3153
Sök

Förstabil för max 20000:-

1 754 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
#181
Jag oroar mig över växellådorna eftersom att det är definitivt inte billigt, det är dyrt...

9000 Turbo kanske är nice, men är den "Snabb runt banan" eller "Snabb på raksträcka"?

Jag kan inget om allt.

Lastbilschaufför
265 Inlägg
16 oktober 2007
#182
Kör du med huvudet så håller både 900 och 9000lådorna..
Växellådor till 900 är inte så dyra, köpte min för 1300 i bra skick..
Är förstås lite dyrare till 9000.

9000 är väll snabb raktfram, men med bättre bromsar och hårdare fjädrar så går dom bra i kurvor med..


Smålänning
7 883 Inlägg
16 oktober 2007
#183
Holiace skrev:
Jag oroar mig över växellådorna eftersom att det är definitivt inte billigt, det är dyrt...

9000 Turbo kanske är nice, men är den "Snabb runt banan" eller "Snabb på raksträcka"?

Både och. Den klår inte en OG900, BMW eller sånt med original fjädring, men den är överraskade snabb om man set till vikten.
http://video.google.com/videoplay?docid … 6042642874
Bilarna i den filmen är helt original i motor, växellåda och chassi. Enda dom har som inte är standard är en diffbroms.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Lastbilschaufför
265 Inlägg
16 oktober 2007
#184
twin_cam skrev:
Holiace skrev:
Jag oroar mig över växellådorna eftersom att det är definitivt inte billigt, det är dyrt...

9000 Turbo kanske är nice, men är den "Snabb runt banan" eller "Snabb på raksträcka"?

Både och. Den klår inte en OG900, BMW eller sånt med original fjädring, men den är överraskade snabb om man set till vikten.
http://video.google.com/videoplay?docid … 6042642874
Bilarna i den filmen är helt original i motor, växellåda och chassi. Enda dom har som inte är standard är en diffbroms.

Bomsarna är lite klena orginal.. roll


1 754 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
#185
Vad är en diffbroms? Ett bromssystem som bromsar olika mycket på olika hjul? Jag kan inte mycket om sådant ännu ^^

Jag kan inget om allt.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
16 oktober 2007
#186
Holiace skrev:
Vad är en diffbroms? Ett bromssystem som bromsar olika mycket på olika hjul? Jag kan inte mycket om sådant ännu ^^

I princip kan man säga att den bromsar upp ett hjul som släpper fästet.
Detta gör att båda hjulen på axeln snurrar lika fort. Eller iaf nästan.

Sen funkar detta mer eller mindre bra. Finns flera olika varianter av diffbromsar.
Senast redigerat av John87 (16 oktober 2007)

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

160 Inlägg
16 oktober 2007
#187
twin_cam skrev:
Hellfire skrev:
Holiace skrev:
Just nu känns dessa bilar som de bästa alternativen:
Kadett
205 (Den har väl en 16v motor?)
405 Mi16
Saab 9000/900

Varför?:

Kadett - Snabbast av alla!
205 (Den har väl en 16v motor?) - Snabb och cool dessutom ^^
405 Mi16 - Som en 205a fast längre och snabbare?
Saab 9000/900 - För att de har "Vardagslyx" och går att snabba upp får mindre pengar, eller?

Hinner inte göra något större utlägg just nu, ville bara säga att 205 inte finns i 16V utförande, bara i 8V utförande. Det finns dom som har konverterat sina 205 GTI 8V till 16V genom att köpa en 405 MI16/309 16V/Citroën BX 16V motor men det krävs en hel del jobb samt att det inte är lagligt. Alltså du kan bli påkommen på SBP och då är det kört, finns några som har konverterat och åkt på att byta tillbaka till original motorn efter besök på SBP. Så återigen: Nej 205 finns inte i något 16V utförande som original. Det är endast 405, 309 och BX16V som har 16V motorn. Jag menar naturligtvis inte alla 309 GTI utan bara dom som heter 309 GTI 16V.

Ofan. Man tackar för den infon. Att den inte finns i 16v original visste jag, men inte att det inte gick att få igenom den genom besiktningen. Eftersom det finns så många menar jag. Går säkert att få igenom, dock inte ekonomisk försvarbart om man säger så.
Men går bra gör dom i alla fall. wink 8 vent. med. smile

Jorå visst finns det flera som har fått igenom sina 205:or med 16V konvertering, det beror ju på vilken besiktningsman som man råkar ut för och hur pass noga dom kollar upp i motorutrymmet. Finns som sagt tyvärr ett antal som har blivit påkomna och därmed fått byta tillbaka.

Men visst går dom grymt bra med MI16 motorn. Åkte med två killar som hade varsin 205:a med MI16 motor för några år sedan då jag själv hade en trimmad 205 GTI. Det var via en Peugeot-träff som detta hände och jag kan intyga att en 205:a med MI16 motor går som ett troll.

Fritids-designer
293 Inlägg
16 oktober 2007
#188
En Dodge Dart, Chevrolet Nova eller Plymouth Valiant då? smile finfina bilar, däremot har Vallen vanligtvis 6:a men Darten och Novan är ju mestadels V8:or. smile

Fast du kanske inte vill ha jänkare?

Lycka till med letandet!

"We can't sit on our arses and say the world owes us a living because we've paid our dues. Me; I think if I fluff a note I'm robbing the kids. You're gonna pour it all on until you drop, so even if they hate you they can still say 'At least they tried'."

One touch on the brake is a sign of fear
151 Inlägg
16 oktober 2007
#189
Äh, sikken skit, grabben ska ha en GSi
0,56l/mil i 90 km/h
153 häst orginal på hjulen

"One touch on the brake is a sign of fear"

1 754 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
#190
Joyride skrev:
Äh, sikken skit, grabben ska ha en GSi
0,56l/mil i 90 km/h
153 häst orginal på hjulen

Jag undrar, vad är det (förutom farten) som är så bra med bilen? Behöver lite tips från en ägare ^^

Dessutom, en Audi 100 CD 2.3E (med en rak 5a?), är det en bra bil, inte när det kommer till bränsleförbrukning då kanske...
Senast redigerat av Holiace (14 maj 2009)

Jag kan inget om allt.

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
16 oktober 2007
#191
Bmw 318i, inte snabbaste bilen som finns rakt fram, men har du m-paketet på med styvare chassie och lamell-diffen så kommer du garanterat ha SVINKUL när det går kurvigt, både på häng och utan. Pigg glad liten bakhjulsdriven bil med tysk kvalitet och lyx, pris från 2000-60 000 ung. Den svarta kostade 12000:- och med lite kärlek och någon tusing så är den kalasfin. Krånglar aldrig.

63 Inlägg
16 oktober 2007
#192
bmw 325=)

TeeCeeracing.se

1 754 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
#193
Generalen skrev:
En Dodge Dart, Chevrolet Nova eller Plymouth Valiant då? smile finfina bilar, däremot har Vallen vanligtvis 6:a men Darten och Novan är ju mestadels V8:or. smile

Fast du kanske inte vill ha jänkare?

Lycka till med letandet!

Du, bara så ALLA vet, jag ÄLSKAR amerikanare, men inte för 15000 kr, när jag får med pngar i framtiden blir det kanske en Mustang, 1964-1973 (Älskar Mach 1!)


Turbomatte skrev:
Bmw 318i, inte snabbaste bilen som finns rakt fram, men har du m-paketet på med styvare chassie och lamell-diffen så kommer du garanterat ha SVINKUL när det går kurvigt, både på häng och utan. Pigg glad liten bakhjulsdriven bil med tysk kvalitet och lyx, pris från 2000-60 000 ung. Den svarta kostade 12000:- och med lite kärlek och någon tusing så är den kalasfin. Krånglar aldrig.

Skulle vara coolt, men 318i med M-paket är liksom inte som en 740 som fins i tusentals på blocket...


myran_021 skrev:
bmw 325=)

Drar för mycket eller är i dåligt skick väl?

Jag kan inget om allt.

160 Inlägg
17 oktober 2007
#194
Holiace skrev:
Joyride skrev:
Äh, sikken skit, grabben ska ha en GSi
0,56l/mil i 90 km/h
153 häst orginal på hjulen

Jag undrar, vad är det (förutom farten) som är så bra med bilen? Hehöver lite tips från en ägare ^^

Dessutom, en Audi 100 CD 2.3E (med en rak 5a?), är det en bra bil, inte när det kommer till bränsleförbrukning då kanske...

Vad det är som är så bra med Kadett GSI 16V? Ja det kan jag svara på eftersom min sambos förra bil var just en sådan. Det är en underbar motor som inte enbart är rolig för toppfartens skull, den accelererar som en vild oxe från 0-100 km och fortsätter så hela vägen till toppfarten som ligger närmare 220 km. Motorn är en klockren pärla som har en otrolig flexibilitet, urstark på både låga och höga varv, alltså genom hela varvtalsregistret. Sedan ska du lägga till detta med att motorn dessutom är snål som bara den på bensin och att motorn och växellåda är relativt stryktåliga. Med andra ord så är det en bil som man vågar gasa med ofta utan att allt rasar ihop efter ett kort tag.

Du undrade om Audi 100 2.3. Ja visst är det en bra bil, dom flesta Audi tillhör kategorin bra bilar. När det gäller den 2.3 liter stora femman så är den faktiskt betydligt bränslesnålare än du kan ana och det kan säkert ett flertal här intyga. Den ligger på runt 0.7-0.8l milen även om du använder motorkraften lite mer än normalt. Enda nackdelen med Audi 100 är att den är tyngre än t.ex. Audi 80/90 och coupe vilket innebär att den inte blir någon vilde från 0-100 km men den är inte dålig för det. Skulle gissa på att den sätter en BMW 318 på 113 hk på plats både mellan rödljusen och på motorvägen.

Sedan hade vi återigen BMW 325. Nu har du ju höjt ribban till 20k och det innebär att du faktiskt kan få tag på en skaplig 325:a utan att behöva totalrenovera motorn innan du kan njuta av den. Skulle rekommendera 325 E30 men hittar du en 325 E36 så är det ju bara ett plus. Var dock noga med att kolla upp toppen så att den inte är defekt. Tänk dock på att en BMW 325:a inte lär vara så billig att försäkra om du är ung och inte har haft körkortet så länge.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
17 oktober 2007
#195
Bmw, bmw bmw!

325,525,530,535

518 är tråkiga
318 är tråkiga
320 är tråkiga


Bmw osv..

414 Inlägg
17 oktober 2007
#196
En mercededes 190e med 2.0 motorn? smile Drar inte så fasligt mycket... smile

hej

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
17 oktober 2007
#197
svanstrom skrev:
En mercededes 190e med 2.0 motorn? smile Drar inte så fasligt mycket... smile

Tung bil bara.

Kadetten är en bra förstabil. Opel är duktiga på motorer och drivlinor.
Drar inte fördelar / nackdelar om den nu, du har ju fått några inlägg om den redan smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 754 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
#198
Hellfire skrev:
Vad det är som är så bra med Kadett GSI 16V? Ja det kan jag svara på eftersom min sambos förra bil var just en sådan. Det är en underbar motor som inte enbart är rolig för toppfartens skull, den accelererar som en vild oxe från 0-100 km och fortsätter så hela vägen till toppfarten som ligger närmare 220 km. Motorn är en klockren pärla som har en otrolig flexibilitet, urstark på både låga och höga varv, alltså genom hela varvtalsregistret. Sedan ska du lägga till detta med att motorn dessutom är snål som bara den på bensin och att motorn och växellåda är relativt stryktåliga. Med andra ord så är det en bil som man vågar gasa med ofta utan att allt rasar ihop efter ett kort tag.

Låter grymt bra, skulle vilja trimma den på något sätt, Chippa? Byta luftfiler? Jag har sett många videos på Youtube av GSi'n och den är hulöst snabb, sålänge man hittar en rostfri så är allt helt OK antar jag.
http://youtube.com/watch?v=0vqFSE9Hets
Videon fick mig att tänka, var denna bil dyr när den kom på 80-talet?
Hellfire skrev:
Du undrade om Audi 100 2.3. Ja visst är det en bra bil, dom flesta Audi tillhör kategorin bra bilar. När det gäller den 2.3 liter stora femman så är den faktiskt betydligt bränslesnålare än du kan ana och det kan säkert ett flertal här intyga. Den ligger på runt 0.7-0.8l milen även om du använder motorkraften lite mer än normalt. Enda nackdelen med Audi 100 är att den är tyngre än t.ex. Audi 80/90 och coupe vilket innebär att den inte blir någon vilde från 0-100 km men den är inte dålig för det. Skulle gissa på att den sätter en BMW 318 på 113 hk på plats både mellan rödljusen och på motorvägen.

Jag gillar Audin delvis för att den har (Tillval, men ändå) lädersäten och en snygg interiör. Dessutom är den väl ganska snabb efter 100 km/h?
Hellfire skrev:
Sedan hade vi återigen BMW 325. Nu har du ju höjt ribban till 20k och det innebär att du faktiskt kan få tag på en skaplig 325:a utan att behöva totalrenovera motorn innan du kan njuta av den. Skulle rekommendera 325 E30 men hittar du en 325 E36 så är det ju bara ett plus. Var dock noga med att kolla upp toppen så att den inte är defekt. Tänk dock på att en BMW 325:a inte lär vara så billig att försäkra om du är ung och inte har haft körkortet så länge.

Två frågor och lite info:
Fråga 1: Skulle gissa att en rak 6-a på 2.5 liter inte är så bränslesnål, har jag rätt?
Fråga 2: BMW känns nästan lite Pizzaracer, har jag rätt?
Info 1: Försäkringen ska ligga på mamma, men jag ska betala den.
Info 2: Jag kan inte allt för mycket om motorer sad

UseDubbelTurbo skrev:
Bmw, bmw bmw!

325,525,530,535

518 är tråkiga
318 är tråkiga
320 är tråkiga

Men DU kör ju en 318! Dessutom är ju 316 ännu tråkigare...

svanstrom skrev:
En Mercedes 190e med 2.0 motorn? smile Drar inte så fasligt mycket... smile

I princip den första bilen jag kollade på, men vad är det som är så positivt med den?

Jag kan inget om allt.

Örebroare i exil
970 Inlägg
17 oktober 2007
#199
Ja Kadett GSI är helt klart värd att kika på. Riktigt rolig bil med fina prestanda. Minns att Bilsport hade ett miniprojekt med en sådan för några år sedan och det behövdes inte många kronor för att den skulle göra bra ifrån sig i deras Superstage.

Annars skulle en BMW 318 iS E30 vara något kanske? Också en riktigt rolig bil, men tyvärr ligger den nog snäppet högre i prisklass om man ska hitta en fräsch (och det vill man ju).

Hej FRA!

1 418 Inlägg
17 oktober 2007
#200
Holiace skrev:
UseDubbelTurbo skrev:
Bmw, bmw bmw!

325,525,530,535

518 är tråkiga
318 är tråkiga
320 är tråkiga

Men DU kör ju en 318! Dessutom är ju 316 ännu tråkigare...

Ja så han borde veta att 318 är tråkigt.. har själv haft en 318 och kan säga en sak, inte speciellt rolig bil, det funkar väl för den har fin väghållning och låg bränsleförbrukning men sen så fanns de väl inge mer som skulle kunna vara roligt med dom

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.


Sök