3055
Sök

Förstabil för max 20000:-

1 785 Inlägg
10 oktober 2007
Helt klart ska du köpa dig en GOLF III med 90hk motorn runt årsmodell 94

Bra ekonomi, trevlig och trygg bil att köra, gott om styling delar och billiga skrotdelar, välbeprövad teknik.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
10 oktober 2007
Du kan få köpa golfen om du vill, ny skattad och ny bessad för 7000:- Annars kan du få den nylackad i valfri färg för 12000:-

Bilen i sig funkar underbart inredningen är i nyskick och den är kalas under, dock så är det mkt ytrost för att förra ägaren slipade ner vissa stenskott osv och sket i att fixa iordning det, är dock iordninggjort nu. Båda trösklar och alla 4a fjädersäten är utbytta på firma och under breddarna+ bakom skärmar och i balkar och så är den skitfin. som sagt nylack och du har en bil som rullar 20k mil till

143 Inlägg
11 oktober 2007
honda civic med v.tec skulle jag välja.

skit på er

Wallraff
319 Inlägg
11 oktober 2007
Alla delar kostar mer än dubbelt så mkt till en mazda... och inte speciellt bra bilar.. så skippa sådant!!

Lastbilschaufför
78 Inlägg
11 oktober 2007
nån saab tycker jag...

jag har en 9-3 -02, kan säga att dessa bilar kan dra 0,7-0,8 ca om man kör lungt, så dom är snåla endå...  sen så har ju saab bilar en rätt bra orginal acceleration som inte går i skam, såg nylligen att nya saab 9-5 aero orginal är snabbare 0-100 än en porsche...

iaf, kanse störe skillnad mellan dessa än vad jag vet, alldrig kört en 900/9000

kan säga att min 93 accar på rätt bra med, har inte kollat tiden än ifs (allt är orginal än sålänge, 150hk osv)

men som Hellfire sa, gå efter hjärtat <3 (:

http://www.blocket.se/vi/13505701.htm?ca=11_s typ

verkar fin för priset, kan bero på "Antal ägare:  12" ^^
Senast redigerat av Nivius (11 oktober 2007)

3 968 Inlägg
11 oktober 2007
Honda Civic ESI 92-95 - pigg bil som drar lite bensin.. går att hitta för 15.000 kr.

3 968 Inlägg
11 oktober 2007
fulle skrev:

skit på er

Det är en bra bil men vad menar du med "skit på er" ? hmm

160 Inlägg
11 oktober 2007
fulle skrev:

skit på er

Jo tjena, lycka till att hitta en Honda Civic med V-TEC för max 15k.

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 oktober 2007
Hellfire skrev:
fulle skrev:

skit på er

Jo tjena, hittade just två på blocket. En för 14 och en för 17. Finns säkert fler. Inte för att jag skulle köpa nån av de.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

160 Inlägg
11 oktober 2007
caromania skrev:
Hellfire skrev:
fulle skrev:

skit på er

Jo tjena, hittade just två på blocket. En för 14 och en för 17. Finns säkert fler. Inte för att jag skulle köpa nån av de.

Tror att trådskaparen är ute efter lite mer effekt än en 1.5l V-TEC på 90 hk. Dessutom står det att han är ute efter en bil för högst 15k. Du kan aldrig vara säker på att kunna pruta ned flera tusen på en bil. Den för 14k som du snackade om hade ju dessutom varit ute för 19k från början. Ska vi snacka V-TEC så ska vi snacka Honda Civic V-TEC med 160 hk under huven men en sådan får du inte för max 15k om den inte är defekt till vanvett.

1 754 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
Hej på alla, idag när jag gick till tåget så åkte något förbi mig, något som jag trodde "Oj, har jag råd men en sån?". En bil mellan 80-90 skiftet, en Toyota Celica. Så nu, efter ett tag hemma slår jag på datorn och letar upp Celica på Blocket.se och inser att jag skulle kunna ha råd med en.

Så nu vänder jag mig till er, ni bilkunniga på Garaget, Vad tror ni om en Toyota Celica?
Från vilka är är de bra/mindre bra?
Kvalitet? Jag vet att Toyotas bilar oftast har bra kvalitet, eller är det bara nu för tiden?

Så, vad tor ni om en Celica? Vilken ska man ha? Supran (Mums?!), en sliten GT4 för 15000-20000?

Tack för alla svar!

Jag kan inget om allt.

Varningar. 36
1 200 Inlägg
11 oktober 2007
Nää fan tjacka min saab istället det är en dräpare gosse tongue

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

1 754 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
Nu börjar Saab bli uttjatat, alla säger "Saab är bäst", men vad är det som gör Saab så bra?

Jag kan inget om allt.

1 436 Inlägg
11 oktober 2007
Holiace skrev:
Nu börjar Saab bli uttjatat, alla säger "Saab är bäst", men vad är det som gör Saab så bra?

Mycket utrustning, nya årsmodeller och många hästar mot andra bilar i samma prisklass generellt.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

430 Inlägg
11 oktober 2007
Körglädjen när du sitter bakom ratten tror jag. Gillade inte saab tills jag prövade min svågers och blir bara mer och mer nöjd, haft bilen i 2 månader. Nackdel Saab, eftersom man måste ha turbo blir ju försäkringen därefter....
Men Celica är nog en bra förstabil.
Rätt många som har den med så helt dyr lär den ju inte vara i drift.
hur länge ska du ha den? Hitta en du trivs med, viktigast ändå. Sen om det är 20 eller 200hk är ju inte lika viktigt.

Lastbilschaufför
78 Inlägg
11 oktober 2007
jag va inne på att köpa en BMW först när jag började titta runt på bilar, men efter att fått köra en saab på halkkörningen va jag totalt fast...   

känns som saab har ett annat drag i sig, känns som den bara russar iväg och man måste hålla stenhårt i ratten för att inte flygga ur bilen haha. jag kan väll säga att jag ÄLSKAR 2an i min saab. med dugligt fäste (bra däck, inget regn osv... jag har skit dålig däck) så så går det BRA fort i accelrationen, bara för jag har dåliga däck så tappar jag fästet totalt i marken om jag råkar gasa lite för mycke. så man får vara lite försiktig ibland hmm  (orginal 150hk)
det går att gå till 110km/h på 2an för mig, mycke fort... dock så är det liiiiiite höga varv kanse ^^

saab är ett mycke bra val om du vill ha en bil med acceleration, även orginal

be att få testköra eller åka med nån saab på mer "avskild väg" och känna "jet" känslan som man säger big_smile för den finns där... (:
Senast redigerat av Nivius (11 oktober 2007)

160 Inlägg
12 oktober 2007
Holiace skrev:
Hej på alla, idag när jag gick till tåget så åkte något förbi mig, något som jag trodde "Oj, har jag råd men en sån?". En bil mellan 80-90 skiftet, en Toyota Celica. Så nu, efter ett tag hemma slår jag på datorn och letar upp Celica på Blocket.se och inser att jag skulle kunna ha råd med en.

Så nu vänder jag mig till er, ni bilkunniga på Garaget, Vad tror ni om en Toyota Celica?
Från vilka är är de bra/mindre bra?
Kvalitet? Jag vet att Toyotas bilar oftast har bra kvalitet, eller är det bara nu för tiden?

Så, vad tor ni om en Celica? Vilken ska man ha? Supran (Mums?!), en sliten GT4 för 15000-20000?

Tack för alla svar!

Gamla Celica från slutet av 80-talet och början av 90-talet är väl bra på sitt sätt. Problemet är bara att dom oftast är välrostade samt hårt körda. Rosten är dock största problemet. När det gäller GT4 så ska du nog akta dig rejält för dessa om du bara har 15k. Jag ringde runt på några GT4 i somras och det var ingen som var något att ha för under 20k. Dom flesta var sönderkörda med defekt turbo, topp m.m. Blir rejält dyrt om man köper en sådan och sedan veckan efter upptäcker alla problem som kan uppstå. GT4 är inte så vidare snål på bensin heller. Tror att det är relativt hög försäkringskostnad på dom också jämfört mot t.ex. en Saab turbo.

Vad som är bra med Saab är att du får mycket bil för pengarna. Du får prestanda, komfort, relativt bra bränsleekonomi och bra med extrautrustning samt krocksäkerhet på köpet. Allt i ett paket skulle man kunna säga. Nackdelen är dålig växellåda som tidigare nämnt, men köper man en Saab vars växellåda fungerar perfekt så borde lådan hålla relativt länge. Man bör bara inte sitta och kasta i växlarna, eller varva ur bilen mellan 1:an och 2:an vid var och vartannat rödljus.

Det är svårt det där med bilköp, finns mycket att välja på.

3 968 Inlägg
12 oktober 2007
Klart det går att hitta en Civic ESI med Vtec för max 15k - ibland kommer det såna
tillfällen bara man kollar runt noga... det är inte ofta men det finns.

German Engineering
9 083 Inlägg
12 oktober 2007
Jag rekommenderar Opel Kadett GSi 16v, den är bensinsnål, billig att äga i försäkring och väldigt rolig bil att köra big_smile

Mvh/Sam176

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

1 754 Inlägg
12 oktober 2007
Trådstartare
Sam176 skrev:
Jag rekommenderar Opel Kadett GSi 16v, den är bensinsnål, billig att äga i försäkring och väldigt rolig bil att köra big_smile

Mvh/Sam176

Bilen han nämnts flera gånger, den än nice som få, men rostar som en... Opel...

Saab 9000 kanske är en bra bil men försäkringen är hemsk :'(

En Toyota Celica från 1988 är en bil jag faktigt gillar, men Sönderkörda och rostade..
Senast redigerat av Holiace (12 oktober 2007)

Jag kan inget om allt.

Sök