2981
Sök

Neon i kupén, hur ska jag koppla?

892 Inlägg
29 september 2007
Trådstartare
Som sagt, vill lägga in lite billiga neonrör i kupén, men vet inte riktigt hur jag ska koppla. Det sitter ju en plugg på den till cigguttaget, men där vill jag inte ha den.
Jag hade på nått sätt tänkt koppla till innerbelysningen, alltså så det tänds när man öppnar dörren (det följer ju med en transformator så man kan stänga av det om det blir störande smile).
Nu är det så att jag är rätt kass på elektronik, så jag behöver lite hjälp.

Säg att jag lyckas hitta nån kabel som har med kupébelysningen att göra (kopplingsscheman är ofattbara för mig), hur kopplar jag neonet då? Är det bara att koppla på en kabel där och sen den andra till nån lämplig jordpunkt, eller bör man ha säkringar osv?
Är det inte så att det är 12V i cigguttaget? Kan man då, om man kopplar in en knapp, koppla in neonet direkt på kablarna till det uttaget då, för det ska väl redan ha en säkring?

Vet inte om det jag frågar låter vettigt, men tacksam för alla svar! smile
Senast redigerat av Android (29 september 2007)

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

442 Inlägg
29 september 2007
Android skrev:
Som sagt, vill lägga in lite billiga neonrör i kupén, men vet inte riktigt hur jag ska koppla. Det sitter ju en plugg på den till cigguttaget, men där vill jag inte ha den.
Jag hade på nått sätt tänkt koppla till innerbelysningen, alltså så det tänds när man öppnar dörren (det följer ju med en transformator så man kan stänga av det om det blir störande smile).
Nu är det så att jag är rätt kass på elektronik, så jag behöver lite hjälp.

Säg att jag lyckas hitta nån kabel som har med kupébelysningen att göra (kopplingsscheman är ofattbara för mig), hur kopplar jag neonet då? Är det bara att koppla på en kabel där och sen den andra till nån lämplig jordpunkt, eller bör man ha säkringar osv?
Är det inte så att det är 12V i cigguttaget? Kan man då, om man kopplar in en knapp, koppla in neonet direkt på kablarna till det uttaget då, för det ska väl redan ha en säkring?

Vet inte om det jag frågar låter vettigt, men tacksam för alla svar! smile

jo det är 12V i cigguttaget, säkringen sitter i pluggen som finns på neonröret.

1 174 Inlägg
29 september 2007
asså finns en miljard trådar om detta men enkelt så gjorde jag så här:

+ ---- säkring ---- switch/transformator ----- neon

- / jord -------- transformator ----- neon

bara att kapa cipluggen å koppla till batteriet eller tänningen lr så smile
Senast redigerat av Akka (29 september 2007)

892 Inlägg
30 september 2007
Trådstartare
humm89 skrev:
jo det är 12V i cigguttaget, säkringen sitter i pluggen som finns på neonröret.

Ok tack. Pluggen kommer jag ju kapa så antar jag måste koppla in nån annan säkring...

Akka skrev:
asså finns en miljard trådar om detta men enkelt så gjorde jag så här:

+ ---- säkring ---- switch/transformator ----- neon

- / jord -------- transformator ----- neon

bara att kapa cipluggen å koppla till batteriet eller tänningen lr så smile

Tack. Sökte faktiskt, men jag är väl kass på att söka... smile

Hur som helst, med jorden, menar du jord på ciggutaget då eller det kanske inte spelar nån roll?

Är det nån som vet var jag bör leta om jag ska hitta nån kabel till innerbelysningen på en Calibra? Det stannar ju på en stund efter man stängt dörren, så det måste väl finnas nått som "håller det igång" så att säga...? Borde väl kunna koppla in neonet där...?

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

892 Inlägg
1 oktober 2007
Trådstartare
Ingen som vet? smile

Nåja, jag skulle ändå behöva lite förslag. Ska jag verkligen koppla det till kupéljuset, eller ska jag koppla det till nån switch? Jag täntke att det kunde vara nice att koppla till belysningen för man vill väl ändå inte ha det när man kör, eller vill man det? smile

Min projekt tråd

86 Inlägg
1 oktober 2007
Android skrev:
Ingen som vet? smile

Nåja, jag skulle ändå behöva lite förslag. Ska jag verkligen koppla det till kupéljuset, eller ska jag koppla det till nån switch? Jag täntke att det kunde vara nice att koppla till belysningen för man vill väl ändå inte ha det när man kör, eller vill man det? smile

Nej det vill man definitivt inte enligt mig, provade det i ungefär 10 sekunder sen har det aldrig varit tänt under körning igen smile

1 174 Inlägg
1 oktober 2007
RF skrev:
Android skrev:
Ingen som vet? smile

Nej det vill man definitivt inte enligt mig, provade det i ungefär 10 sekunder sen har det aldrig varit tänt under körning igen smile

Kör switch händer ju att man inte vill ha neonet hela tiden! å det tar inte så många sek mer att tända neonet med switchen smile

men det fanns ingen switch på transformatorn då?

892 Inlägg
1 oktober 2007
Trådstartare
Akka skrev:
RF skrev:
Android skrev:
Ingen som vet? smile

Kör switch händer ju att man inte vill ha neonet hela tiden! å det tar inte så många sek mer att tända neonet med switchen smile

men det fanns ingen switch på transformatorn då?

Mjodå det gör det ju. Tanken var att koppla switchen till belysningen. Blir man helt less på det så är det ju  bara stänga av switchen.

Ska väl leta lite efter de där kablarna till belysningen, men det kommer bli intressant att försöka hitta dem...
Om nån har nått tips om det vore jag tacksam! smile

Min projekt tråd

Fartdåre
378 Inlägg
1 oktober 2007
Så du tänker koppla det till belysningen och switch för att kunna stänga av när du vill, har ja fattat rätt?

Vad är då fördelen att koppla till belysningen?? Varför inte bara koppla till batteriet, med en switch imellan så du kan sätta på och stänga av som du vill. Samma grej fast 1000 gånger lättare och smidigare

TICen är till salu säljs billigt.

1 174 Inlägg
1 oktober 2007
RichardC skrev:
Så du tänker koppla det till belysningen och switch för att kunna stänga av när du vill, har ja fattat rätt?

Vad är då fördelen att koppla till belysningen?? Varför inte bara koppla till batteriet, med en switch imellan så du kan sätta på och stänga av som du vill. Samma grej fast 1000 gånger lättare och smidigare

håller med! ingen mening alls att göra så, utan antingen eller!

892 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
Akka skrev:
RichardC skrev:

håller med! ingen mening alls att göra så, utan antingen eller!

Tja...det var ju för att slitta fippla med switchen. Den skulle jag ju bara använda ifall jag blev redigt less på att neonet tändes. smile
Men men, det kanske blir så att det blir en switch i stället. Vette fan om jag orkar krångla med att riva hela instrumentbrädan för att leta efter rätt kablar. wink

Då skulle det kanske vara nice med en switch som tänder alla "extraljus" i kupén? Kanske vore smidigt med en säkringsdosa ifall jag ska koppla till mer då?
Hur blir det då jag kopplar? En kabel från batteriet till switchen, sen till säkringsdosan, sen neonet eller?
Några tips på hur grov kabel jag måste ha från batteriet isf? Jag har ju redan en till slutsteget, ska jag koppla på en till då? Och jorden är bara att fästa på nått ledande ställe, eller dra den till jord på ciggtändaren?

Många frågor, men vad gör man... smile

Min projekt tråd

178 Inlägg
23 september 2008
Eller om du har ett slutsteg så kopplar du bara bara plus på remoten, och jord på jord, svårare än så behöver det inte vara wink

Sök