Någon mer än jag som funderat lite över varför märken som VW, SEAT och AUDI har två olika storlekar på sina sidobackspeglar?
Antar att det är för att vänstra sidan ska vara slimmare så man kan parkera närmare en vägg typ, men seriöst? Kan man inte bara ha två lika stora som alla dom flesta andra har.
Så skriv gärna om ni oxå funderat på detta och om ni kommit fram till något smart.
jag vet att Mercedes w124 modeller har oxå det... den högra spegeln är mer fyrkanting och den vänstra är lite längre.
Jag tror att den vänsta är längre för att du sitter på vänster sida, dvs närmare spegel och därmed behöver större spegelyta... det är mitt teori, vet inte om det stämmer
Någon mer än jag som funderat lite över varför märken som VW, SEAT och AUDI har två olika storlekar på sina sidobackspeglar?
Antar att det är för att vänstra sidan ska vara slimmare så man kan parkera närmare en vägg typ, men seriöst? Kan man inte bara ha två lika stora som alla dom flesta andra har.
Så skriv gärna om ni oxå funderat på detta och om ni kommit fram till något smart.
/Carl
jag har en teori på det hela det kan bero på att på förarsidan är en vidvinkelspegel och högra en vanlig
(annars brukar vissa beställa v.bakspegel från en höger styrd och får då två små)
jag skulle nog hålla med om att man inte använder den högra lika mycket, sen skulle jag också tro att det är nån design grej typ m3 speglar är ju små och därför vill de göra det "sportigare" på så sätt..
Inte särskilt snyggt alls, nån sorts symmetri vill man ju ha på bilar. Tror inte man förlorar nåt speciellt på att ha lika stora speglar på båda sidor.
Är ju helt jävla odugligt. man ser ju inte ett skit. Knappt man gör i gamla hederliga volvo240 speglar ens.. Kör lastbil både nu o då, o har gjort i många år. Så då har man vant sig vid att se mycke o bra i sidospeglarna. Ska byta till större speglar på min pärla om de går o få till nåt bra utseende med något större speglar.
Är ju helt jävla odugligt. man ser ju inte ett skit. Knappt man gör i gamla hederliga volvo240 speglar ens.. Kör lastbil både nu o då, o har gjort i många år. Så då har man vant sig vid att se mycke o bra i sidospeglarna. Ska byta till större speglar på min pärla om de går o få till nåt bra utseende med något större speglar.
håller med dig helt och hållet. är man van vid lastbilsspeglar så är bilspeglarna helt värdelösa.
Grymt fult, men ja. Det är för att inte missa bilar i döda vinkeln. Tittar ni på många audibilar så är det som ett streck på spegeln, å utanför där så är det annan vinkel/form på den för att se längre ut på sidan.
Har för mig att tyskarna tycker att det enda man har backspegeln till är att se folk i vänsterfilen på autobahn, alltså har man en stor vänsterspegel.
Jo det låter oxå som en idé, men seat är ju spanskt. Ingen här som jobbar med nån av bilmärkena som kan ge fabriksförklaring eller vad man ska kalla det? Hur fan har dom tänkt
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Jag har en större & en mindre och tycker det fungerar fint, använder högerspegeln rätt ofta och ser jätte bra i den, men att de är fult har jag inte tänkt på,