Holiace skrev:Hellfire skrev:Vad det är som är så bra med Kadett GSI 16V? Ja det kan jag svara på eftersom min sambos förra bil var just en sådan. Det är en underbar motor som inte enbart är rolig för toppfartens skull, den accelererar som en vild oxe från 0-100 km och fortsätter så hela vägen till toppfarten som ligger närmare 220 km. Motorn är en klockren pärla som har en otrolig flexibilitet, urstark på både låga och höga varv, alltså genom hela varvtalsregistret. Sedan ska du lägga till detta med att motorn dessutom är snål som bara den på bensin och att motorn och växellåda är relativt stryktåliga. Med andra ord så är det en bil som man vågar gasa med ofta utan att allt rasar ihop efter ett kort tag.
Låter grymt bra, skulle vilja trimma den på något sätt, Chippa? Byta luftfiler? Jag har sett många videos på Youtube av GSi'n och den är hulöst snabb, sålänge man hittar en rostfri så är allt helt OK antar jag.
http://youtube.com/watch?v=0vqFSE9Hets
Videon fick mig att tänka, var denna bil dyr när den kom på 80-talet?Hellfire skrev:Du undrade om Audi 100 2.3. Ja visst är det en bra bil, dom flesta Audi tillhör kategorin bra bilar. När det gäller den 2.3 liter stora femman så är den faktiskt betydligt bränslesnålare än du kan ana och det kan säkert ett flertal här intyga. Den ligger på runt 0.7-0.8l milen även om du använder motorkraften lite mer än normalt. Enda nackdelen med Audi 100 är att den är tyngre än t.ex. Audi 80/90 och coupe vilket innebär att den inte blir någon vilde från 0-100 km men den är inte dålig för det. Skulle gissa på att den sätter en BMW 318 på 113 hk på plats både mellan rödljusen och på motorvägen.
Jag gillar Audin delvis för att den har (Tillval, men ändå) lädersäten och en snygg interiör. Dessutom är den väl ganska snabb efter 100 km/h?Hellfire skrev:Sedan hade vi återigen BMW 325. Nu har du ju höjt ribban till 20k och det innebär att du faktiskt kan få tag på en skaplig 325:a utan att behöva totalrenovera motorn innan du kan njuta av den. Skulle rekommendera 325 E30 men hittar du en 325 E36 så är det ju bara ett plus. Var dock noga med att kolla upp toppen så att den inte är defekt. Tänk dock på att en BMW 325:a inte lär vara så billig att försäkra om du är ung och inte har haft körkortet så länge.
Två frågor och lite info:
Fråga 1: Skulle gissa att en rak 6-a på 2.5 liter inte är så bränslesnål, har jag rätt?
Fråga 2: BMW känns nästan lite Pizzaracer, har jag rätt?
Info 1: Försäkringen ska ligga på mamma, men jag ska betala den.
Info 2: Jag kan inte allt för mycket om motorerUseDubbelTurbo skrev:Bmw, bmw bmw!
325,525,530,535
518 är tråkiga
318 är tråkiga
320 är tråkiga
Men DU kör ju en 318! Dessutom är ju 316 ännu tråkigare...svanstrom skrev:En Mercedes 190e med 2.0 motorn? Drar inte så fasligt mycket...
I princip den första bilen jag kollade på, men vad är det som är så positivt med den?
1. Att trimma en GSI 16V kostar pengar eftersom att alla sugmotorer kräver en del modifieringar för att det lilla extra ska kännas. Du kan naturligtvis montera dit ett öppet filter och ett 2.5-tums system men det ger föga hk. Chip till sugmotorer är bortkastade pengar, i alla fall på dom flesta sugmotorer. Ska du chipa så ska det vara en överladdad motor då vinner du verkligen effekt. Enligt Enem (kända Opel trimmare) så ska Kadett GSI 16V motorn vara rätt optimalt inställd redan från fabrik så ett chip lär inte göra mycket. Du kan naturligtvis porta toppen, montera dit trimkammar, triminsug o.s.v. men räkna med många tusenlappar. Köper du en Kadett GSI 16V så rekommenderar jag dig att köra med den så länge du tycker den är rolig, vill du ha mera hk så ska du spara till en turbomatad bil.
Du undrade över priset på en GSI när den kom ut: Priset var på ca 153 000 kr 1991 enligt Teknikens värld nr 16 22 augusti 1991.
2. Ja Audi 100 2.3 är ganska så pigga efter 100 km. Leta på filmer här på garaget, finns ju en som har en Audi 100 2.3 där han har lagt upp lite acc filmer.
3. BMW 325 är inte så törstiga som man kan tro men det beror ju på hur du kör. En 6:a är alltid en 6:a vilket innebär att den vill ha lite mer än en 4:a om man dessutom är tung i gasfoten.
Bränsleförbrukning, siffror:
50 km 0,69
70 km 0,68
90 km 0,79
110 km 0,93
Dessa siffror från 5:ans växel.
Stadskörning med medelfart på 36 km, 1,25
Detta är taget från Teknikens värld nr 23 26 oktober 1989.
Och ja BMW har en stämpel på sig att vara pizzaracer men vem bryr sig, vill du ha en sådan så ska du köpa en sådan. Skit i vad andra tycker och tänker. BMW är en bilmodell som körs av alla typer av människor idag, gubbar, ungdomar, tjejer med och utan hår på benen, fundamentalistiska muslimer, hårfrisörer, bönder, homo/bisexuella, adoptivbarn, ja you name it.
0
0
0
0