3015
Sök

MDS Fanatic 2x 6,9" och 2x MDS Fanatic 10" basar i Volvo 240 GLT -89

47 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
Det är så att jag tror att nånting kanske är fel eller nått med mitt lilla ljudsystem.
Jag har som sagt 2 st mds fanatic 6,9or i hatthyllan och 2st mds fanatic 10or i bagaget på min volvo glt 240 -89a som drivs av ett MDS GP3 steg med fetaste kablarna som går wink. jag vet att 10orna inte är det fetaste som finns men det är nästan så att 6,9orna spelar högre än basarna i bagaget, kan det vara för att volvon är för liten? Har en "skräp" LG stereo utan subW uttag så jag kan inte sänka basen på 6,9orna och höja på basarna utan jag måste balansera lite mitt i mellan och det funkar ändå ganska bra för 6,9orna klarar ändå av att spela jävligt högt.
Jag kan inte ställa basarna i bagaget ända mot väggen mot baksätet pga att dom är typ 3 cm för höga så jag vet inte om det är det som gör att dom inte riktigt får spela så himla högt, går det lägga dom ner under hatthyllan eller förstör det ljudet bara ännu mer? Har även funderat på att borra en typ 10" hål i hatthyllan till bagaget för att basen kanske ska höras mer in till bilen eller finns det nått annat sätt?

jag är absolut inte bäst (inte sämst heller) då det gäller bil ljud.

Jag vet somsagt att 10orna inte är dom bästa men nånting står inte rätt till big_smile hur lång inspelningstid är det på basar om det ens är någon? jag ahr väll kanske spelat mina 4-5 timmar max så det är inte så länge men ändå.

jag är jävligt trött idag av all skola men hoppas att någon förstår vad jag försöker skriva och kan hjälpa

21 761 Inlägg
19 september 2007
Det varierar hur lång inspelningstid det är på bashögtalare, minst 20-30 timmar får du nog räkna med åtminstone.

Att du inte kan ställa baslådan mot ryggstödet gör förstås att en del tryck inte når in i kupen, för att få in trycket så skulle lådan behöva stå med basarna vänd mot ryggstödet och med en ram runt baffeln så att all bas tvingas genom ryggstödsdynan.

Har du testat att fälla ner armstödet och öppna skidluckan?
Kör du 6x9" med stereon?

47 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det varierar hur lång inspelningstid det är på bashögtalare, minst 20-30 timmar får du nog räkna med åtminstone.

Att du inte kan ställa baslådan mot ryggstödet gör förstås att en del tryck inte når in i kupen, för att få in trycket så skulle lådan behöva stå med basarna vänd mot ryggstödet och med en ram runt baffeln så att all bas tvingas genom ryggstödsdynan.

Har du testat att fälla ner armstödet och öppna skidluckan?
Kör du 6x9" med stereon?

Jo jag kör 6,9orna med steroen och det låter ändå jävligt bra tycker jag...
Det var faktist tänkt attt vi skulle pröva vänta basarna mot baksätet och öppna skidluckan eller helt enkelt ta bort den ifall det blir bättre ljud, tror nog att om det blir bättre så ska jag såga upp ett ca 5" hål mellan 6,9orna på hatt hyllan så kanske det blir ännu bättre.

Känner en kille som tävlar i bas (han spelar ca 150 dB med sin volvo diesel combi) och enligt han borde då basarna låta jäkligt bra även i min bil och han trodde också att det va ca 20 timamrs inspelning på dom som krävdes, han kör med fullt MDS men han hade aldrig behövs spela in såna här 10or

86 Inlägg
19 september 2007
Varför inte börja med att köpa en riktig stereo med riktig utgång?

21 761 Inlägg
19 september 2007
Eftersom 6x9" bara drivs av stereon så ska baslådan spela bättre och mer bas än dem eftersom baslådan drivs av ett steg, helt klart.

Har du ställt in stegets gainkontroll så att baslådan får så mycket effekt som det går utan att ljudet blir dåligt?
Har du provat att öka stegets "BASS BOOST" en del?

47 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Eftersom 6x9" bara drivs av stereon så ska baslådan spela bättre och mer bas än dem eftersom baslådan drivs av ett steg, helt klart.

Har du ställt in stegets gainkontroll så att baslådan får så mycket effekt som det går utan att ljudet blir dåligt?
Har du provat att öka stegets "BASS BOOST" en del?

Ja men jag träffade den här killen ikväll och han ställde in steget nu som han tycker att det låter bäst och han sa att bass boost alltid ska va på 0 och han vred inte så mkt på gain heller men jag tycker då ändå det blev lite bättre ljud nu. Som sagt har jag bara spelat med basarna kanske i mellan 5-8 timmar och undra kanske om det inte är tillräckligt för att dom ska spelas in helt, ajja får se vad framtiden har att visa mig

1 058 Inlägg
19 september 2007
jag tar för givet att båda basarna slår åt samma håll, men det kan vara så att 6X9 och basarna slår fel i förhållande till varandra. prova alltså att fasvända basen, + på - och tvärt om så basarna slår "fel", för då kanske det blir "rätt".

PoLoud =D

47 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
vw_performance skrev:
jag tar för givet att båda basarna slår åt samma håll, men det kan vara så att 6X9 och basarna slår fel i förhållande till varandra. prova alltså att fasvända basen, + på - och tvärt om så basarna slår "fel", för då kanske det blir "rätt".

hmmm ska kolla det imorrn...

Sök