Jay-Oh skrev:
Ni snacka om att de e samma regler under prövotiden som efteråt...jag blev tillsagd av mr. blåljus att över 20km på prövotiden så skickas pappar in till något
place, länsstyrelsen lr socialen. Och att dem sen kunde dra in lappen och att de tog mellan 4-10 mån innan man fick brevet i lådan!
Polisen ljög för dig, antagligen försökte han skrämma dig. När i helvete ska den här myten dö ut?
TS var bara nära att få det lägsta bötesbeloppet för sin förseelse, 1500 spänn, inget annat.
Här är den andra träffen vid en Googling på prövotid (tänk om folk kunde hantera Google
):
Prövotid
Den som har prövotid när förseelsen begås - inte när återkallelsebeslutet fattas - måste avlägga nytt förarprov ("uppkörning") innan körkortet kan återfås.
En vanlig missuppfattning i dessa sammanhang är att den som har prövotid bedöms strängare vid körkortsmålets handläggning jämfört med den som inte har prövotid, till exempel genom att den förstnämnde drabbas av återkallelse när varning annars är normalpåföljden.
Så är alltså inte fallet - den som har prövotid bedöms inte strängare än den som inte har prövotid.
Källa:
http://www.trafikjuristen.se/korkorting … fakta2.htmAngående hastigheter för körkortsåterkallelse ber jag att få hänvisa till Garagets eminenta tråd om bötesbelopp, som hämtat sin information direkt från Polisens hemsida och således kommer från en trovärdig källa.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 86&p=1Under dessa gränser bestraffas förseelsen med böter. Dock kan ju förseelsen i sig vara kopplad till vårdslöshet i trafik beroende på omständigheterna, och då kan körkortet dras in ändå. Man behöver ju inte ens köra för fort för att göra sig skyldig till vårdslöshet i trafik.
Om du inom en 24-månadersperiod drar på dig tre individuella fortkörningar skickas det automatiskt till den myndighet som sedan 1 jan 2009 handlägger trafikärenden, Transportstyrelsen som kan besluta att du är en olämplig förare och låna kortet ett tag även om ingen av böterna i sig renderar en återkallelse.
Dessutom är det beklämmande att se på Garaget hur folk misshandlar det svenska språket och ändå vill uppfattas som seriösa. Den fetmarkerade meningen visar tydligt att du inte ens bemödat dig med att själv försöka ta reda på någonting, utan du bara sprider felaktigheterna vidare.
Edit: Jag har aldrig varit i närheten att bli av med kortet, inte ens när jag hade prövotid
Jag kör ofta med moms.