Uppdatering!210708
Ja..det gick väl inte som planerat idag.
Vid närmare eftertanke har nog ingenting gått som det skulle idag..men ibland har man såna dagar också.
Började med att hissa upp bilen. Min garagegranne som hjälpte mig så mycket igår hade öppnat sin port men var ute
på vift någonstans så jag tänkte vara lite effektiv och helt enkelt höja upp bilen och göra klart för när han väl dyker upp.
Hinner dock bara höja en liten bit innan jag inser att jag stoppat in stången åt fel håll i domkraften, så när jag drar ut
denna så fjädrar..vadfasendetnuheter..den som man stoppar in stången i (inga snuskiga tankar här inte..) och vips
kunde jag varken hissa upp eller sänka bilen.
Men med lite knåpande med verktyg så fick jag ner skiten, och började helt enkelt om från början. Nåväl.
Under tiden som jag väntar på min granne så plockar jag bort det lilla plastskyddet undertill framtill. Som en sorts bukplast.
Fyra skruvar och den är borta. Inga problem. Sedan tittar jag på luftburken och inser att den nog ska få sig lite kärlek.
Så fotograferar denna från lite olika håll, för i framtiden vill jag även kunna kopiera logotyperna uppepå denna.
Hursom. Min gode granne/garagegranne dyker upp och jag måste verkligen här berömma honom. Han slänger sig in under min bil
och han mekar lös bränslepumpen på nolltid. Detta trots att det formligen ångar i garaget av hetta.
Pumpen i sig, en pump bör nämnas som förmodligen och till största säkerhet bör vara originalpumpen, ser okej ut. Jag har ärligt talat ingen aning
om hur man ser på att en pump är "bra" eller "dålig" men min granne sköljde ur den med ren bensin och allehanda sprayer, plus sköt luft igenom och så långt så bra. På pumpen satt det dock en fjädrande grej som..inte fjädrade något nämnvärt. Hur mycket ska dessa "fjädra" egentligen?
Försökte hitta någon guide på youtube men där fanns det mest bara service på moderna pumpar så det gav inte så mycket den vägen.
Hursom. Vi monterade tillbaka pumpen i hopp om att den ändå var okej..vilket skulle visa sig vara ett mindre helvete. Det var packningar som inte ville ligga på plats och skruvar som skulle in samtidigt..men till slut så.
Provstart på nytt..och fortfarande inget resultat.
Bränslefiltret då? Ja det är ett idag gammalt filter från..*host* Biltema..så detta ska förstås bytas. Men det hade genomflöde så torde i alla fall fungera.
Däremot kommer det inget bränsle ens till detta filter, så antingen suger inte pumpen såsom den ska, eller så är det stopp i ledningen?
Det senare skulle inte heller förvåna mig eftersom bilen har stått så länge nu.
Vi provar även tipset att blåsa ner i tanken, men ingen skillnad.
Så nu är jag på jakt efter en ny pump..det kan i alla fall inte skada. Och ett nytt filter. Och något som heter STP. Ska tydligen kunna lösa upp saker i tanken.
Men sen kom något som irriterade mig förmodligen mest, nämligen skador på bilen.
Som bekant har den inte rört sig ur fläcken på flera år. Fler än vad jag egentligen vill erkänna.
Så att då upptäcka att den har flera skador i lacken gör mig förbryllad..eller inte. Har ju en garagegranne i så att säga samma rum. Det får plats två bilar i samma garage, där vi har en port var..så det är ju inte så svårt att räkna ut vem som har åsamkat dessa skador. Men att bevisa det är en annan sak.
Dörruppslag i sidan av min förardörr?
Flera skrapmärken längst hela sidan av dörren, plus en rejäl chippning i dörrkarmen.
Suck. Men jag får skylla mig själv antar jag. På ett eller annat sätt så brukar sådana här saker vara mitt eget fel.