2992
Sök

Hur mycket dämpull i mina högtalarlådor?

Smart chimps talk Swedish
289 Inlägg
9 oktober 2007
Trådstartare
1. Ja, som rubriken lyder.
Lägger upp en bild så ni får en bild av hur lådan ser ut(ser definitivt inte ut så i verkligheten, men liknande).
Hoppas ni förstår smile
http://i2.turboimagehost.com/t/376335_Lda_design.JPG

2. Sen till ett annat problem. Jag hade från början tänkt vinkla högtalarna i dörren, men har kommit på att detta kommer bli jobbigt och framförallt svårt att lösa. Min fråga är nu om ljudet ens blir något bättre när man vinklar dem mot föraren? Vill veta om jag ska lägga den extra tiden på det, har en del att göra nu framtill mars...

smile tack!

Märkte att jag var lite otydlig innan. Men högtalarna som skall sitta där är Focal K2 power 6.5" (om det nu spelar någon roll) sen skulle jag gissa på att lådan är ca 3-6 liter kanske? är inte riktigt säker där.
Hoppas i alla fall infon kan hjälpa er att hjälpa mig smile

Har även en någorlunda bild här:
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=160595
Senast redigerat av jonatk (9 oktober 2007)

86 Inlägg
10 oktober 2007
För att få upp ljudbilden till dina öron så rekommenderar jag att du köper en stereo som kan sköta det åt dig!

Finns autokorrigering som sköter det helt och hållet!

289 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
RF skrev:
För att få upp ljudbilden till dina öron så rekommenderar jag att du köper en stereo som kan sköta det åt dig!

Du menar istället för att vinkla? Jag har ju en bra stereo, pioneer DEH P88RS, den borde alltså kunna fixa det?

Men ang. mängd dämpull, är det bara att trycka i så mycket som möjligt eller bara sätte fast på alla väggar?

Tack smile

210 Inlägg
11 oktober 2007
Ta ull som är gjord för slutna lådor och fluffa till det så att det fyller lite lagom !

Du kan få peta i mer om du inte blir nöjd ........lyssna fram är det som gäller !

MVH   B i M

21 Inlägg
11 oktober 2007
En sluten låda ska fyllas 75-80% med ull, självklart med ull avsedd för denna lådtyp.
Och för bättre stereoupplevelse rekomenderar jag en huvudenhet med tidskompensering. Har själv en Alpine CDA-9855R (huvudenhet) som jag varmt rekomenderar, tror SONY har kommit med det nu med om man vill hålla sig i de nedra prisklasserna. lycka till med bygget smile

289 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
xenon skrev:
förs tar du så mkt du har o trycker in det, sen tar du dubbelt så mkt o använder en slägga för o få in det big_smile

otroligt bra svar.......ehum... tongue

BilstereoSEX skrev:
Ta ull som är gjord för slutna lådor och fluffa till det så att det fyller lite lagom !

Du kan få peta i mer om du inte blir nöjd ........lyssna fram är det som gäller !

MVH   B i M

Hur vet jag om det är ull som är gjort för slutna lådor? Har tittat på det ullet som carbonize säljer....

Men då vet jag hur jag ska göra smile antar att jag måste spela in högtalarna innan jag börjar provlyssna med olika mängd ull.....

tack för svaret i alla fall smile

86 Inlägg
11 oktober 2007
jonatk skrev:
RF skrev:

Du menar istället för att vinkla? Jag har ju en bra stereo, pioneer DEH P88RS, den borde alltså kunna fixa det?

Jepp!
Du har en mikrofon till den stereon, läs  instruktionsboken om hur du använder den så ska du få vara med om mindre mirakel smile

Oerhört potent stereo som bara har en stereo över sig (eller 2 egentligen men den andra är en ren tävlingshistoria) och det är 9800 men den har ingen förstärkare i sig själv!

289 Inlägg
12 oktober 2007
Trådstartare
RF skrev:
jonatk skrev:
RF skrev:

Jepp!
Du har en mikrofon till den stereon, läs  instruktionsboken om hur du använder den så ska du få vara med om mindre mirakel smile

Oerhört potent stereo som bara har en stereo över sig (eller 2 egentligen men den andra är en ren tävlingshistoria) och det är 9800 men den har ingen förstärkare i sig själv!

Jo han i affären berätta de, men har helt glömt av att testa de yikes Blir kul att se vilken skillnad det kommer bli då smile

Tack för svaren! Har nog sparat mig en hel del tid...

86 Inlägg
12 oktober 2007
jonatk skrev:
RF skrev:
jonatk skrev:

Jepp!

Jo han i affären berätta de, men har helt glömt av att testa de yikes Blir kul att se vilken skillnad det kommer bli då smile

Du kan sätta in pengarna på mitt lönekonto, sätt det som konsultarvode lol

289 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
RF skrev:
jonatk skrev:
RF skrev:

Jepp!

Du kan sätta in pengarna på mitt lönekonto, sätt det som konsultarvode lol

haha visst, ditt kontonummer? tongue

Sök