3046
Sök

En Fråga om Kondensator!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
446 Inlägg
3 juni 2009
#62
Lonefox skrev:
Stefan Varberg och VW_67> Läste ni ngnsin mitt inlägg?
Det exemplet är baserat på ETT batteri på originalplats (dock större än original med sina 85Ah men det kostade runt 8-900kr)

Det enda jag lagt ut i pengar är batteriet och byte av laddkablaget...gick väl på 1200 totalt...generatorn med regulatorn är tjänstutbyte...

Sedan det andra du nämnde VW...att ansträngningen på ett steg inte har med ljudkvailtéten att göra motsätter jag mig. Ju mer ansträngt etts teg låter ju sämre ljudkvalitét får man.....för med ansträngningen kommer disten för att steget inte orkar med (såvida man inte överstyrt insignalen från början....)

självklart påverkar ansträngningen ljudkvaliteten, inser man inte det så är man ju korkad, men det är sprecis som ni säger i det närmaste omöjligt att höra. detta har jag heller aldrig sagt emot.
men lyssna på slutsteget! pendlande spänning ger en reaktans i spolar, vilket får skiten att vibrera!
reaktiv effekt är dessutom ren värme, inget annat, alltså ren förlust.

varför? -för att åskådliggöra vilken skillnad en konding gör även om ni påstår att den inte gör det.

mäta rippel med oscilloskop, varför? också det för att åskådliggöra vad en kondensator har för funktion.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 juni 2009
#63
VW_67 skrev:
Lonefox skrev:
Stefan Varberg och VW_67> Läste ni ngnsin mitt inlägg?
Det exemplet är baserat på ETT batteri på originalplats (dock större än original med sina 85Ah men det kostade runt 8-900kr)

Det enda jag lagt ut i pengar är batteriet och byte av laddkablaget...gick väl på 1200 totalt...generatorn med regulatorn är tjänstutbyte...

Sedan det andra du nämnde VW...att ansträngningen på ett steg inte har med ljudkvailtéten att göra motsätter jag mig. Ju mer ansträngt etts teg låter ju sämre ljudkvalitét får man.....för med ansträngningen kommer disten för att steget inte orkar med (såvida man inte överstyrt insignalen från början....)

självklart påverkar ansträngningen ljudkvaliteten, inser man inte det så är man ju korkad, men det är sprecis som ni säger i det närmaste omöjligt att höra. detta har jag heller aldrig sagt emot.
men lyssna på slutsteget! pendlande spänning ger en reaktans i spolar, vilket får skiten att vibrera!
reaktiv effekt är dessutom ren värme, inget annat, alltså ren förlust.

varför? -för att åskådliggöra vilken skillnad en konding gör även om ni påstår att den inte gör det.

mäta rippel med oscilloskop, varför? också det för att åskådliggöra vad en kondensator har för funktion.

Om ett steg låter ansträngt så HÖRS det kan jag säga wink Märks tydligare ju längre ner i pris man kommer.

Rippel? Har jag aldrig sagt emot att en kondensator hjälper mot. Där håller jag med dig.
Men har man inga problem med rippel så behövs den inte heller (rippel IMO är jämnt pulserande likspänning, iaf är det vad jag fick lära mig i skolan för 15 år sedan....dock kan forskningen och rönen ändrats en hel del sedan dess.) Men spänningsfall i bil pga kraftiga strömuttag kallar jag INTE rippel för de är väldigt oregelbundna då dessa dippar tenderar att följa basen mest av allt.

Själv tjatar jag på en kompis om att han skall dra hit sitt osciloskop så att vi kan mäta RIKTIGT på min bil, en kanal framme vid generatorn, en vid batteriet o en vid stegen. Då kan vi se alla tre punkter samtidigt i realtid....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Team dBakuten
3 453 Inlägg
3 juni 2009
#64
VW_67 skrev:
Lonefox skrev:
Stefan Varberg och VW_67> Läste ni ngnsin mitt inlägg?
Det exemplet är baserat på ETT batteri på originalplats (dock större än original med sina 85Ah men det kostade runt 8-900kr)

Det enda jag lagt ut i pengar är batteriet och byte av laddkablaget...gick väl på 1200 totalt...generatorn med regulatorn är tjänstutbyte...

Sedan det andra du nämnde VW...att ansträngningen på ett steg inte har med ljudkvailtéten att göra motsätter jag mig. Ju mer ansträngt etts teg låter ju sämre ljudkvalitét får man.....för med ansträngningen kommer disten för att steget inte orkar med (såvida man inte överstyrt insignalen från början....)

självklart påverkar ansträngningen ljudkvaliteten, inser man inte det så är man ju korkad, men det är sprecis som ni säger i det närmaste omöjligt att höra. detta har jag heller aldrig sagt emot.
men lyssna på slutsteget! pendlande spänning ger en reaktans i spolar, vilket får skiten att vibrera!
reaktiv effekt är dessutom ren värme, inget annat, alltså ren förlust.

varför? -för att åskådliggöra vilken skillnad en konding gör även om ni påstår att den inte gör det.

mäta rippel med oscilloskop, varför? också det för att åskådliggöra vad en kondensator har för funktion.

Sitter du seriöst och mäter rippel istället för att lyssna på ljudet så undrar jag varför vi diskuterar
saken vidare.. Skillnaderna du pratar om är försvinnande små! Det kommer inte att höras!
Så varför i hela jungfru maria ska man installera en kondensator som ändå inte gör varken till eller
ifrån ljudmässigt..

Ja jisses.. för att minska lite på ordkastandet.. Till TS, skippa kondensatorn!
Har du problem med strömmen kolla över anslutningar, laddning och skaffa eventuellt ett batteri till. PUNKT!
Senast redigerat av Tokken (3 juni 2009)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
3 juni 2009
#65
Tokken skrev:
VW_67 skrev:
Lonefox skrev:
Stefan Varberg och VW_67> Läste ni ngnsin mitt inlägg?
Det exemplet är baserat på ETT batteri på originalplats (dock större än original med sina 85Ah men det kostade runt 8-900kr)

Det enda jag lagt ut i pengar är batteriet och byte av laddkablaget...gick väl på 1200 totalt...generatorn med regulatorn är tjänstutbyte...

Sedan det andra du nämnde VW...att ansträngningen på ett steg inte har med ljudkvailtéten att göra motsätter jag mig. Ju mer ansträngt etts teg låter ju sämre ljudkvalitét får man.....för med ansträngningen kommer disten för att steget inte orkar med (såvida man inte överstyrt insignalen från början....)

självklart påverkar ansträngningen ljudkvaliteten, inser man inte det så är man ju korkad, men det är sprecis som ni säger i det närmaste omöjligt att höra. detta har jag heller aldrig sagt emot.
men lyssna på slutsteget! pendlande spänning ger en reaktans i spolar, vilket får skiten att vibrera!
reaktiv effekt är dessutom ren värme, inget annat, alltså ren förlust.

varför? -för att åskådliggöra vilken skillnad en konding gör även om ni påstår att den inte gör det.

mäta rippel med oscilloskop, varför? också det för att åskådliggöra vad en kondensator har för funktion.

Sitter du seriöst och mäter rippel istället för att lyssna på ljudet så undrar jag varför vi diskuterar
saken vidare.. Skillnaderna du pratar om är försvinnande små! Det kommer inte att höras!
Så varför i hela jungfru maria ska man installera en kondensator som ändå inte gör varken till eller
ifrån ljudmässigt..

Ja jisses.. för att minska lite på ordkastandet.. Till TS, skippa kondensatorn!
Har du problem med strömmen kolla över anslutningar, laddning och skaffa eventuellt ett batteri till. PUNKT!

AMEN !!!!! I Gud vår faders namn och Jesus och den Helige anden. FFS
Senast redigerat av pattilatti2 (3 juni 2009)


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 juni 2009
#66
Tokken skrev:
VW_67 skrev:
Lonefox skrev:
Stefan Varberg och VW_67> Läste ni ngnsin mitt inlägg?
Det exemplet är baserat på ETT batteri på originalplats (dock större än original med sina 85Ah men det kostade runt 8-900kr)

Det enda jag lagt ut i pengar är batteriet och byte av laddkablaget...gick väl på 1200 totalt...generatorn med regulatorn är tjänstutbyte...

Sedan det andra du nämnde VW...att ansträngningen på ett steg inte har med ljudkvailtéten att göra motsätter jag mig. Ju mer ansträngt etts teg låter ju sämre ljudkvalitét får man.....för med ansträngningen kommer disten för att steget inte orkar med (såvida man inte överstyrt insignalen från början....)

självklart påverkar ansträngningen ljudkvaliteten, inser man inte det så är man ju korkad, men det är sprecis som ni säger i det närmaste omöjligt att höra. detta har jag heller aldrig sagt emot.
men lyssna på slutsteget! pendlande spänning ger en reaktans i spolar, vilket får skiten att vibrera!
reaktiv effekt är dessutom ren värme, inget annat, alltså ren förlust.

varför? -för att åskådliggöra vilken skillnad en konding gör även om ni påstår att den inte gör det.

mäta rippel med oscilloskop, varför? också det för att åskådliggöra vad en kondensator har för funktion.

Sitter du seriöst och mäter rippel istället för att lyssna på ljudet så undrar jag varför vi diskuterar
saken vidare.. Skillnaderna du pratar om är försvinnande små! Det kommer inte att höras!
Så varför i hela jungfru maria ska man installera en kondensator som ändå inte gör varken till eller
ifrån ljudmässigt..

Ja jisses.. för att minska lite på ordkastandet.. Till TS, skippa kondensatorn!
Har du problem med strömmen kolla över anslutningar, laddning och skaffa eventuellt ett batteri till. PUNKT!

Instämmer till fullo....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
3 juni 2009
#67
rätt soft att 3 pers håller samma åsikt, måste vara nått slags rekord här på gorg. big_smile


446 Inlägg
3 juni 2009
#68
Lonefox skrev:
VW_67 skrev:
Lonefox skrev:
Stefan Varberg och VW_67> Läste ni ngnsin mitt inlägg?
Det exemplet är baserat på ETT batteri på originalplats (dock större än original med sina 85Ah men det kostade runt 8-900kr)

Det enda jag lagt ut i pengar är batteriet och byte av laddkablaget...gick väl på 1200 totalt...generatorn med regulatorn är tjänstutbyte...

Sedan det andra du nämnde VW...att ansträngningen på ett steg inte har med ljudkvailtéten att göra motsätter jag mig. Ju mer ansträngt etts teg låter ju sämre ljudkvalitét får man.....för med ansträngningen kommer disten för att steget inte orkar med (såvida man inte överstyrt insignalen från början....)

självklart påverkar ansträngningen ljudkvaliteten, inser man inte det så är man ju korkad, men det är sprecis som ni säger i det närmaste omöjligt att höra. detta har jag heller aldrig sagt emot.
men lyssna på slutsteget! pendlande spänning ger en reaktans i spolar, vilket får skiten att vibrera!
reaktiv effekt är dessutom ren värme, inget annat, alltså ren förlust.

varför? -för att åskådliggöra vilken skillnad en konding gör även om ni påstår att den inte gör det.

mäta rippel med oscilloskop, varför? också det för att åskådliggöra vad en kondensator har för funktion.

Om ett steg låter ansträngt så HÖRS det kan jag säga wink Märks tydligare ju längre ner i pris man kommer.

Rippel? Har jag aldrig sagt emot att en kondensator hjälper mot. Där håller jag med dig.
Men har man inga problem med rippel så behövs den inte heller (rippel IMO är jämnt pulserande likspänning, iaf är det vad jag fick lära mig i skolan för 15 år sedan....dock kan forskningen och rönen ändrats en hel del sedan dess.) Men spänningsfall i bil pga kraftiga strömuttag kallar jag INTE rippel för de är väldigt oregelbundna då dessa dippar tenderar att följa basen mest av allt.

Själv tjatar jag på en kompis om att han skall dra hit sitt osciloskop så att vi kan mäta RIKTIGT på min bil, en kanal framme vid generatorn, en vid batteriet o en vid stegen. Då kan vi se alla tre punkter samtidigt i realtid....

klart det hörs när det är överansträngt, men då har det ju gått över styr för länge sen. jag demonstrerade t.ex. hur ett ansträngt jbl gto 75.4 lät för en kompis, han höll på att skita ner sig, av det lilla steget.

rippel behöver inte vara jämnt, det var iaf vad mina lärare sa, men jag erkänner att det var ett halvtaskigt ordval.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 juni 2009
#69
VW_67 skrev:
klart det hörs när det är överansträngt, men då har det ju gått över styr för länge sen. jag demonstrerade t.ex. hur ett ansträngt jbl gto 75.4 lät för en kompis, han höll på att skita ner sig, av det lilla steget.

rippel behöver inte vara jämnt, det var iaf vad mina lärare sa, men jag erkänner att det var ett halvtaskigt ordval.

Well rippel kan vi väl iaf samanfatta som pulserande likspänning...dock inte via kraftiga strömuttag vad jag vet (men som sagt 15 år är 15 år)

I vilket fall som helst...har man sådana problem som pulserande likspänning (som en kondensator kan hjälpa till att balansera upp) utan onödiga strömuttag (som tex att driva en bas och därigenom för varierande spänningsfall) så har man likförbannat andra problem att lösa med strömförsörjningen än att dölja problemet med en kondensator.....det kan du väl iaf hålla med om? Pratar om ett obelastat system med bara bilens grundförbrukning i åtanke (just för att detta problem ökar då man börjar ta ut mer ström)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

446 Inlägg
3 juni 2009
#70
Lonefox skrev:
VW_67 skrev:
klart det hörs när det är överansträngt, men då har det ju gått över styr för länge sen. jag demonstrerade t.ex. hur ett ansträngt jbl gto 75.4 lät för en kompis, han höll på att skita ner sig, av det lilla steget.

rippel behöver inte vara jämnt, det var iaf vad mina lärare sa, men jag erkänner att det var ett halvtaskigt ordval.

Well rippel kan vi väl iaf samanfatta som pulserande likspänning...dock inte via kraftiga strömuttag vad jag vet (men som sagt 15 år är 15 år)

I vilket fall som helst...har man sådana problem som pulserande likspänning (som en kondensator kan hjälpa till att balansera upp) utan onödiga strömuttag (som tex att driva en bas och därigenom för varierande spänningsfall) så har man likförbannat andra problem att lösa med strömförsörjningen än att dölja problemet med en kondensator.....det kan du väl iaf hålla med om? Pratar om ett obelastat system med bara bilens grundförbrukning i åtanke (just för att detta problem ökar då man börjar ta ut mer ström)

men problemet är ju att spänningen pulserar när du driver ex. en bas... det kommer den alltid att göra, oavsett batteri... att det blir lite med ex. 6 batterier beror på att man har just 6 batterier..
detta pga den inre resistansen i ett batteri.
Senast redigerat av VW_67 (3 juni 2009)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 juni 2009
#71
VW_67 skrev:
men problemet är ju att spänningen pulserar när du driver ex. en bas... det kommer den alltid att göra, oavsett batteri... att det blir lite med ex. 6 batterier beror på att man har just 6 batterier..

Men du.......
VARFÖR pulserar spänningen alltför ofta när man driver en bas?

För att strömtillförseln är underdimensionerad....
Det RÄCKER med ETT batteri.....

Läs om mitt exempel..eller skall jag upprepa mig?
Äh jag citerar mig själv:


Lonefox skrev:
Kan ta min egna bil som exempel.
Hade en originalgenerator på 80A i min 240....bytta upp mig i generator till en på 120A från en 960 (har 142A idag) och passade på att byta kabalaget mellan generator och batteri till 50mm2 medams jag ändå höll på. Passade även på att skaffa en 14.8V regulator till generatorn och ligger idag mellan 14.4-14.5V bak vid steget (dippat ner till 14.3V som allra mest vid prov med låten Transistorized som var officiella DB-Draglåten på 90-talet). Och jag har INGA problem med dippande spänning överlag. Och detta med ett fritidsbatteri som kostar runt 8-900:-. Hur mkt nytta gör då en kondensator mig? wink

VAR i det inlägget ser du ngt om flera batterier?
Det ENDA jag gjort är att jag sett till att strömförsörjningen är STABIL...
Rena ytor och bra kontakt till alla kablar som har med försörjningen att göra, riktiga rörkabelskor som är bra klämda, grövre kablar och en kraftigare generator.

Visst....ungefär 1500:- för kablar o batteriet (8-900:- för batteriet och 5-600:- för kablarna och generatorn kostade mig en del arbete)....

Måste även fråga dig vad det var för bil och hur gammal den var och vad du hade för generator där du testade med Bannerbatteriet som du ansåg vara långsamt....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

446 Inlägg
3 juni 2009
#72
Lonefox skrev:
VW_67 skrev:
men problemet är ju att spänningen pulserar när du driver ex. en bas... det kommer den alltid att göra, oavsett batteri... att det blir lite med ex. 6 batterier beror på att man har just 6 batterier..

Men du.......
VARFÖR pulserar spänningen alltför ofta när man driver en bas?

För att strömtillförseln är underdimensionerad....
Det RÄCKER med ETT batteri.....

Läs om mitt exempel..eller skall jag upprepa mig?
Äh jag citerar mig själv:


Lonefox skrev:
Kan ta min egna bil som exempel.
Hade en originalgenerator på 80A i min 240....bytta upp mig i generator till en på 120A från en 960 (har 142A idag) och passade på att byta kabalaget mellan generator och batteri till 50mm2 medams jag ändå höll på. Passade även på att skaffa en 14.8V regulator till generatorn och ligger idag mellan 14.4-14.5V bak vid steget (dippat ner till 14.3V som allra mest vid prov med låten Transistorized som var officiella DB-Draglåten på 90-talet). Och jag har INGA problem med dippande spänning överlag. Och detta med ett fritidsbatteri som kostar runt 8-900:-. Hur mkt nytta gör då en kondensator mig? wink

VAR i det inlägget ser du ngt om flera batterier?
Det ENDA jag gjort är att jag sett till att strömförsörjningen är STABIL...
Rena ytor och bra kontakt till alla kablar som har med försörjningen att göra, riktiga rörkabelskor som är bra klämda, grövre kablar och en kraftigare generator.

Visst....ungefär 1500:- för kablar o batteriet (8-900:- för batteriet och 5-600:- för kablarna och generatorn kostade mig en del arbete)....

Måste även fråga dig vad det var för bil och hur gammal den var och vad du hade för generator där du testade med Bannerbatteriet som du ansåg vara långsamt....

nej du sa inget om flera batterier, men ex tokken tjatade om sin bubbla.. duh

hmm få se nu: en golf 2 med en splitter ny bosch 150A generator (passar för övrigt nästan rätt ner), 50mm2 kabel mellan generator och batteri, 50+21mm2 mellan steg och batteri (ca 4 meter kabel) jordflätor bytta mot 50mm2 kabel och dessutom ett motorvarv på ca 2500 rppm.. alla jordpunkter blästrade och alla kabelskor pressade tills kallflytning uppstod i ledaren!
finn fem fel, om du kan!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 juni 2009
#73
VW_67 skrev:
nej du sa inget om flera batterier, men ex tokken tjatade om sin bubbla.. duh

hmm få se nu: en golf 2 med en splitter ny bosch 150A generator (passar för övrigt nästan rätt ner), 50mm2 kabel mellan generator och batteri, 50+21mm2 mellan steg och batteri (ca 4 meter kabel) jordflätor bytta mot 50mm2 kabel och dessutom ett motorvarv på ca 2500 rppm.. alla jordpunkter blästrade och alla kabelskor pressade tills kallflytning uppstod i ledaren!
finn fem fel, om du kan!

Du pratade med mig...... DUH wink
Finn fem fel?
Tja kan finna ett enda fel och det är att du försökte ta ut mer ström än vad systemet mäktade med....detta eftersom du ej anger vad du hade för steg och vilken belastning....för det låter som det med tanke på vad du hade gjort för förändringar på strömsidan smile
Senast redigerat av Lonefox (3 juni 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Team dBakuten
3 453 Inlägg
3 juni 2009
#74
VW_67 skrev:
Lonefox skrev:
VW_67 skrev:
men problemet är ju att spänningen pulserar när du driver ex. en bas... det kommer den alltid att göra, oavsett batteri... att det blir lite med ex. 6 batterier beror på att man har just 6 batterier..

Men du.......
VARFÖR pulserar spänningen alltför ofta när man driver en bas?

För att strömtillförseln är underdimensionerad....
Det RÄCKER med ETT batteri.....

Läs om mitt exempel..eller skall jag upprepa mig?
Äh jag citerar mig själv:


Lonefox skrev:
Kan ta min egna bil som exempel.
Hade en originalgenerator på 80A i min 240....bytta upp mig i generator till en på 120A från en 960 (har 142A idag) och passade på att byta kabalaget mellan generator och batteri till 50mm2 medams jag ändå höll på. Passade även på att skaffa en 14.8V regulator till generatorn och ligger idag mellan 14.4-14.5V bak vid steget (dippat ner till 14.3V som allra mest vid prov med låten Transistorized som var officiella DB-Draglåten på 90-talet). Och jag har INGA problem med dippande spänning överlag. Och detta med ett fritidsbatteri som kostar runt 8-900:-. Hur mkt nytta gör då en kondensator mig? wink

VAR i det inlägget ser du ngt om flera batterier?
Det ENDA jag gjort är att jag sett till att strömförsörjningen är STABIL...
Rena ytor och bra kontakt till alla kablar som har med försörjningen att göra, riktiga rörkabelskor som är bra klämda, grövre kablar och en kraftigare generator.

Visst....ungefär 1500:- för kablar o batteriet (8-900:- för batteriet och 5-600:- för kablarna och generatorn kostade mig en del arbete)....

Måste även fråga dig vad det var för bil och hur gammal den var och vad du hade för generator där du testade med Bannerbatteriet som du ansåg vara långsamt....

nej du sa inget om flera batterier, men ex tokken tjatade om sin bubbla.. duh

hmm få se nu: en golf 2 med en splitter ny bosch 150A generator (passar för övrigt nästan rätt ner), 50mm2 kabel mellan generator och batteri, 50+21mm2 mellan steg och batteri (ca 4 meter kabel) jordflätor bytta mot 50mm2 kabel och dessutom ett motorvarv på ca 2500 rppm.. alla jordpunkter blästrade och alla kabelskor pressade tills kallflytning uppstod i ledaren!
finn fem fel, om du kan!

Men va fan.. Alltså, när du kan bevisa att en kondensator hjälper så pass mycket att det är fullt
hörbart i en bil med CP-STABIL strömförsörjning så ska jag ge mig men det finns inte en suck
på planeten!

Hur länge har du faktiskt skruvat bilstereo till att börja med??

Teori och praktik är heeeelt skillda saker!

Jag tittade lite på din installation i ditt blåbär.. jorå sattteeeee... installationen av RF 3,5" gillade jag väldans mycket.. förstår att du tyckte dom var kass..

Av den enkla anledningen undrar jag, hur mycket stereo har du skruvat??

Det är liksom av ganska stor vikt att man kan lägga även bevisad praktik bakom sina ord.

Ursäkta för mina övertramp nu men jag e på fett dåligt humör å jag menar varenda ord

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

446 Inlägg
3 juni 2009
#75
Lonefox skrev:
VW_67 skrev:
nej du sa inget om flera batterier, men ex tokken tjatade om sin bubbla.. duh

hmm få se nu: en golf 2 med en splitter ny bosch 150A generator (passar för övrigt nästan rätt ner), 50mm2 kabel mellan generator och batteri, 50+21mm2 mellan steg och batteri (ca 4 meter kabel) jordflätor bytta mot 50mm2 kabel och dessutom ett motorvarv på ca 2500 rppm.. alla jordpunkter blästrade och alla kabelskor pressade tills kallflytning uppstod i ledaren!
finn fem fel, om du kan!

Du pratade med mig...... DUH wink
Finn fem fel?
Tja kan finna ett enda fel och det är att du försökte ta ut mer ström än vad systemet mäktade med....detta eftersom du ej anger vad du hade för steg och vilken belastning....för det låter som det med tanke på vad du hade gjort för förändringar på strömsidan smile

jbl gto 75.4 4x104Wrms i 4 ohm

+ ett magnat "the rock" skyltat till 1000W, men det är ju en önskesiffra från magnat enligt mig..

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 juni 2009
#76
VW_67 skrev:
Lonefox skrev:
VW_67 skrev:
nej du sa inget om flera batterier, men ex tokken tjatade om sin bubbla.. duh

hmm få se nu: en golf 2 med en splitter ny bosch 150A generator (passar för övrigt nästan rätt ner), 50mm2 kabel mellan generator och batteri, 50+21mm2 mellan steg och batteri (ca 4 meter kabel) jordflätor bytta mot 50mm2 kabel och dessutom ett motorvarv på ca 2500 rppm.. alla jordpunkter blästrade och alla kabelskor pressade tills kallflytning uppstod i ledaren!
finn fem fel, om du kan!

Du pratade med mig...... DUH wink
Finn fem fel?
Tja kan finna ett enda fel och det är att du försökte ta ut mer ström än vad systemet mäktade med....detta eftersom du ej anger vad du hade för steg och vilken belastning....för det låter som det med tanke på vad du hade gjort för förändringar på strömsidan smile

jbl gto 75.4 4x104Wrms i 4 ohm

+ ett magnat "the rock" skyltat till 1000W, men det är ju en önskesiffra från magnat enligt mig..

1.4KW om man ser till specarna då.....
Trots att du anser att det är en önskesiffra från Magnat så är det de uppgivna siffrorna jag kan gå efter...och det anvisar på att du försökt ta ut för mkt...som jag sade. Ohms lag ngn? wink

Räknar vi på 12V så vill dina steg ha 116-117A vid fullt pådrag...och med ett batteri så är det klart att spänningen inte orkar hållas uppe...dock har du rätt i att kondensatorn tar vissa dippar......men hade du däremt utökat strömförsörjningen med ett större eller ett batteri till så hade du haft stabilare spänning iom att det hade hanterat strömuttagen bättre. End rant....

Tokken skrev:
Men va fan.. Alltså, när du kan bevisa att en kondensator hjälper så pass mycket att det är fullt
hörbart i en bil med CP-STABIL strömförsörjning så ska jag ge mig men det finns inte en suck
på planeten!

Hur länge har du faktiskt skruvat bilstereo till att börja med??

Teori och praktik är heeeelt skillda saker!

Jag tittade lite på din installation i ditt blåbär.. jorå sattteeeee... installationen av RF 3,5" gillade jag väldans mycket.. förstår att du tyckte dom var kass..

Av den enkla anledningen undrar jag, hur mycket stereo har du skruvat??

Det är liksom av ganska stor vikt att man kan lägga även bevisad praktik bakom sina ord.

Ursäkta för mina övertramp nu men jag e på fett dåligt humör å jag menar varenda ord

Ilagda i för stort hål...skruvarna inte åtdragna...
Färdig BP-låda från Jensen (jo jag känner igen "handavtrycket")
Tror inte han skruvat särdeles mkt stereo....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

446 Inlägg
3 juni 2009
#77
Tokken skrev:
VW_67 skrev:
Lonefox skrev:
VW_67 skrev:
men problemet är ju att spänningen pulserar när du driver ex. en bas... det kommer den alltid att göra, oavsett batteri... att det blir lite med ex. 6 batterier beror på att man har just 6 batterier..

Men du.......
VARFÖR pulserar spänningen alltför ofta när man driver en bas?

För att strömtillförseln är underdimensionerad....
Det RÄCKER med ETT batteri.....

Läs om mitt exempel..eller skall jag upprepa mig?
Äh jag citerar mig själv:



VAR i det inlägget ser du ngt om flera batterier?
Det ENDA jag gjort är att jag sett till att strömförsörjningen är STABIL...
Rena ytor och bra kontakt till alla kablar som har med försörjningen att göra, riktiga rörkabelskor som är bra klämda, grövre kablar och en kraftigare generator.

Visst....ungefär 1500:- för kablar o batteriet (8-900:- för batteriet och 5-600:- för kablarna och generatorn kostade mig en del arbete)....

Måste även fråga dig vad det var för bil och hur gammal den var och vad du hade för generator där du testade med Bannerbatteriet som du ansåg vara långsamt....

nej du sa inget om flera batterier, men ex tokken tjatade om sin bubbla.. duh

hmm få se nu: en golf 2 med en splitter ny bosch 150A generator (passar för övrigt nästan rätt ner), 50mm2 kabel mellan generator och batteri, 50+21mm2 mellan steg och batteri (ca 4 meter kabel) jordflätor bytta mot 50mm2 kabel och dessutom ett motorvarv på ca 2500 rppm.. alla jordpunkter blästrade och alla kabelskor pressade tills kallflytning uppstod i ledaren!
finn fem fel, om du kan!

Men va fan.. Alltså, när du kan bevisa att en kondensator hjälper så pass mycket att det är fullt
hörbart i en bil med CP-STABIL strömförsörjning så ska jag ge mig men det finns inte en suck
på planeten!

Hur länge har du faktiskt skruvat bilstereo till att börja med??

Teori och praktik är heeeelt skillda saker!

Jag tittade lite på din installation i ditt blåbär.. jorå sattteeeee... installationen av RF 3,5" gillade jag väldans mycket.. förstår att du tyckte dom var kass..

Av den enkla anledningen undrar jag, hur mycket stereo har du skruvat??

Det är liksom av ganska stor vikt att man kan lägga även bevisad praktik bakom sina ord.

Ursäkta för mina övertramp nu men jag e på fett dåligt humör å jag menar varenda ord

men det är ju inte de det handlar om, har man en "CPstabil" strömbank så behövs den inte. men alla har inte råd att köpa nog många batterier för att det ska bli "CPstabilt", då gör en kondensator att den blir relativt stabil och det är en märkbar skillnad!

mja, det va anledningen till att jag kopplade ur dom med tongue alla högtalare fram monterades ytterst tillfälligt, eftersom bara hatthyllan var en projektuppgift.

om du tror att bilen ser ut sådär i nuläget så har du ju fel, har inte lagt in uppdateringar på eevigheter..
t.ex. sitter rockfordarna i glasfiberbafflar och är uppvinklade ist för att spela upp i rutan, fick offra värmekanalen.. dörrsidorna är helplastade och plåten dämpad med dynamat, förnsterhissar bortplockade...

hur länge jag hållit på med det är inte av vikt i detta fall, men det är ynkliga 5 år..
detta är teori och praktik, hade jag inte vetat att det va sant hade jag inte yttrat mig i frågan över huvud taget.


övertramp? hade jag varit rädd för det hade jag väll aldrig gett mig in i en diskussion på garaget tongue kritisera så mycket du vill, det är därför bilderna ligger där wink

446 Inlägg
3 juni 2009
#78
bandpasslådan va lånad, den är utbytt mot en bandpasslåda jag byggt med DLSbasar, och som sagt så är monteringen av högtalarna omgjord för länge sedan. fanskapet va en projektuppgift jag gjorde för två år sedan.




och vad spelar det för roll vad jag har för baslåda i min bil?
strömförsörjning är något man borde kunna om man jobbar som bilelektriker, eller?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
3 juni 2009
#79
skönt det var att sova nån timma iaf:) Sedan att läsa allt detta gav iaf mig en huvudvärk.

Till allt detta hör att både toookken, lonefoxen, samt jag gormat med detta väldigt länge. Vi har i praktiken sett allt inte gissar vi fram något. Sen va du läst, samt tror, och antar hur saker fungerar så är teorin fortfarande de fakta vi har.

Allt växlar från bil till bil.

Ta bilder på ditt nya bygge då och lägg in dem så vi får se fakta.
Edit såg att du lagt in bilder nu tongue

Nåväl diskutera är ju alltid roligt.
Senast redigerat av pattilatti2 (3 juni 2009)


21 761 Inlägg
3 juni 2009
#80
Va? Håller ni fortfarande på att gorma om det där?

Vad jobbiga ni är. winkwink


Sök