3405
Sök

Positionsljus på Volvo S40 & V40

27 Inlägg
29 september 2007
Trådstartare
Hej.

På gamla S40 och V40 så sitter det ganska stora konstantlysande positionsljus på kofångarna bak och fram. Varför är det så? Jag har inte sett det på några andra volvomodeller. Hur är det med lagen kring dessa positionsljus?

/Labrat

"R" wannabes finns det gott om!

1 723 Inlägg
29 september 2007
jadu, enligt vv.se så är det bara släpvagn samt buss och lastbil som överstiger 6 m som ska ha detta.
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872824

de får bara avge orangegult ljus, mina bakre är röda. Men eftersom min bil inte överstiger 6m så är det ok med rött (enligt besiktningsingenjör som jag ringde på bilprovningen).
Senast redigerat av falloutboy (29 september 2007)

1 833 Inlägg
29 september 2007
Labrat skrev:
Hej.

På gamla S40 och V40 så sitter det ganska stora konstantlysande positionsljus på kofångarna bak och fram. Varför är det så? Jag har inte sett det på några andra volvomodeller. Hur är det med lagen kring dessa positionsljus?

/Labrat

Du behöver inte ha dem, men finns de där skall de lysa. Vet inte exakt vad lagen säger, men de är mer för lastbilar och större fordon.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

4 Inlägg
29 september 2007
Du får inte byta färg på dem.. Det har jag gjort och det är bötesbrott åtminstone första gg.. sen vet ja inte om dem kan lacka mer på de om du åker fast me sånt igen big_smile

Second place is First looser !!

45 Inlägg
29 september 2007
all färg på sidan ska orange sken

T4-din dröm, min verklighet............

Sök