Jag har precis kommit över av hirsch orginal från 02. riktigt nice att köra.. men jag skulle behöva lite tips om hur och var man kan få tag i någon dumpventil som håller och kan rekomenderas. jag har själv lite aningar men jag sätter inte på vad som. jag skulle vilja få några idéer om ställen man kan få tag i bra "grejor" på Jag är lite ny på Saab marknaden när det gäller denna sort av tillbehör.
Det finns fina återrecirkulerande på maptun om du gillar lite bling.... Pyset får du om du har öppet filter så pyser det iallafall..... Sen så styrs ju bypass ventilen av en magnetventil för o minimera det värsta pyset....
Det finns fina återrecirkulerande på maptun om du gillar lite bling.... Pyset får du om du har öppet filter så pyser det iallafall..... Sen så styrs ju bypass ventilen av en magnetventil för o minimera det värsta pyset....
magnetventilen styr Turbo för att få det rätta laddtrycket tillsammans med styrsystemet som i 9-5:ornas fall är Trionic 7
Nej pyset regleras inte av en Magnetventil Utan av Vaccum (Men du måste ha övertryck i systemet för att det skall låta d.v.s Laddtryck)
Öppet gas spjäll = Stängd bypass ventil d.v.s laddtryck byggs upp Stängt gas spjäll = öppen bypass ventil d.v.s övertrycket släpps ut
Det jag skrev nu är bara "Snabbt och inte så jätte ingånde på detta ämnet" men det är så det funkar
kör INTE med hybrid dump på Trionic 7 då det ger fel beräkningar i LMM/Styrsytemet även fast den är delvis öppen och delvis stängd
är man rädd om grejjorna så ska man hålla sig därefter
mvh
Ok! ha du något förslag till en bra återcirkulerande dump? men vad ger det? några förbättringar... jag vet man köper kanske dump för pssyyyt ljudet men vad gör en återcirkulernande för nytta då? mvh
OK, det gör inget ... men är det ingen som vet hur jag ska göra med min dump.... dump eller ej?
Du använder samma som nu sitter i din bil D.v.s BOSCH orginal bypass/Dumpventil (svart en som sitter på ditt tryckrör) den ger ett mycket bra pys tillsammans med Ett öppet filter/openair
titta på min bil så ser du dumpen på tryckröret (och den låter som en Jäkla elefant Nysning!!! ) men vill du ha högre dumpljud så tycker jag att du ska satsa på ett öppet filter !
och är du fortfarande inte nöjd så får du väl lämna in bilen till maptun eller Nordic för chippning då det ger högre laddtryck och en hel del extra knuff!!
du kan ju annars använda dig av ett "piggyback" med LMM eliminering då kan du köra med öppen avlastningaventil om du bara vill ha "fast and furus tutan"
Hybrid dumpen är byggd för att funka till LLM. Dom rekomenderar dumpen för tex Audi 1,8t motorer. Den är helt ombyggbar för endast öppen, bara återcirkulerande och båda varianterna.