3017
Sök

Bromsproblem 850GLt - Hjälp!

Nörd
4 Inlägg
5 september 2007
Trådstartare
Jag har ett oidentifierat bromsproblem på min kära 850GLT -94. Hade varit extremt tacksam om ni kunde hjälpa mig lokalisera problemet och kanske tillochmed reparera!

Det är som följer:
I regel uppstår detta vid låga farter i samband med sväng, behöver inte alls vara en skarp sväng räcker med en vanlig vänster/högersväng, men nästan enbart när man håller låg fart, dvs under 40 lite drygt.

Det uppstår ett mekaniskt borrande ljud från motorn, kan inte riktigt lokalisera exakt vart ljudet kommer ifrån då jag måste köra för att det skall hända, men framför mig iaf. Det låter som om någon använde en dremelborr bakom en betongvägg typ, ett dovt mekaniskt borrande ljud. Om man bara fortsätter köra slutar ljudet efter typ en 100-200 meters körning. Men om man känner efter med foten så vibrerar bromspedalen, det är alltså någonting med bromsen som 'borrar'. Om man då trycker lätt på bromsen så ändrar ljudet karaktär lite och bromsen reagerar inte riktigt som den borde, utan tar inte riktigt, detta varar dock bara 1-2 sekunder sen försvinner ljudet och man kan bromsa ordentligt. Lösningen jag funnit på detta är ett fjäderlätt snabbt tryck på bromspedalen, så försvinner ljudet, så det är egentligen inget fatalt problem, men vill ju dock ha min pärla i topptrim så måste verkligen få klarhet i detta.

Tänkte att detta forum bör ju vara rätt plats, ställ gärna mer frågor rörande ämnet eller helt enkelt kom med teorier, allt uppskattas!

Tack på förhand

/Sebastian

8 250 Inlägg
5 september 2007
Lyser abs-lampan?

Abs-givaren eller kransen kanske, är väl det som verkar troligast. Självtestet gör den ju när man passerar 30Km/h, men det göra bara första gången man åker minst 30, men det är ju bara ett kort skrapande ljud.

Jag utgår ju från att du har bromsvätska i bilen, och det är klart, har du otur så är det hydralmodulatorn som morrar, och komemr ljudet från den kan det bli dyrt.

Nörd
4 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Lyser abs-lampan?

Abs-givaren eller kransen kanske, är väl det som verkar troligast. Självtestet gör den ju när man passerar 30Km/h, men det göra bara första gången man åker minst 30, men det är ju bara ett kort skrapande ljud.

Jag utgår ju från att du har bromsvätska i bilen, och det är klart, har du otur så är det hydralmodulatorn som morrar, och komemr ljudet från den kan det bli dyrt.

Ingen ABS lampa lyser, det är inte självtestet för det här kan återkomma var gång situationen uppstår, dessutom låter det mycket mer.

Hydralmotorn? Låter dyrt, och det är inte bra, då slutar det nog med att jag skiter i det då bromsarna ju funkar, hur kan jag ta reda på det? Måste jag fråga en meckare att kolla po den tro? Eller finns det nåt hemmafix så att jag kan lokalisera das fel?

Tack!

448 Inlägg
10 oktober 2007
har något liknande problem dem 2-3 första gångerna jag bromsar sen så släpper det,
så jag får hålla mig här en stund och se ifall det kommer några svar

Xzit

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
11 oktober 2007
Kan inte garantera, men troligast något signalfel i avs systemet.
Kolla upp (med hjälp av någon kunnig person) ev. felkoder.
Troligast är fel få någon av "hjulkransarna" eller sensorerna vid desamma.
Är du lite kunnig kan du kolla upp koderna själv.
Följ instuktionerna på http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=54779
Lycka till!

Sök