Holiace skrev:UseDubbelTurbo skrev:Vad för bättre för 17?
Men glöm inte att det finns prutmån på inprincip alla bilar på blocket.. en bil som är utsatt för 20 kan gå för 15..
Sant så sant, och alla för 15000 kan man få för 13000:- ^^
Men det känns som om jag kan få något mer för 17000:- än 140 hk och så...
Jag bryr mig inte om massa bullcrap- surroundsystem...
http://www.blocket.se/vi/13732508.htm?ca=11_s
Måste väl vara snabbare.. Men den kanske drar myycket mer med 2.5 liters i stället för 1.8..
Du kan nog glömma det där med att få en BMW 325 E36:a för max 15k. Dom som ligger runt 18k och neråt går fruktansvärt snabbt om dom är något att ha, annars är det sönderkörda bilar som har stundande topplocksrenovering framför sig. Har sett väldigt många BMW 325 E36 där toppen måste renoveras på. Dom har tydligen dåligt konstruerad fläktkoppling vilket gör att motorn då kan gå för varm och toppen bli skev med topplocksrenovering som följd.
En BMW 325:a tar av naturliga skäl mer bensin än en 318 men 325:orna är ändå oerhört snåla jämfört mot många andra bilmodeller med 6-cylindrga motorer. 325:an är dessutom snålare än 320 6:an då 325:an är starkare och behöver därmed inte jobba lika hårt och för att orka.
Sedan vill jag säga en sak angående prut, jag har haft 14 bilar på 13 år, jag har åkt och tittat på massor med olika bilmodeller genom årens lopp och man ska aldrig ta för givet att en säljare är beredd att pruta 5 eller 6k på ett pris, inte ens 2-3k. Som mest har jag lyckats att pruta 5k på en mycket fin golf GTI 16V men annars är det rätt svårt om bilen är något att ha vill säga. Oftast så är det stor efterfråga på billiga och roliga bilar, typ GTI och turbo, många ungdomar med begränsad ekonomi som vill ha och det vet dom flesta som säljer dessa bilar vilket gör att dom inte behöver sälja till den första spekulant som dyker upp. Sedan ska man som dom flesta vettiga personer känner till – inte pruta via telefon, man ska alltid åka till säljaren, prova bilen och sedan pruta om du vill ha den. Detta gör att det är ett riktigt vågspel att åka på en bil som kostar 18k, kanske åker du 20 mil för att titta på bilen, sedan säger du till säljaren att han får 15k, han skrattar och säger, ”nej, jag säljer den inte under 17k och dessutom har det ringt massor med intresserade så 17k vill jag ha” kul då att åka hem 20 mil igen för ingenting.
Har ett eget exempel från i somras då jag letade bil. Var uppe i Stockholm och tittade på en Chevrolet Beretta GTZ 90:a, bilen var ute för 16k och det var förvisso det jag hade med mig, men i alla fall – jag tittade på bilen och provkörde den, gick slött som fan och dessutom vid motorinspektion så hade jag starka misstankar om att toppen var kass. Nämnde allt för säljaren som prompt stod fast vid att bilen var i kanonskick och att det tack vare att det var amerikanskt så skulle den hålla minst tiotusen mil till. Han påpekade också att det inte fanns en enda krona att pruta, ”16k är det pris jag vill ha för den, inte en krona mindre”. Jag personligen ville inte ha bilen ens om jag hade fått den gratis men med detta så vill jag ändå påpeka att prutning på billiga och åtråvärda bilar inte alltid är så lätt. Bara för att det är någon/några som har någon gång lyckats med att pruta ned 10-5k på en bil så innebär det inte att alla andra kan göra på samma sätt. Allt beror ju på hur man själv är som pratare, vem du träffar på som säljer bilen, vad det är för defekter på bilen o.s.v. Och ja – jag tycker att man ska akta sig för säljare som har satt ned sina bilar med många tusenlappar från utgångspriset, min erfarenhet av detta är att bilen då oftast har fått ett allvarligt fel på sig mitt under försäljningen och då sätts priset av naturliga anledningar ned. T.ex. utgångspris 26k, efter en vecka så är priset helt plötsligt nedsatt till 14k. Det kan dock vara så att säljaren av någon annan anledningen vill bli av med bilen snabbt men man bör emellertid vara väldigt skeptisk till drastiska nedskärningar av utgångspriset.
Nej jag menade inte Toyota Corolla CS utan GTI, alltså en sådan modell:
http://www.blocket.se/vi/13770490.htm?ca=9_s
OBS: Hittade enkom detta vrak när jag letade på blocket, men det är bara för att visa dig hur modellen ser ut.
Och sedan till din fråga om Alfa Romeo 164 V6 3.0. Nej dom dricker inte mer än en Ford Sierra XR4i V6 men jag har hört att Alfa Romeo 3.0 V6 är osäkra kort, 164 TS håller bättre och är billigare att laga. En 164 V6 är riktigt kostsamma om dom går sönder, bara att titta på priser på reservdelar på mekonomen t.ex. Dom ska också vara väldigt dyra att försäkra, särskilt om man är ung.
Senast redigerat av Hellfire (13 oktober 2007)
0
0
0
0