönsång!
Senast redigerat av MikeAero (22 augusti 2007)

-Mike-

427 Inlägg
22 augusti 2007
#12
Hade valt 318is tycker det låter larvigt me en sexa på 2l som har 150hk det har ju min 1,6l.......

3 059 Inlägg
22 augusti 2007
#13
6'an har mycket härligare och skönare ljud än 4'an..


Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
22 augusti 2007
#14
CRX-vtec skrev:
Hade valt 318is tycker det låter larvigt me en sexa på 2l som har 150hk det har ju min 1,6l.......

Tyckte jag med innan jag provade en! Men då har jag mina 150 häst hela tiden och inte bara på toppen av registret! Men den duger gott som andra bil för mig! Går hyfsat och billigt! Sen har du kanske inte övningskört ngn än! 6:an låter ju helt klart bättre än fyran och 318is är kanske jämförbar i fartresurser som 320i

-Mike-

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
23 augusti 2007
#15
318is tar 320 var som helst när som helst. rakt fram, o framföralt på bana.


Bmw osv..

1 418 Inlägg
23 augusti 2007
#16
UseDubbelTurbo skrev:
318is tar 320 var som helst när som helst. rakt fram, o framföralt på bana.

Behöver så inte vara, pratar vi e30 så är det så! är det e36 så är 320n lite piggare (iaf modellen med vanos) men mycket tråkigare att köra för man får varva den som en idiot. 2 liters sexa är för litet, enda fördelen är väl motorljudet!
Senast redigerat av Lindberg88 (23 augusti 2007)

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
23 augusti 2007
#17
På pappret gör

bmw 320 vanos 0-100 10.0 sec toppfart 214

Bmw 318is 0-100 10,2sec toppfart 213.

(Men är övertygad om att  is drar 320 rakt fram ändå av lite olika anledningar)

och att 318is piskar 320 på bana behöver vi inte ens diskutera då 320 har dålig balans på banan med sexan i fram medans 318is har perfekt vikt balans vilket gör den klockren på bana samt sport chassie från faberik osv.


Bmw osv..

2 164 Inlägg
23 augusti 2007
#18
318is är ju smått legendarisk för den är så härlig att köra och går så bra på vägen.
Sen går den ju lätt att turbo konvertera om man vill och jag skulle välja 318is framför 320i.
mycket roligare bil 318is.

MVH

F



Sök