Börjar med lite bilder den här gången. Mina omtalade bussningar..
Som skulle ha pressats in här.
Tyvärr så var gaveln på min generator lite uppslagen så ingen av mina fina bussningar passade. Ska ta och kolla om vi inte har någon ny generator ligger så jag kan få en schysst gavel.
Men det linjerar iaf.. Lite tight upptill mot spännarmen och nu nertill mot det nedre fästet.. Har ca 2-3mm spel mellan remmen och fästet.
Men den här blev jag nöjd med.
Började lite lätt med elen idag, tyvärr så har jag inte fått med alla inkopplingar, bara till själva insprutningen tror jag. Har en del kontaktstycken som jag är lite osäker på var de ska någonstans, bara att fortsätta jaga scheman.
Som skulle ha pressats in här. http://i16.tinypic.com/7xxgqo9.jpg Tyvärr så var gaveln på min generator lite uppslagen så ingen av mina fina bussningar passade. Ska ta och kolla om vi inte har någon ny generator ligger så jag kan få en schysst gavel.
Men det linjerar iaf.. Lite tight upptill mot spännarmen och nu nertill mot det nedre fästet.. Har ca 2-3mm spel mellan remmen och fästet. http://i5.tinypic.com/8c3ipgx.jpg
Började lite lätt med elen idag, tyvärr så har jag inte fått med alla inkopplingar, bara till själva insprutningen tror jag. Har en del kontaktstycken som jag är lite osäker på var de ska någonstans, bara att fortsätta jaga scheman.
Synd de där me gaveln på generatorn, bara jaga en ny hehe Tajt me remmen, men de går Tycker du ska vara redigt nöjd över ventilkåpan, riktigt snyggt Bara att leta och kämpa på me el kopplingen mvh kimpa
kimpan_90: Jorå det blir nya tag på torsdag.. Vi borde ha en till generator ligga på hyllan. Självklart ska det gå, gäller bara att spänna remmen ordentligt, får ha en reservrem ligga bland lite verktyg i skuffen som säkerhet. Jo ventilkåpan är jag riktigt nöjd med, blev lite konstigt på ett ställe men det får vara så, det är ju inte någon utställningsbil (än)..
darkwizard: Jorå en Volvo generator kan nog passa, man får såga lite i nedre fästet på den bara.. Men det tar emot att åka runt med Volvo grejer.. Tackar för erbjudandet men vi har lite överskott på Volvo 80A generatorer på firman, jobbar på Generatorservice..
tarzan_mannen: Tackar, alltid kul med lite uppmuntran.. Jo insuget blev det bäst resultat på.. Fälgarna har jag "lånat" från farsgubben, misstänker att jag blir av med dem till våren.. Får hoppas att du gillar fortsättningen på bygget..
fan det här ser riktigt grymt ut Kul med inspiration, jag och bror håller också på med en ascona b. .. det ligger dock lite på is just nu, motivationsbrist och torrt i kassan
Turbo? No. Balls! Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge "Ecodriving is for poor people"
Godspeaker: Tackar, alltid kul att få läsa sånna kommentarer.. Jasså? Nu blir man ju lite intresserad, inte för att jag är ett Opelfreak men det är alltid kul med lite inspiration. Såg i reg. papprena och jag handlade bilen i oktober och sen så har den stått i 2-2,5månad utan att det hänt något.. Det är nog en fas som alla projekt hamnar i förr eller senare.. Bara att ligga lågt ett tag och komma igen stort lite senare..
MixiL: Så bra, för det lär dyka upp fler bilder senare ikväll.. För ikväll så ska generatorn på plats och lite annat småpyssel ska fixas till. Ska försöka ge mej på elschemat jag fick tag på tidigare. Gjorde ett studiebesök hos stadsbiblioteket igår, för andra gången i mitt liv.. Tyvärr så hittade jag inte på någon verkstadshandbok där.. Men det blir lite sökande på nätet igen.
Ett psykologiskt framsteg gjordes ikväll, jag hällde i motoroljan i motorn.. Det kan tyckas vara en småsak men det betydde mycket.
Åkte på batteritorsk ute i garaget så tyvärr kommer det inte upp några bilder ikväll, var egentligen inte något nytt att visa. Bytte ut min generator mot en med en fräsch generator istället.
Sen så har det blivit en stund framför tangentbordet och jagat kopplingscheman till dels motorn och bilen. Några kontaktstycken har klarnat men det är 2st som jag måste forska lite i..
Målet är att försöka få över karossen till garaget under nästa helg, prio är att få igång motorn och bygga avgassystem.
Nu är det fart i kameran. Önskar att jag hade lite nya framsteg utöver motorn att erbjuda men så är det inte.. Men håll ut, snart så ska jag börja med karossen.
Nya generatorn med bussningarna.
Som motorn står nu.
Som sagt så jagas det elscheman i vild förtvivlan, även slangen som går mellan vattenpumpen till termostathuset. Om det är någon som har något liggandes så tar jag mot tips med öppna armar..
Var ner till stadsbiblioteket idag igen, tydligen ska de ha rep. handböcker till både 22E motorn och till Asconan, kom in lite för sent för att få några böcker. Blir ett besök till på måndag, när de har lite mera tid att gräva fram böckerna åt mej..
Tror att jag löste 2st kontaktstycken till igår kväll, det ser ut som jag saknar en "Leerlauf" box, men en sån är beställd. 170kr inkl frakt från Vimmerby. Det är dyra delar till bilen.. I övrigt så blir det lite kontaktbyten imorrn, så jag får kompletta kontaktstycken till alla lösa kablar, sen så ska det tillverkas en extra jordkabel till generatorn och en kabel mellan generator och startmotor..
Höll på lite lätt igår kväll och såg över den andra kabelhärvan, den som sköter tändningen. Naturligtvis så dök det upp 4st brunvita kablar som saknar hemvist. Förhoppningsvis så kommer det lösa sej ikväll, om jag får tag på rep. böckerna.
I övrigt så målade jag på hållaren till tändspolen och modulen i samma silver som vissa andra delar av motordelarna går i. Ska fixa till lite bilder på det senare ikväll.
Nu så har jag fått vantarna på riktiga elscheman på svenska!! Det tyska elschemat verkade inte stämma helt 100 mot min motor.. Så nu ska alla kablar snart sitta på rätt ställe igen..
Sen så fick jag hem bakljuset till Rekorden idag med, så nu kan jag åka lagligt igen.. Ser ut som att det blir lite garagetid imorrn..
Nu så har jag fått vantarna på riktiga elscheman på svenska!! Det tyska elschemat verkade inte stämma helt 100 mot min motor.. Så nu ska alla kablar snart sitta på rätt ställe igen..
Sen så fick jag hem bakljuset till Rekorden idag med, så nu kan jag åka lagligt igen.. Ser ut som att det blir lite garagetid imorrn..
Trevlig uppadate Shysst att du fick tag på ett svenskt elshema, blir lite enklare Hoppas allt elkopplande går bra nu så du får åka lite Ascona i "Vinter"
Jo det blev betydligt enklare med schemat på svenska. Har bara ögnat igenom det lite snabbt idag. Men imorrn ska en kopia tas med till garaget där jag har en dejt med lite kontaktstycken..
Jo det började ju komma lite snö idag, så nu måste ju bilfan igång..
Lite halvdåliga bilder från gårdagens äventyr, första tecknet på att det fortfarande är lite "snikbygge"
Lackat lite, men tändmodulen åkte på igen.
Bilder på den gamla spolen, har dock gått en rond med lite bromsrengöring för att snygga till det lite.