3037
Sök

Förstabil för max 20000:-

1 754 Inlägg
7 oktober 2007
Trådstartare
#101
_MaCCe_ skrev:
Hellfire skrev:
Holiace skrev:
Min morfar har en Volvo 850 2.5 SE...

Kan dock säga att den drar nog för mycket för mig smak, men 170 hästar är faktiskt bra, högsta antalet hästar i en bil jag har i min lista nu!

Häng inte upp dig på hur många hästkrafter en bil har. Allt är till förhållande till bilens tyngd, motorns storlek, utväxling, motorns effektivitet och att få ned hästarna på drivhjulen o.s.v. En bil med 130 hk kan vara betydligt snabbare och roligare jämfört mot en bil som har 190 hk bara som ett exempel.

Så sant som du säger... Tex min sierra tkr jag är mkt roligare en en Framhjulsdriven 850 med 170 hk.

Sierran Sticker iväg hyffsat på ettan ( tack vare bakhjulsdriften ) och toppar ca 80 på tvåan. 3:an blir lite segare men den ökar sakta med säkert där med.. ligger stadigt i 180. går att pusha på till över 200.. men då låter det så jävla mkt smile

Jag vet att vrid är viktigt för acceleration och att hästkrafter kommer in vid högre hastigheter (om ska ska beskriva det så simpelt som möjligt).

Necrodamus skrev:
Omega 3000 12v är faktiskt inte så himla slöa, Det skjuter på rätt skapligt, speciellt i hastigheter över 100 km/h. Tyvärr är det nog ingen bil du ska ha då den är jävligt törstig.
24v omegan med 204hk är billigare i drift men troligen för dyr för din enkla smak. Den går riktigt bra, körde ifrån en V40 T4 med min 100-200km/h.
Omega 2,6 har jag även en sån med. Aningen slöare än 3000 12v men betydligt snabbare än en ex. 740. Min 2,6:a är en "sportive", och har samma diffade bakaxel som 3000 24v. Även stora bromsarna som 24v har. 2,6:an går sjukt billigt, 0,7 blandad körning går våran på.
Nog tjatat om Omega, jag tycker du ska köpa en Kadett gsi!! Med en 8v på 115hk kör du ifrån dom flesta gti bilarna. 16v på 150hk är en riktig pärla, sjukt snabb. 0-100 på 7sek orginal. Känner folk i opel sport club som har monterat chip, sfi ersättare, trevligare insug samt större avgas och bromsat runt 185hk.

Vectra 2000 är oxå en trevlig bil som har samma motor som gsi 16v, alltså ovan nämnda 150hk maskin. Den gjordes endast 1990, 91 kom GT16v istället, i stort sett samma bil som 2000 fast med annan bakvagn samt plast tank o lite andra modds. Vectra GT fanns även med 8v, fast den fanns bara 89-91 innan den ersättes av GT16v.

Då jag haft samtliga bilar jag skrivit om ovan utom Vectra med 2.0 16v kan jag skriva ner lite bränsleförbrukningar:

Kadett gsi 8v: 0,6 landsväg och c:a 0,7 blandad om du kör lugnt.
Kadett gsi 16v: 0,58 landsväg och 0,7 blandad lugn körning.
Vectra 2.0 8v: I stort sett samma som gsi 8v.
Omega 3000 12v: 0,9 landsväg och 1,3 liter blandad.
Omega 3000 24v: 0,7 landsväg och 1,1 liter blandad.

Ovanstående siffror är vad mina bilar har dragit sen kan ni säga vad ni vill:)

Men just nu verkar Opel Kadett GSi 16v som det bästa alternativet, snabb som satan och bränslesnålast.

Men till frågan: ÄR de ofta sönderkörda, vad kan man göra åt en sönderkörd bil? Vilka årsmodeller är så snabba som 0-100 på under 7 sekunder?

Jag kan inget om allt.

8 Inlägg
7 oktober 2007
#102
Honda civic V-tec.
hade en 92:ans förut.
tycker den gick fint och var pigg.
och gasa man så for den iväg vad jag ttycker ganska så bra
och inte så farlig på bränsleförbrukningen.
jag låg runt 0,7 - 0,8 då var det mest blandad körning
Senast redigerat av Danoh (7 oktober 2007)

1 754 Inlägg
7 oktober 2007
Trådstartare
#103
Danoh skrev:
Honda civic V-tec.
hade en 92:ans förut.
tycker den gick fint och var pigg.
och gasa man så for den iväg vad jag ttycker ganska så bra
och inte så farlig på bränsleförbrukningen.
jag låg runt 0,7 - 0,8 då var det mest blandad körning

Problemet är att den kostar för mycket...

Jag kan inget om allt.

160 Inlägg
7 oktober 2007
#104
Jo Opel Kadett GSI 16V är grymt goa bilar. Min tjej hade en sådan tidigare och den gick som satan. Den motorn är en ren pärla, bland dom bästa 4-cylindriga icke överladdade motorer som tillverkats. Även Kadett GSI 8V är roliga, riktigt snabba för att bara vara 115 hk. Har själv ägt både Kadett GTE 1.8 115 hk och Kadett GSI 8V som från början hade originalutförande men som senare fick en Enem trimkam och ett öppet filter. Kan säga att den körde ifrån Mazda 323F 1.8 16V utan några större problem. Problemet med Kadett GSI är att rosten brukar plocka dom förr eller senare. Ska du titta på en GSI så ska du syna rosten noggrant.

1 754 Inlägg
7 oktober 2007
Trådstartare
#105
Hellfire skrev:
Jo Opel Kadett GSI 16V är grymt goa bilar. Min tjej hade en sådan tidigare och den gick som satan. Den motorn är en ren pärla, bland dom bästa 4-cylindriga icke överladdade motorer som tillverkats. Även Kadett GSI 8V är roliga, riktigt snabba för att bara vara 115 hk. Har själv ägt både Kadett GTE 1.8 115 hk och Kadett GSI 8V som från början hade originalutförande men som senare fick en Enem trimkam och ett öppet filter. Kan säga att den körde ifrån Mazda 323F 1.8 16V utan några större problem. Problemet med Kadett GSI är att rosten brukar plocka dom förr eller senare. Ska du titta på en GSI så ska du syna rosten noggrant.

16v Den gör 0-100 på 7-7.5 sekunder så den är grymt snabb. Men vad är det som rostar och hur förhindrar man rost då?

Jag kan inget om allt.

160 Inlägg
7 oktober 2007
#106
Holiace skrev:
Hellfire skrev:
Jo Opel Kadett GSI 16V är grymt goa bilar. Min tjej hade en sådan tidigare och den gick som satan. Den motorn är en ren pärla, bland dom bästa 4-cylindriga icke överladdade motorer som tillverkats. Även Kadett GSI 8V är roliga, riktigt snabba för att bara vara 115 hk. Har själv ägt både Kadett GTE 1.8 115 hk och Kadett GSI 8V som från början hade originalutförande men som senare fick en Enem trimkam och ett öppet filter. Kan säga att den körde ifrån Mazda 323F 1.8 16V utan några större problem. Problemet med Kadett GSI är att rosten brukar plocka dom förr eller senare. Ska du titta på en GSI så ska du syna rosten noggrant.

16v Den gör 0-100 på 7-7.5 sekunder så den är grymt snabb. Men vad är det som rostar och hur förhindrar man rost då?

På en Opel så rostar det mesta, sparklådor, skärmkanter, balkar o.s.v. Det enda sättet att hålla rosten i schack är att tvätta och vaxa den regelbundet samt att lämna in den på professionell rostskyddsbehandling. Men saken är den att för 15k så köper du ju en begagnad säkert ungdomsägd GSI och då lär du få rost på köpet, en hel del också dessutom. Visst man kan ju byta skärmar och trösklar o.s.v. men det kostar och det är ett skitgöra såtillvida att du inte är duktig på att svetsa samt har tid.

1 754 Inlägg
8 oktober 2007
Trådstartare
#107
Det var ju för synd, rost är ju inget jag gillar... Det är mycket som spelar in när man ska köa en billig bil ^^

Jag kan inget om allt.

2 600 Inlägg
8 oktober 2007
#108
köp du dig en ford sierra tongue nä men alvarligt det är en bra bil och rättså pigg me även scorpion är pigg men sierran är piggare om du är ute efter de och även bensin snål 2,0 liters motorn då asså smile du kan hitta en fin för det priset.

gör som jag kör gubba racer=)

35 Inlägg
8 oktober 2007
#109
Säger bara en sak Köp en SAAB 900/9000 Turbo. billigast till mest effekt kanske inte org men men ett chip tex saab 9000 2,3t  94-98 org 170hk med chip utan nått utbytt  så ca 240-250hk och du kan fortfrande köra långt undre litern.. Mvh Johan


outlaw
106 Inlägg
8 oktober 2007
#110
klimpan skrev:
köp du dig en ford sierra tongue nä men alvarligt det är en bra bil och rättså pigg me även scorpion är pigg men sierran är piggare om du är ute efter de och även bensin snål 2,0 liters motorn då asså smile du kan hitta en fin för det priset.

men snälla nån!! billiga fordar ska man akta sig för,varken sierra eller scorpio är väl kända för att vara bra bilar,brukar ju vara massa rost och andra problem!! kan inte förstå hur dina fordar kan vara så frächa?? måste vara sällsynt wink

bad ass boys drive bad ass toys

2 600 Inlägg
8 oktober 2007
#111
cowboy skrev:
klimpan skrev:
köp du dig en ford sierra tongue nä men alvarligt det är en bra bil och rättså pigg me även scorpion är pigg men sierran är piggare om du är ute efter de och även bensin snål 2,0 liters motorn då asså smile du kan hitta en fin för det priset.

men snälla nån!! billiga fordar ska man akta sig för,varken sierra eller scorpio är väl kända för att vara bra bilar,brukar ju vara massa rost och andra problem!! kan inte förstå hur dina fordar kan vara så frächa?? måste vara sällsynt wink

hehe du det finns nog många fina fordar smile så länge man sköter om dom så rostar dom inte mera än nån annan bil.  ford är underskattade tyvärr kan säga att jag är väldigt nöjd me min scorpio=)

gör som jag kör gubba racer=)

1 754 Inlägg
8 oktober 2007
Trådstartare
#112
Peugeot 405 MI16
Peugeot 205 GTi
Ford Sierra 2.0i DOCH
Audi GT Coupe
Opel Kadett GSi 16v
Saab 9000 Turbo
Saab 900 (16-ventilsversionen)
Opel Vectra 2000 4x4 16V
Opel Vectra 2000 16V
Toyota Carina II
Mazda 626 coupe
Saab 900 t8 Aero/Special
Audi 100 Turbo
Opel Manta/Ascona
Volvo 850 GLT

Vilka bilar skulle vara bästa valen om jag inte ska byta några delar direkt för 15000:- på blocket? Utan att dra för mycket?
Senast redigerat av Holiace (8 oktober 2007)

Jag kan inget om allt.

3 Inlägg
8 oktober 2007
#113
Jag skulle ta den som är yngst o rullat minst, sen kvittar det av märke när det är så billig bil du köper. Köper du dyrare bil så skulle jag titta mer på märke.

Mazda, volvo o saab är ju annars nått som låter tryggt i mina öron. Opel & Ford kommer jag då aldrig äga i detta liv, om det inte är en ford mustang från 60-70 talet ;.)

Sjääl har jag en fin bmw :-D  ..kommer nog alltid åka bmw...

3 Inlägg
8 oktober 2007
#114
igen... folk skriver ganska mkt om hästkrafter. Bry dig inte om sånt barnsligt snack, du vill ha en bil som håller o rullar utan att det ska kosta dig skjortan. Titta på en bil som är i bra skick, håller o saknar rost, före prestandard!

1 754 Inlägg
8 oktober 2007
Trådstartare
#115
Låt mig omformulera frågan;

Jag vill ha en bil som både är snabb, får inte dra för mycket och får helts inte rosta sönder direkt, men nu är ju det så att man måste kompromissa om man bara har 15000:-

Alltså, jag vet inte hur mycket jag kommer att köra så jag vet inte hur mycket jag bör bry mig om bränslekonsumtion...

Man måste alltså kompromissa, men vad är viktigast?

-------------

Oj, har glömt VW Golf GTi från 80-talet! Som 205an men andå inte?
Senast redigerat av Holiace (8 oktober 2007)

Jag kan inget om allt.

160 Inlägg
8 oktober 2007
#116
Holiace skrev:
Låt mig omformulera frågan;

Jag vill ha en bil som både är snabb, får inte dra för mycket och får helts inte rosta sönder direkt, men nu är ju det så att man måste kompromissa om man bara har 15000:-

Alltså, jag vet inte hur mycket jag kommer att köra så jag vet inte hur mycket jag bör bry mig om bränslekonsumtion...

Man måste alltså kompromissa, men vad är viktigast?

-------------

Oj, har glömt VW Golf GTi från 80-talet! Som 205an men andå inte?

Bilar i den prisklass du talar om är mariga, alltså jag vet för mina bilar brukar få kosta upp till cirka 20k. Det finns en stor variation i denna prisklass som du talar om, det finns kanonexemplar och det finns sönderkörda skittunnor eller någonstans mittemellan.

Det viktiga här är som en sa bilens kondition. Var noga med att kolla upp hur många ägare som bilen har haft, vilken som äger den nu, (pensionären, kepspojken, familjefadern eller kanske Bettan med dom små goa brö… och den fina fasta rum… Jaja du fattar poängen).

Sedan ska bilen helst vara besiktad rätt nyligen så att du slipper besikta bilen det första du gör och kanske få en horribel erfarenhet. Begär alltid besiktningspapper från den senaste besiktningen. Kolla också upp om bilen är importerad eller om den är såld i Sverige från början.

Se till att motorn och drivlina är i gott skick samt att spana på rosten, ta gärna en ordentlig titt under bilen. Se till att kolla motorolja och kylvatten. Är det olja i kylvattnet eller vatten på oljestickan så dra därifrån. Samma sak om kylvattnet har en rödbrun sörja som flyter omkring eller om det sitter en rödbrun sörja runt plasten på expansionskärlet, ett tecken på att toppen inte mår bra. Olja som är kolsvart eller ännu värre – lite grynig tyder på dålig oljeservice och med rätt hög sannolikhet sliten motor. Bilen ska inte blåryka eller bolma ovanligt mycket vit rök. Äsch finns hur mycket som helst att titta på, finns säkert några listor om rekommenderade saker som man bör titta på vid bilköp, kanske någon har en länk angående detta.

När det gäller bränsleförbrukning så kan detta skilja väldigt mycket mellan samma bilmodell, detta kan bero på en rad olika faktorer. Finns t.ex. Kadett GSI 16V som drar 0.65l milen och dom som drar 0.9l milen. Beror på bilens skick o.s.v.

Köp inte första bästa bil, gå efter hjärtat. Även om du står mitt framför den, bilen som kostar lite, ser bra ut och allt – men känner du ändå att bilen inte är i din smak eller bara att det inte känns rätt så rata bilen. Handla efter ditt hjärta precis som du väljer partner med ditt hjärta. Lita också på din intuition, ibland har jag ringt på bilar som verkat kanonbra på telefonen, sedan när man börjar närma sig träffpunkten så har jag fått en dålig känsla. Jag har då tittat på bilen, provkört den och pratat med ägaren, känslan har kanske kvarstått, bilen verkar inte ha några direkta fel men den känns ovanligt slö, säljaren känns skum och opålitlig, då har jag valt bort bilen. Detta som ett exempel.

Och ja du måste kompromissa när du bara har 15k att röra dig med. Räkna också med att det säkert är något som kommer att gå sönder redan efter ett kort tag även om bilen går klockrent vid provkörningen. Räkna också med att du säkert upptäcker någon/några defekter på bilen när du väl har köpt bilen och är på väg hem, saker som du inte upptäckte på provturen. Detta är min erfarenhet. Du kommer också med största sannolikhet att en vecka efter bilköpet hitta ett flertal små stenskott, rostrosor och repor på karossen, saker som du inte lade märke till tidigare.
En sak till: Du kommer garanterat att tröttna på draget i bilen efter någon månad för att sedan börja kolla in blocketannonserna igen och börja planera ditt nästa bilköp. Brukar vara så om man är nyfiken på en rad olika bilmodeller och vill prova på det mesta.

24 Inlägg
8 oktober 2007
#117
jag hade 9000 turbo som första och har kvar den idag som vinterbil. Mkt. pålitlig, om något skulle pajja så är det inte allt för dyrt, går hyffsat bra orginal och är skön att köra.

Kanske inte världens roligaste men stoppa in ett steg1 chip för 1-2tusen så har du en rolig och driftsäker bil som inte drar så mkt. soppa!

- Har du dessutom 15k att lägga på en så kan du hitta en i mkt. gott skick om du väljer den tidigaste verisionen.

kör man in i nåt för snabbt så dör man..

1 754 Inlägg
9 oktober 2007
Trådstartare
#118
Hellfire skrev:
Bilar i den prisklass du talar om är mariga, alltså jag vet för mina bilar brukar få kosta upp till cirka 20k. Det finns en stor variation i denna prisklass som du talar om, det finns kanonexemplar och det finns sönderkörda skittunnor eller någonstans mittemellan.

Jag vet, jag vet dock inte hur mycket pengar jag kommer att ha när jag ska köpa bil...

Hellfire skrev:
Det viktiga här är som en sa bilens kondition. Var noga med att kolla upp hur många ägare som bilen har haft, vilken som äger den nu, (pensionären, kepspojken, familjefadern eller kanske Bettan med dom små goa brö… och den fina fasta rum… Jaja du fattar poängen).

Självklart... Jag vet lite vad man ska undersöka...

Hellfire skrev:
Sedan ska bilen helst vara besiktad rätt nyligen så att du slipper besikta bilen det första du gör och kanske få en horribel erfarenhet. Begär alltid besiktningspapper från den senaste besiktningen. Kolla också upp om bilen är importerad eller om den är såld i Sverige från början.

VV.se + SMS och så var det klart!

Hellfire skrev:
Se till att motorn och drivlina är i gott skick samt att spana på rosten, ta gärna en ordentlig titt under bilen. Se till att kolla motorolja och kylvatten. Är det olja i kylvattnet eller vatten på oljestickan så dra därifrån. Samma sak om kylvattnet har en rödbrun sörja som flyter omkring eller om det sitter en rödbrun sörja runt plasten på expansionskärlet, ett tecken på att toppen inte mår bra. Olja som är kolsvart eller ännu värre – lite grynig tyder på dålig oljeservice och med rätt hög sannolikhet sliten motor. Bilen ska inte blåryka eller bolma ovanligt mycket vit rök. Äsch finns hur mycket som helst att titta på, finns säkert några listor om rekommenderade saker som man bör titta på vid bilköp, kanske någon har en länk angående detta.

Den krångliga biten, jag förstår, men jag kommer inte vara ensam när jag köper min första bil
Hellfire skrev:
När det gäller bränsleförbrukning så kan detta skilja väldigt mycket mellan samma bilmodell, detta kan bero på en rad olika faktorer. Finns t.ex. Kadett GSI 16V som drar 0.65l milen och dom som drar 0.9l milen. Beror på bilens skick o.s.v.

Hmm... Som sagt, jag vet hur mycket jag kommer köra heller så...

Hellfire skrev:
Köp inte första bästa bil, gå efter hjärtat. Även om du står mitt framför den, bilen som kostar lite, ser bra ut och allt – men känner du ändå att bilen inte är i din smak eller bara att det inte känns rätt så rata bilen. Handla efter ditt hjärta precis som du väljer partner med ditt hjärta. Lita också på din intuition, ibland har jag ringt på bilar som verkat kanonbra på telefonen, sedan när man börjar närma sig träffpunkten så har jag fått en dålig känsla. Jag har då tittat på bilen, provkört den och pratat med ägaren, känslan har kanske kvarstått, bilen verkar inte ha några direkta fel men den känns ovanligt slö, säljaren känns skum och opålitlig, då har jag valt bort bilen. Detta som ett exempel.

Lär mig mer och mer för varje dag som går ^^

Hellfire skrev:
Och ja du måste kompromissa när du bara har 15k att röra dig med. Räkna också med att det säkert är något som kommer att gå sönder redan efter ett kort tag även om bilen går klockrent vid provkörningen. Räkna också med att du säkert upptäcker någon/några defekter på bilen när du väl har köpt bilen och är på väg hem, saker som du inte upptäckte på provturen. Detta är min erfarenhet. Du kommer också med största sannolikhet att en vecka efter bilköpet hitta ett flertal små stenskott, rostrosor och repor på karossen, saker som du inte lade märke till tidigare.
En sak till: Du kommer garanterat att tröttna på draget i bilen efter någon månad för att sedan börja kolla in blocketannonserna igen och börja planera ditt nästa bilköp. Brukar vara så om man är nyfiken på en rad olika bilmodeller och vill prova på det mesta.

Aha! Jo men så här är det, jag vet inte riktigt hur jag ska behandla mig bil heller... Min låtsasbrorsa skriker "Köp en Saab 9000!!!" och jag vet inte om jag älskar Saab, eller jag vet inte ens vad jag älskar för bilar i över huvud taget...

-------------------

Laxsjoe: Jag vet inte om Saab är något jag älskar, men om en saab kan gå undan så visst!

Jag kan inget om allt.

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 oktober 2007
#119
Det finns faktiskt en faktor som du inte nämner och ingen annan heller. Pruta! Det finns tusen och tusen gamla bilar. Kolla hellre på bilar som ligger på 20-25k kr. Jag lovar att du kan få flera sådana bilar för dina 15k kr om du har pengar i handen när du åker ut och tittar!

Sedan det där med pålitlighet osv. Ärligt talat. Med handen på hjärtat. Se er i spegeln. Det finns bara Toyota eller annan japanare. Den som nu påstår att Opel, Ford eller SAAB eller ? är mer pålitligt har troligtvis inte ägt en gammal Toyota. De håller. Jag har läst många som skrivit: -De är inte så dyra att laga, osv. En Toyota behöver man inte laga alls.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 754 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
#120
caromania skrev:
Det finns faktiskt en faktor som du inte nämner och ingen annan heller. Pruta! Det finns tusen och tusen gamla bilar. Kolla hellre på bilar som ligger på 20-25k kr. Jag lovar att du kan få flera sådana bilar för dina 15k kr om du har pengar i handen när du åker ut och tittar!

Sedan det där med pålitlighet osv. Ärligt talat. Med handen på hjärtat. Se er i spegeln. Det finns bara Toyota eller annan japanare. Den som nu påstår att Opel, Ford eller SAAB eller ? är mer pålitligt har troligtvis inte ägt en gammal Toyota. De håller. Jag har läst många som skrivit: -De är inte så dyra att laga, osv. En Toyota behöver man inte laga alls.

Tack Caromania, det har jag inte tänkt på och ingen har sagt det tidigare heller, tack ^^

Men bilar som är nersatta till från låt oss säga 25000 till 15000 kanske är sänkta på grund av att det är något lurt med bilen..

Jag kan inget om allt.


Sök