3302
Sök

Vad för grund när man ska bygga glasfiber låda?

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
10 september 2007
BMTech skrev:
mdf är bra för det är stumt.
Spån är lättare att arbeta med och spricker inte lika lätt.

om du ursäktar så är det tvärtom, spån är stumt så det spricker lättare, Mdf är lite mjukare och spricker inte lika lätt.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

Smart chimps talk Swedish
289 Inlägg
11 september 2007
Trådstartare
Läste lite på internet och såg fler saker man skulle ha, men jag förstog aldrig riktigt till vad?

Det stog både Gelcoat och Topcoat... vad är dessa? och måste man ha det?
Är ju som sagt en liten högtalar låda jag ska göra om det nu spelar roll....

Och vad är att föredra, glasfiberväv eller glasfibermatta? Läste att det inte fanns glasfiberväv på biltema som jag ska åka till imorgon...
Senast redigerat av jonatk (11 september 2007)

289 Inlägg
11 september 2007
Trådstartare
Ingen som vet?.... ska man ha glasfiberväv eller glasfibermatta till lådor i framdörrarna? och säljer biltema båda delarna?

Tack!

elektriker
591 Inlägg
11 september 2007
glasfibermatta körde jag med, funkade kanon!

Har inte testat väv men biltema säljer bara små remsor med det så räcker inte särskilt länge tongue

Kolla gärna hur jag gjort min lådor, är nog typ som du tänkt dig

Mvh Kim smile

---------------> Kimpan

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
11 september 2007
Absolut_Audi skrev:
BMTech skrev:

om du ursäktar så är det tvärtom, spån är stumt så det spricker lättare, Mdf är lite mjukare och spricker inte lika lätt.

Om man arbetat med båda vet man bättre.
MDF har högre densitet alltså hårdare.
Samt att det då spricker lättare om man skruvar i sidan på det för att det finns ingen plats för skruven PGA den högre densiteten.
Så som jag skrev från början ligger det till här gissas inte wink

Gelcoat eller topcoat kan du hoppa över.
Glasfiber väv eller matta spelar mindre roll.
Dom ger barta olika jämnhet på slutresultatet men gör samma sak dom armerar polyestern som i sig själv är väldigt skör plast.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

289 Inlägg
12 september 2007
Trådstartare
BMTech skrev:
Absolut_Audi skrev:
BMTech skrev:

Samt att det då spricker lättare om man skruvar i sidan på det för att det finns ingen plats för skruven PGA den högre densiteten.

Gelcoat eller topcoat kan du hoppa över.
Glasfiber väv eller matta spelar mindre roll.
Dom ger barta olika jämnhet på slutresultatet men gör samma sak dom armerar polyestern som i sig själv är väldigt skör plast.

_kimpan_ skrev:
glasfibermatta körde jag med, funkade kanon!

Har inte testat väv men biltema säljer bara små remsor med det så räcker inte särskilt länge tongue

Kolla gärna hur jag gjort min lådor, är nog typ som du tänkt dig

Mvh Kim smile

okej smile tack för svaren! blir då att köpa glasfibermatta, lite billigare jämfört med de mindre bitarna ja smile
Tack för alla svar smile nu blir det bara att sätta igång med lådan smile

289 Inlägg
14 september 2007
Trådstartare
Nu ska jag ut och prov plasta en låda smile undra bara hur länge man kan låta Polyester blandat med Härdare stå utan att använda det? stelnar det och i så fall efter hur lång tid ca?

- Har precis lagt tyg över lådan och det första man gör är att kladda på massor av polyester?
- Sen tar man glasfiber och lägger på. Blöter man det först eller är det bara att lägga på och pensla över?
- Ska man sen vänta tills det härdat innan man drar på nästa lager, eller är det bara att köra alla de lager man ska ha direkt?

Edit: Fick svar från annat håll smile
Senast redigerat av jonatk (14 september 2007)

69 Inlägg
14 september 2007
När jag plastar brukar jag blanda ca 2dl polyester åt gången. Jag har aldrig varit med om att det börjat härda i butten även fast jag kanske hållt på över en timme.

Det kan vara bra att låta det första lagret torka så att formen blir lite styvare samt att inte tyget börjar hänga/forma om sig av tyngden från all polyester. Men annars är det inga problem att lägga 5-6 lager på varandra.

Bilar! Vilket jävla påhitt.

289 Inlägg
14 september 2007
Trådstartare
Samara skrev:
När jag plastar brukar jag blanda ca 2dl polyester åt gången. Jag har aldrig varit med om att det börjat härda i butten även fast jag kanske hållt på över en timme.

Det kan vara bra att låta det första lagret torka så att formen blir lite styvare samt att inte tyget börjar hänga/forma om sig av tyngden från all polyester. Men annars är det inga problem att lägga 5-6 lager på varandra.

ok smile tur att jag inte gjorde den lådan jag ska använda mig av nu då smile jag blandade ca 4 dl och jo det började stelna lite efter ett tag.
Och sen så väntade jag inte på att det första lagret skulle torka =/ men då vet jag det tills nästa gång smile
Hur lång tid tar det ca för första lagret att torka då?

tack i alla fall smile

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
15 september 2007
BMTech skrev:

Okej, du får ha rätt då smile
har bara hållt på med spånskiva men hjälpte polaren lite när han bögg en mdf låda, gick som smort de.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

Sök