Stefan Varberg skrev:
det verkar som att man i denna tråd utgår från att man kan köra med flera batterier och att alla kan köra med batterier i bagaget osv.
Verkligheten e inte så.
Som för dom flesta glada amatörer som bygger ljud så får man kompromissa och det finns dom som av ena eller andra anledningar inte kan göra den ultimata strömbanken.
Då får man försöka avhjälpa problemet på ett sätt som passar byggherrens krav och önskemål.
Ge bara ett svar på killens fråga och inte om kondingens vara eller inte vara.
precis, poängen va att han bara hade ett batteri.
jag t.ex. har ett extremt stort batteri som klarar 1200CCA, ÄNDÅ doppar spänningen. att prova med northstarbatteri gjorde ingen nytta allls, mitt lastbilsbatteri skötte jobbet bättre. eftersom det inte får plats fler batterier så att man kan få strömrusning nog snabbt installerade jag en kondensator, vilket stabiliserade spänningen.
alltså, en kondensator på ca 1F/1000W hjälper en som har ett "vanligt" batteri oavsett vad folk säger.
att en kondensator är dyr är rent skitprat, min kostade inte ens 700 spänn! ett banner-batteri som visade sig för klent gick på 2500!!!
det en kondensator gör att att jämna ut spänningen, och hålla strömmen i kabeln någorlunda konstant.
en ledare klarar inte av hastiga strömförändrigar p.g.a. dess induktans och resistans, DÄRFÖR gör kondensatorn nytta för de flesta som inte har en plånbok som skrattar åt 10 papp för ett gäng batterier.
end of story, man kan inte som tokken gjorde jämföra 6 batterier av hög klass med ett standardbatteri!!!!