Hmm var ett jädrans bråk om hur magnet ventil å dumpar å fiderattan funkar på dessa bilar.
Jag vet inte hur systemet funkar på Saab men jag vet att den har en LMM och mäter all luft som kommer in i motorn. Samma som Audi, dumpar du luften som LMM mätt så kommer bilen gå fett vid växlingar, därför SKA du ha en återcirkulerande dump om den ska gå som den ska.
Ang magnet ventilen så styr den enbart Wastegaten så den släpper ut överflödigt tryck i grenröret och styr på så vis laddtrycket som kompressor delen på turbon bygger up.
Och en Dump stryrs av Vacumet i plemium kammaren. så när du släpper gasen så stängs gas spjället och vacumet som bildas suger upp ventilen i dumpen som får luften att studsa tillbaka framför turbon för att skona impeller och att hålla snurr på turbon för bättre respons.
Man kan om man vill flytta LMM så den sitter på trycksidan om turbon, då kan man köra med öppen dump men LMM brukar ta en del stryk av att luften studsar tillbaka genom den...
Hoppas nån vart klokare iaf och ni som inte vet nått om hur det funkar behöver inte skriva i dessa trådar heller. De gör bara trådskaparen ännu mer förvirrad.
EDIT förövrigt så kör man med ett öppet luft filter som sitter väldigt nära där den återcirkulerande dumpen dumpar tillbaka luften så låter den nästan lika högt som en riktigt öppen dump.
Senast redigerat av MrVain (31 oktober 2005)
De ska va gött å leva