3363
Sök

Hur kör folk idag.

2 201 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
Så förbannad. Hur fan kör folk.

2 gånger på kort tid har jag varit nära att bli påkörd i rondell. Exakt samma rondell.

Vägen o rondellen är 2 filig. I höger fil svänger man höger eller kör rakt fram, i vänster fil svänger man vänster eller kör rakt fram.
Första gången låg jag i vänster fil, skulle rakt fram. o bilen i höger fil körde fel (alla kan göra misstag). Men istället för att antingen bromsa så han kom in bakom mig, eller fortsätta till nästa avfart. Så bara, jämnsides med mig, så svänger han vänster o är nära o köra på mig. som tur var så hann jag framför honom. Det var millimeter från att han körde på mig, vid hjulhuset bak.

Igår var det dags igen. Jag låg i vänster fil o skulle rakt fram. men bilen i höger fil låg någon meter framför mig, o utan förvarning så bara fortsätter hon åt vänster.
Denna gången hann jag inte köra framför så jag fick tvärnita o fortsätta runt i rondellen.

När jag körde till jobbet imorse. så på samma två filiga väg låg jag i vänster fil. O bilen i höger slänger sig in mellan mig o bilen jag är på väg att köra om.
Det är bara en del av hur folk kör.

Hur fan kör folk idag.
Politiker o vägverket skyller allt på ungdomar. Men det är dom äldre, medelålders o uppåt som är värst. Dom tror att dom är bäst bara för dom har haft kökortet längre.

Var bara tvungen o avreagera mig

1 302 Inlägg
13 september 2007
Förstår dig helt och hållet.
För några dagar sen så körde jag i en liknande rondell fast i lkpg och då är det en jeep med en 50 åring i som lägger sig jämnsides och släpper inte ut mig från rondellen fören han åkt ur så jag blir tvungen att åka i rondelen ett varv till så att jag komer dit jag ska.

Motorcyklar är det ju jäkligt många medelålders personer som kör snabbt och okontrolerat på också, och politer mm, skyller på sama sätt på ungdomar.
Senast redigerat av fegge_89 (13 september 2007)

586 Inlägg
13 september 2007
Håller med! Detta händer mig hela tiden, faktiskt! Jag tror att ungdommarna kan köra i rondeller bättre än äldre folk. Det är inte så svårt, om folk bara hade kollat på skyltarna..

.......
2 655 Inlägg
13 september 2007
SpotniX skrev:
Håller med! Detta händer mig hela tiden, faktiskt! Jag tror att ungdommarna kan köra i rondeller bättre än äldre folk. Det är inte så svårt, om folk bara hade kollat på skyltarna..

håller me totalt där. ja kör alltid som man ska i en rondell (sålänge de e bilar i närheten annars kan ja va lite lat å gena men inte annars) och de e så jävla ofta gamla folk som inte blinkar eller kör som dumpärer så man får stå å vänta i onödan eller så, 99 av 100 gånger så ser ja att de e äldre folk, nästan aldrig ungdommar. faan börjar dom bli så lat att dom inte blinkar å följer reglerna så kan dom hålla sej hemma...

2 201 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
jag kan oxå ta fräckisar o gena i rondeller om jag e ensam. men är det bilar så följer jag filerna.

men jag antar att det fanns inga rondeller när dom tog sitt körkort, o kan inte läsa skyltar heller. dom är dom slarvigaste i trafiken. o farligaste oxå

2 600 Inlägg
13 september 2007
ha hänt mig ett par  gånger me och sen finns det folk som ligger i onödigt låg hastighet tex om det är 90 ligger en del i 70 oftat älder människor men som dom sa i trafikskolan så är det minst lika farligt att liga under hastigheten och köra förfort för en del blir ju lite arga och börja göra farliga omkörningar.  men rondellena tycker inte jag om:P
Senast redigerat av klimpan (13 september 2007)

gör som jag kör gubba racer=)

Alecci's fästmö
708 Inlägg
13 september 2007
hm jag ha nästan varit med om nått liknande fast vi typ delade jag va innefil å han yttre å vi skulle ut i samma avfart å vi gjorde de tillsammans:P sammsas om vägar e bra ba de inte blir smäll när man gör de...men farligt e de ju med när folk lägger sig utanför å inte ta hänsyn till den som e inne...

Arbeta Aldrig Mot Naturen, Utan Alltid Med Den.

1 661 Inlägg
13 september 2007
Folk kan inte köra bil, därför är det bäst att ta det lungt om det är myket trafik. Sket i att stanna för nötter som inte kan reglerna en gång med vinterbilen, klararde mig i 40min sen blev jag påkörd. Blir väl likadant i vinter antar jag.

blacken
13 september 2007
SpotniX skrev:

Jag kan inte hålla med, trafikuppträdandet överlag har blivit mycket sämre. Av alla åldersgrupper. I mina krokar så är det merparten ungdomar, medelålders hemmafruar och tyvärr yrkesförare av alla de slag som kör sämst/värst.

.......
2 655 Inlägg
13 september 2007
Hardjim skrev:
Folk kan inte köra bil, därför är det bäst att ta det lungt om det är myket trafik. Sket i att stanna för nötter som inte kan reglerna en gång med vinterbilen, klararde mig i 40min sen blev jag påkörd. Blir väl likadant i vinter antar jag.

tänkte sj göra samma sak som dej nu i vinter, ska köpa mej en vinter bil och då skiter ja i hur andra kör och kommer köra efter reglerna så får man se om de kommer nån jävel tillslut tongue...

SQ
1 343 Inlägg
13 september 2007
detta med 2 filiga rondeller stör mig djupt, bodde i borås innan å som många vet så skaffade dom den omtalade "knallelandsrondellen" som blev en kaos plats, folk kan juh inte köra.. byter kors å tärs.. dom som ligger i högerfilen kör ibland ett helt varv.. (idiotiskt) osv... nä ska tycker de borde vara en refresh kurs på något sätt så man kan sålla bort dom som inte kan köra!

Ljudnörd!

Your Dream My Reality
219 Inlägg
13 september 2007
Håller med dej till 100%..
Varför vi (Ungdommar) är md om olyckan betyder det inte att det är vårat fel oftast förorsakas den av dom äldre men vi får skulden för det hela..
Hur ska vårt samhälle se ut igenteligen???
Ska vi hjälpas åt eller å åt varsit håll???

Varje dag börjar med nya möjligheter!!

Smålänning
7 883 Inlägg
13 september 2007
Kom körande i kalmar city, fram till en högerregelskorsning. En bil kom från min vänstra sida, alltså ska han lämna företräde till mig, och jag visste att det var högerregeln där, så jag såg mig ju för, men fortsatte köra... Tror ni inte dumskallen höll på att köra in i mig! Sen pekade han finger! Bara att sucka och tycka synd om folk som sov på teorilektionerna...

En annan gång: Kommer bakom en bil, kommer inte ihåg vilken åldersgrupp som körde om det nu har med saken att göra, vid ett rödljus, den framför stannar när det är rött (naturligtvis) men eftersom det var i rusningstid så fick vi stå rätt länge, sen när det slår om till grönt så står dumfan kvar! Tutat till, och då rycker bilen framför till och får motorstopp! Sover alltså i bilen... Väldigt säkert att köra om man inte kan hålla sig vaken..

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sleeper
3 084 Inlägg
13 september 2007
en som precis tagit körkortet kan  ju oftast de nya reglerna bättre än en som är 40 år så det är inte så konstigt.. och reglerna ändras ju hela tiden farsan kör bil ofta affärsresor och sånt och avverkar många mil trots det är han fortfarande lite osäker på hur man ska köra i rondell. det är ju dessutom alltid den som ligger i innerfil som får stå för skiten vid olycka.. än om den som kör i ytterfilen kör runt runt och blockerar, tänk på det. Så det säkraste är ju att alltid köra i ytterfil (fast nu så ska man ju helst inte göra det).

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

9 108 Inlägg
13 september 2007
Råkade ut för en lite liknande sak igår, vi skulle rakt fram i en vanlig enfilig rondell storlek mindre. En bil från höger bara svänger in framför oss så vi fick tvärnita. Föraren var en tant som inte ens tittade in i rondellen om det var någon annan där! Slår vad om att hon trodde hon befann sig på huvudled. Till råga på allt ligger hon i 70 på 90-vägen som börjar precis efter rondellen.

Inför krav på hälsokontroll, teoriprov och uppkörning vid pensionsåldern! Jag ser inga som helst nackdelar med det.

1 297 Inlägg
13 september 2007
Okej! I en rondell gäller högerregeln så när du ligger i vänster fil och ska ut så ska du kolla så att ingen är där! I princip så kan man köra hur många varv man vill i ytterfilen. Idiotiskt!

DFFL
9 020 Inlägg
13 september 2007
peter_1976 skrev:
...

Jag slänger iväg en vild gissning om att det var Fjelie-rondellen?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

2 201 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
FireTraXX skrev:
peter_1976 skrev:
...

Jag slänger iväg en vild gissning om att det var Fjelie-rondellen?

nä, det var den lilla rondellen vid willys, mot norra fäladen

3 Inlägg
13 september 2007
http://publikationswebbutik.vv.se/uploa … _utg_5.pdf

Här är reglerna för att köra i en rondell/cirkulationsplats. Eftersom att allt är en tolkningsfråga så ska man passa sig för vad man själv anser att man har rätt till då det bland annat står " Ser du att en förare är på väg att byta körfält ska du anpassa hastigheten för att underlätta körfältsbytet." Dvs, när moster Agda byter fil från vänster till höger inne i rondellen så kan hon påstå att det var du som körde för fort i högerfilen (om hon lyckas träffa din framskärm, träffar hon däremot bakom ditt framhjul så är det juh knappast troligt att du inte redan fanns där när hon började svänga)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
13 september 2007
Det finns, otaliga gånger, upptaget i Göteborgs Posten (GP) en "rondellskola", tror även jag läst det i Vi Bilägare, för att det är så många som inte vet hur de skall förhålla sig när de kommer till en.
Det är väl inte speciellt komplicerat egentligen??? Men det stämmer ju tyvärr att folk som är medelålders inte hade så mycket rondellträning under sin körskoleperiod, men min far som är 55 snart vet hur en rondell fungerar och han tog körkort i Kiruna, där det inte ens fanns rondeller på den tiden. Så hur fan är det möjligt att storstadsmänniskor inte förstår hur en rondell fungerar???
Uppenbarligen är det mest komplicerade hur man lägger blinkers i en rondell, om det nu är någon medelålders tant eller gubbe som inte har en aning om hur en rondell skall passeras, då får du gärna skriva så förklarar jag tongue

Sök