3948
Sök

volvo 740 Turbo krånglar

46 Inlägg
26 augusti 2007
Trådstartare
#1
ibland när jag startar den så surar den igen och går illa i ca 30sekunder.


Leg. Volvo Nerd
143 Inlägg
27 augusti 2007
#2
lite mer info vore bra. Blir det någon skillnad om den är varm? eller är den så hela tiden?
Har du en tredjaparts dump på den?
Hur är laddtrycket på den?


som sagt mer info tack

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!

46 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
#3
det är så helatiden och den har HKS dump den laddar 0,5.


Leg. Volvo Nerd
143 Inlägg
30 augusti 2007
#4
dumpen kan avra felinställd och det leder till att den surar ibland.,

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!

8 Inlägg
30 augusti 2007
#5
High_Tower skrev:
dumpen kan avra felinställd och det leder till att den surar ibland.,

öööö???? jag har aldrig hört att dumpen styr bränslemängden!!!
dumpen är den pryl somalla fjortisar vill ha för den låter pssssssccccchhhhhh!!!!!
Senast redigerat av allvetare (30 augusti 2007)

89 Inlägg
30 augusti 2007
#6
allvetare skrev:
High_Tower skrev:
dumpen kan avra felinställd och det leder till att den surar ibland.,

öööö???? jag har aldrig hört att dumpen styr bränslemängden!!!
dumpen är den pryl somalla fjortisar vill ha för den låter pssssssccccchhhhhh!!!!!

På en 740 så beräknar den ju ut soppamängden på hur mycket luft som passerat LMM. Dumpar man då bort luft så får man ett överskott av bränsle. Det kan resultera i att den går fett efter växling. Men i detta fall så gick den ju illa vid start. Förhoppningsvis startar han bilen utan att varva skiten ur den direkt, så om den bara gått på låga varv ligger nog felet någon annanstans.

Kan vara kallstartsventilen som spökar, speciellt om det händer vid varm motor.

\\ Mer laddtryck åt folket! //

1 418 Inlägg
30 augusti 2007
#7
En kompis hade dump på sin 740 å den gick väldigt fett, gick helt enkelt inte att ha! prova att ta bort den och se om de blir bättre

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
30 augusti 2007
#8
TurboKolle skrev:
allvetare skrev:
High_Tower skrev:
dumpen kan avra felinställd och det leder till att den surar ibland.,

öööö???? jag har aldrig hört att dumpen styr bränslemängden!!!
dumpen är den pryl somalla fjortisar vill ha för den låter pssssssccccchhhhhh!!!!!

På en 740 så beräknar den ju ut soppamängden på hur mycket luft som passerat LMM. Dumpar man då bort luft så får man ett överskott av bränsle. Det kan resultera i att den går fett efter växling. Men i detta fall så gick den ju illa vid start. Förhoppningsvis startar han bilen utan att varva skiten ur den direkt, så om den bara gått på låga varv ligger nog felet någon annanstans.

Kan vara kallstartsventilen som spökar, speciellt om det händer vid varm motor.

Ehh... Det är väl en MM på en 740 inte en LMM... Rätta mig om jag har fel...

I do it my way

89 Inlägg
30 augusti 2007
#9
BadGirl_854T5 skrev:
TurboKolle skrev:
allvetare skrev:
öööö???? jag har aldrig hört att dumpen styr bränslemängden!!!
dumpen är den pryl somalla fjortisar vill ha för den låter pssssssccccchhhhhh!!!!!

På en 740 så beräknar den ju ut soppamängden på hur mycket luft som passerat LMM. Dumpar man då bort luft så får man ett överskott av bränsle. Det kan resultera i att den går fett efter växling. Men i detta fall så gick den ju illa vid start. Förhoppningsvis startar han bilen utan att varva skiten ur den direkt, så om den bara gått på låga varv ligger nog felet någon annanstans.

Kan vara kallstartsventilen som spökar, speciellt om det händer vid varm motor.

Ehh... Det är väl en MM på en 740 inte en LMM... Rätta mig om jag har fel...

Jo, du har säkert alldeles rätt, jag har ingen aning vad den egentligen kallas...Jag orkade fan inte engagera mig i att söka efter rätt benämning. Visste ju att någon skulle rätta mig snabbt som ögat ändå så  tongue

Men principen är iallafall densamma, bilen går fett av öppen dump.

\\ Mer laddtryck åt folket! //

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
30 augusti 2007
#10
TurboKolle skrev:
BadGirl_854T5 skrev:
TurboKolle skrev:

På en 740 så beräknar den ju ut soppamängden på hur mycket luft som passerat LMM. Dumpar man då bort luft så får man ett överskott av bränsle. Det kan resultera i att den går fett efter växling. Men i detta fall så gick den ju illa vid start. Förhoppningsvis startar han bilen utan att varva skiten ur den direkt, så om den bara gått på låga varv ligger nog felet någon annanstans.

Kan vara kallstartsventilen som spökar, speciellt om det händer vid varm motor.

Ehh... Det är väl en MM på en 740 inte en LMM... Rätta mig om jag har fel...

Jo, du har säkert alldeles rätt, jag har ingen aning vad den egentligen kallas...Jag orkade fan inte engagera mig i att söka efter rätt benämning. Visste ju att någon skulle rätta mig snabbt som ögat ändå så  tongue

Men principen är iallafall densamma, bilen går fett av öppen dump.

He he, det är bara att ta bort själva "luften" i luftmassamätare =P

Alltså massamätare ;P

Ja, jag är snabb jag =P

I do it my way

46 Inlägg
30 augusti 2007
Trådstartare
#11
den e bara sur i typ 30 sekunder seb går den som en klocka


Abiit, excessit, evasit, erupit
145 Inlägg
2 september 2007
#12
då så då e det ju in get fel..!  gammla volvo bilar e som brudar..  dom surar oxå igen när dom bli äldre..! släpper till lite för sällan..! hehehe men om du e snäll kanske man får samka..!!

näää men alvarligt vad e det du klagar på..! att den surar e väl inget att klaga på.. prova att ställa tändningen ist..! eller om du har en lite nyare bil kolla ventilspel osv.. eller bara var glad endå..!

Abiit, excessit, evasit, erupit - Han har farit, försvunnit, undkommit, störtat iväg.

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
3 september 2007
#13
volvo_figge skrev:
det är så helatiden och den har HKS dump den laddar 0,5.

Är det en öppen dump så kan det uppstå problem, men spänner man fjädern tillräkligt mycket så ska det funka bra, på min funkar det utmärkt:)


46 Inlägg
3 september 2007
Trådstartare
#14
Rooth07 skrev:
volvo_figge skrev:
det är så helatiden och den har HKS dump den laddar 0,5.

Är det en öppen dump så kan det uppstå problem, men spänner man fjädern tillräkligt mycket så ska det funka bra, på min funkar det utmärkt:)

vadå för fjäder ?


Sidledesförare
268 Inlägg
3 september 2007
#15
volvo_figge skrev:
Rooth07 skrev:
volvo_figge skrev:
det är så helatiden och den har HKS dump den laddar 0,5.

Är det en öppen dump så kan det uppstå problem, men spänner man fjädern tillräkligt mycket så ska det funka bra, på min funkar det utmärkt:)

vadå för fjäder ?

http://www.vanern.se/bilder/skolsidor/fjader.gif

Man vet aldrig, före man vet

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
4 september 2007
#16
volvo_figge skrev:
Rooth07 skrev:
volvo_figge skrev:
det är så helatiden och den har HKS dump den laddar 0,5.

Är det en öppen dump så kan det uppstå problem, men spänner man fjädern tillräkligt mycket så ska det funka bra, på min funkar det utmärkt:)

vadå för fjäder ?

Om det finns en justerskruv på dumpen så justerar du en fjädern i dumpen med den, alltså hårdheten, men har du inte justerskruven så är det ett annat problem^^


510 Inlägg
4 september 2007
#17
Rooth07 skrev:
volvo_figge skrev:
Rooth07 skrev:

Är det en öppen dump så kan det uppstå problem, men spänner man fjädern tillräkligt mycket så ska det funka bra, på min funkar det utmärkt:)

vadå för fjäder ?

Om det finns en justerskruv på dumpen så justerar du en fjädern i dumpen med den, alltså hårdheten, men har du inte justerskruven så är det ett annat problem^^

Har man icke justerbar så öppnar man väl den och lägger i brickor ? Eller har ja helt åt helsike fel? Min dum pyser iaf hela tiden när jag kommer upp i över 180 xD Ganska störigt .. haha ..


46 Inlägg
20 september 2007
Trådstartare
#18
det är en 740 tic , det sitter ett ft block och en 531topp sen har den ett motronic sprut.


10 287 Inlägg
20 september 2007
#19
Börja med att läsa denna:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=30856

Annars blir det bara långa förvirrade trådar.

Göran
Moderator


volvo_figge skrev:
ibland när jag startar den så surar den igen och går illa i ca 30sekunder.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
20 september 2007
#20
Börja med att ta bort/plugga dumpen och se hur bilen beter sig utan denna.
Sedan är det väl så att Motronic har en termotidgivare. Dessa brukar jäklas.
Och eftersom du har bytt motor - är toppen bytt också? I så fall - har du koll på att du har rätt sorts temperaturgivare i toppen till sprutet?

Och berätta om detta kom plötsligt och/eller i samband med något annat.

/Göran


volvo_figge skrev:
det är en 740 tic , det sitter ett ft block och en 531topp sen har den ett motronic sprut.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök