3255
Sök

Streckkodens Ascona B - Projektet avslutat.

2 655 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
Jo det ska ju inte vara helt lätt, tydligen.. smile Har ju fått lite rutin på att jobba i motvind..

Klart att det är värt att "slänga" ut ca 3000kr på stötdämpare och fjädrar.. smile Har börjat smida lite ondskefulla planer på Asconan nu, de roliga grejerna till den kostar ju bara en bråkdel av vad Nissanprylarna går på.. Vi får se vad som händer under sommaren..

2 655 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
Det har hänt mycket på Opel fronten idag.. Har fått in mycket tips och idéer från folk.. Med lite tur så har jag nog en insprutningshärva på g, han trodde det var en LE-Jetronic härva, det visar sej så fort jag får se den.
Sen så har jag fått numret till ett gäng som bara skruvar Opel och Ford, blir att jag slår dem en signal imorrn eller så..
Körde även hem de sista avgasbitarna idag.

Så nu ligger det lite lågt tills jag får se hur härvan ser ut.

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
28 januari 2008
Streckkoden skrev:
Det har hänt mycket på Opel fronten idag.. Har fått in mycket tips och idéer från folk.. Med lite tur så har jag nog en insprutningshärva på g, han trodde det var en LE-Jetronic härva, det visar sej så fort jag får se den.
Sen så har jag fått numret till ett gäng som bara skruvar Opel och Ford, blir att jag slår dem en signal imorrn eller så..
Körde även hem de sista avgasbitarna idag.

Så nu ligger det lite lågt tills jag får se hur härvan ser ut.

Hoppas hoppas hoppas på att det är rätt grejer smile

Bara att ringa runt annars, finns ju endel oplar runt i sverige tongue
Keep on!
mvh kimpa

2 655 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
Det hoppas jag med.. smile Jorå det finns några ess kvar, bra att ha några i reserv.
Nu har jag även lugnat ner mej lite efter gårdagens lilla tabbe. Skulle ju givetvis ha kollat så att grejerna passade innan jag började med allt.. Ser man det på den ljusa sidan så har jag en jävligt fräsch kabelhärva till en 2,0L motor.. smile

Jo siktet är inställt på att motorstyrningen ska vara komplett till helgen. Den som lever får se.

2 655 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
Idag så har jag gjort stora framsteg på Opelfronten.
Ringde till en kille som kunde Opel utan och innan.. smile Så nu har jag fått förklarat vilka delar man ska använda för att få till mitt bygge.
Ska ut till Olsson imorgon och jaga rätt box till insprutningen, sen så ska det inte dröja länge innan motorn hittar hem igen.

Ska ut en sväng till 200an ikväll så det blir nog inte speciellt mycket gjort på motorn ikväll.

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
29 januari 2008
Streckkoden skrev:
Idag så har jag gjort stora framsteg på Opelfronten.
Ringde till en kille som kunde Opel utan och innan.. smile Så nu har jag fått förklarat vilka delar man ska använda för att få till mitt bygge.
Ska ut till Olsson imorgon och jaga rätt box till insprutningen, sen så ska det inte dröja länge innan motorn hittar hem igen.

Ska ut en sväng till 200an ikväll så det blir nog inte speciellt mycket gjort på motorn ikväll.

Fan va härligt smile
Kul att få tag i lite kunnigt folk och de hjälper en smile

Tycker det låter lovande nu att motorn hoppar i rätt snart smile
Bara att kämpa på! smile

Hälsa 200an oxå tongue
Mvh Kimpa

2 655 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
Jepp det känns riktigt bra nu..
Det blir ju lite lättare att skruva nu när man vet att det börjar närma sej..

Ska framföra hälsningen till 200an, ska bli ruskigt kul och få tröffa "sambon" igen.. smile

192 Inlägg
29 januari 2008
Streckkoden skrev:
Jo jag har lagt märke till det.. smile
Däremot så står jag nu med 3 olika varianter på insprut till CIH motorn. Så nu ska mina kontakter på Opelfolk tömmas på information, måste ha insprutningen klar innan jag kan fortsätta med karossen.

la så kör man med ett par hederliga förgasare,,, big_smile

//// Tommie

2 655 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
loftom: Jo det hade varit roligast så, speciellt om jag hade en liknande motor som du har.. smile Men till och börja med så vill jag ha lite driftekonomi (om det nu är möjligt??). Vi får se hur länge det dröjer innan den här motorn börjar stressas på.. smile

MadLamb Racing
372 Inlägg
2 februari 2008
börjar det närma sig nu eller?

"De är polerat!"

MadLamb Racing
210 Inlägg
2 februari 2008
Ja, det kan man verkligen fråga sig... roll

2 655 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
Bra fråga, nästa.. smile

Nej då, är startklar nu faktiskt, så inom kort så ska jag ut i garaget och börja flytta över lite grejer. Vi håller på och klurar lite över hur vi ska få upp svänghjulet i svarven, anläggningsytan på svänghjulet är rostigt..

Det kommer inte bli någon uppstart under helgen, det är klart.. Jag måste in till Slangservice på måndag och handla lite slang, lite vaccumslang och kylarslang. Däremot så hoppas jag att vi kan drar över bilen till garaget under dan idag..
Med lite tur så kanske motorn hittar hem under morgondagen..
Återkommer om et tag med en rapport.

MadLamb Racing
372 Inlägg
2 februari 2008
nästa fråga.. när blir den klar?? smile

"De är polerat!"

2 655 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
MicrO: Den blir klar när den blir klar.. Nej men det börjar bli lite bråttom nu, har lessnat på att åka Toyota nu..

Håller på och försöker få den original soppaslangen som går till spridarna nu, är nästan klar med den 3e nu. Lyckades sätta mejseln  mitt i ena leden på pekfingret, så nu går det lite försiktigare framåt..

Misstänker att det kommer hända en massa så fort motorn hittar ner i karossen igen, det är ett stort psykologiskt framsteg.

2 655 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
Nu är det läge för en rapport.

Det jag har hunnit med idag var att byta ut soppaslangen till de 2 sista spridarna, det tog sin lilla tid innan den gamla slangen var borta helt. Men med 9 fullt fungerande fingrar så lyckades jag få dit fuelrailen.
Har haft ett huvudbry när det gäller kallstartsfunktionen men nu ska det bli 2,0ans system med kallstartsventil och mekaniskt slidspjäll. Så då behöver jag lite olika slangar med div. övergångar och massa annat trevligt.. Har ett kontaktstycke som jag inte vet var det ska men det ska jag ha koll på tills imorrn.

Sen så är härvan inkopplad så långt det bara går utan att ha karossen tillhands.
Fick bara med mej mobilen idag så ni får stå ut med mobilbilder ikväll..
http://i30.tinypic.com/2zxw75u.jpg
http://i27.tinypic.com/2ex8ydc.jpg
http://i27.tinypic.com/bi048p.jpg

Nu börjar det kännas tjatigt att ladda upp bilder bara på motorn, så nästa gång det blir läge för bilder så kommer nog svänghjulet att dyka upp..

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
2 februari 2008
Streckkoden skrev:
Nu är det läge för en rapport.

Det jag har hunnit med idag var att byta ut soppaslangen till de 2 sista spridarna, det tog sin lilla tid innan den gamla slangen var borta helt. Men med 9 fullt fungerande fingrar så lyckades jag få dit fuelrailen.
Har haft ett huvudbry när det gäller kallstartsfunktionen men nu ska det bli 2,0ans system med kallstartsventil och mekaniskt slidspjäll. Så då behöver jag lite olika slangar med div. övergångar och massa annat trevligt.. Har ett kontaktstycke som jag inte vet var det ska men det ska jag ha koll på tills imorrn.

Sen så är härvan inkopplad så långt det bara går utan att ha karossen tillhands.
Fick bara med mej mobilen idag så ni får stå ut med mobilbilder ikväll..
http://i30.tinypic.com/2zxw75u.jpg
http://i27.tinypic.com/2ex8ydc.jpg
http://i27.tinypic.com/bi048p.jpg

Nu börjar det kännas tjatigt att ladda upp bilder bara på motorn, så nästa gång det blir läge för bilder så kommer nog svänghjulet att dyka upp..

Jag tycker detta ser jävligt bra ut big_smile
Bara att kämpa vidare nu med motorn så får du leka lite ute i snön wink komm ju lite idag tongue
Mvh Kim

2 655 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
kimpan_90: Tackar, då är vi 2.. smile Blev en liten snabblösning med härvan, monterade härvan som den såg ut. Visserligen så är det inte så många kontakter att hålla reda på sen när det blir läge att snygga till den biten.

Gissa om jag var sugen på att sladda runt med bilen idag, när man såg att det snöade utanför garaget. Men det lär dyka upp mera snö senare med.

Nu när det har kommit en hel del snö så är det uteslutet att jag kan dra upp Asconan till garaget imorrn. Ska försöka se till så att alla lysen funkar till nästa helg, så vi kan dra bilen då istället. Tills dess så ska det sitta dubbdäck ifram på bilen med.

1 498 Inlägg
2 februari 2008
Ser riktigt bra ut det där. väntar med spänning över hur det öviga kommer att bli.

2 655 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
ascona-tic: Tackar.. Jo det gör jag med.. smile

Morgondagen kommer gå åt till att försöka lista ut hur och var alla vattenslangar ska gå. Sen så ska en inköpslista på all slang skrivas ner och sedan inhandlas under veckan.
Ska försöka få den svänghjulet och få upp det i svarven med. Sen så ska motorn vara redo för att sänkas ner i bilen igen.

2 655 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
Nu så börjar det bli läge att ta med sej tumstocken och åka iväg och börja ta mått på slangar..

Har inte blivit något klokare på vad det sista kontaktstycket ska någonstans, har inte haft det på mina andra 2 härvor.. Får se om bilen går igång utan att ha det inkopplat..
Snackade lite med astrakalle igår, fick en massa inspiration till utsidan på bilen..

Sök