3158
Sök

Cola Light eller Cola Zero?

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
För det första vad är det för skillnad? läste på båda förpackingarna men hittade ingen skilland utom att cola light gav 0,02% energi mer.

är ju en storsamlare av allt som har med cola o göra o har köpt grejjer för ca 20 K när det gäller cola men detta har jag fan ingen aning om.

nån som har en bra förklaring.?

4 571 Inlägg
6 september 2007
Jag tycker personligen att zero smakar bättre, sedan är det ju snyggare flaska med wink

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
6 september 2007
Izual skrev:
Jag tycker personligen att zero smakar bättre, sedan är det ju snyggare flaska med wink

finns även som burkar wink hehe

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

1 703 Inlägg
6 september 2007
Det är väl sötningsmedlet som är skillnaden? Zero har aspartam, light har sucralos?

2 751 Inlägg
6 september 2007
LuCiiifer skrev:
För det första vad är det för skillnad? läste på båda förpackingarna men hittade ingen skilland utom att cola light gav 0,02% energi mer.

är ju en storsamlare av allt som har med cola o göra o har köpt grejjer för ca 20 K när det gäller cola men detta har jag fan ingen aning om.

nån som har en bra förklaring.?

Coca Cola lägger inte ut receptet på hur de gör sina produkter..... Det är ganska strict... Zero kanske görs på annat sätt än Light men kan fortfarande innehålla liknande ingredienser

Who Djaa bless no man curse

Sleeper
3 084 Inlägg
6 september 2007
vembryr sig light är farligt... man blir fet och törstigare socker finns ju tamefan i allt ändå. Light är bara till för att man ska köpa en till so fuck that shit! Det är äckligare än riktig cola och god cola är godare än äcklig cola så varför ens fråga vad det är för skillnad på light och light?!

*Dricker cocacola Fat*

(man blir inte fet på socker... man blir fet för att man vräker i sig)
Senast redigerat av Sushikocken (6 september 2007)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

9 108 Inlägg
6 september 2007
Zero är klart godare i alla fall, drack hur många som helst på Elmia-helgen där dom delades ut gratis wink

Muttley
9 september 2007
Sushikocken skrev:
vembryr sig light är farligt... man blir fet och törstigare socker finns ju tamefan i allt ändå. Light är bara till för att man ska köpa en till so fuck that shit! Det är äckligare än riktig cola och god cola är godare än äcklig cola så varför ens fråga vad det är för skillnad på light och light?!

*Dricker cocacola Fat*

(man blir inte fet på socker... man blir fet för att man vräker i sig)

vänta nu ljuger du som fan faktiskt, du blir inte tjock av light, du blir tjock av original röda med socker.

light är farligt men du blir inte tjock av de på samma vis som med vanliga.

jag har testat smile jag har druckigt coca cola dagligen i väldigt långt tid och jag körde endast på original att börja med då gick jag upp som fan i vikt. men sen körde jag på light och gick helt plötsligt ner i vikt istället.

nu dricker jag inget av de och gick ner 18 kilo smile

men ska man välja vilket som är bäst och jag är en riktig cola smakare så ska de vara röd burk som är iskall en varm dag smile ska vara så kall att de droppar vatten från burken smile
då är de gott.

264 Inlägg
9 september 2007
Varför tror endel att ´light´ skulle kunna göra dig fet? Vanlig cola är sötad med socker, medans light är sötad med ett låtsas socker.
En vanlig person går upp i vikt om han äter mer erergi än vad han gör av med. Ganska logiskt. Men eftersom ´light´inte innehåller socker (som är energi) hur skall du då kunna lägga på dig vikt? (visserligen innehåller light några promille energi, men det är obetydligt) Sukralos och aspartam är artificiella sötningsmedel vilket betyder att dom smakar sött men är kalorifria (näst intill) och dessa används i just ´light´. Tanken med light cola är ju att du skall kunna "äta kakan, men ändå ha den kvar". Detta betyder ju inte att artificiella sötningsmedel är nyttiga för kroppen, men du kan inte anklaga dom för att ´göra dig fet´ eller tillföra kroppen ´onödig energi´ iaf.

Såhär har jag fått det förklarat för mig, rätta mig gärna om jag har fel.
Detta blev ju en fin "doktorsavhandling" tillslut big_smile

Mvh Kristoffer

VTEC - när andra växlar är det dags att gasa

1 723 Inlägg
9 september 2007
sucraloset i lighten ger mer energi än aspartamet i zeron. Därav 0.02% mer energi. Båda smakar som att det är nåt som saknas. Just det, socker. wink

Stolt kirunabo
234 Inlägg
9 september 2007
personligen tycker ja coca-cola zero är godast

Psn: Audirocks

Yrkesförare
1 073 Inlägg
9 september 2007
Riktig Cola har socker!!! big_smile

Laddtrycks-narkoman. medlem nr: 82
426 Inlägg
9 september 2007
anledningen till att dom lanserade Coca-Cola Zero är att komma från Light stämpelen. 
(heter det inte light så är det inte light)
om vi ska kolla på pepsi. Pipsi MAX (alltså light) säljer mer än Pepsi original.
tanken med Coca-cola Zero var att plocka marknadsandelar från Pepsi Max, men coca-cola misslyckades lite där eftersom den plockar marknadsandelar från coca-cola Light.

Summering:
NÄSTAN samma skit annat namn.

* jag dricker riktig cola. inget light. Alla sjöar i Sverige är fullproppade med sötningsmedel eftersom dessa inte bryts ner.

/Street

braweheartsfoto.se
494 Inlägg
9 september 2007
Deffintivt Cola ZERO...

Roger M --- VOLVO 240 DL -83 "LILLABLÅ" --- www.braweheartsfoto.se
"You can take my life, but you can never take my freedom!!!"

Sleeper
3 084 Inlägg
9 september 2007
Cascade skrev:
Varför tror endel att ´light´ skulle kunna göra dig fet? Vanlig cola är sötad med socker, medans light är sötad med ett låtsas socker.
En vanlig person går upp i vikt om han äter mer erergi än vad han gör av med. Ganska logiskt. Men eftersom ´light´inte innehåller socker (som är energi) hur skall du då kunna lägga på dig vikt? (visserligen innehåller light några promille energi, men det är obetydligt) Sukralos och aspartam är artificiella sötningsmedel vilket betyder att dom smakar sött men är kalorifria (näst intill) och dessa används i just ´light´. Tanken med light cola är ju att du skall kunna "äta kakan, men ändå ha den kvar". Detta betyder ju inte att artificiella sötningsmedel är nyttiga för kroppen, men du kan inte anklaga dom för att ´göra dig fet´ eller tillföra kroppen ´onödig energi´ iaf.

Mvh Kristoffer

för att kroppen bereder sig för att ta emot energi iform av kolhydrater (socker) men eftersom du nu lurat kroppen så blir man?!... just det hungrig du äter mer av det andra istället.. socker har använts som sötning i flera "hundra?" år och vad jag minns så blev inte barn feta av att det var socker i maten då? fick veta det av en kostföreläsare så ja, tro vad ni vill, tror forfarande de som arbetar som kostrådgivare vet bättre.

Cascade skrev:
Varför tror endel att ´light´ skulle kunna göra dig fet? Vanlig cola är sötad

ja du har rätt man blir inte fet på själva lighten man blir fet för att man blir hungrigare av själva lighten
Senast redigerat av Sushikocken (9 september 2007)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

264 Inlägg
9 september 2007
street skrev:
* jag dricker riktig cola. inget light. Alla sjöar i Sverige är fullproppade med sötningsmedel eftersom dessa inte bryts ner.

Med andra ord så räcker det med att dra i en tank med kolsyra i närmsta sjö, och sedan glatt öva ryggsim i ´Socker dricka´ (light) cool

VTEC - när andra växlar är det dags att gasa

Laddtrycks-narkoman. medlem nr: 82
426 Inlägg
9 september 2007
Cascade skrev:
street skrev:

Med andra ord så räcker det med att dra i en tank med kolsyra i närmsta sjö, och sedan glatt öva ryggsim i ´Socker dricka´ (light) cool

japp men du behöver mycket kolsyra wink

/Street

677 Inlägg
9 september 2007
"Riktig"  cola för mig med.

Var inte meningen med Zero att ersätta light?
Nu finns ju båda!?

1 297 Inlägg
9 september 2007
det jag inte förstår är att light hade förut aspartam, men det var tydligen cancerframkallande (som allt annat) så de bytte till sukralos. Men nu kommer cola zero med aspartam, låter lite dumt smile

Är diabetiker så jag dricker bara saker med sötningsmedel. Cola zero kom (har jag hört) för att locka fler män att dricka "light". Tycker personligen att zero är jävligt mkt godare smile

250 Inlägg
9 september 2007
Cascade skrev:

Mvh Kristoffer

såg om en studie i england just i detta ämne
dom hade 2 grupper som drack "vanlig" och den andra drack "light" och om jag inte minns fel så var vikt öknings skillnaden inte så speciellt stor mellan grupperna så det sänker ju din teori lite grann smile
jag hade länkat till undersökningen men jag minns int vars jag såg den.

Sök