2961
Sök

En Fråga om Kondensator!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
3 juni 2009
#41
Stefan Varberg skrev:
det verkar som att man i denna tråd utgår från att man kan köra med flera batterier och att alla kan köra med batterier i bagaget osv.
Verkligheten e inte så.
Som för dom flesta glada amatörer som bygger ljud så får man kompromissa och det finns dom som av ena eller andra anledningar inte kan göra den ultimata strömbanken.
Då får man försöka avhjälpa problemet på ett sätt som passar byggherrens krav och önskemål.

Ge bara ett svar på killens fråga och inte om kondingens vara eller inte vara.

se resultatet då du spelar din anläggning, vid dippar ..kanske blir 14.1v släng på en konding, kommer nog inte öka särskilt mkt.

så jag röstar då ner det.

Ett batteri får alla plats med iaf, så byt ut det till ett bättre. samt bra installation. då har man inga problem.

För om man inte får plats me fler batterier, ja då kan man ju mest troligen inte heller få in en uppsättning av 18" basar i bilen heller. så varför ha 2-3 batterier./ 10f kondingar LOL
Senast redigerat av pattilatti2 (3 juni 2009)


446 Inlägg
3 juni 2009
#42
Stefan Varberg skrev:
det verkar som att man i denna tråd utgår från att man kan köra med flera batterier och att alla kan köra med batterier i bagaget osv.
Verkligheten e inte så.
Som för dom flesta glada amatörer som bygger ljud så får man kompromissa och det finns dom som av ena eller andra anledningar inte kan göra den ultimata strömbanken.
Då får man försöka avhjälpa problemet på ett sätt som passar byggherrens krav och önskemål.

Ge bara ett svar på killens fråga och inte om kondingens vara eller inte vara.

precis, poängen va att han bara hade ett batteri.
jag t.ex. har ett extremt stort batteri som klarar 1200CCA, ÄNDÅ doppar spänningen. att prova med northstarbatteri gjorde ingen nytta allls, mitt lastbilsbatteri skötte jobbet bättre. eftersom det inte får plats fler batterier så att man kan få strömrusning nog snabbt installerade jag en kondensator, vilket stabiliserade spänningen.

alltså, en kondensator på ca 1F/1000W hjälper en som har ett "vanligt" batteri oavsett vad folk säger.

att en kondensator är dyr är rent skitprat, min kostade inte ens 700 spänn! ett banner-batteri som visade sig för klent gick på 2500!!!

det en kondensator gör att att jämna ut spänningen, och hålla strömmen i kabeln någorlunda konstant.
en ledare klarar inte av hastiga strömförändrigar p.g.a. dess induktans och resistans, DÄRFÖR gör kondensatorn nytta för de flesta som inte har en plånbok som skrattar åt 10 papp för ett gäng batterier.

end of story, man kan inte som tokken gjorde jämföra 6 batterier av hög klass med ett standardbatteri!!!!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
3 juni 2009
#43
VW_67 skrev:
Stefan Varberg skrev:
det verkar som att man i denna tråd utgår från att man kan köra med flera batterier och att alla kan köra med batterier i bagaget osv.
Verkligheten e inte så.
Som för dom flesta glada amatörer som bygger ljud så får man kompromissa och det finns dom som av ena eller andra anledningar inte kan göra den ultimata strömbanken.
Då får man försöka avhjälpa problemet på ett sätt som passar byggherrens krav och önskemål.

Ge bara ett svar på killens fråga och inte om kondingens vara eller inte vara.

precis, poängen va att han bara hade ett batteri.
jag t.ex. har ett extremt stort batteri som klarar 1200CCA, ÄNDÅ doppar spänningen. att prova med northstarbatteri gjorde ingen nytta allls, mitt lastbilsbatteri skötte jobbet bättre. eftersom det inte får plats fler batterier så att man kan få strömrusning nog snabbt installerade jag en kondensator, vilket stabiliserade spänningen.

alltså, en kondensator på ca 1F/1000W hjälper en som har ett "vanligt" batteri oavsett vad folk säger.

att en kondensator är dyr är rent skitprat, min kostade inte ens 700 spänn! ett banner-batteri som visade sig för klent gick på 2500!!!

det en kondensator gör att att jämna ut spänningen, och hålla strömmen i kabeln någorlunda konstant.
en ledare klarar inte av hastiga strömförändrigar p.g.a. dess induktans och resistans, DÄRFÖR gör kondensatorn nytta för de flesta som inte har en plånbok som skrattar åt 10 papp för ett gäng batterier.

end of story, man kan inte som tokken gjorde jämföra 6 batterier av hög klass med ett standardbatteri!!!!

du inbillar nog dej en massa med. då jag mät spänningen utan konding samt med konding och jag har en dls 1f konding inget skräp dvs. Det blir ingen märkbar skillnad. dock när jag bytte generator och fixade till alla mina jord då slutade spänningsfallen. så att kondingen skulle göra nått förrutom ge en 0,01v skillnad lol

Största skillnaden gör de om man har ett väl och bra fungerande batteri, samt bra jordpunkter och rätt kablar för sin installation, sen laddar inte kondingen någe, det är generatorn/olika relän o.s.v.

när man har ordnat till sina stora läckor. sure då äre bra. men att kompensera förluster med en konding det är rent skitsnack!!!

som att slänga ett plåster på ett avhugget ben ffs.


446 Inlägg
3 juni 2009
#44
men vem i helvete har sagt något om att kompensera förluster? det är väll självklart att man ska ha en bra strömförsörjning utan läckströmmar och spänningsfall i ledare!!!! jag har aldrig sagt annat!

det enda en kondensator kompenserar för är batteriets strömtröghet och kabelns oförmåga att klara av hastiga strömförändringar. ett batteri ÄR strömtrögt, oavsett konstruktion och märke.
det finns INGA batterier som är avsedda för att klara höga pulserande strömmar, däremot finns det batterier som klara det bättre än andra, t.ex. banner o northstar.

varför säger du emot om du inte ens fattar vad jag säger?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
3 juni 2009
#45
VW_67 skrev:
men vem i helvete har sagt något om att kompensera förluster? det är väll självklart att man ska ha en bra strömförsörjning utan läckströmmar och spänningsfall i ledare!!!! jag har aldrig sagt annat!

det enda en kondensator kompenserar för är batteriets strömtröghet och kabelns oförmåga att klara av hastiga strömförändringar. ett batteri ÄR strömtrögt, oavsett konstruktion och märke.
det finns INGA batterier som är avsedda för att klara höga pulserande strömmar, däremot finns det batterier som klara det bättre än andra, t.ex. banner o northstar.

varför säger du emot om du inte ens fattar vad jag säger?

JAG säger inte emot, utan jag säger att vid de mätningar jag gjort så har det inte gjort någon större skillnad.

optima yellowtop batteri 50mm2 kablage. bra jord o.s.v. spänningsfallet var ungefärligt med och utan konding. Vad säger du om det då? Vid dippar d.v.s. Och att det skulle återhämta sig snabbare till nästa bas slag, nja..
Senast redigerat av pattilatti2 (3 juni 2009)


4 001 Inlägg
3 juni 2009
#46
pattilatti2 skrev:
VW_67 skrev:
men vem i helvete har sagt något om att kompensera förluster? det är väll självklart att man ska ha en bra strömförsörjning utan läckströmmar och spänningsfall i ledare!!!! jag har aldrig sagt annat!

det enda en kondensator kompenserar för är batteriets strömtröghet och kabelns oförmåga att klara av hastiga strömförändringar. ett batteri ÄR strömtrögt, oavsett konstruktion och märke.
det finns INGA batterier som är avsedda för att klara höga pulserande strömmar, däremot finns det batterier som klara det bättre än andra, t.ex. banner o northstar.

varför säger du emot om du inte ens fattar vad jag säger?

JAG säger inte emot, utan jag säger att vid de mätningar jag gjort så har det inte gjort någon större skillnad.

optima yellowtop batteri 50mm2 kablage. bra jord o.s.v. spänningsfallet var ungefärligt med och utan konding. Vad säger du om det då? Vid dippar d.v.s.

Vad har du mät med? för att se sådana spänningsfall som en konding kompenserar så måste man ha ett oscilloskop, där duger ingen vanlig multimeter.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Team dBakuten
3 453 Inlägg
3 juni 2009
#47
VW_67 skrev:
men vem i helvete har sagt något om att kompensera förluster? det är väll självklart att man ska ha en bra strömförsörjning utan läckströmmar och spänningsfall i ledare!!!! jag har aldrig sagt annat!

det enda en kondensator kompenserar för är batteriets strömtröghet och kabelns oförmåga att klara av hastiga strömförändringar. ett batteri ÄR strömtrögt, oavsett konstruktion och märke.
det finns INGA batterier som är avsedda för att klara höga pulserande strömmar, däremot finns det batterier som klara det bättre än andra, t.ex. banner o northstar.

varför säger du emot om du inte ens fattar vad jag säger?

Nu är det ju också så att teori och praktik sällan eller aldrig går hand i hand.

Jag har provat ack ack ack så många olika uppsättningar batterier och kondningar under
de 20 åren jag har PRAKTISERAT billjud.. och har kommit fram till att kondensatorer är
vackra att titta på, men hjälper föga mycket när du har en stabil strömbank..

Du måste som sagt MÄTA skillnaden och de små skillnader det gäller är endast hörbara
i ens egna vilda fantasi, man VET att den sitter där och då hör man plötsligt skillnader
som inte ens finns, för örat nu då.. mäta går ju.

Det man inte vet som sagt mår man inte dåligt av.. så gör ett blindtest och du kommer
INTE att märka någon skillnad, OM strömbanken är korrekt.

Ge upp.. meningar går isär, så är det bara. That is what makes us human.
Senast redigerat av Tokken (3 juni 2009)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

446 Inlägg
3 juni 2009
#48
pattilatti2 skrev:
VW_67 skrev:
men vem i helvete har sagt något om att kompensera förluster? det är väll självklart att man ska ha en bra strömförsörjning utan läckströmmar och spänningsfall i ledare!!!! jag har aldrig sagt annat!

det enda en kondensator kompenserar för är batteriets strömtröghet och kabelns oförmåga att klara av hastiga strömförändringar. ett batteri ÄR strömtrögt, oavsett konstruktion och märke.
det finns INGA batterier som är avsedda för att klara höga pulserande strömmar, däremot finns det batterier som klara det bättre än andra, t.ex. banner o northstar.

varför säger du emot om du inte ens fattar vad jag säger?

JAG säger inte emot, utan jag säger att vid de mätningar jag gjort så har det inte gjort någon större skillnad.

optima yellowtop batteri 50mm2 kablage. bra jord o.s.v. spänningsfallet var ungefärligt med och utan konding. Vad säger du om det då? Vid dippar d.v.s. Och att det skulle återhämta sig snabbare till nästa bas slag, nja..

frågan är om du mätt med oscilloskop eller multimeter/voltmeter?
det är nämligen omöjligt att se toppar och dalar i en spänning med hjälp av en voltmeter. använder man AC-läget kan man se medelvärdet av ripplet (0V), men det är effektivvärdet man vill se.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
3 juni 2009
#49
VW_67 skrev:
pattilatti2 skrev:
VW_67 skrev:
men vem i helvete har sagt något om att kompensera förluster? det är väll självklart att man ska ha en bra strömförsörjning utan läckströmmar och spänningsfall i ledare!!!! jag har aldrig sagt annat!

det enda en kondensator kompenserar för är batteriets strömtröghet och kabelns oförmåga att klara av hastiga strömförändringar. ett batteri ÄR strömtrögt, oavsett konstruktion och märke.
det finns INGA batterier som är avsedda för att klara höga pulserande strömmar, däremot finns det batterier som klara det bättre än andra, t.ex. banner o northstar.

varför säger du emot om du inte ens fattar vad jag säger?

JAG säger inte emot, utan jag säger att vid de mätningar jag gjort så har det inte gjort någon större skillnad.

optima yellowtop batteri 50mm2 kablage. bra jord o.s.v. spänningsfallet var ungefärligt med och utan konding. Vad säger du om det då? Vid dippar d.v.s. Och att det skulle återhämta sig snabbare till nästa bas slag, nja..

frågan är om du mätt med oscilloskop eller multimeter/voltmeter?
det är nämligen omöjligt att se toppar och dalar i en spänning med hjälp av en voltmeter. använder man AC-läget kan man se medelvärdet av ripplet (0V), men det är effektivvärdet man vill se.

I rest my case.. kom igen när du kan HÖRA en skillnad vid 0,2V dipp..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
3 juni 2009
#50
kolvas skrev:
pattilatti2 skrev:
VW_67 skrev:
men vem i helvete har sagt något om att kompensera förluster? det är väll självklart att man ska ha en bra strömförsörjning utan läckströmmar och spänningsfall i ledare!!!! jag har aldrig sagt annat!

det enda en kondensator kompenserar för är batteriets strömtröghet och kabelns oförmåga att klara av hastiga strömförändringar. ett batteri ÄR strömtrögt, oavsett konstruktion och märke.
det finns INGA batterier som är avsedda för att klara höga pulserande strömmar, däremot finns det batterier som klara det bättre än andra, t.ex. banner o northstar.

varför säger du emot om du inte ens fattar vad jag säger?

JAG säger inte emot, utan jag säger att vid de mätningar jag gjort så har det inte gjort någon större skillnad.

optima yellowtop batteri 50mm2 kablage. bra jord o.s.v. spänningsfallet var ungefärligt med och utan konding. Vad säger du om det då? Vid dippar d.v.s.

Vad har du mät med? för att se sådana spänningsfall som en konding kompenserar så måste man ha ett oscilloskop, där duger ingen vanlig multimeter.

okej, ja det var med en multimeter. Det jag bryr mig i är att spänningen ska hålla sig kring 14.1-14.4 då jag spelar det rätt högt.

Sen om man måste mäta de med specialutrustning, säger ju även en hel del.

men den "vanliga" spänningen som jag mät är fortfarande den samma. så oavsett om man skulle mäta det med grönsaker så är det den jag går efter. smile


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
3 juni 2009
#51
Tokken skrev:
VW_67 skrev:
pattilatti2 skrev:

JAG säger inte emot, utan jag säger att vid de mätningar jag gjort så har det inte gjort någon större skillnad.

optima yellowtop batteri 50mm2 kablage. bra jord o.s.v. spänningsfallet var ungefärligt med och utan konding. Vad säger du om det då? Vid dippar d.v.s. Och att det skulle återhämta sig snabbare till nästa bas slag, nja..

frågan är om du mätt med oscilloskop eller multimeter/voltmeter?
det är nämligen omöjligt att se toppar och dalar i en spänning med hjälp av en voltmeter. använder man AC-läget kan man se medelvärdet av ripplet (0V), men det är effektivvärdet man vill se.

I rest my case.. kom igen när du kan HÖRA en skillnad vid 0,2V dipp..

big_smile hahaha verkligen smile


446 Inlägg
3 juni 2009
#52
Tokken skrev:
VW_67 skrev:
men vem i helvete har sagt något om att kompensera förluster? det är väll självklart att man ska ha en bra strömförsörjning utan läckströmmar och spänningsfall i ledare!!!! jag har aldrig sagt annat!

det enda en kondensator kompenserar för är batteriets strömtröghet och kabelns oförmåga att klara av hastiga strömförändringar. ett batteri ÄR strömtrögt, oavsett konstruktion och märke.
det finns INGA batterier som är avsedda för att klara höga pulserande strömmar, däremot finns det batterier som klara det bättre än andra, t.ex. banner o northstar.

varför säger du emot om du inte ens fattar vad jag säger?

Nu är det ju också så att teori och praktik sällan eller aldrig går hand i hand.

Jag har provat ack ack ack så många olika uppsättningar batterier och kondningar under
de 20 åren jag har PRAKTISERAT billjud.. och har kommit fram till att kondensatorer är
vackra att titta på, men hjälper föga mycket när du har en stabil strömbank..

Du måste som sagt MÄTA skillnaden och de små skillnader det gäller är endast hörbara
i ens egna vilda fantasi, man VET att den sitter där och då hör man plötsligt skillnader
som inte ens finns, för örat nu då.. mäta går ju.

Det man inte vet som sagt mår man inte dåligt av.. så gör ett blindtest och du kommer
INTE att märka någon skillnad, OM strömbanken är korrekt.

Ge upp.. meningar går isär, så är det bara. That is what makes us human.

men du kan ju inte jämföra din bil med den aktuella bilen! du har 6st batterier som klara sig dubbelt så bra som ett standardbatteri!  du jämför inte ens äpplen med päron, utan äpplen med elefanter!

poängen med att montera en kondensator är just att man inte har råd att köpa många batterier och inte heller har plats för det!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
3 juni 2009
#53
VW_67 skrev:
Tokken skrev:
VW_67 skrev:
men vem i helvete har sagt något om att kompensera förluster? det är väll självklart att man ska ha en bra strömförsörjning utan läckströmmar och spänningsfall i ledare!!!! jag har aldrig sagt annat!

det enda en kondensator kompenserar för är batteriets strömtröghet och kabelns oförmåga att klara av hastiga strömförändringar. ett batteri ÄR strömtrögt, oavsett konstruktion och märke.
det finns INGA batterier som är avsedda för att klara höga pulserande strömmar, däremot finns det batterier som klara det bättre än andra, t.ex. banner o northstar.

varför säger du emot om du inte ens fattar vad jag säger?

Nu är det ju också så att teori och praktik sällan eller aldrig går hand i hand.

Jag har provat ack ack ack så många olika uppsättningar batterier och kondningar under
de 20 åren jag har PRAKTISERAT billjud.. och har kommit fram till att kondensatorer är
vackra att titta på, men hjälper föga mycket när du har en stabil strömbank..

Du måste som sagt MÄTA skillnaden och de små skillnader det gäller är endast hörbara
i ens egna vilda fantasi, man VET att den sitter där och då hör man plötsligt skillnader
som inte ens finns, för örat nu då.. mäta går ju.

Det man inte vet som sagt mår man inte dåligt av.. så gör ett blindtest och du kommer
INTE att märka någon skillnad, OM strömbanken är korrekt.

Ge upp.. meningar går isär, så är det bara. That is what makes us human.

men du kan ju inte jämföra din bil med den aktuella bilen! du har 6st batterier som klara sig dubbelt så bra som ett standardbatteri!  du jämför inte ens äpplen med päron, utan äpplen med elefanter!

poängen med att montera en kondensator är just att man inte har råd att köpa många batterier och inte heller har plats för det!

Du ger dig själv väldigt bra svar..

En kondensator stabiliserar strömmen absolut.. MEN den hjälper ju NADA när batteriet inte
orkar leverera!

Med andra ord.. har man inte råd med en stabil strömbank är kondensator det SISTA man lägger
pengarna på, eller anpassa stereon efter den ström som finns tillgänglig.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
3 juni 2009
#54
VW_67 skrev:
Tokken skrev:
VW_67 skrev:
men vem i helvete har sagt något om att kompensera förluster? det är väll självklart att man ska ha en bra strömförsörjning utan läckströmmar och spänningsfall i ledare!!!! jag har aldrig sagt annat!

det enda en kondensator kompenserar för är batteriets strömtröghet och kabelns oförmåga att klara av hastiga strömförändringar. ett batteri ÄR strömtrögt, oavsett konstruktion och märke.
det finns INGA batterier som är avsedda för att klara höga pulserande strömmar, däremot finns det batterier som klara det bättre än andra, t.ex. banner o northstar.

varför säger du emot om du inte ens fattar vad jag säger?

Nu är det ju också så att teori och praktik sällan eller aldrig går hand i hand.

Jag har provat ack ack ack så många olika uppsättningar batterier och kondningar under
de 20 åren jag har PRAKTISERAT billjud.. och har kommit fram till att kondensatorer är
vackra att titta på, men hjälper föga mycket när du har en stabil strömbank..

Du måste som sagt MÄTA skillnaden och de små skillnader det gäller är endast hörbara
i ens egna vilda fantasi, man VET att den sitter där och då hör man plötsligt skillnader
som inte ens finns, för örat nu då.. mäta går ju.

Det man inte vet som sagt mår man inte dåligt av.. så gör ett blindtest och du kommer
INTE att märka någon skillnad, OM strömbanken är korrekt.

Ge upp.. meningar går isär, så är det bara. That is what makes us human.

men du kan ju inte jämföra din bil med den aktuella bilen! du har 6st batterier som klara sig dubbelt så bra som ett standardbatteri!  du jämför inte ens äpplen med päron, utan äpplen med elefanter!

poängen med att montera en kondensator är just att man inte har råd att köpa många batterier och inte heller har plats för det!

Då jag haft 1batteri dvs. ett optima, (har 2 i nuläget) Men innan det hade jag ett varta silver i bilen, med konding. Vart rätt feta spänningsförluster och det fortsatte även med kondingen. Batteriet var ändå fräscht.

Då investera jag i ett yellowtop. Och då försvann allt sådant, jag fixade till alla kablage o.s.v. som jag nämnt. Jag gjorde mätningar under mina spelningar och skrev upp hur det såg ut under flera minuter olika hz o.s.v.

Sen slängde jag på kondingen på samma raka. med yellowtop, samma låtar o.s.v. Resultatet var det samma ungefär. den lilla skillnad det möjligen gjorde uppfattade då inte jag och jag har ändå lyssnat på musik i 15år. gormat med bilstereo i 10år.

Den som kan uppfatta en 0.1-0.2v ökning under vissa toner för att spänningen är mer stabil grattis smile
Senast redigerat av pattilatti2 (3 juni 2009)


4 001 Inlägg
3 juni 2009
#55
pattilatti2 skrev:
Den som kan uppfatta en 0.1-0.2v ökning under vissa toner för att spänningen är mer stabil grattis smile

precis, det märker man inte och dessutom så är det spänningsskillnad på den matande sidan av steget, jag är inte 100% säker men stegens spänningsomvandlare brukar vara triggade så ifall steget ska lämna t.ex 30 volt ut så blir det 30 volt ut om man skickar in mellan 12-16Volt så de där 0,1-0,2 volten gör ingen som helst skillnad.

Jag gjorde en kass installation i en gammal Audi jag hade och där gjorde kondingen nytta men hade jag gjort en bättre installation så hade det kvittat.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

446 Inlägg
3 juni 2009
#56
Tokken skrev:
VW_67 skrev:
Tokken skrev:

Nu är det ju också så att teori och praktik sällan eller aldrig går hand i hand.

Jag har provat ack ack ack så många olika uppsättningar batterier och kondningar under
de 20 åren jag har PRAKTISERAT billjud.. och har kommit fram till att kondensatorer är
vackra att titta på, men hjälper föga mycket när du har en stabil strömbank..

Du måste som sagt MÄTA skillnaden och de små skillnader det gäller är endast hörbara
i ens egna vilda fantasi, man VET att den sitter där och då hör man plötsligt skillnader
som inte ens finns, för örat nu då.. mäta går ju.

Det man inte vet som sagt mår man inte dåligt av.. så gör ett blindtest och du kommer
INTE att märka någon skillnad, OM strömbanken är korrekt.

Ge upp.. meningar går isär, så är det bara. That is what makes us human.

men du kan ju inte jämföra din bil med den aktuella bilen! du har 6st batterier som klara sig dubbelt så bra som ett standardbatteri!  du jämför inte ens äpplen med päron, utan äpplen med elefanter!

poängen med att montera en kondensator är just att man inte har råd att köpa många batterier och inte heller har plats för det!

Du ger dig själv väldigt bra svar..

En kondensator stabiliserar strömmen absolut.. MEN den hjälper ju NADA när batteriet inte
orkar leverera!

Med andra ord.. har man inte råd med en stabil strömbank är kondensator det SISTA man lägger
pengarna på, eller anpassa stereon efter den ström som finns tillgänglig.

nej, en konding gör inte att ett batteri levererar mer, men det har jag heller inte sagt. däremot lindrar den de negativa effekterna som uppstår av ett batteri som klarar hög ström, men inte snabba strömförändringar.
alltså när man har sett till att man har tillräckliga kablar och bra anslutningar.

446 Inlägg
3 juni 2009
#57
va det förresten någon alls som la märke till att jag i början skrev: ljudkvaliteten blir inte bättre?
det jag sa var att steget låter mindre ansträngt, det har inte med ljudkvalitet att göra..

alla säger emot, men vi pratar om olika saker!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
3 juni 2009
#58
kolvas skrev:
pattilatti2 skrev:
Den som kan uppfatta en 0.1-0.2v ökning under vissa toner för att spänningen är mer stabil grattis smile

precis, det märker man inte och dessutom så är det spänningsskillnad på den matande sidan av steget, jag är inte 100% säker men stegens spänningsomvandlare brukar vara triggade så ifall steget ska lämna t.ex 30 volt ut så blir det 30 volt ut om man skickar in mellan 12-16Volt så de där 0,1-0,2 volten gör ingen som helst skillnad.

Jag gjorde en kass installation i en gammal Audi jag hade och där gjorde kondingen nytta men hade jag gjort en bättre installation så hade det kvittat.

Precis:) men oavsett så handlar det om ynka0-0.2v möjligen. Så hur man än ser på saken så är det viktigare med ETT bra batteri.

Sen om man vill efter att man har en bra installation förbättra den för sitt eget vetande, ingen annan som kommer veta, fatta, höra, inte ens gud.

Skulle hellre tankat bilen för de 700-2000kr än en konding. men om nån är intress så har jag en dls konding 1farade till salu. ni får den för samma pris som den kosta dvs 1200 elr va det var, då ni som anser dem fungera så ypperligt, säkert är beredd att betala de pengarna för den då?
Senast redigerat av pattilatti2 (3 juni 2009)


446 Inlägg
3 juni 2009
#59
pattilatti2 skrev:
kolvas skrev:
pattilatti2 skrev:
Den som kan uppfatta en 0.1-0.2v ökning under vissa toner för att spänningen är mer stabil grattis smile

precis, det märker man inte och dessutom så är det spänningsskillnad på den matande sidan av steget, jag är inte 100% säker men stegens spänningsomvandlare brukar vara triggade så ifall steget ska lämna t.ex 30 volt ut så blir det 30 volt ut om man skickar in mellan 12-16Volt så de där 0,1-0,2 volten gör ingen som helst skillnad.

Jag gjorde en kass installation i en gammal Audi jag hade och där gjorde kondingen nytta men hade jag gjort en bättre installation så hade det kvittat.

Precis:) men oavsett så handlar det om ynka0-0.2v möjligen. Så hur man än ser på saken så är det viktigare med ETT bra batteri.

Sen om man vill efter att man har en bra installation förbättra den för sitt eget vetande, ingen annan som kommer veta, fatta, höra, inte ens gud.

Skulle hellre tankat bilen för de 700-2000kr än en konding. men om nån är intress så har jag en dls konding 1farade till salu. ni får den för samma pris som den kosta dvs 1200 elr va det var, då ni som anser dem fungera så ypperligt, säkert är beredd att betala de pengarna för den då?

men åååh, det är ju nte spänningsfallet, utan strömbegränsningen till föjld av spänningsfallet det handlar om...  ohms lag borde väll alla kunna?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 juni 2009
#60
Stefan Varberg och VW_67> Läste ni ngnsin mitt inlägg?
Det exemplet är baserat på ETT batteri på originalplats (dock större än original med sina 85Ah men det kostade runt 8-900kr)

Det enda jag lagt ut i pengar är batteriet och byte av laddkablaget...gick väl på 1200 totalt...generatorn med regulatorn är tjänstutbyte...

Sedan det andra du nämnde VW...att ansträngningen på ett steg inte har med ljudkvailtéten att göra motsätter jag mig. Ju mer ansträngt etts teg låter ju sämre ljudkvalitét får man.....för med ansträngningen kommer disten för att steget inte orkar med (såvida man inte överstyrt insignalen från början....)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök