3430
Sök

Köpråd SAAB 9-3 Aero

Skaune
14 oktober 2007
Trådstartare
#1
nu har jag velat fram o tillbaka mellan olika modeller som jag är sugen på, men nu har jag kikat lite extra på Aeron, jag tycker man verkar få mycket bil för pengarna, vissa har inte gått så långt och ändå hyffsade i pris, kan ju jämföra att t.ex en peugeot 206gti inte ligger alltför många tusenlappar under om man jämför årsmodell o mil! SÅ! vad ska det tänkas på vid ett ev köp? någon som har erfarenheter?

BennyC
14 oktober 2007
Trådstartare
#2
Om du menar aeron 00-02 så är där en dyr service på 11 000Mil..
Megapixlarna på färddatorn brukar försvinna.....

OEM <3
6 957 Inlägg
14 oktober 2007
#3
saab95aero skrev:
Om du menar aeron 00-02 så är där en dyr service på 11 000Mil..
Megapixlarna på färddatorn brukar försvinna.....

Megapixlarna har börjat strula i min,
hur dyr ä servicen?

Annars e de en mkt fin bil att köra/äga, går bra, snygg original, finns gott
om trimsatser m.m. smile

OEM <3

Servicerådgivare
715 Inlägg
14 oktober 2007
#4
Bjork skrev:
saab95aero skrev:
Om du menar aeron 00-02 så är där en dyr service på 11 000Mil..
Megapixlarna på färddatorn brukar försvinna.....

Megapixlarna har börjat strula i min,
hur dyr ä servicen?

Annars e de en mkt fin bil att köra/äga, går bra, snygg original, finns gott
om trimsatser m.m. smile

megapixlarna kan man fixa själv... gjorde jag när jag hade min 9-5a .

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

Colaberoende
1 219 Inlägg
14 oktober 2007
#5
Håll koll på Service och när dom är gjorda. Eftersom Saab har haft lite motorproblem så löser dom det på garanti OM serviceboken är riktigt ifylld.

Bilarna har en förmåga att dra mer olja än andra och i min 2,3t så är det helsyntet som gäller (dyrare).
Tankar minst 89 oktan. Ibland V-Power vilket gör det lite dyrare också.
Kolla Xanonlamporna fram. En tendens till flimmer/blinkningar kan vara ett tecken på att dom kan gå sönder (Dyrt också).

Dimljus verkar vara rätt så klent tilltagna och dom ligger runt 700:- st på skroten. Nya kan du dubbla priset.

Oljud är ju aldrig kul. Ska byta uttrampningslager på våran snart men i motorn är bilen helt ok.

Ångrar inte vårat köp av Aeron vi har nu på något sätt.

Bilen har ju en nybilskänsla fastän den har några mil på nacken och den är helt underbar att köra.

Gå in och titta på http://www.stcs.nu/ (Saab Turbo Club of Sweden) där du kan hitta mycket svar på dina frågor.

Mvh. Ena


101 Inlägg
14 oktober 2007
#6
servicen ligger runt 6000:- 

för min 2,0ltt skulle jag få ge 5800:- på saab

*Be Strong*Be Happy*

7 Inlägg
14 oktober 2007
#7
Har du planerat att trimma hade ja satsat på en 9-5, en 9/3 aero är inte direkt gjord för höga hastigheter och komforten i dom är inte densamma.

Se till att servicebok e korrekt ifylld som sagt, oilsludge problemen är riktigt vanliga och tro mig du vill ha de på garanti om nått skulle hända. Andra vanliga fel är väl tändkassetten och vevhusventilationen.

Utseendemässigt 01 och frammåt, chassit mkt snyggare.

Många vet hur en banan ser ut, men få vet hur den ska användas.

Tidsoptimist
184 Inlägg
14 oktober 2007
#8
Klart du ska skaffa en 9-5a. Riktigt rolig bil och inte allt för dyr att serva.

Jag försöker iaf...

OEM <3
6 957 Inlägg
14 oktober 2007
#9
RED-STAR skrev:
servicen ligger runt 6000:- 

för min 2,0ltt skulle jag få ge 5800:- på saab

Då blir det en fin julklapp till bilen wink

OEM <3


Sök