3387
Sök

Glödande SAAB-turbo!

5 Inlägg
25 september 2007
Trådstartare
#1
Hej!
Var ute och körde med föräldrarnas SAAB 9-5 aero -02 ikväll. Efter att ha kört ganska hårt och sedan avslutat med två dragrace mot polarens s60 stannade vi för att snacka. Vi öppnade huvarna och upptäckte då att turbon i "min" bil glödde. Är detta farligt? Kan någonting ha gått sönder? Har inte vågat säga något till föräldrarna neutral Kan tillägga att jag inte stängde av bilen efter att vi kört, lät den stå på tomgång så att turbon slutade glöda och allt fick kyla ned sig.
Tack på förhand!
Senast redigerat av erik_axel88 (25 september 2007)

Koenigsegg Automotive
481 Inlägg
25 september 2007
#2
nej inte värst farligt...men bara du låter den kyla efter,altså låter bilen vara igång i minst 5-10 min, speciellt när man kört så de glöder!


5 Inlägg
25 september 2007
Trådstartare
#3
Okej, vad skönt att höra. Vart väldigt orolig att jag skulle ha förstört något. Lät bilen stå på ett bra tag efter att vi kört så allt fick kyla ned sig.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
25 september 2007
#4
Efterhård körning så kan man köra välldigt lugnt 2-3 min, sen tomgång 1-1½min smile istället för att köra tomgång i 5-7min, då olja och vatten blir kallare om man kör med bilen.
Det är min regel!  Alla sätt är bra utom dem dåliga!

glödande turbo är inge farligt, bara välldigt tufft wink
Senast redigerat av kwansa (25 september 2007)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

5 Inlägg
25 september 2007
Trådstartare
#5
Jag lät den stå på tomgång i kanske 5 minuter, sedan lugn körning 1-2 minuter hem till en polare, och sist tomgång runt 5 minuter till. Hehe jag tyckte inte att det var så tufft, var rejält skraj faktiskt tongue Men nu vet jag att det inte är så farligt då smile

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
25 september 2007
#6
Då är det absolut ingen fara smile då är den nästan igensotad istället big_smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

120 Inlägg
25 september 2007
#7
Typiskt saab tongue


89 Inlägg
25 september 2007
#8
Åkte med en kompis och skulle kolla läget i Örebro en lördagkväll (10 mil) Utan att säga för mycket kan jag berätta att bilen gick HÅRT på ditvägen. Full gas så ofta det gick och när vi sedan stannade i Örebro upptäckte vi ett rött sken under bilen... yikes Det visade sig att halva avgassystemet var alldeles glödande rött, turbo och grenrör däremot hade närmast en vit glöd. Då var det rejält varmt vill jag lova big_smile

\\ Mer laddtryck åt folket! //

671 Inlägg
25 september 2007
#9
TurboKolle skrev:
Åkte med en kompis och skulle kolla läget i Örebro en lördagkväll (10 mil) Utan att säga för mycket kan jag berätta att bilen gick HÅRT på ditvägen. Full gas så ofta det gick och när vi sedan stannade i Örebro upptäckte vi ett rött sken under bilen... yikes Det visade sig att halva avgassystemet var alldeles glödande rött, turbo och grenrör däremot hade närmast en vit glöd. Då var det rejält varmt vill jag lova big_smile

helt okunnig på ämnet men det kan ju INTE vara bra för metalldelar att glöda så mkt... vit glöd det har man ju när man smider saker = ändrar deras form yikes

Second is the first loser

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 september 2007
#10
glödet är inte det farliga utan om det kallnar för fort, exempelvis om man i panik kyler med vatten etc.   Sen kan oljan bli för varm och koka torrt i lagren, därav att man kör tomgång så oljan cirkulerar innan man slår av.  Ett mindre problem med moderna turbos och modern olja, men känns ändå bra att kyla på tomgång efter hård körning.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Biltokig
870 Inlägg
25 september 2007
#11
Ser ni nu varför man skall köra sugis? wink

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
25 september 2007
#12
Mr_Gear skrev:
Ser ni nu varför man skall köra sugis? wink

Luktar det lite avundsjuka där kanske? wink

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

2 164 Inlägg
25 september 2007
#13
Men de är ju inte så farligt med "lite" varm turbo.
De är ju så man ska köra men bara man tar de lugnt tills motorn är genomvarm och sen ta de lugnt innan man stänger av motorn så ska ju inget hända.
Men de är ju så länge oljan inte blir för varm och separerar för då är de kört.

MVH

F


5 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
#14
Har en annan fråga som inte alls har med topic att göra, men jag körde ju mot en s60 som jag skrev. Bilen jag körde är en 9-5 aero kombi (250hk) och kompisens s60 är en 2,5T -05 (210hk). Vet inte vad det är för vridmoment i någon av bilarna. Verkar det rimligt att dessa två bilar går ungefär jämt?

preem pump
836 Inlägg
26 september 2007
#15
erik_axel88 skrev:
Har en annan fråga som inte alls har med topic att göra, men jag körde ju mot en s60 som jag skrev. Bilen jag körde är en 9-5 aero kombi (250hk) och kompisens s60 är en 2,5T -05 (210hk). Vet inte vad det är för vridmoment i någon av bilarna. Verkar det rimligt att dessa två bilar går ungefär jämt?

aeron väger nog lite mer men du borde nu ändå tagit honom

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 september 2007
#16
erik_axel88 skrev:
Har en annan fråga som inte alls har med topic att göra, men jag körde ju mot en s60 som jag skrev. Bilen jag körde är en 9-5 aero kombi (250hk) och kompisens s60 är en 2,5T -05 (210hk). Vet inte vad det är för vridmoment i någon av bilarna. Verkar det rimligt att dessa två bilar går ungefär jämt?

kan ju bero på däckstorlek, hur fort man växlar hur mycket soppa i tanken mm...

har ena bilen 19" och full tank kan man nog "kapa" 50hk bara där wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Inläggskritiker
990 Inlägg
26 september 2007
#17
Det ska lysa rött smile

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Inläggskritiker
990 Inlägg
26 september 2007
#18
erik_axel88 skrev:
Har en annan fråga som inte alls har med topic att göra, men jag körde ju mot en s60 som jag skrev. Bilen jag körde är en 9-5 aero kombi (250hk) och kompisens s60 är en 2,5T -05 (210hk). Vet inte vad det är för vridmoment i någon av bilarna. Verkar det rimligt att dessa två bilar går ungefär jämt?

Underskatta inte saabs vrid, 9000 Aeron har aningen mer vrid än volvos t5a, och dom har ändå en cyl mer, inte illa punkat.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Smålänning
7 883 Inlägg
26 september 2007
#19
Glödande turbo är inget farligt... Har sett en bild från när saab testar den första tubomotorn i bänk... Allt glödde tongue

Sen hur min polares turbo i hans T8 såg ut när han dratt varvstopp på femma hela ölandsbron...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Biltokig
870 Inlägg
10 februari 2008
#20
John87 skrev:
Mr_Gear skrev:
Ser ni nu varför man skall köra sugis? wink

Luktar det lite avundsjuka där kanske? wink

Joo Saab-turbo är ju trevligt wink

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.


Sök