2504
Sök

Bilen hackar/Hoppar? Ford Escort...

Jlmmy
23 september 2007
Trådstartare
#1
Hejsan smile

Har nu fått lite problem med min Ford escort 1,8 16V, Det hela började när man var ute och körde med den så plösligt började hela bilen hoppa till/ Mistända eller vad man skall säga.

Så tänkte inte så mycket på detta så fortsatte köra så tillslut försvan det, Sedan så börja den hoppa igen någon vecka senare, Så då blev jag lite fundersam och bytte tändstift och lite annat krafs som jag trodde hade något med detta att göra, Sedan så gick den fint i 1-2 veckor igen och sedan började helvetet igen.....

Så undrar nu vad detta kan vara, Det är mycket irriterande den förra ägaren hade detta felet med och han hade lämnat in bilen och allt men dom som kollade på den hittade inte några fel alls :S

Tacksam för svar // Jimmy N

557 Inlägg
23 september 2007
#2
Jag tycker det låter som om din luftmassemätare håller på att ge upp. Ganska säker på det faktist.. Såg att du hade ett öppet filter utan avskärmning och att det inte sitter fast på ett bra sätt... Måste säga att jag är nästan 100% på att det är din LMM som håller på att ge upp.
Senast redigerat av Fimpha (23 september 2007)

//Jerry

Jlmmy
23 september 2007
Trådstartare
#3
Fimpha skrev:
Jag tycker det låter som om din luftmassemätare håller på att ge upp. Ganska säker på det faktist.. Såg att du hade ett öppet filter utan avskärmning och att det inte sitter fast på ett bra sätt... Måste säga att jag är nästan 100% på att det är din LMM som håller på att ge upp.

Okej tack så mycket smile Skall kolla upp detta...
Någon som vet vart man kan få tag på en sådan? Annars får det väll bli skroten tongue

// Jimmy N

This is me
334 Inlägg
23 september 2007
#4
Säkerligen luftmassemätaren som förra skribent skrev.. mycket troligt då du har sportluftsfilter på också. Den får du nog lättast tag på skroten.


Jlmmy
23 september 2007
Trådstartare
#5
Dakiz skrev:
Säkerligen luftmassemätaren som förra skribent skrev.. mycket troligt då du har sportluftsfilter på också. Den får du nog lättast tag på skroten.

Tack för alla svaren smile
Skall åka ner till skroten då och höra med dom,

Sedan återkommer jag, MVH // Jimmy N

Kodknäckare
82 Inlägg
4 januari 2008
#6
han återkom aldrig... Tyvärr har jag samma fel, började hacka vid 1150rpm, 1400-1600rpm och 1900 samt 2500rpm. den misständer och hoppar satan i att. Jag bytte tändkablar, tändstift och testade LMM det blev bättre, nästan obefintligt. Saken är den att det återkom efter några veckor. jag hällde i STP injection cleaner. det blev bättre under tiden det låg i tanken. Men sen började det värre än någonsin igen. Jag börjar nästan bli helt övertygad om att det är Fördelarlocket... Det är som värst när det är fuktigt ute. Värt att tillägga är att när det är riktigt iskallt och snö går den jättebra. Ska kolla upp detta och antar att det kommer vara en svart rand om detta är fallet? Återkommer med svar.

Smart. Beautiful. iNFiNiTi.

8 Inlägg
4 maj 2008
#7
Har nått liknande fenomen på min escort. När man kör och inte har full gas så hoppar bilen till vid vissa lägen men går bra sen. Mitt fenomen är oxå så att fri kopplar man i tex 70 så ligger motorn kvar vid 2000 varv trots att kopplingen är fullt intrykt.

Lämnade in på verkstad och det blev sagt att det va en data box som var sönder och man behövde byta ut denna.
Detta fenomen är känt av ford och det gjordes nya databoxar med uppgraderad mjukvara men det är ingen som vet vilka serienummer som dessa "nya" boxar har, och de går inte att få tag i nytillverkade heller.

Ingen som känner till nått om detta?

Mvh Lilleman

"Full gas sparar tid"

3 Inlägg
7 mars 2009
#8
har oxå ett liknande problem på min escort hackar/missar går ibland bra men ibland svårt å komma upp i fart då den hoppar fram  hmm lämna in den å dom misstänkte luftmassemätaren hmm nå enkelt sätt för å konstatera att d e d verkliga problemet?? me tanke på att verkstan inte va säker
Senast redigerat av mini84 (7 mars 2009)

vadå köra försiktigt?? gaspedalen e väl inte till för å tittas på??

283 Inlägg
7 mars 2009
#9
jag hade ett liknande problem med min saab 900s som är chipad, uppställt ladd mm, jag bytte rotor och fördelarlocket, den har gått skitfint sen dess, det visade sig att stiften i fördelarlocket hade erjat samt rotorn var rätt så sliten. så prova byt fördelarlock o rotor.

Black Deevill

3 Inlägg
25 mars 2009
#10
nån som har vettiga ideer va d kan va när bilen håller på?? har bytt luftmassemätare tändstift e ok bytte soppa filter idag men bilen går fortfarande inte bra. nån idé va det kan va?? den går ju bra över 120

vadå köra försiktigt?? gaspedalen e väl inte till för å tittas på??

283 Inlägg
26 mars 2009
#11
mini84 skrev:
nån som har vettiga ideer va d kan va när bilen håller på?? har bytt luftmassemätare tändstift e ok bytte soppa filter idag men bilen går fortfarande inte bra. nån idé va det kan va?? den går ju bra över 120

ta en titt på rotor o fördelar locket

Black Deevill

592 Inlägg
26 mars 2009
#12
Lambdasonden är jag ganska säker på! Den sitter på grenröret (ser ut som ett tändstift) men en kontakt finns ovanför om du följer kabeln. Testa att knycka ur kontakten och se hur den går, hackar den inte är det lambdan. Har själv bytt lambdasonden flera gånger på mina fordar eftersom det verkar som om de inte håller mycket längre än 1-2 år.
Senast redigerat av Slaktarin (26 mars 2009)

2much.fi
Accessories for your DSLR

Kodknäckare
82 Inlägg
31 mars 2009
#13
På min ford var det fukt som låg i tändstiftshålorna. det ångade upp i tändkablarna när bilen blev varm. Rotor och fördelarlock fanns inte. för det var en tändspole smile

Smart. Beautiful. iNFiNiTi.

88 Inlägg
13 februari 2013
#14
min är en ford 1990, och jag har det hackiga men det är ente förrän vid 1500 - 1000 hacka sig vid motorbroms, och vid 50, men håller man sig i 60 km/h så går det någorlunda bra, bytte en inj.Bränslefördelare, bilen blev lite bättre men lever fan med en än så kolla kontakten till rotorn den satt lite löst, så ska byta lambda och rotor på den ska se vad som händer om det blir bättre, får höra av mig lite senare om det blev någon bättre eller förändring i den


88 Inlägg
14 april 2013
#15
Kissen86 skrev:
min är en ford 1990, och jag har det hackiga men det är ente förrän vid 1500 - 1000 hacka sig vid motorbroms, och vid 50, men håller man sig i 60 km/h så går det någorlunda bra, bytte en inj.Bränslefördelare, bilen blev lite bättre men lever fan med en än så kolla kontakten till rotorn den satt lite löst, så ska byta lambda och rotor på den ska se vad som händer om det blir bättre, får höra av mig lite senare om det blev någon bättre eller förändring i den

det sket sig för mig att kunna berätta, bilen blev stulen och upp brunnen



Sök