3201
Sök

Vart sitter mitt pumprelä?

17 Inlägg
29 september 2007
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har en volvo 244 -83. För några dagar sedan skulle jag använda den som starthjälp för att få igång våran traktor.

Men bilen dog när vi tryckte på startknappen i traktorn. Efter det har den inte startat.
Motorn går runt när man vrider på nyckeln, men inget händer. Gnistan till stiften är bra, men dom är snustorra!

Jag felsökte lite idag, och kom fram till att bränslepumpen inte får ström, den går igång när jag drar ström direkt från batteriet, annars är den stendöd.

I säkringsboxen i bilen har säkringen till "huvudpumpen" 12v på sig, men vid säkringen till förpumpen är det dött.

Kan det vara relät som har pajjat? Vart sitter det på min modell? Är min första bil, så har inte hunnit lära mig så mycket ännu smile

Tack på förhand!
Senast redigerat av panzerknacker (29 september 2007)

"En vis man har bra ljud." - Emil Karlsson, När

Jajjemen!
1 512 Inlägg
29 september 2007
#2
Har för mig reläet sitter under handskfacket.
Du får plocka ner den plattan lr vad man ska kalla den som sitter över fotbrunnen. den sitter med tre plastpluggar i framkant precis under handskfacksluckan, dom får du vrida ett kvartsvarv för att få lös dom. Sen är de bara att dra ner den så ska reläet sitta där under.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

17 Inlägg
29 september 2007
Trådstartare
#3
Okej, ska kolla senare, men det sitter fler relän där antar jag? Hur vet man vilket som är rätt och om det är trasigt eller inte ? Är det bara och mäta ström in, och sen kolla ström ut?

Föresten Manne, jag heter också Manne smile

"En vis man har bra ljud." - Emil Karlsson, När

21 761 Inlägg
29 september 2007
#4
Relät ska sitta vid förarsidan bakom instrumentpanelen, grönt ska det vara också. På min 240-86 med B230E är det så, då borde det vara likadant på din bil.

Enligt ett elschema för 81-84 så får pumprelät sin huvudspänning från säkring 5, sedan får tankpumpen sin spänning från säkring 7.

17 Inlägg
29 september 2007
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Relät ska sitta vid förarsidan bakom instrumentpanelen, grönt ska det vara också. På min 240-86 med B230E är det så, då borde det vara likadant på din bil.

Enligt ett elschema för 81-84 så får pumprelät sin huvudspänning från säkring 5, sedan får tankpumpen sin spänning från säkring 7.

Aha okej, så jag måste riva bort hela instrumentpanelen för att komma åt det?
Okej, för säkring 5 var det ingen spänning på, och säkring 7 var det spänning på. Så då borde felet ligga innan säkringen? Alltså kan relät fortfarande vara helt ?

"En vis man har bra ljud." - Emil Karlsson, När

21 761 Inlägg
29 september 2007
#6
Nej, du behöver inte riva bort instrumentpanelen. Det är bara att ta bort ljudvallen (mattan) som sitter under instrumentpanelen, då kommer du åt relät och andra saker. Relät brukar sitta fast i plåten med ett metallclips, men det kan lika gärna hänga löst också. Borde iaf sitta/hänga på vänster sida om rattstången.

Säkring 5 får sin spänning från stift 87 på pumprelät, eftersom det inte kommer spänning till säkringen så borde det vara något strul med relät tycker jag. Från stift 87 går också kabeln till huvudpumpen, om det inte kommer spänning från stift 87 så kommer det alltså ingen spänning till varken tankpump eller huvudpump.

När du hittar relät så kan du prova att mäta där den röda kabeln sitter, stift 30, dit går kabeln från säkring 7 och därför ska det vara spänning där. Mät sedan på gul/röda kabeln, stift 87, när du kör startmotorn. Om allt är som det ska vara så borde det komma spänning där, gör det inte det så är det definitivt relät som är orsaken.

Saab frälst
43 Inlägg
29 september 2007
#7
Borde vara relät, det brukar strula på dessa vagnar, precis som någon tidgare sa så är det grönt, stort som en tändsticksask.

Saablar Aset Axsar Bra!!!

17 Inlägg
29 september 2007
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
Nej, du behöver inte riva bort instrumentpanelen. Det är bara att ta bort ljudvallen (mattan) som sitter under instrumentpanelen, då kommer du åt relät och andra saker. Relät brukar sitta fast i plåten med ett metallclips, men det kan lika gärna hänga löst också. Borde iaf sitta/hänga på vänster sida om rattstången.

Säkring 5 får sin spänning från stift 87 på pumprelät, eftersom det inte kommer spänning till säkringen så borde det vara något strul med relät tycker jag. Från stift 87 går också kabeln till huvudpumpen, om det inte kommer spänning från stift 87 så kommer det alltså ingen spänning till varken tankpump eller huvudpump.

När du hittar relät så kan du prova att mäta där den röda kabeln sitter, stift 30, dit går kabeln från säkring 7 och därför ska det vara spänning där. Mät sedan på gul/röda kabeln, stift 87, när du kör startmotorn. Om allt är som det ska vara så borde det komma spänning där, gör det inte det så är det definitivt relät som är orsaken.

Tack för svaret! Du är guldvärd. Ska testa i morgon! Postar resultat sen.
Senast redigerat av panzerknacker (30 september 2007)

"En vis man har bra ljud." - Emil Karlsson, När

17 Inlägg
30 september 2007
Trådstartare
#9
Har varit ute och kollat på det idag, och på Stift 30 fanns det spänning, men den var brännt omkring stiftet och "kabelskoskyddet" hade smällt lite , postar en bild. När jag mätte spänningen på stift 87 samtidigt som jag körde startmotorn så var det helt dött.

Bild: http://www.fuskbugg.se/pub/misc/pumprel%E4.jpg

"En vis man har bra ljud." - Emil Karlsson, När

21 761 Inlägg
30 september 2007
#10
Då får du öppna höljet på relät, där inne finns ett kretskort. Kolla hur det ser ut vid de stora lödningarna på kretskortet (ta gärna ett kort på kortet också), men även alla andra ställen också. Det finns naturligtvis en risk att du måste köpa ett nytt/annat relä.

17 Inlägg
30 september 2007
Trådstartare
#11
Så nu har jag öppnat och kollat lite, den stora lödningen bakom pin 30 ser ut att fått lite mycket värme på sig, men den ser ändå hel ut. På undersidan är det lite bruna fläckar kring 3 små lödningar. Inga andra synliga skador vad jag kan se.

Här är några bilder, var väldigt svårt att få skärpa och var tvungen att köra med blixt, så det reflekterade lite smile Högerklicka/Visa Bild för att få lite högre upplösning.

http://www.fuskbugg.se/pub/misc/utanh%F6lje1.jpg
http://www.fuskbugg.se/pub/misc/under1.jpg
http://www.fuskbugg.se/pub/misc/under2.jpg
Senast redigerat av panzerknacker (30 september 2007)

"En vis man har bra ljud." - Emil Karlsson, När

21 761 Inlägg
30 september 2007
#12
Ja, det är ju aldrig bra när det ser ut så där förstås. Vad som egentligen har hänt kan jag nog inte svara på tyvärr, det finns ju någon sorts timer/impulskrets i på kretskortet som har något med styrningen av pump/tändning att göra.

Jag tror att reläspolen ska dra om du sätter plus på stift 15 och minus på stift 31, testa det. Annars är nog relät trasigt och då får du fixa ett annat. Men det är knappast svårt att få tag på ett annat relä tror jag.
Senast redigerat av Drönirettab (30 september 2007)

17 Inlägg
30 september 2007
Trådstartare
#13
Det du säger stämmer säkert! Ska ringa skrotarna i morgon och se, annars blir det ett nytt från mekonomen, kostar 300-400:-. Tack för all hjälp!

"En vis man har bra ljud." - Emil Karlsson, När

17 Inlägg
1 oktober 2007
Trådstartare
#14
Gick igenom 20 volvo 240 idag på skroten, hittade inte ett ända relä:D så fick köpa ett nytt, och nu spinner den som en katt! Tack för hjälpen än en gång!

"En vis man har bra ljud." - Emil Karlsson, När

21 761 Inlägg
1 oktober 2007
#15
Kul att du fick till det. smile

Varför det blev bränt är jag osäker på, men det kan ha blivit någon överspänning när du gav starthjälp. Kollar man i olika anvisningar hos bilar med tex elektronisk tändning och insprutning, så brukar det stå att saker kan gå sönder om man ger starthjälp med motorn igång.

Det är väl generatorn som ger en kort "spänningsspik" pga den stora belastningen tror jag, är lite osäker dock. Själv har jag aldrig råkat ut för någonting med någon bil, har gett starthjälp en hel del gånger.

17 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
#16
Okej okej! Jo samma här, har dragit startkablar massvis med gånger jag också, har alltid fungerat. Dock aldrig med volvon, så ska något startas, får det bli med någon annan bil i framtiden! smile

"En vis man har bra ljud." - Emil Karlsson, När


Sök