Hellfire skrev:
Vad det är som är så bra med Kadett GSI 16V? Ja det kan jag svara på eftersom min sambos förra bil var just en sådan. Det är en underbar motor som inte enbart är rolig för toppfartens skull, den accelererar som en vild oxe från 0-100 km och fortsätter så hela vägen till toppfarten som ligger närmare 220 km. Motorn är en klockren pärla som har en otrolig flexibilitet, urstark på både låga och höga varv, alltså genom hela varvtalsregistret. Sedan ska du lägga till detta med att motorn dessutom är snål som bara den på bensin och att motorn och växellåda är relativt stryktåliga. Med andra ord så är det en bil som man vågar gasa med ofta utan att allt rasar ihop efter ett kort tag.
Låter grymt bra, skulle vilja trimma den på något sätt, Chippa? Byta luftfiler? Jag har sett många videos på Youtube av GSi'n och den är hulöst snabb, sålänge man hittar en rostfri så är allt helt OK antar jag.
http://youtube.com/watch?v=0vqFSE9HetsVideon fick mig att tänka, var denna bil dyr när den kom på 80-talet?
Hellfire skrev:
Du undrade om Audi 100 2.3. Ja visst är det en bra bil, dom flesta Audi tillhör kategorin bra bilar. När det gäller den 2.3 liter stora femman så är den faktiskt betydligt bränslesnålare än du kan ana och det kan säkert ett flertal här intyga. Den ligger på runt 0.7-0.8l milen även om du använder motorkraften lite mer än normalt. Enda nackdelen med Audi 100 är att den är tyngre än t.ex. Audi 80/90 och coupe vilket innebär att den inte blir någon vilde från 0-100 km men den är inte dålig för det. Skulle gissa på att den sätter en BMW 318 på 113 hk på plats både mellan rödljusen och på motorvägen.
Jag gillar Audin delvis för att den har (Tillval, men ändå) lädersäten och en snygg interiör. Dessutom är den väl ganska snabb efter 100 km/h?
Hellfire skrev:
Sedan hade vi återigen BMW 325. Nu har du ju höjt ribban till 20k och det innebär att du faktiskt kan få tag på en skaplig 325:a utan att behöva totalrenovera motorn innan du kan njuta av den. Skulle rekommendera 325 E30 men hittar du en 325 E36 så är det ju bara ett plus. Var dock noga med att kolla upp toppen så att den inte är defekt. Tänk dock på att en BMW 325:a inte lär vara så billig att försäkra om du är ung och inte har haft körkortet så länge.
Två frågor och lite info:
Fråga 1: Skulle gissa att en rak 6-a på 2.5 liter inte är så bränslesnål, har jag rätt?
Fråga 2: BMW känns nästan lite Pizzaracer, har jag rätt?
Info 1: Försäkringen ska ligga på mamma, men jag ska betala den.
Info 2: Jag kan inte allt för mycket om motorer
UseDubbelTurbo skrev:
Bmw, bmw bmw!
325,525,530,535
518 är tråkiga
318 är tråkiga
320 är tråkiga
Men DU kör ju en 318! Dessutom är ju 316 ännu tråkigare...
svanstrom skrev:
En Mercedes 190e med 2.0 motorn?
Drar inte så fasligt mycket...
I princip den första bilen jag kollade på, men vad är det som är så positivt med den?