3566
Sök

Olika storlekar på sidobackspeglarna, varför?

27 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
Någon mer än jag som funderat lite över varför märken som VW, SEAT och AUDI har två olika storlekar på sina sidobackspeglar?

Antar att det är för att vänstra sidan ska vara slimmare så man kan parkera närmare en vägg typ, men seriöst? Kan man inte bara ha två lika stora som alla dom flesta andra har.

Så skriv gärna om ni oxå funderat på detta och om ni kommit fram till något smart.

/Carl

539 Inlägg
4 oktober 2007
jag vet att Mercedes w124 modeller har oxå det... den högra spegeln är mer fyrkanting och den vänstra är lite längre.

Jag tror att den vänsta är längre för att du sitter på vänster sida, dvs närmare spegel och därmed behöver större spegelyta... det är mitt teori, vet inte om det stämmer

27 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
Hmm intressant teori.. Tror nog det skulle kunna vara en förklaring.. Men snyggt är det inte smile

Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
4 oktober 2007
För ett antal år sedan så var sidospegel på passagerar sidan tillval. Rätt skumt, men man använder inte den spegeln så mycket heller...

Yellow bug!
1 640 Inlägg
4 oktober 2007
Också funderat på detta.. Vår Skoda Octavia TDI -99 har typ halva storleken på passagerarsidan. Ser riktigt fult ut! smile

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

542 Inlägg
4 oktober 2007
Ripcurl skrev:
Någon mer än jag som funderat lite över varför märken som VW, SEAT och AUDI har två olika storlekar på sina sidobackspeglar?

Antar att det är för att vänstra sidan ska vara slimmare så man kan parkera närmare en vägg typ, men seriöst? Kan man inte bara ha två lika stora som alla dom flesta andra har.

Så skriv gärna om ni oxå funderat på detta och om ni kommit fram till något smart.

/Carl

jag har en teori på det hela hmm det kan bero på att på förarsidan är en vidvinkelspegel och högra en vanlig

(annars brukar vissa beställa v.bakspegel från en höger styrd och får då två små)
Senast redigerat av mazdalover (4 oktober 2007)

alias_kladde
4 oktober 2007
jag skulle nog hålla med om att man inte använder den högra lika mycket, sen skulle jag också tro att det är nån design grej typ m3 speglar är ju små och därför vill de göra det "sportigare" på så sätt..

huh?
10 427 Inlägg
5 oktober 2007
Inte särskilt snyggt alls, nån sorts symmetri vill man ju ha på bilar.
Tror inte man förlorar nåt speciellt på att ha lika stora speglar på båda sidor.

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
5 oktober 2007
Är ju helt jävla odugligt. man ser ju inte ett skit. Knappt man gör i gamla hederliga volvo240 speglar ens..
Kör lastbil både nu o då, o har gjort i många år. Så då har man vant sig vid att se mycke o bra i sidospeglarna.
Ska byta till större speglar på min pärla om de går o få till nåt bra utseende med något större speglar.

Laddtrycks-narkoman. medlem nr: 82
426 Inlägg
5 oktober 2007
GT90 skrev:
Är ju helt jävla odugligt. man ser ju inte ett skit. Knappt man gör i gamla hederliga volvo240 speglar ens..
Kör lastbil både nu o då, o har gjort i många år. Så då har man vant sig vid att se mycke o bra i sidospeglarna.
Ska byta till större speglar på min pärla om de går o få till nåt bra utseende med något större speglar.

håller  med dig helt och hållet. är man van vid lastbilsspeglar så är bilspeglarna helt värdelösa.

/Street

"audiot"
287 Inlägg
5 oktober 2007
Har för mig att tyskarna tycker att det enda man har backspegeln till är att se folk i vänsterfilen på autobahn, alltså har man en stor vänsterspegel. smile

"... Vi hamnade i alla fall inte på taket"

1 660 Inlägg
5 oktober 2007
Inte för att gnälla, men jag tycker man har mer nytta av en stor spegel på högersidan, än på vänster.
Iaf. när man ska backa o hålls o knixa..
Senast redigerat av GT90 (5 oktober 2007)

1 277 Inlägg
5 oktober 2007
Har åxå stört mig på det i flera år...det är ju skitfult!

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
5 oktober 2007
håller med det ser fruktansvärt fult ut och man ser inte speciellt bra i dom små.

RE-雨宮
481 Inlägg
5 oktober 2007
Grymt fult, men ja. Det är för att inte missa bilar i döda vinkeln. Tittar ni på många audibilar så är det som ett streck på spegeln, å utanför där så är det annan vinkel/form på den för att se längre ut på sidan.

RE-Amemiya Kitted FD3S

1 660 Inlägg
5 oktober 2007
De kan väl isåfall montera likadana speglar, vanlig + vidvinkelspegel längst ut på påda sidor..

27 Inlägg
5 oktober 2007
Trådstartare
oumi skrev:
Har för mig att tyskarna tycker att det enda man har backspegeln till är att se folk i vänsterfilen på autobahn, alltså har man en stor vänsterspegel. smile

Jo det låter oxå som en idé, men seat är ju spanskt. Ingen här som jobbar med nån av bilmärkena som kan ge fabriksförklaring eller vad man ska kalla det? Hur fan har dom tänkt smile
Senast redigerat av Ripcurl (5 oktober 2007)

Smålänning
7 883 Inlägg
5 oktober 2007
Litet glas är billigare än ett stort glas?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

BilvårdsTekniker
281 Inlägg
5 oktober 2007
Jag har en större & en mindre och tycker det fungerar fint, använder högerspegeln rätt ofta och ser jätte bra i den, men att de är fult har jag inte tänkt på,

Rattryckarn

Sök