3416
Sök

Förstabil för max 20000:-

160 Inlägg
17 oktober 2007
#201
Holiace skrev:
Hellfire skrev:
Vad det är som är så bra med Kadett GSI 16V? Ja det kan jag svara på eftersom min sambos förra bil var just en sådan. Det är en underbar motor som inte enbart är rolig för toppfartens skull, den accelererar som en vild oxe från 0-100 km och fortsätter så hela vägen till toppfarten som ligger närmare 220 km. Motorn är en klockren pärla som har en otrolig flexibilitet, urstark på både låga och höga varv, alltså genom hela varvtalsregistret. Sedan ska du lägga till detta med att motorn dessutom är snål som bara den på bensin och att motorn och växellåda är relativt stryktåliga. Med andra ord så är det en bil som man vågar gasa med ofta utan att allt rasar ihop efter ett kort tag.

Låter grymt bra, skulle vilja trimma den på något sätt, Chippa? Byta luftfiler? Jag har sett många videos på Youtube av GSi'n och den är hulöst snabb, sålänge man hittar en rostfri så är allt helt OK antar jag.
http://youtube.com/watch?v=0vqFSE9Hets
Videon fick mig att tänka, var denna bil dyr när den kom på 80-talet?
Hellfire skrev:
Du undrade om Audi 100 2.3. Ja visst är det en bra bil, dom flesta Audi tillhör kategorin bra bilar. När det gäller den 2.3 liter stora femman så är den faktiskt betydligt bränslesnålare än du kan ana och det kan säkert ett flertal här intyga. Den ligger på runt 0.7-0.8l milen även om du använder motorkraften lite mer än normalt. Enda nackdelen med Audi 100 är att den är tyngre än t.ex. Audi 80/90 och coupe vilket innebär att den inte blir någon vilde från 0-100 km men den är inte dålig för det. Skulle gissa på att den sätter en BMW 318 på 113 hk på plats både mellan rödljusen och på motorvägen.

Jag gillar Audin delvis för att den har (Tillval, men ändå) lädersäten och en snygg interiör. Dessutom är den väl ganska snabb efter 100 km/h?
Hellfire skrev:
Sedan hade vi återigen BMW 325. Nu har du ju höjt ribban till 20k och det innebär att du faktiskt kan få tag på en skaplig 325:a utan att behöva totalrenovera motorn innan du kan njuta av den. Skulle rekommendera 325 E30 men hittar du en 325 E36 så är det ju bara ett plus. Var dock noga med att kolla upp toppen så att den inte är defekt. Tänk dock på att en BMW 325:a inte lär vara så billig att försäkra om du är ung och inte har haft körkortet så länge.

Två frågor och lite info:
Fråga 1: Skulle gissa att en rak 6-a på 2.5 liter inte är så bränslesnål, har jag rätt?
Fråga 2: BMW känns nästan lite Pizzaracer, har jag rätt?
Info 1: Försäkringen ska ligga på mamma, men jag ska betala den.
Info 2: Jag kan inte allt för mycket om motorer sad

UseDubbelTurbo skrev:
Bmw, bmw bmw!

325,525,530,535

518 är tråkiga
318 är tråkiga
320 är tråkiga

Men DU kör ju en 318! Dessutom är ju 316 ännu tråkigare...

svanstrom skrev:
En Mercedes 190e med 2.0 motorn? smile Drar inte så fasligt mycket... smile

I princip den första bilen jag kollade på, men vad är det som är så positivt med den?

1. Att trimma en GSI 16V kostar pengar eftersom att alla sugmotorer kräver en del modifieringar för att det lilla extra ska kännas. Du kan naturligtvis montera dit ett öppet filter och ett 2.5-tums system men det ger föga hk. Chip till sugmotorer är bortkastade pengar, i alla fall på dom flesta sugmotorer. Ska du chipa så ska det vara en överladdad motor då vinner du verkligen effekt. Enligt Enem (kända Opel trimmare) så ska Kadett GSI 16V motorn vara rätt optimalt inställd redan från fabrik så ett chip lär inte göra mycket. Du kan naturligtvis porta toppen, montera dit trimkammar, triminsug o.s.v. men räkna med många tusenlappar. Köper du en Kadett GSI 16V så rekommenderar jag dig att köra med den så länge du tycker den är rolig, vill du ha mera hk så ska du spara till en turbomatad bil. 
Du undrade över priset på en GSI när den kom ut: Priset var på ca 153 000 kr 1991 enligt Teknikens värld nr 16 22 augusti 1991.

2. Ja Audi 100 2.3 är ganska så pigga efter 100 km. Leta på filmer här på garaget, finns ju en som har en Audi 100 2.3 där han har lagt upp lite acc filmer.

3. BMW 325 är inte så törstiga som man kan tro men det beror ju på hur du kör. En 6:a är alltid en 6:a vilket innebär att den vill ha lite mer än en 4:a om man dessutom är tung i gasfoten.
Bränsleförbrukning, siffror:
50 km 0,69
70 km 0,68
90 km 0,79
110 km 0,93
Dessa siffror från 5:ans växel.
Stadskörning med medelfart på 36 km, 1,25
Detta är taget från Teknikens värld nr 23 26 oktober 1989.
Och ja BMW har en stämpel på sig att vara pizzaracer men vem bryr sig, vill du ha en sådan så ska du köpa en sådan. Skit i vad andra tycker och tänker. BMW är en bilmodell som körs av alla typer av människor idag, gubbar, ungdomar, tjejer med och utan hår på benen, fundamentalistiska muslimer, hårfrisörer, bönder, homo/bisexuella, adoptivbarn, ja you name it.

Forummoderator
9 299 Inlägg
17 oktober 2007
#202
http://www.blocket.se/vi/13726882.htm?ca=11_s

Släng på 5 lök och kör ifrån allt, allt, allt...
cool

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

160 Inlägg
17 oktober 2007
#203
caromania skrev:
http://www.blocket.se/vi/13726882.htm?ca=11_s

Släng på 5 lök och kör ifrån allt, allt, allt...
cool

http://www.youtube.com/watch?v=qdVTExgm_9E

Säkert lite vässad men ändå.

1 754 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
#204
Hellfire skrev:
1. Att trimma en GSI 16V kostar pengar eftersom att alla sugmotorer kräver en del modifieringar för att det lilla extra ska kännas. Du kan naturligtvis montera dit ett öppet filter och ett 2.5-tums system men det ger föga hk. Chip till sugmotorer är bortkastade pengar, i alla fall på dom flesta sugmotorer. Ska du chipa så ska det vara en överladdad motor då vinner du verkligen effekt. Enligt Enem (kända Opel trimmare) så ska Kadett GSI 16V motorn vara rätt optimalt inställd redan från fabrik så ett chip lär inte göra mycket. Du kan naturligtvis porta toppen, montera dit trimkammar, triminsug o.s.v. men räkna med många tusenlappar. Köper du en Kadett GSI 16V så rekommenderar jag dig att köra med den så länge du tycker den är rolig, vill du ha mera hk så ska du spara till en turbomatad bil. 
Du undrade över priset på en GSI när den kom ut: Priset var på ca 153 000 kr 1991 enligt Teknikens värld nr 16 22 augusti 1991.

Jag hade tänkt typ 1000 kr för varje 10-15 HK, möjligt?
Hur fick du reda på priset? Finns det en hemsida för detta? Har du annars några bilar att jämföra med?
Hellfire skrev:
2. Ja Audi 100 2.3 är ganska så pigga efter 100 km. Leta på filmer här på garaget, finns ju en som har en Audi 100 2.3 där han har lagt upp lite acc filmer.

Tack, jag ska leta ^^
Hellfire skrev:
3. BMW 325 är inte så törstiga som man kan tro men det beror ju på hur du kör. En 6:a är alltid en 6:a vilket innebär att den vill ha lite mer än en 4:a om man dessutom är tung i gasfoten.
Bränsleförbrukning, siffror:
50 km 0,69
70 km 0,68
90 km 0,79
110 km 0,93
Dessa siffror från 5:ans växel.
Stadskörning med medelfart på 36 km, 1,25
Detta är taget från Teknikens värld nr 23 26 oktober 1989.
Och ja BMW har en stämpel på sig att vara pizzaracer men vem bryr sig, vill du ha en sådan så ska du köpa en sådan. Skit i vad andra tycker och tänker. BMW är en bilmodell som körs av alla typer av människor idag, gubbar, ungdomar, tjejer med och utan hår på benen, fundamentalistiska muslimer, hårfrisörer, bönder, homo/bisexuella, adoptivbarn, ja you name it.

325an verkar snabb, men jag tror att om jag inte hittar en i bra skick så kan det bli dyrt, men med lite hjälp från er och andra tips från internet så ska det nog gå vägen ^^

--------------------------

Jag måste börja tacka oftare, ni ger mig massor av information, tack!

Dessutom: Kollar på denna serie för att lära mig mer om flera bilar!
http://youtube.com/watch?v=0j0FKn6E9iM

--------------------------------------------------

Ny utmanare:

Audi Coupé 1989+ med en 2.3E motor eller något?
Senast redigerat av Holiace (17 oktober 2007)

Jag kan inget om allt.

160 Inlägg
18 oktober 2007
#205
Jag hade tänkt typ 1000 kr för varje 10-15 HK, möjligt?
Hur fick du reda på priset? Finns det en hemsida för detta? Har du annars några bilar att jämföra med?

1000 kr per 10-15 hk är tyvärr en omöjlighet. Jag vet för jag har trimmat flera av mina bilar. Dessutom känner jag en som håller på med motortrimning. Har även varit uppe och pratat med grabbarna på Enem även om det var flera år sedan nu. Bara en portning av en 16V topp går på många tusenlappar om det ska göras bra. Kan rekommendera dig att titta lite på http://www.enem.se/default.asp.

Ny utmanare:

Audi Coupé 1989+ med en 2.3E motor eller något?

Självklart, jättefina bilar och 2,3 coupe går väldigt bra, har provkört en sådan själv i somras, överraskande snabb för att bara vara 136 hk fördelat på strax över 1300 kg. Tyvärr så är dom flesta sönderkörda för dom priserna, en erfarenhet som jag, men har man lite tid att leta så ska det nog dyka upp en välvårdad coupe. Problemet med dessa bilar är att det nästan bara är unga grabbar som köper dom och vi vet väl alla hur unga grabbar i en snabb bil kör.wink

993 Inlägg
18 oktober 2007
#206
bmw 325 e nog snabbast bland dom du har skrivit


1 754 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
#207
Hellfire skrev:
1000 kr per 10-15 hk är tyvärr en omöjlighet. Jag vet för jag har trimmat flera av mina bilar. Dessutom känner jag en som håller på med motortrimning. Har även varit uppe och pratat med grabbarna på Enem även om det var flera år sedan nu. Bara en portning av en 16V topp går på många tusenlappar om det ska göras bra. Kan rekommendera dig att titta lite på http://www.enem.se/default.asp.

Aj då, dock är ju Kadetten snabb från början så det gör nog inte så mycket i början, men när man har råd så ^^
Hellfire skrev:
Självklart, jättefina bilar och 2,3 coupe går väldigt bra, har provkört en sådan själv i somras, överraskande snabb för att bara vara 136 hk fördelat på strax över 1300 kg. Tyvärr så är dom flesta sönderkörda för dom priserna, en erfarenhet som jag, men har man lite tid att leta så ska det nog dyka upp en välvårdad coupe. Problemet med dessa bilar är att det nästan bara är unga grabbar som köper dom och vi vet väl alla hur unga grabbar i en snabb bil kör.wink

Det är synd, skulle vilja ha en Coupe med 5 Cylindrar och 2 dörrar...
ÄR inte Kadetterna söndekörda eller är de vanligtvis inte lika körda? Eller är det så att Kadetten håller för allt utom rost?

Om jag bara skulle gå efter utseende skulle Coupen komma högt upp, den fins ju dessutom med mindre motorer (2.0 tror jag det var) och med 2 olika V6or dessutom (2.6 och 2.8 dock med quattro?)?

Kungen-EssE skrev:
bmw 325 e nog snabbast bland dom du har skrivit

Bäste Kung, gör den 0-100 på 7 sekunder?
Eller syftar du på toppfart? Hur snabb är den då?

Jag kan inget om allt.

Forummoderator
9 299 Inlägg
18 oktober 2007
#208
Hellfire skrev:
caromania skrev:
http://www.blocket.se/vi/13726882.htm?ca=11_s

Släng på 5 lök och kör ifrån allt, allt, allt...
cool

http://www.youtube.com/watch?v=qdVTExgm_9E

Säkert lite vässad men ändå.

Nej, den kan nog vara original. 0-100 går på ca 6,5 med framhjulsdrift. Min gamla 620ti var ungefär sådär och den var lite bonntrimmad. Räcker för att sätta dit det mesta och garanerat allt i samma prisklass.

Vilken annan bil från -93 som inte kostar skjortan gör 0-100 på 6,5...?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
18 oktober 2007
#209
Holiace skrev:
Kungen-EssE skrev:
bmw 325 e nog snabbast bland dom du har skrivit

Bäste Kung, gör den 0-100 på 7 sekunder?
Eller syftar du på toppfart? Hur snabb är den då?

En 325:a har inga problem att komma över 200-sträcket så dom är snabba.
Dock dyra om du ska ha en finare sad

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Bilplåtslagare
324 Inlägg
18 oktober 2007
#210
Ford Sierra Dohc sedan, snygg, billig, drar typ 0,8, pigg och billig i reservdelar, bakhjulsdriven och fruktansvärt rolig vinterbil:D MVh//Erik

160 Inlägg
18 oktober 2007
#211
Det är synd, skulle vilja ha en Coupe med 5 Cylindrar och 2 dörrar...
ÄR inte Kadetterna söndekörda eller är de vanligtvis inte lika körda? Eller är det så att Kadetten håller för allt utom rost?

Om jag bara skulle gå efter utseende skulle Coupen komma högt upp, den fins ju dessutom med mindre motorer (2.0 tror jag det var) och med 2 olika V6or dessutom (2.6 och 2.8 dock med quattro?)?

Det där med sönderkörd gäller väl båda bilarna men Kadett GSI 16V motor och drivlina verkar tåla det mesta så länge kamremmen inte går av men det gäller ju alla bilar som har kamrem. Audi 5:an verkar dock vara en rätt tålig pjäs också men det var bara min erfarenhet av i somras när jag letade bil, att Audi coupe var mestadels ungdomskörda vrak.

Det finns 2,6 och 2,8 coupe utan quattro.

Bäste Kung, gör den 0-100 på 7 sekunder?
Eller syftar du på toppfart? Hur snabb är den då?

Häng inte upp dig på sekunder, du kan ta fyra precis likadana bilmodeller med samma motoralternativ, samma årsmodell och samma antal mil och dom kommer alla att få olika 0-100 tider. En kanske får 7 sek, den andra 7,5, den tredje 7,9 och den fjärde 8,5 sek. Vad det beror på är svårt att svara på men det finns massor med olika faktorer som spelar in, hur motorn är inkörd, om alla komponenter lirar ihop på ett bra sätt, (t.ex. felaktiga tändstift som ger sämre gnista), tändinställningen kan skilja någon grad vilket räcker för att accelerationen ska påverkas, Däckens kvalité för att få maximalt fäste i starten o.s.v.

Vad jag vill säga med detta är att du inte ska gå slaviskt efter 0-100 siffror från biltidningar, fabriksfakta eller från nätet.

Jag kan ta som ett exempel från mig själv. Jag har ägt två golf GTI 16V och provkört ytterligare en golf GTI 16V samt en Jetta GTX 16V (samma motor som i golf GTI 16V), alla hade dom den gamla icke katalysatorförsedda KR motorn på 139 hk och alla gick dom olika. Två väldigt pigga, en inte riktigt lika pigg och en riktigt slö.

1 754 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
#212
Hellfire skrev:
Det är synd, skulle vilja ha en Coupe med 5 Cylindrar och 2 dörrar...
ÄR inte Kadetterna söndekörda eller är de vanligtvis inte lika körda? Eller är det så att Kadetten håller för allt utom rost?

Om jag bara skulle gå efter utseende skulle Coupen komma högt upp, den fins ju dessutom med mindre motorer (2.0 tror jag det var) och med 2 olika V6or dessutom (2.6 och 2.8 dock med quattro?)?

Det där med sönderkörd gäller väl båda bilarna men Kadett GSI 16V motor och drivlina verkar tåla det mesta så länge kamremmen inte går av men det gäller ju alla bilar som har kamrem. Audi 5:an verkar dock vara en rätt tålig pjäs också men det var bara min erfarenhet av i somras när jag letade bil, att Audi coupe var mestadels ungdomskörda vrak.

Det finns 2,6 och 2,8 coupe utan quattro.

Bäste Kung, gör den 0-100 på 7 sekunder?
Eller syftar du på toppfart? Hur snabb är den då?

Häng inte upp dig på sekunder, du kan ta fyra precis likadana bilmodeller med samma motoralternativ, samma årsmodell och samma antal mil och dom kommer alla att få olika 0-100 tider. En kanske får 7 sek, den andra 7,5, den tredje 7,9 och den fjärde 8,5 sek. Vad det beror på är svårt att svara på men det finns massor med olika faktorer som spelar in, hur motorn är inkörd, om alla komponenter lirar ihop på ett bra sätt, (t.ex. felaktiga tändstift som ger sämre gnista), tändinställningen kan skilja någon grad vilket räcker för att accelerationen ska påverkas, Däckens kvalité för att få maximalt fäste i starten o.s.v.

Vad jag vill säga med detta är att du inte ska gå slaviskt efter 0-100 siffror från biltidningar, fabriksfakta eller från nätet.

Jag kan ta som ett exempel från mig själv. Jag har ägt två golf GTI 16V och provkört ytterligare en golf GTI 16V samt en Jetta GTX 16V (samma motor som i golf GTI 16V), alla hade dom den gamla icke katalysatorförsedda KR motorn på 139 hk och alla gick dom olika. Två väldigt pigga, en inte riktigt lika pigg och en riktigt slö.

Ok, jag ska börja med att säga att en Audi skulle vara coolt att ha, måste bara hitta en som man har råd med som dessutom är i gott skick. En Audi 80/90/100 (Vad är skillnaden?) 4d eller Coupe borde vara något jag skulle gilla.

Men det skulle även en helg-racer vara, jag antar att det är en sådan jag ska ha eftersom att jag inte ska åka till skolan i min bil PGA tullar, på p-platser p-avgift och så...

------------------------

Ford Sierra är inte så snabb och dricker ganska mycket för sin fart, skulle vara om jag får tag i en i väldigt bra skick.

Är Rover 220 Turbo verkligen SÅ snabb orginal?
http://www.youtube.com/watch?v=qdVTExgm_9E
Senast redigerat av Holiace (18 oktober 2007)

Jag kan inget om allt.

Konsult
1 247 Inlägg
18 oktober 2007
#213
Kan säga att Sierra är den nästan roligaste vinterbil man kan få tag på, dom dricker inte så mycket men är som sagt inte dom snabbaste man kan hitta.. Dom är inte heller så dyra och inte så extremt rostiga heller..

Du borde kika på eventuellt Vectra GT 16v eller Vectra 2000 (antingen 4x4 eller fwd, sistnämnda blir billigare), båda är riktigt snabba och billiga. Min Vectra går att köra på 0.55/mil om man är lite snäll och det är väl billigt antar jag. Den gör 0-100 på strax under 7sek och toppar ca 250km/h om det är info du vill ha smile om man gasar på går förbrukningen upp till nästan 4L/mil vid 4000rpm+ (där det händer som mest)

Har inte så mycket erfarenhet av andra bilar men Peugeot 205 GTi och Golf GTi 16v är ju vettiga alternativ.. Båda är billiga i drift och är som en gokart att köra big_smile


1 754 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
#214
Jag skulle gissa att den inte drar 4 liter per mil om man kör upp och ner mellan 50 och 150 ner till 50 igen så så upp till 150 igen så drar den kanske det, inte annars? Eller?

Jag kan inget om allt.

378 Inlägg
18 oktober 2007
#215
Honda Civic Hatchback.
Hade jag som första bil.
Finns många typer av motorer och lätt skruvade också smile

// KimpaaBooY

1 754 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
#216
Jag har lite svårt för den designen, det skulle vara om den har några stora fördelar.

Jag kan inget om allt.

160 Inlägg
19 oktober 2007
#217
Holiace skrev:
Hellfire skrev:
Det är synd, skulle vilja ha en Coupe med 5 Cylindrar och 2 dörrar...
ÄR inte Kadetterna söndekörda eller är de vanligtvis inte lika körda? Eller är det så att Kadetten håller för allt utom rost?

Om jag bara skulle gå efter utseende skulle Coupen komma högt upp, den fins ju dessutom med mindre motorer (2.0 tror jag det var) och med 2 olika V6or dessutom (2.6 och 2.8 dock med quattro?)?

Det där med sönderkörd gäller väl båda bilarna men Kadett GSI 16V motor och drivlina verkar tåla det mesta så länge kamremmen inte går av men det gäller ju alla bilar som har kamrem. Audi 5:an verkar dock vara en rätt tålig pjäs också men det var bara min erfarenhet av i somras när jag letade bil, att Audi coupe var mestadels ungdomskörda vrak.

Det finns 2,6 och 2,8 coupe utan quattro.

Bäste Kung, gör den 0-100 på 7 sekunder?
Eller syftar du på toppfart? Hur snabb är den då?

Häng inte upp dig på sekunder, du kan ta fyra precis likadana bilmodeller med samma motoralternativ, samma årsmodell och samma antal mil och dom kommer alla att få olika 0-100 tider. En kanske får 7 sek, den andra 7,5, den tredje 7,9 och den fjärde 8,5 sek. Vad det beror på är svårt att svara på men det finns massor med olika faktorer som spelar in, hur motorn är inkörd, om alla komponenter lirar ihop på ett bra sätt, (t.ex. felaktiga tändstift som ger sämre gnista), tändinställningen kan skilja någon grad vilket räcker för att accelerationen ska påverkas, Däckens kvalité för att få maximalt fäste i starten o.s.v.

Vad jag vill säga med detta är att du inte ska gå slaviskt efter 0-100 siffror från biltidningar, fabriksfakta eller från nätet.

Jag kan ta som ett exempel från mig själv. Jag har ägt två golf GTI 16V och provkört ytterligare en golf GTI 16V samt en Jetta GTX 16V (samma motor som i golf GTI 16V), alla hade dom den gamla icke katalysatorförsedda KR motorn på 139 hk och alla gick dom olika. Två väldigt pigga, en inte riktigt lika pigg och en riktigt slö.

Ok, jag ska börja med att säga att en Audi skulle vara coolt att ha, måste bara hitta en som man har råd med som dessutom är i gott skick. En Audi 80/90/100 (Vad är skillnaden?) 4d eller Coupe borde vara något jag skulle gilla.

Men det skulle även en helg-racer vara, jag antar att det är en sådan jag ska ha eftersom att jag inte ska åka till skolan i min bil PGA tullar, på p-platser p-avgift och så...

------------------------

Ford Sierra är inte så snabb och dricker ganska mycket för sin fart, skulle vara om jag får tag i en i väldigt bra skick.

Är Rover 220 Turbo verkligen SÅ snabb orginal?
http://www.youtube.com/watch?v=qdVTExgm_9E

Det är inga större skillnader mellan Audi 80/90/100, mer än att Audi 100 är störst och Audi 80 är minst. Audi 90 är som 80 fast var inriktad för att vara lite extra sportig med vad jag kommer ihåg endast 2,3l 5:an som option. Alltså Audi 90 är som 2,3 sportcoupe fast med fyra dörrar istället för endast två.

Nej Ford Sierra med DOHC motorn är inte törstig alls, snarare väldigt snål för att vara en 2,0l motor på 120 hk. Och den motorn i Sierran är faktiskt rätt så pigg om du får tag på ett bra exemplar, men visst det är ingen raket. Men som sagt 0-100 på ca 9,5-10 sek och toppfart på mellan 190-200 km är inte dåligt. 

Tagg3N skrev:
Du borde kika på eventuellt Vectra GT 16v eller Vectra 2000 (antingen 4x4 eller fwd, sistnämnda blir billigare), båda är riktigt snabba och billiga. Min Vectra går att köra på 0.55/mil om man är lite snäll och det är väl billigt antar jag. Den gör 0-100 på strax under 7sek och toppar ca 250km/h om det är info du vill ha smile om man gasar på går förbrukningen upp till nästan 4L/mil vid 4000rpm+ (där det händer som mest)

Hehe det där var fin reklam fast riktigt så snabba är dom inte om du nu inte har turbo på vectran. 0-100 går på mellan 7,5-8.0 sek och toppfart ligger på mellan 215-220 km. Visar din mätare 250 km så är det en glädjemätare av stora mått. Och om din vectra tar 4 liter milen efter 4000 varv så bör du omgående lämna in bilen på verkstad för felsökning. Som sagt min sambo hade en Opel Kadett GSI 16V-89 under två års tid som vi körde med ofta och den var snål även om man plågade bilen med piska och tung gasfot. Visst strax över litern blev det väl men några fyra liter milen är ju tvärfel. Inte ens våra nuvarande Saab turbos är i närheten av några fyra liter milen vid tung körning och då är dom betydligt törstigare än vad min sambos gamla Kadett GSI var.

1 754 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
#218
Hellfire skrev:
Det är inga större skillnader mellan Audi 80/90/100, mer än att Audi 100 är störst och Audi 80 är minst. Audi 90 är som 80 fast var inriktad för att vara lite extra sportig med vad jag kommer ihåg endast 2,3l 5:an som option. Alltså Audi 90 är som 2,3 sportcoupe fast med fyra dörrar istället för endast två.

Ok, tack, då vet jag. Då ska jag börja kolla vilken jag skulle vilja ha mest.
Eftersom att Audi 90 är som Audi Coupe med 4 dörrar (Det är tvärtom, jag vet...) så kanske det är e bil jag ska hålla utkik efter.
Hellfire skrev:
Nej Ford Sierra med DOHC motorn är inte törstig alls, snarare väldigt snål för att vara en 2,0l motor på 120 hk. Och den motorn i Sierran är faktiskt rätt så pigg om du får tag på ett bra exemplar, men visst det är ingen raket. Men som sagt 0-100 på ca 9,5-10 sek och toppfart på mellan 190-200 km är inte dåligt.

Jag syftade på 6an i Ford Sierra XR4i och den är törstig.
Hellfire skrev:
Tagg3N skrev:
Du borde kika på eventuellt Vectra GT 16v eller Vectra 2000 (antingen 4x4 eller fwd, sistnämnda blir billigare), båda är riktigt snabba och billiga. Min Vectra går att köra på 0.55/mil om man är lite snäll och det är väl billigt antar jag. Den gör 0-100 på strax under 7sek och toppar ca 250km/h om det är info du vill ha smile om man gasar på går förbrukningen upp till nästan 4L/mil vid 4000rpm+ (där det händer som mest)

Hehe det där var fin reklam fast riktigt så snabba är dom inte om du nu inte har turbo på vectran. 0-100 går på mellan 7,5-8.0 sek och toppfart ligger på mellan 215-220 km. Visar din mätare 250 km så är det en glädjemätare av stora mått. Och om din vectra tar 4 liter milen efter 4000 varv så bör du omgående lämna in bilen på verkstad för felsökning. Som sagt min sambo hade en Opel Kadett GSI 16V-89 under två års tid som vi körde med ofta och den var snål även om man plågade bilen med piska och tung gasfot. Visst strax över litern blev det väl men några fyra liter milen är ju tvärfel. Inte ens våra nuvarande Saab turbos är i närheten av några fyra liter milen vid tung körning och då är dom betydligt törstigare än vad min sambos gamla Kadett GSI var.

Jag tyckte väl att det vad liiite för mycket,  mustang med 4.6 liters V8 gör knappt det om man kämpar och dess bränsleekonomi är hemsk.

Jag kan inget om allt.

Lastbilschaufför
78 Inlägg
19 oktober 2007
#219
fortfarande saab ^^ växla med vett osv så rycker inte växellådan direkt, och om den skulle, inte JÄTTE dyrt som du får det att låta...

jag har en saab såklart, nyare osv än det du kan få i din prisklass, 9-3 2.0t -02 (~150hk) topfart med orginal ~215-220 accelerationen är mycke bra med, bra tryck i 2an och som jag sagt tidigare, skönt när tubon sätter igång... drar ca 0.7 @ ~2000  om man snålar och köra "eco driving 2k"

jag vet inte vad en 900 gör, men den bör ju inte vara mycke sämre?

och jag tycker nog att om du skulle fixa hårdare stötdämpare (jag ska fixa) så är det en bil som är "snabb runt banan" och "snabb på rakan"
iaf riktigt bra för en förstabil, lär nog kuna jämföra nån BMW med denna men då är det bara smak och känsla

saab eller bmw, testa dig fram och välj den som passar dig...
Senast redigerat av Nivius (19 oktober 2007)

Forummoderator
9 299 Inlägg
19 oktober 2007
#220
Holiace skrev:
Är Rover 220 Turbo verkligen SÅ snabb orginal?
http://www.youtube.com/watch?v=qdVTExgm_9E

Ja, den är grym. När den kom ut -93 fanns det nästan ingenting som kunde rå på den. Men den tål inte att trimmas speciellt mycket utan att det blir dyrt. Man kan få ut kanske ärliga 220hkoch 350nm relativt pålitligt, men eftersom du har den effekten i en skokartong - ja du fattar...

Tyvärr har svenska motorjournalister under 30 års tid snackat skit om engelska bilar och när man frågar förstå-sig-påare (t ex här på Garaget) så "vet" alla att det är dynga. Men det är jättebra för dig, för priserna ligger otroligt lågt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök