2974
Sök

Förstabil för max 20000:-

160 Inlägg
13 oktober 2007
#161
Holiace skrev:
UseDubbelTurbo skrev:
Vad för bättre för 17? wink

Men glöm inte att det finns prutmån på inprincip alla bilar på blocket.. en bil som är utsatt för 20 kan gå för 15..

Sant så sant, och alla för 15000 kan man få för 13000:- ^^

Men det känns som om jag kan få något mer för 17000:- än 140 hk och så...

Jag bryr mig inte om massa bullcrap- surroundsystem...

http://www.blocket.se/vi/13732508.htm?ca=11_s

Måste väl vara snabbare.. Men den kanske drar myycket mer med 2.5 liters i stället för 1.8..

Du kan nog glömma det där med att få en BMW 325 E36:a för max 15k. Dom som ligger runt 18k och neråt går fruktansvärt snabbt om dom är något att ha, annars är det sönderkörda bilar som har stundande topplocksrenovering framför sig. Har sett väldigt många BMW 325 E36 där toppen måste renoveras på. Dom har tydligen dåligt konstruerad fläktkoppling vilket gör att motorn då kan gå för varm och toppen bli skev med topplocksrenovering som följd.

En BMW 325:a tar av naturliga skäl mer bensin än en 318 men 325:orna är ändå oerhört snåla jämfört mot många andra bilmodeller med 6-cylindrga motorer. 325:an är dessutom snålare än 320 6:an då 325:an är starkare och behöver därmed inte jobba lika hårt och för att orka.

Sedan vill jag säga en sak angående prut, jag har haft 14 bilar på 13 år, jag har åkt och tittat på massor med olika bilmodeller genom årens lopp och man ska aldrig ta för givet att en säljare är beredd att pruta 5 eller 6k på ett pris, inte ens 2-3k. Som mest har jag lyckats att pruta 5k på en mycket fin golf GTI 16V men annars är det rätt svårt om bilen är något att ha vill säga. Oftast så är det stor efterfråga på billiga och roliga bilar, typ GTI och turbo, många ungdomar med begränsad ekonomi som vill ha och det vet dom flesta som säljer dessa bilar vilket gör att dom inte behöver sälja till den första spekulant som dyker upp. Sedan ska man som dom flesta vettiga personer känner till – inte pruta via telefon, man ska alltid åka till säljaren, prova bilen och sedan pruta om du vill ha den. Detta gör att det är ett riktigt vågspel att åka på en bil som kostar 18k, kanske åker du 20 mil för att titta på bilen, sedan säger du till säljaren att han får 15k, han skrattar och säger, ”nej, jag säljer den inte under 17k och dessutom har det ringt massor med intresserade så 17k vill jag ha” kul då att åka hem 20 mil igen för ingenting.

Har ett eget exempel från i somras då jag letade bil. Var uppe i Stockholm och tittade på en Chevrolet Beretta GTZ 90:a, bilen var ute för 16k och det var förvisso det jag hade med mig, men i alla fall – jag tittade på bilen och provkörde den, gick slött som fan och dessutom vid motorinspektion så hade jag starka misstankar om att toppen var kass. Nämnde allt för säljaren som prompt stod fast vid att bilen var i kanonskick och att det tack vare att det var amerikanskt så skulle den hålla minst tiotusen mil till. Han påpekade också att det inte fanns en enda krona att pruta, ”16k är det pris jag vill ha för den, inte en krona mindre”. Jag personligen ville inte ha bilen ens om jag hade fått den gratis men med detta så vill jag ändå påpeka att prutning på billiga och åtråvärda bilar inte alltid är så lätt. Bara för att det är någon/några som har någon gång lyckats med att pruta ned 10-5k på en bil så innebär det inte att alla andra kan göra på samma sätt. Allt beror ju på hur man själv är som pratare, vem du träffar på som säljer bilen, vad det är för defekter på bilen o.s.v. Och ja – jag tycker att man ska akta sig för säljare som har satt ned sina bilar med många tusenlappar från utgångspriset, min erfarenhet av detta är att bilen då oftast har fått ett allvarligt fel på sig mitt under försäljningen och då sätts priset av naturliga anledningar ned. T.ex. utgångspris 26k, efter en vecka så är priset helt plötsligt nedsatt till 14k. Det kan dock vara så att säljaren av någon annan anledningen vill bli av med bilen snabbt men man bör emellertid vara väldigt skeptisk till drastiska nedskärningar av utgångspriset.

Nej jag menade inte Toyota Corolla CS utan GTI, alltså en sådan modell:
http://www.blocket.se/vi/13770490.htm?ca=9_s

OBS: Hittade enkom detta vrak när jag letade på blocket, men det är bara för att visa dig hur modellen ser ut.

Och sedan till din fråga om Alfa Romeo 164 V6 3.0. Nej dom dricker inte mer än en Ford Sierra XR4i V6 men jag har hört att Alfa Romeo 3.0 V6 är osäkra kort, 164 TS håller bättre och är billigare att laga. En 164 V6 är riktigt kostsamma om dom går sönder, bara att titta på priser på reservdelar på mekonomen t.ex. Dom ska också vara väldigt dyra att försäkra, särskilt om man är ung.
Senast redigerat av Hellfire (13 oktober 2007)

1 754 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
#162
Tack Hellfire, om jag ska pruta ska jag göra det om bilen finns nära mig ^^

Läskiga historier, hoppas att det inte händer mig!

Det börjar bli seriöst krångligt nu, vad ska man välja ^^

Jag kan inget om allt.

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 oktober 2007
#163
http://www.blocket.se/vi/13684809.htm?ca=11_s
0-100 på 8,5. Har legat på blocket länge. Jag tror du har den för 5.
Det är en sån här:
http://www.forum-auto.com/uploads/20030 … 3_0041.jpg

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 754 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
#164
Kanske nice, men var det inte du som tipsade mig om Carinan? Vad är det som är bra med den?

Jag kan inget om allt.

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 oktober 2007
#165
Jo jag rekommenderade Carinan. Toyotan är säkert bättre än Rovern men vilken är roligast?

Summering Carina vs Rover:

Carina:
+ Håller bra. Bra lastutrymme. Hyfsat pigg med 120hk på 1200kilo men ingen räser.

- Inte den tuffaste bilen på gatan, finns säkert rost, gammal.

Rover:
+ Håller bra då det är en Honda i grunden. (Håller bättre än det mesta!) Alla delar du kan behöva finns på Mekonomen. Stor lucka bak= bra lastutrymme. Snabb med 140hk på 1100kilo. Mycket ovanlig, ingen vet vad du har. Välutrustad. Billig som attan att köpa.

- Gammal konstruktion, baserad på Concerton från 80 talet. T16 motorn (Rovers egen) är gammal och tung. Inte varvillig men råstark. Tror den har 190nm. Drar mer soppa än Carinan.

Om jag valde mellan dessa två skulle jag ta Rovern. Fast det kanske beror på att jag har två redan.cool

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
13 oktober 2007
#166

Sump Runk Rätt O Slätt!

1 754 Inlägg
15 oktober 2007
Trådstartare
#167
Ok, jag har kollat runt och insett att min budget höjts! till 20000:-! Så, jag skriver om titeln, inte för att jag tror att 5000 kr till gör någon skillnad men ändå!

Tack //

Holiace

NYA BILAR:


Opel Calibra 16v
Honda Prelude 2.0i


Vad tros om dem?
Senast redigerat av Holiace (15 oktober 2007)

Jag kan inget om allt.

160 Inlägg
15 oktober 2007
#168
Holiace skrev:
Ok, jag har kollat runt och insett att min budget höjts! till 20000:-! Så, jag skriver om titeln, inte för att jag tror att 5000 kr till gör någon skillnad men ändå!

Tack //

Holiace

NYA BILAR:


Opel Calibra 16v
Honda Prelude 2.0i


Vad tros om dem?

Honda Prelude är ett bra alternativ men skulle nog istället satsa på en Honda Accord 2.2 150 hk i den prisklassen.

Calibra är rätt fina men faktiskt rätt tunga och därmed sämrer prestanda jämfört mot Kadett/Astra GSI 16V som har samma motor. Satsa på Kadett eller Astra istället, men får du tag på en välvårdad Calibra så visst.

182 Inlägg
15 oktober 2007
#169
Denna kan du säkert få för 20 pap. Bmw är roligaste förstabilen, hade själv en bmw 518 som övningskörningsbil, kan säga att man blev glad när vintern kom big_smile
http://www.blocket.se/vi/13343801.htm?ca=16_s
http://www.blocket.se/vi/13168669.htm?ca=16_s


1 754 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
#170
Hellfire skrev:
Holiace skrev:
Ok, jag har kollat runt och insett att min budget höjts! till 20000:-! Så, jag skriver om titeln, inte för att jag tror att 5000 kr till gör någon skillnad men ändå!

Tack //

Holiace

NYA BILAR:


Opel Calibra 16v
Honda Prelude 2.0i


Vad tros om dem?

Honda Prelude är ett bra alternativ men skulle nog istället satsa på en Honda Accord 2.2 150 hk i den prisklassen.

Calibra är rätt fina men faktiskt rätt tunga och därmed sämrer prestanda jämfört mot Kadett/Astra GSI 16V som har samma motor. Satsa på Kadett eller Astra istället, men får du tag på en välvårdad Calibra så visst.

Har fått upp intresset för GSi'n igen, måste bara hitte en "Rostfri" först, min pappa hade olika Opelbilar i 15 år, så jag vet, som du sa till mig, att Opel hare problem med rost. Dock är den galet snabb, hoppas att den går att chippa eller något för att göra den ännu snabbare för små pengar!.

Serreos skrev:
Denna kan du säkert få för 20 pap. Bmw är roligaste förstabilen, hade själv en bmw 518 som övningskörningsbil, kan säga att man blev glad när vintern kom big_smile
http://www.blocket.se/vi/13343801.htm?ca=16_s
http://www.blocket.se/vi/13168669.htm?ca=16_s

Den första skulle vara en dröm, men jag kommer inte ha 22000:-, måste betala försäkringen och skatt och så dessutom.

Men Den BMW'n var den första som jag verkligen föll för, men en GSi är mycket snabbare, men den kan man inte sladda med dock sad

Jag kan inget om allt.

Lastbilschaufför
78 Inlägg
Smålänning
7 883 Inlägg
16 oktober 2007
#172
Faktiskt väldigt intresseant tråd även om man inte ska köpa förstabil.

Japanska bilar:
+ Bättre kvalite på motor, växellåda, chassidetaljer m.m hittar du inte nånstans. Inte ens i tyskland.
- rost sad

Tyska bilar:
+Bra kvalité, driftsäkra, rostar oftast inte så farligt.
- får oftast inte så mycket för pengarna... (Undantag - Opel)

Svenska bilar:
+ kvalité nästan som tyska bilar, men rostar lite mer. Billiga delar. Får mycket för pengarna.
- Alla andra har?

Franska bilar:
+ Sköna motorer, udda lösningar, roliga att köra.
- oftast ganska dålig kvalité...

Lite exempel med:

Opel kadett GSi 16v: Snabb, rolig att köra, stryktålig drivlina, inte alltför hög försäkring. Rostar dock som f*n...

Ford Sierra DOHC: Se kadett. Rostar dock inte riktigt lika mycket. RWD.

Ford Escort: Ganska kul att köra, men har ingen riktigt rolig motor i den prisklassen. 90-hästaren är docj rätt pigg, och drar inte så mycket bensin. Ingen raket dock... Rostar ymningt om dom inte sköts rätt.

Mitsubishi Colt GTI: Snabb, mycket bra kvalité och hållbarhet, rostar inte riktigt lika friskt som en kadett, men inte långt ifrån. Om du mot förmodan skulle råka köra sönder nåt så är det dock inte världens billigaste delar till dom...
Har ingen större koll på Galant, men vet att t.om 2,0 GLSi är pigg.

Toyota celica: Bättre kvalité kan du inte få. Så är det bara. Tyvärr så är toyotas bilar rätt slätstrukna.

Saab 900 T8: Bra kvalitet, overkligt stryktåligt chassi, rostar tyvärr, klen låda, mycket trevlig motorkaraktär, men den har ett rätt gammaldags sprut; K-Jetronic. Väldigt billiga dock, ochhittar du en rostfri, och köper ett elektriskt eftermarknadssprut och ställer upp laddet lite så piskar du många, även nya saabar...

900 T16: Bensinsnålare än T8, ca 0,8 /mil. Elektriskt sprut som bäddar för enklare trimning än T8:s mekaniska. Mer slätstruken karaktär på motorn. T8 har rejält med turbolag, och är ändå skapligt vridstark. på låga varv. T16 är mer jämt drag, men går bättre original. Går väldigt bra original, var en av världens snabbaste bilar på sin tid. Billiga delar för båda.

Peugeot 405 Mi16: Underbar motor! dålig växellåda. Overkligt bra väghållning, ligger som klistrad. Bra högfartsflås. Fruktansvärt snabb, och med 2,5" låter den underbart skönt.
Kvalitén har jag upplevt som halvdassig, men den är väldigt bekväm att åka i. Dock rätt högljudd i vissa lägen. Hitta en välskött och köp den så kommer du inte ångra dig. Var noga med kamremsbyten dock. Rostar nästan ingenting.

Peugeot 205 GTI: 8V motor, inte lika pigg som 405 Mi16. Men kolla på blocket! Det är väldigt många som stoppat i Mi16 motor i en 205, och då har du en bil som piskar allt typ. Häälften så stor som 405, halva vikten med samma effekt. Finns även många som fått det igenom besiktningen. Sköna stolar. Hittar du en 205 Mi16 till bra pris och den inte är alltför rostig och motorbytet ser proffsigt ut, och den går bra utan missljud så köp den! Rostar inte farligt.

Dom bilarna jag har mer erfarenhet av än bara bilder. Försökt förklara så bra jag kan. Hoppas det hjälper lite i alla fall smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

131 Inlägg
16 oktober 2007
#173
Hej kan varmt rekommendera saab 900ng 1994-1998 wink

I drive I laugh and I Conquer

1 754 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
#174
Just nu känns dessa bilar som de bästa alternativen:
Kadett
205 (Den har väl en 16v motor?)
405 Mi16
Saab 9000/900

Varför har jag fastnat för dessa?

Opel Kadett GSi 16v
Det snabbaste alternativet, som antagligen kan chippas eller något för att bli snabbare än snabbast?

Peugeot 205 GTi
Snabb, cool och snygg.

Peugeot 405 Mi16
Som en 4-dörrars 205 GTi fast snabbare?

Saab 9000/900 Turbo/Aero 2.0/2.3 eller vad det nu finns...
För att de har "Vardagslyx" och går att snabba upp för mindre pengar, eller?
Senast redigerat av Holiace (16 oktober 2007)

Jag kan inget om allt.

131 Inlägg
16 oktober 2007
#175
Holiace skrev:
Just nu känns dessa bilar som de bästa alternativen:
Kadett
205 (Den har väl en 16v motor?)
405 Mi16
Saab 9000/900

Varför?:

Kadett - Snabbast av alla!
205 (Den har väl en 16v motor?) - Snabb och cool dessutom ^^
405 Mi16 - Som en 205a fast längre och snabbare?
Saab 9000/900 - För att de har "Vardagslyx" och går att snabba upp får mindre pengar, eller?

Nej 205gti har bara 8v

I drive I laugh and I Conquer

160 Inlägg
16 oktober 2007
#176
Holiace skrev:
Just nu känns dessa bilar som de bästa alternativen:
Kadett
205 (Den har väl en 16v motor?)
405 Mi16
Saab 9000/900

Varför?:

Kadett - Snabbast av alla!
205 (Den har väl en 16v motor?) - Snabb och cool dessutom ^^
405 Mi16 - Som en 205a fast längre och snabbare?
Saab 9000/900 - För att de har "Vardagslyx" och går att snabba upp får mindre pengar, eller?

Hinner inte göra något större utlägg just nu, ville bara säga att 205 inte finns i 16V utförande, bara i 8V utförande. Det finns dom som har konverterat sina 205 GTI 8V till 16V genom att köpa en 405 MI16/309 16V/Citroën BX 16V motor men det krävs en hel del jobb samt att det inte är lagligt. Alltså du kan bli påkommen på SBP och då är det kört, finns några som har konverterat och åkt på att byta tillbaka till original motorn efter besök på SBP. Så återigen: Nej 205 finns inte i något 16V utförande som original. Det är endast 405, 309 och BX16V som har 16V motorn. Jag menar naturligtvis inte alla 309 GTI utan bara dom som heter 309 GTI 16V.

Smålänning
7 883 Inlägg
16 oktober 2007
#177
Hellfire skrev:
Holiace skrev:
Just nu känns dessa bilar som de bästa alternativen:
Kadett
205 (Den har väl en 16v motor?)
405 Mi16
Saab 9000/900

Varför?:

Kadett - Snabbast av alla!
205 (Den har väl en 16v motor?) - Snabb och cool dessutom ^^
405 Mi16 - Som en 205a fast längre och snabbare?
Saab 9000/900 - För att de har "Vardagslyx" och går att snabba upp får mindre pengar, eller?

Hinner inte göra något större utlägg just nu, ville bara säga att 205 inte finns i 16V utförande, bara i 8V utförande. Det finns dom som har konverterat sina 205 GTI 8V till 16V genom att köpa en 405 MI16/309 16V/Citroën BX 16V motor men det krävs en hel del jobb samt att det inte är lagligt. Alltså du kan bli påkommen på SBP och då är det kört, finns några som har konverterat och åkt på att byta tillbaka till original motorn efter besök på SBP. Så återigen: Nej 205 finns inte i något 16V utförande som original. Det är endast 405, 309 och BX16V som har 16V motorn. Jag menar naturligtvis inte alla 309 GTI utan bara dom som heter 309 GTI 16V.

Ofan. Man tackar för den infon. Att den inte finns i 16v original visste jag, men inte att det inte gick att få igenom den genom besiktningen. Eftersom det finns så många menar jag. Går säkert att få igenom, dock inte ekonomisk försvarbart om man säger så.
Men går bra gör dom i alla fall. wink 8 vent. med. smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

396 Inlägg
16 oktober 2007
#178
nissan 200sx s13? drar den för mycket ?

1 754 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
#179
johanhhh skrev:
nissan 200sx s13? drar den för mycket ?

En utmaning till dig: Hitta en Nissan 200sx s13 som kostar högst 20000:- Som inte har 2847 saker fel med den...
Senast redigerat av Holiace (16 oktober 2007)

Jag kan inget om allt.

Lastbilschaufför
265 Inlägg
16 oktober 2007
#180
og900 turbo
Har haft två, mkt roliga bilar att köra..

Min har hårdare fjädrar och värre bromsar.
Kan säga det att det är inte många bilar som hänger med när det svänger.

+ Utseendet (Special/Aero)
+ Väghållning
+ Utrymme
+ Turbokicken

- Känns lite gammal
- Rosten på äldre
- Växellådor (kört ner två)

9000
Till att börja med så säger jag att min nästa bil blir en 9000 turbo.

+ Komfort/utrymme
+ Effekt
+ Hyffsat lättskruvad
+ Utssende
+ Billigt trim
+ Utrustning

- Växellådor (Men håller mkt bättre än 900ans)
- Bromsar (inte om du kör normalt)

Jag skulle sattsa på en nyare 9000 turbo, Mycket bil för pengarna!



Sök