om det ryker blått när du startar och sedan slutar när bilen blir varm så är detta normalt på en gammal diesel... oförbränd diesel som kondenseras och bildar en blåvit rök vid kallstart.. min bmw gör samma sak den med..
Om det blir allvarligare så bör du göra ett kompprov för att kolla så att så att kompressionen i cyllarna är som den skall, då brukar man få svar på om det är eventuell TL-packning, kolvring eller dylikt som gått.
om det ryker blått när du startar och sedan slutar när bilen blir varm så är detta normalt på en gammal diesel... oförbränd diesel som kondenseras och bildar en blåvit rök vid kallstart.. min bmw gör samma sak den med..
Ja, det ryker blått och blir bättre sedan... Men det rycker alldeless för mycket och gr bara på 5 när den är kall, sen när den blir varm går den på alla?. Går riktigt dåligt på tomgången, men sen när den blir varm går den kanon!.
låter som ett orginal fel från fabrik, nä men farsan har ett par stycken volvo med d24t å det är samma sak med dom som du har
Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
Om den inte går på alla cylindrar vid start, så är det dieselånga från den cylinder som inte tänder som du ser, den ångan är vit. Sen när den cylindern tänder så slutar det ryka. Kolla glödstiften.
Ställ dina frågor här om Diesel. Finns bra med kunskap.